De elektrische top-SUV van Mercedes genaamd EQS SUV heeft een prijs en die is niet mals. Uiteraard krijg je er wel het nodige voor terug.
Mercedes zet aardig nette cijfers neer met hun elektrische toplimousine, de EQS. Los van of die auto de moeite waard is, staat hij al gelijk 1-0 achter in de moderne wereld. Waarom? Omdat het geen SUV is. Zonder hoge zit red je het gewoon niet in 2022. Daar heeft Mercedes een oplossing voor.
Mercedes EQS SUV
Die oplossing kennen we sinds begin dit jaar en hij heet Mercedes EQS SUV. Zo makkelijk kan het zijn. Er is ook verder niet zo veel bijzonders aan de auto, want het is gewoon een Mercedes EQS met hoge zit. Oké, en een grotere kofferbak waar je optioneel twee stoelen in kunt zetten en je dus een zevenzitter hebt.
Het nadeel ervan is dat de EQS SUV door zijn grotere silhouet en hogere gewicht wel iets minder rijbereik realiseert. Waar het topmodel van de EQS 757 km haalt, haalt de EQS SUV 633 km. Maar, zoals gezegd, het feit dat de EQS SUV een SUV is, maakt voor vele kopers het verschil.
Mercedes EQS SUV prijs
Voor die kopers is er goed nieuws: de Mercedes EQS SUV heeft nu een prijs. En, zoals gezegd, die is fors. Voor niet minder dan 120.827 euro staat er een Mercedes EQS SUV voor de deur. Dat lijkt overigens 14.000 euro duurder dan de EQS die start vanaf 106.307 euro, maar dat is het later toegevoegde Business Line pakket. De goedkoopste EQS SUV is een Luxury Line en die kost bij de EQS 122.763 euro. Verwacht dus nog een basisversie van de EQS SUV die zo rond de 104.000 euro komt te zitten.
Keuze
De Mercedes EQS SUV komt met drie verschillende motoren en accu’s. Het is wel zo overzichtelijk om die even naast elkaar te zetten, dat zie je hieronder:
EQS 450+ | EQS 450 4MATIC | EQS 580 4MATIC | |
---|---|---|---|
Prijs | 120.827 euro | 127.845 euro | 167.291 euro |
Vermogen | 360 pk | 360 pk | 544 pk |
Sprinttijd 0-100 km/u | 6,7 seconden | 6,0 seconden | 4,6 seconden |
Actieradius | 633 km | 597 km | 594 km |
Beide 450-modellen zijn beschikbaar als Luxury Line en AMG-Line, waar natuurlijk de ene meer op luxe en de andere meer op sportiviteit gefocust is. De EQS 580 4MATIC is enkel beschikbaar als AMG-Line. Zoals gezegd zijn er nieuwe versies van de EQS sedan die we in een later stadium ook nog wel verwachten voor de EQS SUV. Denk aan een Business Line pakket als instapper, een Luxury Line pakket voor de EQS 580 en een AMG EQS 53. Ook een EQS 500 als middenmoter met 449 pk is nu beschikbaar voor de EQS sedan, dus die zal de SUV ook wel ontvangen in een later stadium.
De Mercedes EQS SUV is dus aardig aan de prijs, maar niet buitenproportioneel vergeleken met de normale EQS. En daar passen geen zeven personen in. De keuze is reuze.
UPDATE!
Nou, lieve dames en heren, we hebben nu ook de leaseprijzen voor de Mercedes-Benz EQS SUV voor je, dankzij Mobility Service. De indicatie is 1.532 euro (exclusief btw) per maand. Dat geldt dat voor 60 maanden looptijd en 10.000 km per jaar. Dan krijg je een EQS SUV+ ter waarde van 120.827 euro. Dus als je meer opties wil bestellen, een grotere motor of juist meer per jaar wil rijden (of een kortere looptijd: dan kan dat uiteraard, maar gaat daarmee de leaseprijs iets omhoog. Ondanks dat het een fiks bedrag per maand is, valt het voor het type auto (een enorme hypermoderne premium elektrische SUV) best mee, ongeveer op niveau van een Model X.
gregorius zegt
Deze MB heeft alles waarvan ik warm zou moeten worden.
Eindelijk echt wat ruimte in een EV. Zou een prima family mobiel kunnen zijn.
Prestaties zijn prima; heeft 4×4, prima bereik.
MB heeft een prima gevoel van binnen.
