
Iets te vervoeren? Met Duitse swag je hond, fictief hout van IKEA of gewoon heel veel boodschappen transporteren? Nu weet je hoeveel dat bij BMW gaat kosten.
De nieuwe BMW 3 Serie Touring komt vanaf 22 september met een beperkte selectie motoren bij de dealer te staan. Dieselrijders kunnen voor 44.130 euro instappen in de 320d Touring (184 pk). Een stukje daarboven zit met 258 pk’s de 330d Touring, en die mag weg voor de lieve som van 59.855 euro.
Wie direct vanaf de start een benzineblok opteert, krijgt voorlopig de 328i Touring voorgeschoteld. Deze gaat weg vanaf 45.755 euro en daarvoor krijg je 245 paarden onder de kap. Niet getreurd als je voorkeur er niet bijzit, vanaf november worden de Tourings aangevuld met de BMW 320i, 316d en 318d.
Een aantal opties die standaard geleverd worden zijn onder meer een elektrisch bedienbare achterklep met apart te openen achterruit -ze houden de traditie in stand- en een in drie delen (40:20:40) neerklapbare achterbank. Verder zit er ‘comfort go’ voor het starten op, een USB- aansluiting voor je muziek devices en een handsfree Bluetooth-telefoonaansluiting. Kies de pakketjes Touring Executive of High Executive, en een navigatiesysteem, parkeersensoren en chroomlijsten langs de zijruiten zijn van jouw. Optioneel zijn de dakdragers in matzwart of aluminium leverbaar.
En wat geeft de concurrentie je voor deze bedragen? Welnu, als we bij Audi een vergelijkbare A4 Avant aankruisen, de 2.0 TFSI met 211pk bijvoorbeeld, beginnen de prijzen bij 44.850 euro. Een 3.0 TDI met 245pk en uiteraard quattro start bij €57.730. Liever een Mercedes C-Klasse Estate, dan begint de C200 bij €41.950, de C350 bij €55.680 en een dieselende C300 CDI (231 pk) voor €67.760. Oftewel, wat zou jij kiezen als premium pakezel?
UPDATE: Een batch foto’s van een rode 328i Touring.
En het binnenste. Check die 1.500 liter laadruimte!
Op zich geen verkeerde wagen en het interieur is echt top maar het mocht toch wel wat spannender.
Ik had er mss toch iets meer van verwacht. Mag iets meer ‘BMW’ feel in, kan het moeilijk uitleggen maar als je op die foto kijkt waar je de achterkant schuin kan bekijken vind ik dat de lijn iets te gewoon is.
Ze tillen wel de 3-reeks steeds meer op naar 5-reeks niveau, wat in mijn ogen wel een plus is. Wat ze inboeten aan sportiviteit geven ze terug in ‘meer prestige/klasse’ maar de wagen mag wel wat meer ‘mojo’ hebben :)
Ik vond de 3-break altijd een pak mooier dan de A4 Avant maar nu heeft Audi in mijn ogen toch kans op een inhaalbeweging.
@voytekbe: Niet getreurd, qua rijden zijn ze nog steeds top.
@voytekbe: ok
@voytekbe: ik vind t juist omgekeerd: de A4 staat ene beetje stil: de voorkant van Audi is nu wel erg uitgemelkt en extreem met alle rare frutsels om het nog up to date te maken.
Ik weet niet of ik blij met als ik een 5 touring zou hebben en de 3 komt nu…. die aardig in de buurt komt (qua looks en opties); dat was met oudere versies nog niet zo.
Het enige jammer vind ik dat BMW nu, zoals in de A6 en A8 ook ene soort van popups nav schermpje gebruikt. Ik vind t mooier als het in het interieur zit verwerkt. Dat breedbeeld ding op de vorige 3 zag er prachtig uit!
@gregorius: de e46 en e39 zijn ook heel erg gelijk, en de eerste e34’s waren ook van voren bijna gelijk aan de laatste e30’s
@gregorius: qua uiterlijk is deze nieuwe 3 serie wel heel makkelijk te onderscheiden van de 5 serie. Qua interieur is de 3 serie zeker erop vooruit gegaan en meer op de 5 gaan lijken, wat alleen maar een plus punt is in mijn ogen.
