• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

PSA heeft een rampjaar achter de rug

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 februari 2012 om 13:00 – 63 Reacties

Man wordt neergeschoten voor een 208


Waar met name de Duitsers en Koreanen in 2011 floreerden, zaten de Fransen in de hoek waar de klappen vielen. PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, meldde een operationeel verlies van 92 miljoen euro.

Hoewel de omzet met 7% steeg naar bijna 60 mld euro, daalde de nettowinst van 1,134 mld naar 588 mln euro. PSA probeert het tij te keren door te besparen en bedrijfsonderdelen te verkopen. Daarnaast staan er met name bij Peugeot in Frankrijk flink wat banen op de tocht, terwijl er in Zuid-Amerika juist wel uitbreidingsplannen zijn.

PSA haalt een aanzienlijk deel van zijn omzet uit China, het concern is daar erg groot. Maar kennelijk is het daar ook geen vetpot. Verder nadelig voor het concern is zijn grote aanwezigheid in de sterk beconcurreerde (kleine) marktsegmenten en in Zuid-Europese landen, die in 2011 een flinke knauw in de autoverkopen kenden.

Daarnaast produceert PSA voor het grootste deel nog in Frankrijk zelf (in ruil hiervoor kregen ze leningen los van de Franse overheid), en zoals we allemaal weten zijn Fransen verzot op staken, en bovendien een stuk prijziger dan de gemiddelde Pool of Hongaar, die hetzelfde werk levert met een stuk minder gezeur. Het gros van de auto’s zijn A- of B-segmenters, en deze kan PSA vanwege de superkrappe marges niet winstgevend produceren in Frankrijk, aldus PSA. Hier kan je tegenin brengen dat het Fiat kennelijk wél lukt met de nieuwe Panda, dus wat is het verschil?

Januari begon ook al niet lekker: Frankrijk noteerde een dalende autoverkoop van 21%, PSA kreeg -27% voor de kiezen. Laten we hopen dat de 208 (op dit moment te zien in Breukelen) dit jaar een beetje verkoopt, en dat de DS-lijn van Citroën blijft aanslaan. Met name op dat laatste is nog wel wat marge te halen lijkt me.

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Citroen, Peugeot, psa

Vorig bericht: « Jaguar XK(R) Special Edition: Moar extra’s
Volgend bericht: Bij Chrysler zuipen ze nog steeds stevig door »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevinRS6 zegt

    15 februari 2012 om 13:05

    Ja dat is niet zomooi!
    Gelukkig zijn het iig niet de duitse auto’s :lol:

    Login om te reageren
  2. agera zegt

    15 februari 2012 om 13:13

    Is ook niet meer dan logisch, als je de keuze hebt uit Duitse, Japanse en zelfs Koreaanse auto’s hebt ga je toch geen Franse auto aanschaffen.

    Login om te reageren
  3. laurensl zegt

    15 februari 2012 om 13:14

    -=edit: check!=-

    Heb je eigelijk nog een reden om een Franse auto te kopen. (als niet Fransman)

    Login om te reageren
    • agera zegt

      15 februari 2012 om 13:18

      @laurensl: Als je een liefhebber bent van oude Citroëns bijvoorbeeld?

      Login om te reageren
      • akrapovic zegt

        15 februari 2012 om 13:32

        @agera: ja wat heeft PSA eraan als jij een oude citroen koopt?

        Login om te reageren
  4. mightymike zegt

    15 februari 2012 om 13:17

    Shit Duitsland probeert weer de macht te grijpen!! Ach alles beter Dan een Franse auto, ja ik zal nu wel wat mensen op hun tenen trappen

    Login om te reageren
    • agera zegt

      15 februari 2012 om 13:25

      @mightymike: Ik zal je wakker maken, Duitsland is op dit moment misschien wel het belangrijkste land op het gebied van automobielen.

      VAG > Audi, Volkswagen, Lamborghini, Bugatti, Bentley, Skoda
      BMW > Rolls Royce, Mini
      Mercedes
      Porsche
      Opel
      (er zijn er nog een paar, maar dit zijn de belangrijkste)

      Login om te reageren
      • fiatchrysler zegt

        15 februari 2012 om 15:27

        @agera: Ik zal jou even wakker maken…Ferrari, Maserati, FIAT, Lancia, Alfa Romeo, JEEP, Dodge, Chrysler. En dan hebben we de Fransen nog en de Aziaten. Kijk eens verder dan de kleine NL markt…je houdt zeker van ergonomie.