Maar waar de EQE lelijk is; de EQS sedan het qua looks ook niet overtuigend is; is deze EQS SUV gewoon saai; echt saai.
en… moet je bij deze ook maandelijks betalen voor de meesturende achterwielen?
geelbarrel zegt
Ff vergeten je abbo te verlengen en stap je op de eerste vd maand in je ride en gaat er direct fanatiek tegenaan (warmdraaien is toch maar voor dino auto’s) … Is dat ff schrikken bij de eerste bocht als je meesturendeachterasabbonnement net verlopen is…! Rechtzaakje US-style over veiligheid ruik je al van verre
tortuga zegt
Ben je de 1ste van de maand van plan met je 4kids en schoonma een uitstapje te doen, blijkt het toch wel dat je abonnement op de 2 extra stoelen bent vergeten te verlengen…
rutgerg zegt
Eindelijk echt wat ruimte in een EV is een beetje raar… mijn id.4 is ook erg ruim. Evenals een Skoda Enyaq een BMW IX3, een Tesla Model X en een Tesla Model Y….
gregorius zegt
Deze EQS is toch een 7 zitter + ruimte.
Een id.4/Enyaq / IX3 en Tesla Y niet. En om de 3e rij van een X now echt een 3e rij te noemen….
tortuga zegt
Heb er me zelf al op betrapt, maar als ik naar ICE kijk zoek ik iets speels met wat meer vermogen als een basis auto. Bv: een c300 ipv een c180 of een OPC ipv een 1.0 corsa. En bij de EV´s lijken die snelle cijfers geweldig, maar zie ik toch naar het rijbereik. Wat dan weer geweldig is want de goedkoopste kan ook het verste. Bij EQS EQE en hier bij de SUV ook weer het geval.
Robert zegt
@tortuga: tja, net als bij ICE komt het uit de lengte of de breedte. Veel vermogen leidt tot hoger verbruik, of het nou energie uit vloeibare brandstoffen of uit elektriciteit moet komen.
Ik heb zo’n vermoeden dat wanneer je een EV zou begrenzen in de vermogensafgifte, het bereik serieus zou kunnen verbeteren. Helaas durven de autofabrikanten dat niet, want marketing technisch is EQS (of elk ander equivalent) met een acceleratie van 0-100 in ‘slechts’ 12 seconden en een topsnelheid van een luizige 140 km/u gewoon onverkoopbaar. Terwijl dat voor deelname aan het dagelijks verkeer in principe meer dan voldoende is.
Mercman zegt
@RRRobert Ik ben het met je eens, ik denk dat het bereik serieus zou kunnen verbeteren. Marketing technisch doen zij dit echter al toch? Het bereik van de auto wordt volgens WLTP gemeten en gedeeld en dit is een meting met beperkt vermogen (gebruikt vermogen, niet beschikbaar vermogen) en de meest ultieme (onrealistische) situatie.
Dus ik denk niet dat hier perse een heel ander bereik uit zou moeten komen, toch?
mashell zegt
Dat is natuurlijk ook bij die Corsa zo, dat de goedkoopste verder op een tank komt dan de duurste.
Bij EV’s wordt er veel nadruk gelegd op de actieradius omdat het bij de eerste modellen een probleem was en omdat het met de prestaties meestal wel snor zit.
Bij zo’n EQS SUV (Mercedes, dit is echt het beste qua naam dat uit de brainstorm kwam?) neem je duurste omdat je die wilt en om geen enkele andere reden.
Rudy zegt
Zouden ze de naam niet moeten aanpassen naar EQS MPV? Ze strijken de SUV’s zo glad dat het gewoon MPV’s zijn in in marginaal fancyer jasje.
Heftige prijzen overigens. Zou me sterk afvragen of ik voor dit soort bedragen geen X5 / Cayenne / Q7 hyrbid zou kopen.
karhengst zegt
Het heeft inderdaad weinig weg van een SUV, noch van een S-Klasse. Wat je hier ziet is in feite de EV opvolger van de R-Klasse.
fransananas zegt
Zo, dat is nog eens een goede vergelijking. Dit is inderdaad de bolle zoon van de R.
mark997gt3 zegt
War een saaie auto! Mercedes slaat wat design betreft de plank behoorlijk mis bij haar EQ modellen. Lijkt allemaal te veel op elkaar en er zit werkelijk geen enkel snufje lef in. Saai, saaier, saaist.
BMW krijgt veel kritiek maar dat bedrijf vind ik op veel vlakken innovatiever dan Mercedes.
