Porsche laat Le Mans-racer van alle kanten zien

Auteur: , 39 Reacties

2014 markeert een belangrijk motorsportseizoen voor Porsche. De Duitsers keren terug in de hoogste klasse van Le Mans, en dit is het gereedschap dat ze daarvoor zullen meenemen.

In de afgelopen 60 jaar wist Porsche 16 Le Mans-titels in de wacht te slepen, maar dat record wordt ernstig bedreigd door concerngenoot Audi, dat in de afgelopen 13 jaar tien keer een overwinning pakte op het heilige Franse asfalt. Daarom werd het bij Porsche motorsport hoog tijd om de tijden van Gijs van Lennep en Dr. Helmut Marko te doen herleven. (En een eventuele interne fittie niet uit de weg te gaan.)

Het vervoersmiddel van dienst liet Porsche eerder al in een set foto’s zien, en nu krijgen we de gecamoufleerde LMP1-racer – het nieuwe kantoor van ex F1-coureur Mark Webber – in een set gelikte persplaten voor onze neus. Daarop kunnen we nu ook de achterkant aanschouwen, die toch opvallend veel wegheeft van Audi’s R18 (verticale LED-stroken bijvoorbeeld). Over technische details is verder nog niets bekend.

Overigens zal het 200-koppige raceteam, inclusief testrijders Timo Bernhard en Romain Dumas, de komende tijd nog regelmatig opduiken op de verschillende circuits voor uitgebreide testsessies. Wil je zowel Audi als Toyota op Le Mans naar de kroon steken, dan zul je van ver moeten komen.



39 reacties

Heerlijk, Webber in combinatie met Porsche Le Mans
Het is in de racerij misschien niet heel relevant, maar… die koplampen maken de neus best lelijk.
Dit is natuurlijk gewoon een R18 met andere koplampen en eigen techniek.
Dat Porsche dat zo doet is wat mij betreft logisch, waarom het wiel opnieuw uitvinden als er een goede basis op de plank ligt.
Ik kijk alvast uit naar Le Mans 2014, de LMP1 kan best wat meer competitie gebruiken.
@smartass:
R18 in de basis of niet, Porsche kennende zullen ze zeer kritisch naar ieder onderdeel gekeken hebben en niets voor waar hebben aangenomen.
@Original_Arnoud:
Uiteraard, het chassis heeft zich afdoende bewezen en dat van de grond ontwikkelen vergt tijd. Nu ze hebben zichzelf zo meer tijd gegeven om zich te concentreren op hun eigen aandrijflijn en de aerodynamica. Met die benadering is in mijn ogen niks mis.
@smartass: Allemaal aannames gebaseerd op lucht. Als je Porsche een beetje kent, dan weet je dat het hun eer te na is om andermans onderstel te gebruiken. Reken er maar op dat het hele gevaarte 100% Porsche is.

Oh nee, wacht, ze hebben ook verticale rijen LED’s in de de wing endplates. Dan MOET ’t wel een Audikloon zijn…
@lemans96:
Oeps, ik heb een Porsche fan op zijn eksteroog getrapt, ik zal het nooit meer doen.
Gezien je nickname zou jij toch ook moeten zien dat grote delen een exacte copy zijn van de R18.
En waarom zouden ze niet het chassis van Audi gebruiken als testbed, er staat immers nergens dat dit de auto is die in juni 2014 aan de start staat.
@smartass: Geen fanboy gedrag. Toegegeven, ik ben een groot fan van Porsche maar dit is niets anders dan kennis van LMP1’s. Voor volgend jaar moeten alle fabrikanten splinternieuwe auto’s bouwen wegens volledig nieuwe technische regelementen. Dat jij dat niet weet, daar kan ik niets aan doen. Zeggen dat dit een ‘exacte copy’ is van de Audi is als zeggen dat appels en peren gelijk zijn en valt in de categorie ‘de leek denkt ook wat te kunnen zeggen over Le Mans Prototypes’.

Lees jezelf eerst even in alvorens je jezelf voor aap zet met ongefundeerde aannames als deze. ;-)
@lemans96:
Ik weet dat ze met volledig nieuwe auto’s moeten komen en dat het zicht vanuit de cockpit verbeterd moet worden. Daarom verbaasde mij het dat de cockpit van de Porsche dezelfde voorruit en zijruiten heeft als de R18.
Daarom mijn vermoeden dat we hier niet kijken naar de definitieve Porsche maar naar een ligt gewijzigde R18 voorzien van de Porsche aandrijflijn.