@voytekbe: en de Audi is gelukkig niet saai? Saaier an bijna niet.
Voor mij de Beemer! ik vind het de fraaiste van de drie, en een strakker sturende auto voelt gewoon superieur aan!
@Jochempie: Hoe weet jij dat die strakker stuurt dan de ”anderen” ?
Wauw! Ik vind em echt tof! Ben normaal absoluut niet van de stationwagens enzo maar deze vind ik super mooi! Bonuspunten voor BMW met deze
Mooi! Maar zich echt onderscheiden van de andere bmw’s doet deze bmw3 serie niet. Zeker wdie achterlichten zijn nagenoeg dezelfde als die van de 5 serie touring. Prijzen zijn oké, maar kan iemand mij de prijs geven van de volvo v60 D5 met 215pk?
En dan zitten ze hier te zeuren dat Audi’s op elkaar lijken…
BMW begint ook aardig eenheidsworst te worden.
@Hubert:
Eenheidsworst te worden?
BMW deed al aan copypaste toen dat woord nog niet eens bestond.
Ze doen dat al sinds de jaren ’70.
Mercedes deed toen trouwens ook niet anders.
@jrk68: en laat de mensen die die dure auto’s kopen dat nu helelmaal niet erg vinden, dan kan de baas in een 7 serie rijden, terwijl hij de vertegenwoordigers in een 3 kan laten rijden, zonder dat het verschil te groot wordt
@Hubert: inderdaad ze lijken op elkaar, maar niet zo erg als bij Audi dat je geen onderscheid, of nauwelijks onderscheid kan maken. Hier zie je toch wel heel duidelijk het verschil tussen 3 en 5 serie.
@Hubert: deze 3 touring lijkt behalve dan de sedan
op geen een ander model van BMW.
Dat is bij Audi wel anders.
@jrmpower24: Deze 3 Touring lijkt meer op de 5 Touring dan de A4 op de A6. Sterker nog ze zijn gewoon identiek. Maar ik neem het BMW niet kwalijk, de 5 Touring is in de goede kleur echt prachtig dus waarom zouden ze 3 Touring ook anders en lelijker maken.
@mashell: Ik weet wel waar ik over praat.
Ik zou maar wat beter kijken.
totaal prijzen zijn niet van belang bij huur auto,s ..
@rune 44.895 voor de v60 D5 (instapper met handbak)
Ah, eindelijk heeft BMW z’n nieuwste handtas voor mannen klaar. Werd tijd, we hadden niets meer om aan te trekken.
Had je me 5 jaar geleden gevraagd welk model dit zou worden en ik had 5-serie gezegd. Groot worden die 3ers, a4’s en c-klasses zeg.
@JamesBond007: als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de Duitse stations nog behoorlijk klein. Als ik met mijn 187cm achter het stuur zit, ik zit normaal achter het stuur, dan kan er niet echt een volwassen iemand op de achterbank zitten. Dan zitten ze wel met de knieen tegen de voorstoel aan.
@rufctr01: Ik weet hoe jij zit maar ik ben 1,96 en kan prima zitten en de volwassene achter me ook.
@bohica: een Audi A4 is erg krap achterin!
Enorme vrachten meenemen? Dan hoop ik dat ze wat aan de kofferbak gedaan hebben. In het vorige type waren twee golfsets onmogelijk. Jammer, want rijden is en blijft heerlijk met die dingen.
@RoT___: Ik heb een oude 3 serie, passen makkelijk 3 golf sets in, geen enkel probleem.
@drivingpleasure: Het hang natuurlijk af op welke schaal je de schaalmodellen van de Golf variant, de Golf GTI en de Golf cabrio neemt. Maar de grote vraag is, wat moet een 3 serie rijder überhaupt met een set van Golf schaal modellen? ;)
@mashell: haha, mooie kerel.
Als ik moest kiezen tussen deze Duitse drie wordt het toch de BMW, veel fijnere auto dan de A4 en de C-Klasse. Kan ik ook kiezen uit iets niet-Duits gaat de keuze toch naar de Volvo V60. Misschien is dat feitelijk gezien wel niet zo’n goede auto als de BMW maar wel véél mooier, zeker met zo’n R-design pakketje
Ik wacht wel even ip dr volgende C…
@Jokkebrok: gaar android ding… *op de
Ik denk, De C-Estate! Met AMG pakketje erop, Smoelt gewoon lekker! En nja.. ik raak nu al weer uitgekeken op de 3-Touring.. en hij is er nog niet eens!