Heel benieuwd of die EQ lijn een succes gaat worden.
fransananas zegt
Komt dus op niks in de buurt van de Model X. Jammer, had goed geweest om de partijen op scherp te krijgen
jaapiyo zegt
De afwerking is zoveel beter dat het geen concurrent is bedoel je?
CYBRTRK zegt
Want jij hebt al in de nieuwe model x gezeten?
redbeams zegt
Want jij hebt die roze brol al afgedaan?
mashell zegt
De nieuwe model X? Die na de Semi, Cybertruck, roadster en Model S opvolger komt? In 2045 of zo?
TheMaster zegt
Nee, de huidige Model X. Je weet wel, degene die eerder leverbaar is dan de EQS SUV. De huidige model X Plaid’s worden tussen december 2022 en maart 2023 geleverd geleverd in NL.
fransananas zegt
Nee qua range en snelheid is het bijna op peil van de X. De X is alleen al uit 2016 en het laadnetwerk is werkelijk fantastisch.
De kermis van binnen zal zeker beter afgewerkt zijn. Hoopte op meer weerstand voor een 7 zits EV. Wil er graag weer 1 volgend jaar
moveyourmind zegt
Qua interieur komen de EQS en de EQS SUV nog wel aardig in de buurt van de S-klasse.
Qua prijs zitten ze er ook dicht tegen aan.
Maar qua uiterlijk is er maar één die nog Das Beste oder Nichts uitstraalt en ver boven de massa uitstijgt. Daar kunnen die EQS’en niet eens bij in de schaduw staan.
jaapiyo zegt
Louis van Gaal?
baardmijt zegt
ROFLMAO
mashell zegt
Maar de G klasse is nog niet elektrisch. En de S klasse ziet er uit alsof die uit de vorige eeuw komt in vergelijk met de EQS. Niet slecht maar wel ouderwets.
cdlop01 zegt
Wat een design armoede bij Mercedes en 0,0 uitstraling, kwaliteit zal ongetwijfeld ook forse stap achteruit zijn zoals bij elke nieuwe Mercedes, zo jmmr dat zo’n mooi merk met prachtige historie en dito modellen het imago, kwaliteitsbeleving en uitstraling zo vakkundig kapot wordt gemaakt.
tmenges zegt
Wat een commentaar op dat uiterlijk maar zeg nou zelf, dit is toch gewoon hoe een Benz er uit hoort te zien? Niet te veel designfratsen , recht toe recht aan en een behoorlijk statig voorkomen, wat mij betreft goed gelukt!
Erik zegt
De leaseprijs is nog meer dan een bijstandsuitkering. Vraag mij af of mensen die dit (kunnen) rijden hier wel eens bij stil staan. Voor de nieuwprijs kun je ook 5 Dacia Joggers Extreme 7p kopen met full options. Kun je met 35 man/vrouw/x gelijktijdig op stap …
bmw1cabrio zegt
Wij – die dit kunnen en willen betalen – denken voornamelijk aan de auto’s die we eigenlijk willen rijden, maar niet kunnen betalen. Die ander koopt een 911 Turbo S Cabrio, terwijl hij ook 2 van deze SUV’s kan kopen (14 man tegelijk op stap!!)
Erik zegt
Nog steeds geen 35 ….. En in vergelijking tussen de Dacia Jogger en de 911 Turbo S Cabrio ga ik met 70 man op stap ….
dalmore zegt
Pijnlijk vergelijk die perfect laat zien hoe groot het verschil kan zijn/is
Friez zegt
Waarom zou diegene daar bij stil moeten staan? Als je het kunt betalen, gewoon lekker doen. Al zou ik mezelf niet snel op een EQS trakteren… het lijkt net alsof de EQ modellen door een stagiaire zijn ontworpen.
ra-smit zegt
Het ontwerp is op alle hoeken zo afgerond dat het net zo’n opgeblazen dummy auto is.
simonbv zegt
60 maanden leasen met btw is dus €111.223. Mercedes zal toch tegenwoordig wel 5 jaar garantie geven? Op een paar interieur filters na geen onderhoud. Misschien een setje banden. Voorlopig nog geen wegenbelasting. Uiteraard wel verzekering. Gezien de rest waarde van een Model X zal deze na 5 jaar ook nog wel 50k opbrengen. Dan hebben ze voor de lease toch een redelijke winstmarge. Of ben ik nog wat dingen vergeten?