        Login om te reageren
        • agera zegt

          15 februari 2012 om 15:34

          @fiatchrysler: Dat weet ik, maar je kunt niet ontkennen dat Duitsland de grootste taartpunt heeft in de taart, hierna komen landeen zoals Japan, Italie en Frankrijk etc.

          Login om te reageren
      • Mairsil zegt

        15 februari 2012 om 19:03

        @agera: Als Lamborghini Duits is, dan is Opel Amerikaans. Het is het een of het ander.

        Neemt verder niet weg dat Duitsland een enorm grote producent is, voor de europese markt wel het grootst gok ik.

        Login om te reageren
        • mightymike zegt

          17 februari 2012 om 06:17

          @Mairsil: als je 2 seconde voor dat je een reactie plaatste ff lambo gezocht had op wiki ofzo dan zag je dat het een onderdeel van Audi dus VAG is;) waarom denk je anders dat de R8 V10 zelfde geluid heeft als een lambo?

          Login om te reageren
      • mightymike zegt

        17 februari 2012 om 06:19

        @agera: ja dus? ik weet ook wel wat waar vandaan komt of naar toe gegaan is. Ik zeg alleen indirect dat Franse auto’s waardeloos zijn en zelf liever dan een Duitse ‘premium’ rijd dan laten we zeggen een 508.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          17 februari 2012 om 06:32

          @mightymike:

          goed zo knul .. nu je rijbewijs nog ..

          Login om te reageren
        • mopar zegt

          20 februari 2012 om 01:46

          -edit: nutteloze bijdrage-

          Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    15 februari 2012 om 13:17

    Hetgeen wat ze hebben uitgebracht de laatste jaren zijn ook allemaal van die net niet auto’s.
    Zien er wel aardig uit, rijden wel aardig maar het mist een beetje de WOW-factor. Het is niet zo dat je ermee voor lul rijdt, of dat je een slechte keuze hebt gemaakt. Maar de alternatieven zijn gewoon beter/leuker.

    Login om te reageren
  6. robbie zegt

    15 februari 2012 om 13:21

    Als er onder de streep 588 miljoen euro overblijft kan ik er niet van wakkerliggen.

    Login om te reageren
    • Dev zegt

      15 februari 2012 om 13:29

      @robbie: Maar als je volgende maand netto 588 euro overhoud van je salaris in plaats van 1134, wedden dat je het dan wel doet :p.

      Netto winst wordt ook gebruikt voor herinvesteringen natuurlijk. Dit is gewoon pijnlijk voor zo’n bedrijf.

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      15 februari 2012 om 14:04

      @robbie: Ik vind het vooral opvallend dat het bedrijf 60 miljard omzet draait en slechts 0.85% van deze omzet weet om te zetten in winst. Hierbij is het pijnlijk duidelijk hoeveel modulaire systemen meerwaarde kunnen geven aan het productieproces en winst. Een voorbeeld is de elektronicaindustrie, waarbij veel fabrikanten vele markten tegelijk probeert te bedienen. Alsjeblieft geen merkendiscussies starten, het gaat hier puur om productie en marktbediening. Apple probeert met zo weinig mogelijk modellen de markt te bedienen, waarbij het grootste voordeel vooral in de assemblagelijnen zitten. Ongeveer 50% van de kosten van een product zitten namelijk in de assemblage. Wanneer er meerdere lijnen worden opgezet, daalt de winst aanzienlijk omdat de totale verkopen van verschillende producten vaak niet opweegt tegen de extra hoge productiekosten. Bovendien hebben goedkope producten vaak een kleinere marge, waardoor het nóg moeilijker is om de investering eruit te halen. Apple haalt een winst/omzet verhouding van 25%, wat ongelofelijk veel is. Gemiddeld komen bedrijven niet verder dan 10-15%. Omdat PSA zoveel verschillende lijnen probeert te bedienen, kan het weleens zo zijn dat dit de reden is voor de laag uitgevallen winst. Uiteraard omdat ook op hun auto’s een mindere marge zit dan bijvoorbeeld bij een premiummerk, maar ook dus deels door de fragmentatie van modellen binnen een bedrijf. Gok ik.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        15 februari 2012 om 14:29