@lamborgfan: juist
godskolere, 44 mille. en dan heb je nog maar een instapper.
Voor dat geld is heel wat lekkers te koop. Mag dat nog zo lekker rijden, ik kies dan toch liever voor een wat aangeklede versie van een van de ‘mindere goden’
@Simpson: Wat dacht je van een snaarstrak sturende Focus combi ST ;) Lijkt me het bommetje wel
@Simpson: Mwah, kijk eens wat een Golf 2.0 TDI Variant kost? Dan zit je ook al op 34.000. Dan valt 39(gokje?) voor een 316d Touring nog wel mee. Dan moet je nog wel wat opties aanvinken, maar op een Golf (wel Highline) zit ook niet alles wat jij exact wilt. Maar dan rijdt je wel BMW met een verdomd goede afwerking.
@phaeton: De Passat Variant vergeten. Die kost (goedkoopste Trendline) met dezelfde 2.0 140 pk TDI 37.550. En dan is hij net zo karig uitgerust als de BMW. Met een 116pk diesel is het verschil dan wel erg klein, met 143pk (318d) valt het m.i. nog steeds te overzien.
@phaeton: maar dan rij je wel een VW. Niet hetzelfde niveau als een BMW qua afwerking, VW’s zijn de laatste jaren ook plastic fantastic gevallen geworden. Na een tijdje bladdert het hele interieur en rammelt en piept het flink.
@rufctr01: inderdaad, plus dat je bij BMW gewoon echt een goede wegligging krijgt en perfect is voor de rijervaring.
Doe mij maar een 2 jaar oude 335i van de huidige (facelift). Lage km-stand, lekker in de opties. Ander setje veren en velgen eronder en gáán. Dezelfde motor, vrijwel hetzelfde interieur, een koets die nog wel even mee kan. Ik zou het wel weten.
Overigens: tussen de 3.0 diesel van de C en A4, zit daar TIEN MILLE verschil in!? :/ Dat moet ergens in zitten en dat is niet in de opties, Audi kennende… Waarom is dat hok zo duur?
Men zegt dat de Audi modellen veel op elkaar lijken maar dat begint bij BMW toch ook echt een beetje te gebeuren. De achterkant van de 3 en de 5 lijken toch behoorlijk op elkaar.
Voor de kenner wel uit elkaar te houden maar voor je gemiddelde vriendin niet.
Hij is gewoon zoals ie hoort te zijn.
hele strakke auto. BMW <3
Ik zie de dikke zakenman al klem zitten in deze wunderbaum auto.
Bmw-rijders hebben dus wel vrienden…
@ytrewq:
Niet BMW rijders ook maar dan echte…..
Ik vind het een schitterende auto! Zeer stijlvol en kwalitatief is BMW beter dan de andere 2.
Erg mooi! Maar hopelijk gaat BMW niet de Audi kant op, want ik vind hem heel erg op de 5-serie lijken…
hummzz…waar is de opvolger van mijn 335…komt deze nog later uit ofzo…duurt wel heel lang zo.
anders maar een Mercedes C350 Estate met AMG pakketje en die dikke spaakvelgen erop.
de bimmer is wel mooi van binnen, van buiten niet radicaal anders.
LOL 14k extra vragen ( t.o.v. 328i ) voor een 330d met het blok van de vorige generatie erin… Voor 59.855 kan je veel beter krijgen. b.v. E klasse Estate 250 blueEfficiency. Meer ruimte en bijna zelfde vermogen. BMW is een beetje aan het stijgeren met hun vanafprijzen en wat ze ervoor bieden.
Ik zie een faillisement aankomen.
@bempi: BMW is een beetje aan het stijgeren met hun vanafprijzen en wat ze ervoor bieden.
Ik zie een faillisement aankomen.
Mercedes en Audi niet dan? Ik zie Mercedes en Audi nog wel een keer failliet gaan. Audi’s zijn niet premium, die modellen zijn saai en staan te duur in de showroom!
