Proef de bizarre snelheid van de Bugatti Chiron

Auteur: , 38 Reacties
Chiron

Blijft toch indrukwekkend, die Chiron.

We hadden het er gister nog over: CEO Stephan Winkelmann heeft een punt wanneer hij zegt dat een Bugatti Chiron meer is dan een gigantische motor met de overige nodige componenten er aan vast geschroefd. Het is een auto die extreme luxe paart met nog nooit eerder vertoonde performance. Bovenaan dit artikel, op de foto, staan de specs nogmaals om dat te bevestigen.

De auto moet nog meer grenzen verleggen dan voorganger Veyron. Maar tot op het heden heeft hij dat nog niet gedaan. Dat komt omdat Bugatti nog geen goede banden heeft die een dergelijke snelheid veilig kunnen halen. Tot die tijd hebben de bouwers uit Molsheim de auto elektronisch gelimiteerd op 420 km/u. Alsof het niks is, maar de auto moet technisch in staat zijn om 482 km/u te halen (300 mph). Maar ook kijken of de auto de 420 aantikt haalt heeft nog niemand geprobeerd. Tot nu toe dan.

Johnny Bohmer Proving Grounds heeft een lange startbaan die uitermate geschikt is om te tonen wat de Bug in zijn mars heeft. De topsnelheid van de auto en hoe hij naar de 400 km/u accelereert, is ongekend: maar het allermooiste blijft hoe de Chiron op dit soort snelheden geen kik geeft. Alsof hij elke dag in staat is om dit soort krankzinnige dingen te doen. Is hij op zich ook, maar goed.

De top van 420 km/u (261 mph) wordt gehaald. Voor een kleine seconde, maar er staat daadwerkelijk een 261 op het scherm. Not bad, Bugatti. De ingenieurs moeten zelf nog aan de slag zonder limiter, maar zoals al eerder gezegd, gaat Winkelmann daar geen prioriteit op zetten.



38 reacties

Wat moet dat een kick geven. Klinkt en lijkt op een passerende straaljager.
@kapiteinknalgordel: Vind je?? enkel hard rechtuit is niet zo spannend.
Wat bochtjes pakken highspeed is veel leuker!
@herbert: als je dat denkt heb je nog nooit harder dan 200 gereden. Komt zoveel meer kijken bij ‘hard rechtdoor’ rijden bij deze snelheden dan jij de wereld hier wil doen geloven.
@stefje: op een afgesloten vliegveld haha zo zo wat spannend, op de openbare weg heb je nog een punt nu is het enkel zorgen dat de wagen op het midden van de weg blijft.
@herbert: hij zegt toch ook niet dag het moeilijk is? Voor een autoliefhebber moet het toch tof zijn om überhaupt in een wagen met 1500pk te rijden en vervolgens 400km per uur te rijden?
@stefje: hou toch op.
@stefje: 270 is trouwens de hoogste snelheid die ik ooit zelf heb gereden in Duitsland.
“If everything seems under control, you’re not going fast enough”

Aldus Mario Andretti.
@ghost: oftewel; dronken op een fiets zitten luidt het devies.
@str8six: daar is niks mis mee ;)
@goodolddays: Tot je gepakt wordt en je realiseert dat je je rijbewijs in mag leveren, ondanks je op de fiets zit. Realiseerde me dat pas ook achteraf.
@healey: die lui moeten gewoon niet zo zeiken
@healey: Dit is echt de grootste bullshit van 12 december 2018. Je kan niet je rijbewijs kwijtraken wanneer je onder invloed op een fiets rijdt. Het betreft geen motorvoertuig.
@werf76: kan wel. Je moet het alleen wel heel bont maken… Je mag namelijk niet onder invloed deelnemen aan het verkeer…
@peug206: is volgens mij jaren geleden een uitspraak over gedaan. Mag niet, was iets met ongelijkheid en het feit dat het strafbare feit niet met een motorvoertuig is gepleegd. Je mag idd niet onder invloed aan het verkeer deelnemen, in principe dus ook niet te voet, maar iemand die geen rijbewijs heeft zou dus minder gestraft worden.
@werf76: is wel degelijk mogelijk. Ja mag als bestuurder niet aan het verkeer deelnemen als je te veel gedronken hebt (art 8 Wegenverkeerswet). Ook op de fiets ben je een bestuurder. Alleen als voetganger ben je geen bestuurder.
Zo in dat donkerrood vind ik de Chiron wel een bizar chique auto.
Het beste rijdende ziekenhuis voor spijsverteringsstoornissen, in dit geval het genezen van verstopping!
@Volvo_440_turbo: En vergruizen van nierstenen.
Ik heb het fragment gemist waarin die net van start gaat
De 919 Hybrid Evo op Spa Francorchamps. Meer dan 5,5 G door Pouhon, dan praat je over indrukwekkend.
@hartman: Gelukkig zijn er ook nog mensen die deze Chiron wel gewoon indrukwekkend vinden.
@evdw: Kijk hier maar ´ns naar. https://www.youtube.com/watch?v=TA3i2TNuxcY

En zie dat deze top fuel dragster net zoveel G trekt in rechte lijn als de Porsche 919 Hybrid in een bocht, in dit geval Pouhon.
Het is zelfs zo bizar dat de top fuel dragster uit het filmpje meer G haalt bij het remmen als de parachute uitgaat.
Waw! Gedistingeerde chic.
Toch ook wel geinig dat je een auto bouwt die vervolgens te snel is voor welke band op de aardkloot dan ook 😂
De koenigsegg agera rs heeft een snelheid van 457 kilometer per uur gehaald op de standaard banden op de openbare weg. Je zou dan denken dat een setje banden die 480 kan halen niet zo moeilijk is om te vinden/te laten produceren.
@plopkoekje: een agera is dan ook geen zware walvis zoals de chiron.
En toch hoe hard hij hier ook gaat, die laatste 10mph dus van 250->261mph gaat niet echt rap.. dus of hij door loopt naar 300mph?!?!
Ben benieuwd naar de gene die dat laat zien..
@tvr1974: Ik ga alvast fundraisen 🙂
Eigenlijk wil je dit James May zien doen. Met wat feitjes over de banden en verbruik enzo.
Tot aan de 100mph met half gas ofzo? Daarna lijkt die pas echt van z’n plek te komen
@juniorclk: denk het wel, er lijkt meer dan genoeg ruimte en zo spaar je de auto toch aardig
Remt ook best wel snel
Bohmer kan z’n tijd beter steken in het verbeteren van de topsnelheid van zijn streetlegal Ford GT
Nou die trekt ook niet snel o… Holy shit!!
Zet Bohmer’s Ford GT er maar eens naast. Kon die Chiron nog wel eens serieus tegenvallen….
@E34M5Touring: echt? Misschien is een topfuel dragster zelfs nog sneller?
@kareljansen: En zijn die dan ook straatlegaal en zo? Goh, nooit geweten. Wil er enkel mee zeggen dat Bohmer zelf hier niet zo van onder de indruk zal zijn. Die heeft zelf wel sneller spul.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).