        @jzaero: Grappig dat je juist Apple noemt.. Het concern wat op grote schaal van slavernij beticht wordt :-)

        Ja, zo kan iedereen goedkoop produceren :-)

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          15 februari 2012 om 15:02

          @baasbas: @Vreddy_B: Het maakt niet uit, want Samsung, HTC en vergelijkbare bedrijven produceren in dezelfde fabrieken. Qua productiekosten doen ze het dus toch op een verkeerde manier. Bovendien, tellen mensen daar qua kosten niet eens heel veel mee. Het is alleen dat ze daar flexibel werken, vandaar dat veel productiebedrijven naar China gaan (niet alleen Apple). De kosten zijn namelijk niet eens veel lager in dat land. Bij productie gaat het er echt om dat de assemblagelijn zo weinig mogelijk stappen heeft en dat je modellengamma niet te gefragmenteerd raakt. Het opzetten van een assemblagelijn, of dat nou met de hand of met machines is, is peperduur, wat ik al zei, bij veel producten is dit 50% van de totale productiekosten. Het feit dat je het slavenij noemt kan ik niet omheen, maar vergelijkbare bedrijven zitten daar ook, dus wat dat betreft maakt het de vergelijking niet minder sterk.

          Login om te reageren
          • Vreddy_B zegt

            15 februari 2012 om 15:09

            @jzaero:

            De vergelijking naar de automarkt is scheef. Het is een andere markt met totaal andere marges.

            Het neemt overigens niet weg dat Fransen natuurlijk ontzettend chauvinistisch zijn net als in Duitsers. En in Frankrijk de economie gewoon heel slecht gaat dus logischerwijs weinig auto’s verkoopt, in vergelijking met Duitsland waar de economie toch nog wat beter draait.

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              15 februari 2012 om 16:08

              @Vreddy_B: Elk bedrijf heeft andere marges en gelijk heb je, maar waar ik vooral op doel, laten we de vergelijking even buiten beschouwing, is dat een productiebedrijf in deze tijd graag modulaire systemen ziet. Jij ziet de vergelijking misschien niet direct, maar ik bedoel dan ook meer dat een bedrijf met minder verschillende modellen, of dat nou auto’s zijn of wat dan ook, ook veel minder in verschillende research programma’s, assemblagelijnen en ontwerptrjacten hoeft te stoppen. Voor élk nieuw product geldt dat er weer nieuwe trajecten afgelegd moet worden om tot een volwaardig product te komen. Zelfs met modulaire systemen, echter beperken de modulaire systemen research in onderdelen. Vandaar dat VAG met dat MKB platform is gekomen en dat BMW steeds meer auto’s bouwt op hetzelfde platform, maar dan in verschillende lengtes. Hier valt zoveel op te besparen. Natuurlijk gelden er ook nog interne zaken, die niet direct met productie te maken hebben.

              Login om te reageren
      • robbie zegt

        15 februari 2012 om 14:39

        @jzaero: de marges op auto’s zijn nou eenmaal flinterdun, daar is niks aan te veranderen.

        De enige oplossing is modulair bouwen en schaalgrootte. Denk nog maar eens terug naar de uitspraken van Sergio mbt de hoeveelheid autoconcerns die zullen overblijven.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          15 februari 2012 om 15:05

          @robbie: Dat klopt, modulair is dé ontwerptrend van deze generatie. Door onderdelen gelijk te houden, is het mogelijk op heel veel productiekosten te besparen. Een auto is echter minimaal in marge. De hoofdontwerper van Pininfarina was laatst in Rotterdam en zei het zelf ook al. Een auto wordt tegenwoordig echt als een massaproduct verkocht, waarbij de marge nihil is. Waar ze op verdienen is branding en opties. Vergelijk een bank van 8000 euro eens met een auto van 8000 euro. De complexiteit weegt eigenlijk niet meer op tegen de prijs. Maar mensen moeten steeds goedkoper hè..

          Login om te reageren
        • tombiesheuvel zegt

          15 februari 2012 om 15:50

          @robbie: Misschien moet er gewoon de vraag gesteld worden of er nog wel ruimte is voor PSA? De middenmoot kan prima geleverd worden door de koreanen, japanners en chinezen, terwijl alles ‘premium’ dan uit duitsland kan kopen.
          Als PSA niet kan concurreren moet het simpelweg sluiten en dan kunnen die mensen allemaal iets anders gaan doen.
          basic economie.