Mercedes vraagt voor elk model vanaf 28 duizend euro, hoe wil je dan de concurrentie aangaan? De A klasse is te duur voor haar segment.
@pokerface:
De A klasse is helemaal niet te duur voor z’n klasse. De A 180 is voor 28k verkrijgbaar is al sterk uitgerust met opties. De BMW 116i heeft 14 pk meer ( voor eenzelfde prijs ) en moet nog worden uitgerust. Kijk de optie lijsten en vergelijk de standaard uitrusting maar van beide auto’s.
Bij Audi vind ik de nieuwe A6, facelift A5 sportback en A4 goed van elkaar te onderscheiden. Bij de 3 en 5 series van BMW is dat iets lastiger.
Kortom over saaiheid gesproken. BMW gebruikt de 3 serie meer als experiment ( zie verlengde koplampen naar de grill toe. Vertel mij eens wat voor revolutionair concept dat moest zijn aan de teken tafel en wat voegt het toe behalve een afgrijselijk gezicht ).
Bijna zou je denken dat het om een E90 facelift gaat. De F30 heeft 70% invloeden van de E90 op basis van de bouw. De C klasse en A4 zijn daarentegen totaal veranderd t.o.v. hun voorgangers.
@bempi: Als je Audi’s beter te onderscheiden vindt dan de BMW 3 serie en 5 serie klopt er echt wat niet. De Audi’s lijken gewoon verdacht veel op elkaar, de BMW’s lijken ook meer op elkaar dan voorheen maar er is duidelijk onderscheid te maken, zeer duidelijk zelfs.
@bempi: maar dan heb je wel een 6 cilinder, en niet zo’n sneue 6 in lijn
@undifined1: sneue 4 cilinder bedoel ik natuurlijk
@undifined1: Vroeger wel ja toen was een 320 nog een 6L.
Nu wil je zelfs de kap van een 328 niet meer opentrekken.
Durf je dat wel dan zie ook gewoon een 2.0 4 cilinder.
@bempi: en dan rijd je in ouwe lullen auto, met een ouwe lullel wegligging ipv een echte bmw
@bempi: Idd plus de E-Klasse Estate is bijna net zo groot als een opslagplaats wat een ruimte!
Ik vind de middenconsole nog steeds wat iel ogen voor een auto van dit formaat. Prijsverschil tussen de 320d en 330d is enorm, bijna 16k! Maar als je de Benz erbij haalt is dat zelfs 24k dus valt nog mee xD. Dat zou het mij niet waard zijn. Verder geslaagde auto, maar toch liever een c-klasse.
Tja bij Mercedes ben je aan de beurt. Ze beginnen allemaal standaard met 28.000 euri.
Als ik als BMW hater moet kiezen tussen een Mercedes of Audi dan kies ik voor deze nieuwe BMW 3serie, bedoel als je dan toch geld hebt, wat maakt die instapprijs dan uit?
Het is gewoon een mooie wagen!
Duur is hij wel, maar in dit segment echt mijn eerste keuze!
Het antwoord is simpel voor mij de Audi A4 Avant. Audi maakt de mooiste stations al jarenlang. Al worden BMW en Mercedes wagons ook steeds mooier. Op het gebied van motorisering zullen Audi, BMW en Mercedes niet al te ver uit elkaar liggen. Al vind ik het rijden met quattro altijd wel lekker dus weer een extra punt voor Audi.
@agera: Doe mij maar aandrijving op de achterwielen, en het stuur gevoel van een BMW, daar kan Audi absoluut niet aan tippen.
@drivingpleasure: De 3 is idd een erg lekkere auto alleen wel in sedan uitvoering en niet als wagon. Audi maakt en heeft gewoon de mooiste wagons, alleen de nieuwe E-Klasse Estate en 5-serie Touring zijn ook prachtbakken alleen een lichte voorkeur voor Audi.
Maar over het algemeen zijn BMW en Mercedessen meer geschikt voor sedan uitvoeringen.