PS: iets minder agressie in je toontje houdt het hier een beetje gezellig.
@smartass: Menneke, als je met stellingen als deze komt: “Dit is natuurlijk gewoon een R18 met andere koplampen en eigen techniek.”, dan kun je verwachten dat je door de mensen die wel weten waar ze over praten even de oortjes gewassen word. Om vervolgens huilie huilie te gaan doen over agressieve toontjes laat duidelijk zien dat je nog niet hebt geleerd hoe je ongelijk te erkennen en dat op een volwassen manier te laten blijken….

Als we naar de LMP1 regelementen kijken dan blijken die op aerodynamisch vlak niet veel ruimte over te laten voor wilde afwijkingen, tenzij je een auto wilt bouwen die langzamer is dan degenen die wel alles uit de regelementen weten te peuteren. Dit zorgt er dus voor dat ze behoorlijk op elkaar lijken. De leek ziet eigenlijk alleen maar kleurverschil en een ander merkje. Als je er vervolgens bij stil gaat staan hoe enorm verschillend de manier van aandrijving van deze Porsche is dan die van zijn concurrenten, dan realiseer je je dat de mogelijkheid om onderdelen van andere LMP1’s te gebruiken, zo goed als nihil is. Het zijn nu eenmaal geen RC autootjes waar je de ruimte hebt om ff een ander motorje er in te proppen en er een ander kappie op te doen. Mensen die dat denken, hangen vaak ook de vergelijkbaar onzinnige theorieën dat de winnende LMP1 bentley van 2003 niks anders was dan een Audi R8 met een andere body of dat de Toyota van nu niks anders is dan de Peugeot van de afgelopen jaren.
Dikke, vette bullshitverhalen van snoevertjes die ook denken te kunnen meepraten over sportscars.
Maar zoals al eerder aangeraden, lees jezelf eerst even in alvorens onzin als ‘natuurlijk is dit niks anders dan een blablabla’ te gaan lopen verkondigen.

Begin hier ‘ns: http://www.mulsannescorner.com/newsjuly13.html of hier: http://www.racecar-engineering.com/
@lemans96:
Wat een agressie weer, het valt me nog mee dat er geen racistische uitlatingen bijkomen.
Dat jij mijn tekst niet snapt, daar kan ik niets aan doen.
Mijn tip, zoek een baan en een leven.
@smartass: Hahahaa, lolbroek. Geen enkele reactie op de inhoud, enkel dus een kinderachtige verongelijkte opmerking. Je zou ‘ns wat leren of opsteken van iemand die ergens een passie voor heeft.

Maar goed, paarlen voor de zwijnen zullen we maar zeggen…
@lemans96:
Nope, bij jouw toontje haak ik na 3 woorden al af.
Helaas is dat al jaren zo bij jou.
Een leven geleidt door frustraties, ik heb bijna met je te doen. Bijna, omdat ik het zonde vind van de belastingcenten van hardwerkende mensen die aan types als jij verkwist worden.

Hopende dat het je eindelijk duidelijk is dat je beter niet op mij kan reageren.

Verblijf ik minachtend
Lijkt identiek op de… Toyota !?
Als er een merk is dat ding kan doen is het Porsche wel
@RudyV: ding = dit
Ik wil weer naar Le Mans! Geweldig als Porsche en/met Webber weer terug keren!
Gewoon super marketing stunt van VAG. Je laat gewoon dezelfde auto’s rijden die uiterlijk licht verschillen en een andere badge erop en door dat duel krijg je 10x meer media aandacht. Eens te meer omdat de meeste mensen het wat saai begonnen te vinden. En dit zonder extra r&d kosten.
@MilleMiglia: Kun jij even met feitelijke onderbouwing van dit lulverhaal komen? Of zie je zelf ook in dat het gewoon een hele rij aannames zijn die je doet omdat je geen groot VAG fan bent?
@lemans96: ten eerste rij ik zelf met een Audi. Ten tweede, wrm denk jij dat constructeurs meedoen aan LeMans? Niet omdat ze geld teveel hebben ofzo, maar om nieuwe technologieën te testen en uit publicitair oogpunt. De technologie van Audi zal na 10 overwinningen wel duidelijk zijn, dus ze hadden ook Audi kunnen terugtrekken en Porsche laten deelnemen. Maar door dat niet te doen, krijgen zowel Porsche als Audi nu media-aandacht, meer dan dat slechts één van de twee zou deelgenomen hebben. En aangezien de know-how ivm met de aerodynamica (wat zeer duur is) er al is bij audi, is de meerprijs ‘relatief’ beperkt. Dus goed gezien van VAG.
@MilleMiglia: Nonsense. Het gaat erg goed met Porsche en dat willen ze laten zien op Le Mans, hun ground zero voor hun neusjes van de zalm op het gebied van techniek.
Het feit dat jij zelf Audi rijdt is hier dan ook volledig irrelevant.

