
Kia kwam even buurten in Leeuwarden met een nog niet onthuld model.
Met de Sportage was Kia er vroeg bij als het gaat om cross-overs. De eerste generatie was nog een SUV die echt wat kon off-road, bij de tweede generatie ging het vooral om de stoere looks. En daar bleek de consument wel voor te porren. De Sportage is momenteel populairder dan ooit: het was vorig jaar de bestverkochte Kia wereldwijd.
Een nieuwe generatie is dus een big deal voor de Koreanen. Die nieuwe generatie zit er aan te komen en het mooie is: op deze foto’s krijgen we de auto al zonder enige vorm van camouflage te zien. Kia dacht er even ongezien mee naar Leeuwarden te rijden, maar dan hadden ze buiten Autoblog-lezer @ggekko gerekend. Hij wist deze gloednieuwe Kia al op beeld te krijgen.
De oplettende lezer denkt nu misschien: wat nou primeur, de nieuwe Sportage is toch al gewoon onthuld? Dat klopt, vorige maand is inderdaad de vijfde generatie Sportage onthuld. Dat was alleen niet de Sportage die we hier in Europa krijgen, maar de Koreaanse versie.
De Sportage die we hier voor ons zien is duidelijk anders. Deze is korter en het achterste zijruitje ontbreekt. Daarmee lijkt deze versie meer op de laatste twee generaties. Qua profiel dan, de voor- en achterkant zijn wel drastisch gewijzigd.

De achterlichten en vooral de koplampen, hebben een nogal eh… bijzondere vorm gekregen. Dat zagen we ook al bij de Aziatische Sportage, maar Kia vond het blijkbaar niet nodig dit aan te passen voor de Europese markt. Toch zijn er minimale verschillen te spotten: deze korte Kia Sportage heeft bijvoorbeeld een andere achterbumper en het logo is lager op de kofferklep geplaatst. Anders is zo’n auto natuurlijk onverkoopbaar in Europa.
We moeten trouwens nog een slag om de arm houden, want dit is nog een testexemplaar. Wellicht besluit Kia dus alsnog om de designtaal iets te veranderen voor de Europese markt. Nadat ze de reacties op Autoblog hebben gelezen bijvoorbeeld.
Helaas is er geen informatiebordje met de specificaties bij de auto geplaatst, dus daarvoor moeten we nog even wachten tot de auto officieel onthuld wordt. Tot die tijd kun je alvast wennen aan het uiterlijk.
Ik vind de neusconfiguratie…..lelijk, echt lelijk. Jammer, dan liever de Tucson.
@meetsysteem: die tucson vind ik al wanstaltig, maar als dit echt de nieuwe sportage is, man man man, nog wanstaltiger kan niet meer.
Haha, precies. Of ze hebben een snor, of het lijkt of ze in elkaar zitten maar dat heet dan design, de koplampen en achterlichten hebben een amorfe vorm, of grote nieren of buitenproportionele grilles en ze suggereren iets wat ze niet zijn, het zijn er te veel en toch lijken ze allemaal op elkaar in hun streven naar een apart uiterlijk.
@maussieknip: Ja daar is ie weer, de zelf vooringenomen Nederlandse fijnproever, daar zal KIA van wakker liggen. Feit is dat ze het wereldwijd heel goed doen en kwalitatief betere auto’s bouwen dan de Europeanen en Amerikanen. In de US zie je tegenwoordig ook heel veel KIA en nauwelijks Europees omdat men het niet betrouwbaar vindt. Maar ja u zult wel moeten schoppen, gefrustreerd in uw VW UP.
@bastian: Je hoort mij verder niks zeggen over de kwaliteit toch? Sterker nog heb zelf 3 jaar lang in een zeer fijne Picanto gereden die ik ten alle tijde zou verkiezen boven een VW Up. Precies die up is nou net een auto waar ik nog nooit heb gereden. Goede kijk ook zeg op wat ik rij.