@agera: Klopt Audi maakte eerst mooiere stations, vind ik ook. Maar met de nieuwe serie van BMW en de Shooting break van Mercedes vind ik Audi toch minder. De nieuwe 5 serie kan Audi echt niet aan tippen, wat een prachtbak en heeft niet voor niks bijna alle prijzen qua design in de wacht gesleept. De nieuwe 3 serie vind ik ook stukken dikker dan een A4. De Shooting break van Mercedes vind ik echt pracht lijnen hebben, echt een dikke wagen. Audi was erg dik toen ze het nieuwe uiterlijk introduceerde, maar dat uiterlijk hanteren ze nu al zo lang dat de concurrentie ze gewoon simpelweg voorbij is…(zover ze dat nog niet waren)
@drivingpleasure: Smaak is doorslaggevend want uiteindelijk zijn alle drie de merken top. De CLS is als sedan een beauty, maar als SB vind ik hem lomp en log ogen. De nieuwe 5 serie behoort absoluut tot de mooiste 5-serie van de afgelopen jaren, maar als Touring een tikkeltje minder dan de A6 Avant.
Jij bekijkt het anders dan mij, ik vind het juist goed dat Audi zijn bekende huisstijl en design geeft meegenomen bij de nieuwe modellen. Dat is immers Audi’s kracht en wat goed is moet je niet veranderen niet teveel althans.
Maar ook de nieuwe A6 allroad quattro is een bijzonder mooie wagen geworden naar mijn mening stoerder en robuuster dan de BMW en Mercedes.
http://www.netcarshow.com/audi/2013-a6_allroad_quattro/
Vooral Mercedes heeft een grote inhaalslag gemaakt in het maken van stations. Vroeger waren het lelijke lijkenwagens, maar de nieuwe E-Klasse Estate is uiterst fraai en vooral megagroot. Respect voor Mercedes dat ze zo’n vierkante bak toch mooi heeft kunnen maken.
Mijn top 3:
1.Audi A6 Avant
2.BMW 5-Serie Touring
3.Mercedes E-Klasse Estate
@agera: A6 blijft mooi inderdaad, ik vind het alleen jammer dat een merk wat zichzelf premium heeft gemaakt(met heel veel marketing) geen risico’s durft te nemen. Dit zie je bij de in mijn ogen echte Duitsers wel..
Ik zal duidelijk voor de 3 serie gaan, zo’n prachtige wagen.
What a looker!
Ergens aan de kofferklep klopt het lijnenspel niet.
Ik ben er nog steeds niet uit wat er precies mis is, maar ik heb het probleem niet met de 5-serie touring. Het moet een detail zijn, maar het maakt dat deze 3-serie qua uiterlijk voor mij niet geslaagd is.
Ja ben eruit… De BMW 330d met M-package :)
ik zou toch voor de 3 gaan… je rijdt bijna een 5 serie… zoveel gelijke punten. En sowieso ben ik meer fan van bmw, al komt die c klasse aardig dicht in de buurt. Met een amg pakket zou ik mij nog wel is kunnen bedenken
Mooi, maar ik zou niet voor het witte interieur gaan.
Mooie auto geworden, vooral met de kleur van de eerste gallery. Nu hopen dat dat in het echt ook overeind blijft.
Dikke penis met de nieuwprijzen. Ik ga over drie jaar wel shoppen bij de premium selection afdeling bij BMW en dan koop ik een bomvolle 330d ipv 85.000 voor 40.000.
Mensen die dure auro’s nieuw kopen zijn stom. Of gewoon stinkend rijk, maar dat word je meestal niet als je stom bent.
Dus
Mooie wagen, alleen wat een belachelijke prijzen!
Opties die er standaard op zitten?
(…) zijn van jouw?
Ik hoop dat dit niet uit het persbericht van BMW komt.
@flieger: Klopt toch wel. Normaal gesproken zijn een elektrische kofferklep, bluetooth en USB aansluiting opties, zeker bij premium merken waar de premiumheid wordt afgemeten aan de aantallen features die niet standaard zijn (met de neerklapbare achterbank als meest belachelijke voorbeeld).
@mashell: een optie is nooit standaard.
Leuk een separaat te openen achteruit. Maar dat gebruik je natuurlijk niet echt en al helemaal niet als een elektrische kofferklep standaard is. De rode op de foto’s bevalt me wel. Zou BMW het zelfde gaan overkomen als Audi waar de A4 avant een flink stuk mooier is dan de A4 coupe ( die de marketeers A5 genoemd hebben)?