De Mercedes-Benz EQS SUV is de auto die je wist die ging komen.
Mercedes is in rap tempo zijn gehele gamma aan het elektrificeren. Het begint bij mild-hybrids en plug-in-modellen (zowel benzine als diesel). Dan heeft Mercedes een vrij duidelijke tactiek qua elektrische auto’s. In het lagere segment zijn het allemaal omgebouwde auto’s die ook met verbrandingsmotor leverbaar zijn.
Denk aan de EQA, EQB, EQC en EQT. In het hogere segment zijn het juist auto’s die enkel en alleen als EV zijn ontwikkeld. Denk aan de EQE en EQS. Bij dat rijtje kun je nu ook de Mercedes-Benz EQS SUV indelen.
Sports Utility Vehicle
Zoals de naam het al een beetje verklapt is het de SUV versie van de EQS. Het is niet een iets hogere EQS, maar echt een apart model van Das Haus. Een soort elektrische tegenhanger van de Mercedes-Benz GLS. Het apparaat is immens. De EQS SUV is namelijk 5,13 meter lang, 1,95 meter breed en 1,72 meter hoog.
De wielbasis is net als bij de EQS maar liefst 3,20 meter. De techniek komt uiteraard ook van de EQS sedan. Er is een EQS SUV 450+ met een enkele motor op de achteras. Deze levert 355 pk en 568 Nm.
Een stapje hoger staat de EQS SUV 580 4Matic. Deze heeft vierwielaandrijving middels een motor op de vóór- en achteras. Het gezamenlijk vermogen vermogen is 536 pk en het gezamenlijke koppel is 858 Nm. Voldoende power dus.
De oplettende lezer zal gezien hebben dat het vermogen en koppel ietsje hoger ligt dan bij de gelijknamige sedan. Waarschijnlijk vanwege het hogere gewicht en de grotere luchtweerstand.
Actieradius Mercedes-Benz EQS-SUV
Mede daardoor is de actieradius ook aanzienlijk minder goed. Volgens Mercedes is 600 km ongeveer het maximaal haalbare als je kiest voor de grote accu en de enkele motor.
Ter referentie, de sedan kan volgens de WLTP zo’n 770 km ver komen. Wel kun je redelijk snel laden met de Mercedes-Benz EQS SUV. In een kwartiertje tijd kun je er zo 300 kilometer aan range toevoegen.
Het interieur doet ook denken aan de EQS. Als je de 450 bestelt, krijg je het eenvoudige interieur (met het systeem uit de S-Klasse). Optioneel kun je kiezen voor het hyperscreen, dat standaard is op de 580. Het USP van de EQS SUV is natuurlijk het feit dat het een zevenzitter is.
De Mercedes-Benz EQS SUV zal aan het einde van het jaar op de markt verschijnen. Prijzen zijn niet nog bekend, maar reken er maar op dat deze iets duurder zal zijn dan de concurrentie, die nu zal bestaan uit de Tesla Model X en BMW iX.
Meer lezen? Naar deze onthullingen kijken we uit in 2022!
str8six zegt
Wat een hokken zijn het toch, al die Mercedes EQ modellen.
nicolasr zegt
Deze auto is bijna helemaal perfect. Er zou alleen een 3.2 zes-in-lijn benzine in moeten zitten. En het zou een BMW moeten zijn. En een tweedeurs cabrio. En donkerblauw. Gebouwd ergens in 2003.
Dan was hij écht perfect!
vonklausenburg zegt
@nicolasr: Gek, dat gevoel heb ik bij alle auto’s tegenwoordig.
marinepower zegt
Ik meende dat Audi het recht had op kopiëren naar schaal grote, ook gezien de benamingen van het model gamma, maar bij Mercedes kunnen ze dat blijkbaar ook. Je kan zeggen wat je wil van BMW, maar die zijn iets onderscheidender.
ar156sw zegt
Alle SUV/Crossover haters zouden toch heel blij moeten zijn met de verschuiving naar BEV’s: ze maken namelijk wel pijnlijk duidelijk hoe inefficiënt het is om een beetje hoger te zijn… (En dat zeg ik als tevreden SUV/Crossoverhokrijder…)
basman147 zegt
Ik zie graag de verbruikscijfers van dit hok in vergelijking met die van de ‘normale’ EQS. Die zit in de WLTP rond de 165w per kilometer, zal mij benieuwen of deze onder de 200 blijft (Bmw IX verbruikt ongeveer 230w per kilometer, dus ik heb mijn twijfels).
e46coupe zegt
Dit is toch gewoon een facelift van de EQC?
Loek zegt
Ik begrijp dat Mercedes functie over vorm kiest maar allejezus wat gooit Mercedes hun goede design zo te grabbel zeg. Het oog wil ook wat. Zag laatst voor het eerst een EQS en zelfs in het echt is hij gewoon compleet uit proportie. Jammer, want qua specs en interieur is het een tof ding.
Robert zegt
“De EQS SUV is namelijk 5,13 meter lang, 1,95 meter breed en 1,72 meter hoog.”
De wielbasis is (…) maar liefst 3,20 meter.
Daarmee is de discussie “EV’s wel of niet in een parkeergarage” bij dezen eigenlijk al opgelost: dit past domweg niet in een doorsnee parkeervak in een doorsnee Nederlandse parkeergarage. En dan heb ik het nog niet eens over de draaicirkel…
DeWitteCondor zegt
@RRRobert: en toch is het zo dat passagier 6 en 7 geen benen moeten hebben om mee te kunnen. En je bagage moet je ook achterlaten. Erg pompeus maar binnenin krap bemeten (zo lijkt t op de foto’s althans).
karhengst zegt
Ik snap dat men uit wil dragen een groene ijsbeerknuffelaar te zijn, maar om nu meteen de hele middenconsole met windmolentjes te bedrukken gaat me toch wat ver…
cobana zegt
Er is iets mis met de verhoudingen. Zoals het bij alle EQ modellen mis is. Niet dat er een grote motorkap voor moet voor niks, maar toch.
RiKe zegt
Hey wat leuk, weer een onbetaalbare elektrische SUV van minimaal een ton. Dat gaat de maatschappij echt helpen om over te kunnen stappen naar de EV’s!
mashell zegt
Voor jou maken ze de smart #1. Of als je die ook te duur vindt kun je voor zo’n €15k een leuke gebruikte Nissan Leaf oppikken.
DeWitteCondor zegt
@mashell: ja, want dat zijn goede opties met 2,3 kinderen. Lijken me geen alternatieven voor deze wagen eerlijk gezegd.
mustang750supersnake zegt
jeeejjjjjj laten we overal 1 groot scherm van maken…dan is álles beter!!!!