Leuk design
@wildbeest: dan wil ik wel weten welke definitie daar aan ten grondslag ligt….
@sbmmaxx: verfrissend, nieuw, 2021
@sbmmaxx: ligt idd aan de referentie, vergeleken met ontwerp van Teva sandalen is het een leuk ontwerp.
wat ongehoord lelijk hok is dit, er is iets als een spraakmakend uiterlijk maar dit ziet er zo bizar uit. Helaas alles went, lelijkheid ook dus over 5 jaar vind ik m wss maar wat gewoontjes… de verloedering… :)
Het zal wel met de fabrieken te maken hebben waarom deze net even anders is
@sr20det: yep…andere mensen, gereedschappen en werkwijzes
Dat zorgt al snel voor een ander product
🤪
Ik hoop maar dat ie sneller gaat dan ik, want de achterkant is een stuk beter dan dat ik die voorkant in m’n spiegels moet aanzien.
Ze hebben de achterlichten al doorgetrokken naar elkaar, toe over 5 jaar zitten ook de koplampen aan de achterlichten vast als ze zo doorgaan.
Hahahaha
Deze heeft kop-staart botsing gehad. Jammer.
Pfoe, dit vind ik bijna net zo lelijk als een Prius of de neus van een BMW iX, en dat is best moeilijk te bereiken
@rike: vind dit zelfs lelijker
Wordt er niet beter op, wel gekker
🤢🤮
Zeer byzonder, maar niet direct zum Kotzen!
Kia is nu echt compleet aan het doorslaan. Dit is de Multipla van 2021.
@vopo: als je het mij eerlijk zou vragen is dit drie factoren erger dan de multipla
Verschrikkelijk
Oei
Prachtige auto… nee een Tiguan is een mooi model… dit is tenminste gewaagd sportief …
Komt op deze foto’s in elk geval niet zo goed uit de verf, maar denk dat hij in het echt al een stuk mooier is.
Maar niet zo mooi als de schitterende Kia EV, die juist jele cleane lijnen heeft. Begrijp niet zo goed waarom ze niet een iets consistenter modellenbeleid voeren. Zoals bijvooreeld Mazda dat doet: ieder model staat genoeg op zichzelf, maar is wel heel herkenbaar als Mazda.
Compliment @ggekko
Ik had de auto niet herkend als primeur.
Ik ben een echte Kia en Hyundai fan , maar dit ding ziet er spuuglelijk uit.
Christus te paard, wat lelijk.
Allememaggies wat een lelijk hok. Er zijn dus beslissingsbevoegde mensen bij Kia die hebben gezegd: “Ja, dit is mooi, zo gaan we hem maken want hier zitten onze klanten op te wachten”.
Ik vraag me af wat voor soort marcheerpoeder ze op de designafdeling hebben gesnoven want dat was denk ik van hele slechte kwaliteit.
Die enorme lichunits…. Leuk zolang je de auto in de lease hebt maar je moet er toch niet aan denken als je als derde eigenaar over 10 jaar een defect exemplaar moet vervangen. Dan is de wagen gelijk economisch total-loss.
Wij krijgen de korte versie in europa. De overheden doen er alles aan om de burger klein te krijgen
Als er niet bij gestaan had dat het een Kia was, dan had ik zo gezegd dat het een Lexus was. En dat is niet bepaald een compliment te noemen 🤣
Wat deze auto nodig heeft is meer lijnen. Veel meer lijnen. Horizontale, verticale, diagonale, maakt niet uit. Gewoon meer.
Ik vind het vreemd dat ze vorig jaar met de Sorento zo’n strakke, haast Amerikaanse SUV op de markt brengen die echt wel knap is en toch wat merkidentiteit behoudt.
En dat ze nu dus afkomen met een doorslagje van de Tucson waar ze een Koreaanse Designer op LSD hebben opgezet. 🤷🏻♂️