Porsche verslaat volgend jaar Audi op Le Mans, let op mijn woorden…
@lemans96: Kan goed zijn dat Porsche Audi verslaat, maar je denkt toch niet dat Porsche zonder toestemming van het VAG management zo een project kan beginnen? Dus hier is op voorhand over nagedacht wat de beste strategie zou zijn.
@MilleMiglia: I’ve got news for you, Porsche IS het VAG management. De koers van het gehele concern word uiteindelijk ondertekend door de families van Porsche en Piëch.
Nog even en mensen gaan hier hun aluminium hoedjes voor opzetten. Porsche is groot geworden door hun sportieve successen, die gaan dat niet de nek omdraaien door het hele zaakje van te voren alvast door te steken. Zowel Audi, Porsche als de bestuurders van het VAG concern weten dat de winst van dit geheel zal zitten in de stroomversnelling van ontwikkelingen tussen Audi en Porsche(en natuurlijk Toyota) onderling.
Gaan ze nu concurreren met Audi? Markt technisch gezien zou Porsche natuurlijk moeten winnen van Audi op Le Mans. Ben benieuwd of er achter de schermen afspraken gemaakt gaan worden over wie er ‘mag’ winnen. Ervan uitgaande dat beide teams aan elkaar gewaagd zijn.
Lekker !! En met een kekke wrap!
WTF??!! Reclame tussendoor? En elke keer die stem van die gast.

OT: gave LM-racer, net als de Toyota.
Mooi dat Porsche terugkeert naar LeMans. Maar krijgen we een eerlijk verloop van de race?
Audi staat er voor bekent om de officials te overladen met Audi S-wagens waar ze de ganse week vooraf aan de 24H kunnen mee dollen. Elke technische bedenking van Toyota werd onder druk van Audi verboden, zelfs met verandering van reglement voor de start op zaterdag. Audi heeft met veel geld gesmeten de laatste jaren (onder tafel) om het reglement naar hun hand te zetten. Zelfs het quattro-systeem had een reglement’s verandering nodig.
Le Mans is een Audi-burcht en zie hier niet te snel verandering in komen. Veel succes Toyo en Porsche, hoop dat ze achter de schermen net zo hard gaan vechten als op de baan.
@ ricardo: “Wil je zowel Audi als Toyota op Le Mans naar de kroon steken, dan zul je van ver moeten komen: Bedoel je niet van goeden huize?
Porsche gaat een benzine motor gebruiken, Audi een Diesel. Het Audi blok is daarmee waarschijnlijk groter / zwaarder, de brandstoftank moet echter kleiner zijn (vanwege het feit dat een kilogram Diesel meer energie bevat dan een kilo Benzine). De versnellingsbakken zullen verschillende dimensies hebben. Door de andere vermogenskarakteristieken en of andere gewichtsverdelingen, maken ze wellicht andere keuzes voor wat betreft de aandrijving van het hybride systeem (voor of achterwiel aandrijving). De verschillende motoren hebben een andere koelingsbehoefte en daarmee andere aerodynamica.
Het is te simpel gedacht dat Porsche wel even een Audi zal gebruiken en zich beperkt tot het afföhnen van het 4 ringen logo’tje en z’n eigen stickertjes plakt…
Ex F1 coureur Mark Webber.. Iemand loopt op de feiten vooruit.
@mrcabdrivert: Ik denk eerder dat jij op de feiten achter loopt. ;-)

Webber heeft getekend bij Porsche en start volgend jaar voor Porsche op de 24 uren van Le Mans.
@lemans96: dus is hij geen ex F1 coureur.
@lemans96: Dan is hij toch nog geen ex f1 coureur op dit moment….:)
Porsche zal de wagen heus zelf ontwikkeld hebben. Geloof er niks van dat ze ook maar een beetje hulp krijgen van Audi. Denk ook dat ze dat niet willen bij Porsche. En alle auto’s uit de lmp1 lijken best veel op mekaar….dat komt nou eenmaal door de regels.
@loekie125: Exact.
Het is qua uiterlijk design zo langzamerhand allemaal hetzelfde aan het worden bij de LMP1 klasse.
Promofilmpje van Porsche:

https://www.youtube.com/watch?v=yyybKmNu7jI#!
@Vincegail: Aan het einde van het filmpje zie de auto rijden op Weissach testcircuit. Het geluid dat erbij te horen valt is kort en niet veel verhelderend. En waarschijnlijk fake ook. Maar zoals eerder gezegd, verwacht een Inlijn 4-cilinder met kleine capaciteit (1,8-2,0 liter) met turbo en 2 Energy Recovery Systemen. Ja inderdaad, twee systemen toegelaten van 2014.
Eerlijk gezegd wordt ik er wel een beetje moe van dat Porsche altijd CGI renders de wereld in stuurt als persfoto’s…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).