• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Prodrive P25 is een kneiterdikke Subaru-restomod met 400 pk

Auteur: machielvdd, gepost 20 juni 2022 om 18:09 – 4 Reacties

Prodrive P25

Prodrive presenteert een moderne versie van de legendarische Impreza 22B STi. Deze is lichter, sneller, zeldzamer en nóg veel duurder.

Restomods, we kunnen er geen genoeg van krijgen. Gelukkig worden we op onze wenken bediend, want er komen genoeg gave projecten voorbij. Meestal met Duitse of Italiaanse auto’s. Deze keer is het echter een Japanse auto die gemoderniseerd wordt. Ook hartstikke leuk natuurlijk.

Het uitgangspunt is de legendarische Subaru Impreza 22B STi. Van deze jubileumeditie zijn er maar 424 stuks gebouwd, die in 1998 in een mum van tijd uitverkocht waren. Door de jaren heen is het een echt collector’s item geworden. Of misschien moeten we zeggen: gebleven.

Dit is dus niet zomaar een auto die je even grondig gaat verbouwen. Toch is dat wel het idee van een restomod. Gelukkig kunnen we jullie geruststellen: er zijn geen 22B’s opgeofferd. Als basis wordt namelijk een normale tweedeurs Impreza WRX gebruikt.

Daarmee zou je deze restomod af kunnen doen als een neppe 22B, maar daarmee doe je deze auto ernstig te kort. Deze Subaru is grondig gemoderniseerd en daarmee wellicht beter dan een echte 22B. Bovendien is dit niet zomaar een creatie van een stel koekenbakkers.

Zoals @willeme vorige maand al aankondigde is dit een project van Prodrive. Als er één partij is die een Impreza mag verbouwen, dan is het Prodrive wel. Deze Britse motorsportspecialist was namelijk verantwoordelijk voor de Impreza WRC waarmee Colin McRae kampioen werd. Ze kennen de eerste generatie Impreza dus van haver tot gort.

Prodrive P25

Als je de plaatjes zo bekijkt, lijkt het alsof je naar een 22B met andere velgen kijkt. Niets is echter minder waar. Het uiterlijk is bijna één op één overgenomen van de 22B, maar de techniek is veel moderner.

Om te beginnen is de Impreza voorzien van een andere motor. Dit is gelukkig nog steeds een viercilinder boxermotor van Subaru, maar dan wel de nieuwste versie. Prodrive heeft dik 400 pk en 600 Nm aan koppel uit dit 2,5 liter blok weten te persen, mede dankzij een Garrett-turbo.

Met een zestraps semi-automaat en een launch control-functie knalt dit rallykanon in 3,5 seconden naar de 100 km/u. Daarmee is deze restomod een klap sneller dan een 22B, die ‘slechts’ over 280 pk en 363 Nm beschikt.

Prodrive P25

De Prodrive P25 is vanzelfsprekend vierwielaangedreven, maar toch is het gewicht beperkt gebleven. Prodrive is namelijk niet zuinig geweest met carbon fiber, waardoor het gewicht onder de 1.200 kg blijft. De P25 beschikt verder over een sperdifferentieel op zowel de voor- en achteras, Bilstein-schokdempers (net als de 22B) en AP-racing remmen.

We hebben helaas nog geen plaatjes van het interieur, maar daarin vind je een echte hydraulische handrem in WRC-stijl. Optioneel is de Prodrive P25 uit te rusten met kuipstoelen en een rolkooi. Daarmee is het rallygevoel compleet.

Deze moderne 22B wordt nog een stuk zeldzamer dan het origineel, want Prodrive bouwt maar 25 stuks. Je voelt ‘m al aankomen: er hangt een zeer stevig prijskaartje aan. De Prodrive P25 kost omgerekend €535.000, exclusief belastingen. Daarbij vergeleken is een originele Subaru 22B STi opeens een koopje.

De productieversie van is nog niet helemaal klaar, maar de auto zal wel alvast in actie komen op Goodwood. Dat is later deze week. We zijn heel benieuwd.

Ook interessant!

  • Impreza P25 restomod
    Impreza P25 restomod krijgt meer vermogen dan 280 pk!
  • Nieuwe Subaru WRX
    Nieuwe Subaru WRX krijgt luchthapper en 300 pk!
  • Puristenauto met handbak
    Puristenauto met handbak en 300 pk op komst
  • Onverzekerde Subaru rijdt tegen verzekerde Subaru

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

impreza, prodrive, restomod, STi, Subaru

Vorig bericht: « Alpina D4 S Gran Coupé: heerlijk chique powerdiesel
Volgend bericht: Medewerker rijdt Bugatti Veyron van Ronaldo in de prak »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    20 juni 2022 om 21:48

    Geniaal! Nu nog kiezen of ik mijn huis verkoop voor deze of voor een Singer.

    Login om te reageren
  2. adyton zegt

    20 juni 2022 om 22:51

    Zo clean! Chapeau. Totaal niet in de val van de gewoonlijke restomod gevallen. Niets dat een verwijzing is naar modernere tijden zo te zien en De gewone lampen erin. Kan net zo goed origineel zijn bijna.

    Login om te reageren
  3. Fruitcake zegt

    21 juni 2022 om 02:34

    Lekker hoor

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    21 juni 2022 om 08:09

    Okay, 5 ton voor een Impreza? dat is minstens 10 keer zoveel als een origineel. Denk ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North