          Login om te reageren
          • robbie zegt

            15 februari 2012 om 19:25

            @tombiesheuvel: PSA zal moeten fuseren met een andere ‘kleine’ partij. Of ze moeten in elk geval veel nauwer gaan samenwerken.

            Reken er maar op dat een aantal partijen zoals Mitsubishi en Mazda interesse hebben.

            Login om te reageren
      • Vreddy_B zegt

        15 februari 2012 om 14:41

        @jzaero:

        Weet inderdaad niet of Apple het juist voorbeeld is. Het uitbuiten van goedkope krachten wat bijna op slavernij lijkt is Apple niet geheel onbekend. Wanneer Apple haar producten in de VS of in Europa liet maken lagen die verhoudingen al anders.
        Voor Apple geld natuurlijk ook een bepaalde populariteit. Volkswagens verkopen voor Audi prijzen. Maar ik geef ze geen ongelijk, is een kwestie van vraag en aanbod. Maar denk dat je vergelijking wat scheef is.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          15 februari 2012 om 15:07

          @Vreddy_B: Lees mijn bovenstaande reactie maar. Het is niet scheef, het duidt vooral op de productiewijze en de kosten die daaraan hangen. Het is lastig dit allemaal uit te leggen, want je kan er een hele studie aan wijden, maar het is hoop ik duidelijk dat het een vergelijking is die voor alle productiebedrijven gelden. Assemblage is duur. Fragmentatie van modellengamma is nog duurder, elke extra handeling in productie, betekent meer ontwerpkosten, meer productiekosten, meer assemblage, meer werknemers.

          Login om te reageren
  7. Bart_V zegt

    15 februari 2012 om 13:23

    hmm niet verwacht
    de DS lijn, 508 en de RCZ zijn echt mooie auto’s (en ik heb die franse hokken lelijk gevonden)

    hoop dat de nieuwe 107?/208/en C1? wat gaat veranderen

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 februari 2012 om 13:26

      Daar wringt de schoen nou juist, volgens het PSA-management dan. Lees de tekst nog maar eens…

      Login om te reageren
  8. meneersander zegt

    15 februari 2012 om 13:24

    De Panda is wel een stukje duurder dan de 107 he.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      15 februari 2012 om 13:28

      @meneersander:

      Hij is ook maar een klein beetje groter hè ;-)

      Login om te reageren
      • audi18 zegt

        15 februari 2012 om 14:06

        @jack_abarth: de panda was/is voor fiat hetzelfde als de 107 voor Peugeot, het goedkope A segment autootje

        Login om te reageren
      • meneersander zegt

        15 februari 2012 om 19:59

        @jack_abarth: Valt wel mee geloof ik hoor.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          15 februari 2012 om 20:25

          @meneersander:

          Zojuist even vergeleken op autoweek, en inderdaad je hebt gelijk. Het scheelt maar 10cm in lengte en 10cm in hoogte. Voor de rest maakt het elkaar bijna niks uit.

          Login om te reageren
          • meneersander zegt

            15 februari 2012 om 22:55

            @jack_abarth: Autoweek? Wat is dat voor vies woord?:P

            Login om te reageren
  9. duke3 zegt

    15 februari 2012 om 13:36

    Als ze echt willen bezuinigen moeten ze een van de merken opheffen. Door alle energie in één merk te steken kunnen ze misschien ook de kwaliteit van de Duitsers evenaren. En niet te veel staken zodat de prijzen niet te ver boven de Koreanen en Japanners komen te liggen.

    Login om te reageren
    • fiatchrysler zegt

      15 februari 2012 om 15:29

      @duke3: welke kwaliteit? Dat alle knopjes op de juiste plek zitten? De enige reden overigens om een duitse mobiel te kopen.

      Login om te reageren
      • duke3 zegt

        15 februari 2012 om 20:56

        @fiatchrysler: Voor knopjes koop ik geen auto. Rijplezier is voor mij bepalend.

        Login om te reageren
  10. BmwMPower zegt

    15 februari 2012 om 14:25

    Wat heeft Renault gedaan afgelopen jaar?

    Login om te reageren
    • nielsr zegt

      15 februari 2012 om 14:30

      @BmwMPower: Dat was het eerste waar ik aan moest denken na het lezen van het artikel.

