• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Potente Volkswagen ID.3 rivaal op komst voor 2023

Auteur: Loek, gepost 1 april 2021 om 16:54 – 9 Reacties

De Volkswagen ID.3 opereert in een momenteel redelijk uniek segment. Daar gaat verandering in komen in 2023.

Volkswagen is er eindelijk aan toe om potente elektrische auto’s te verkopen. Hun eerste wapenfeiten zijn de ID.3 en ID.4. De ID.4 is een kleine crossover die nog wel te vergelijken is met bijvoorbeeld de Tesla Model Y of Volvo XC40 Recharge. De ID.3 is iets unieker. Naast de Nissan Leaf is het de enige auto boven het B-segment die ‘gewoon’ een hatchback is.

Definitieve prijs Volkswagen ID3

Rivaal

De ID.3 is na een lastige start wel een succes. Je gaat je afvragen waarom het ‘reguliere’ C-segment niet drukker is. Eén merk, of concern, is bezig met langzaamaan weerstand bieden tegen de ID.3. Dat is het merk wat nu hard bezig is een elektrisch arsenaal te bouwen: Peugeot.

Nieuwe 308 Peugeot

Elektrische 308

Recent werd namelijk de nieuwe Peugeot 308 onthuld en het ging toen om de benzinevariant. Wel komt er een versie die benzine combineert met elektriciteit (PHEV), maar een volledig elektrische versie is er nog niet. Peugeot bevestigt dat ze daar mee bezig zijn. Een volledig elektrische Peugeot 308 is onderweg. Dat meldt iemand van Peugeot aan Automotive News Europe.

Nieuwe 308 Peugeot

2023

Er is nog weinig bekend over de elektrische Peugeot 308, maar er is al wel een jaar waarin deze op de markt moet komen. 2023, over twee jaar dus. Tegen die tijd gaat Opel op basis van de nieuwe 308 ook met een elektrische versie van de Astra komen. De nieuwe generatie Astra, de eerste die op een PSA-platform komt te staan, gaat sowieso 308-trekjes krijgen qua bouw. Deze krijgen we ook binnenkort te zien.

Platform

Het zou voor Peugeot makkelijk zijn om de elektrische 308 op hetzelfde platform te zetten als de Citroën e-C4. Het CMP-platform waar deze op staat is een prima basis, maar meer bedoeld voor kleine auto’s zoals de Peugeot e-208. Peugeot is voor de elektrische 3008, die ook in 2023 komt, bezig met een nieuw elektrisch platform genaamd e-VMP. Het is waarschijnlijker dat de elektrische Peugeot 308 en Opel Astra op dat platform komen.

Nieuwe 308 Peugeot

Nog een paar jaar geduld voordat Peugeot de Volkswagen ID.3 een poepie gaat laten ruiken. Voor zover dat nog op tijd is.

Ook interessant!

  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

308, Elektrisch, Peugeot

Vorig bericht: « Dit betaal je voor de (voorlopig) dikste Tiguan
Volgend bericht: Dit kost de gloednieuwe Kia EV6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    1 april 2021 om 17:42

    Het diesel schandaal lijkt het beste wat de VW groep heeft kunnen overkomen. Hierdoor hebben ze in hoog tempo de koers naar elektrisch gemaakt. Daar plukken ze nu al de vruchten van.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      1 april 2021 om 17:59

      @JanJansen: vooral op het gebied van software

      Login om te reageren
  2. enelis zegt

    1 april 2021 om 18:17

    De nieuwe 308 is naar mijn mening een fraaie auto. Ook is het mooi dat een merk als Peugeot het aandurft om met een elektrische C-segmenter te komen; je zou anno 2021 bijna denken dat alleen de SUV kans van slagen heeft. Zelf ben ik wel heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Volkswagen heeft de nodige problemen gehad met de opstart van de ID-lijn, maar met de juiste acties moet dat in 2023 toch allemaal wel opgelost zijn. Althans, dat zou je zeggen. Is een elektrische variant van de 308 dan genoeg? Of wint een merk als Volkswagen de strijd, omdat zij een uniek platform voor elektrische auto’s hebben ontwikkeld?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      1 april 2021 om 19:15

      @enelis: ik denk dat de grootste concurrentie vanuit Korea, VS en binnen een paar jaar uit China komt

      Login om te reageren
  3. Stellantis rules the sky zegt

    1 april 2021 om 21:19

    2023 is zeker op tijd, en beter twee jaar later en goed dan een slechte ID auto.
    Tesla is het voorbeeld maar vergeet niet dat de meeste verkopen ICE auto’s betreft, by far. Voor een gevestigd merk kan je niet de strategie van Tesla volgen, kunst is echter niet te laat over te stappen.
    Stellantis is actief in Formule E, heeft al een behoorlijk aantal EV’s, weliswaar niet op een BEV platform waardoor de efficiëntie minder is maar daardoor zijn de ontwikkelkosten ook veel lager. En laten we wel zijn, zonder de subsidies zou de EV verkoop momenteel in elkaar storten want die auto’s zijn nu nog schrikbarend duur.

    Login om te reageren
  4. fanboy zegt

    1 april 2021 om 22:46

    Wat is er uniek aan de ID3 wat een Nissan Leaf of Opel Ampera-e niet biedt? Of een Kona of Niro.

    Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      1 april 2021 om 23:55

      @fanboy: het unieke aan de ID3 is dat ie in bovenstaand artikel tot succes wordt gebombardeerd terwijl er dit jaar nog maar 33 op kenteken zijn gezet.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        2 april 2021 om 10:01

        @schreute01: haha inderdaad
        Verddr ben ik blij met ID3 hoor, EVs worden serieus genomen en er komt meer concurrentie.

        Login om te reageren
      • jeroen90 zegt

        2 april 2021 om 10:32

        Er zijn er voor 2020 enorm veel door VW op kenteken gezet overal, om te ontkomen aan de emissie-norm boete. Dat is ze voor een groot deel gelukt, dus in de eerste maanden van dit jaar wordt er vanuit voorraad geleverd. Dat neemt niet weg dat de ID.3 wel een enorm succes is in Nederland.

        Nu zijn er een hoop overeenkomsten met andere elektrische EV’s zoals de Niro, Kona, Ampera. Maar toch zie ik VW met hun platform wel met een andere insteek erin zitten. Ze volgen eigenlijk precies het model wat Tesla doet, met een OTA software platform (idd, opstartproblemen zijn er, maar zijn merendeels opgelost nu) en met serieuze investeringen in batterijfabrieken (zie VW Power Day).

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North