      Wel, ik heb vorige week mijn eerste Franse auto besteld. Hopelijk ga ik er niet teveel spijt van krijgen.

      Login om te reageren
    • akrapovic zegt

      15 februari 2012 om 14:48

      @BmwMPower: juist, renault komt toch niet met iets vernieuwends.. Als je eeb renault koopt is het voor het uiterlijk maarja.. Meningen verschillen daarin

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        15 februari 2012 om 15:51

        @akrapovic: Er wordt in elk geval niet geschreven dat Renault een slecht jaar heeft gehad.

        Login om te reageren
      • Mairsil zegt

        15 februari 2012 om 19:08

        @akrapovic: Niet alleen maar uiterlijk, er is niets op de NL markt voor 25000 euro wat ook maar een kans maakt om een Clio RS Cup bij te houden.

        Login om te reageren
        • akrapovic zegt

          15 februari 2012 om 20:04

          @Mairsil: ja dat is waar, maar is het echt vernieuwend? En hoeveel mensen kopen zo’n rs?

          Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      16 februari 2012 om 09:31

      @BmwMPower: http://www.bnr.nl/topic/beurs/419926-1202/extreme-daling-winst-renault

      Login om te reageren
  11. Megakix zegt

    15 februari 2012 om 15:02

    @Sir_smokalot : Fiat heeft maar 2 auto’s…PSA..eeehm…40 ? Er heerst dus duidelijk kannibalisme binnen het PSA-concern, hetgeen tot droeve cijfers geleid heeft. Mercedes was de voorloper van kannibalisme, en nu volgt PSA en op termijn VAG. Groot zijn kan ook z’n nadelen hebben ;-)

    Login om te reageren
    • Mairsil zegt

      15 februari 2012 om 19:06

      @Megakix: Alfa heeft maar twee auto’s, Fiat nog wel een paar meer (Panda, 500, Punto, Bravo, Qubo, Doblo, en dan de bedrijfswagens). PSA heeft volgens mij minder meer modellen dan de Fiat groep.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        15 februari 2012 om 21:24

        @Mairsil: nah, ik bedoel (was inderdaad niet helemaal duidelijk) 2 kleine modellen, Panda + 500. De Punto mag je er ook bijtellen.

        Login om te reageren
  12. highperformance zegt

    15 februari 2012 om 15:50

    Jammer, met name Citroën bouwt weer interessante auto’s die zich onderscheiden en de 508 mag er ook serieus gewoon wezen.

    Login om te reageren
  13. pomfriet zegt

    15 februari 2012 om 15:55

    Franse troep. Hoop dat ze failliet gaan. Zijn we er van verlost.

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      15 februari 2012 om 18:47

      @pomfriet: lekker kort door de bocht, lol

      Login om te reageren
  14. W115 zegt

    15 februari 2012 om 19:12

    Waarom kan fiat het dan wel? juistja, allemaal merken in het concern die elkaar aanvullen in plaats van elkaar opeten

    Login om te reageren
  15. duke3 zegt

    15 februari 2012 om 20:55

    Renault heeft al jaren geen bestaansrecht meer als de Franse overheid er niet (onnoemelijk veel) geld ingepompt had.
    @Nielsr Ik hoop voor je dat je geen spijt gaat krijgen maar vrees het ergste. Tenzij ze een hele goede koffiecorner bij je dealer hebben.

    Login om te reageren
    • melcon zegt

      16 februari 2012 om 08:59

      @duke3: Dan is het maar goed dat ze sinds die tijd al jaren winst draaien en het geld wat de overheid er in gepompt heeft al lang en breed terug betaald heeft.

      Voor 2011:
      Group revenues of €42,628 million, up 9.4% on 2010.

      Group operating margin of €1,091 million, or 2.6% of revenues, compared with €1,099 million and 2.8% in 2010.

      Group operating income of €1,244 million, compared with €635 million in 2010.

      Contribution of associated companies of €1,524 million, compared with €1,289 million in 2010.

      Net income of €2,139 million, compared with €3,490 million in 2010, which included a €2 billion capital gain from the sale of B shares in AB Volvo.

      Positive Automotive operational free cash flow of €1,084 million, including €627 million from a favorable change in the working capital requirement.

      Automotive net financial debt of €299 million, down €1,136 million on December 31, 2010.

      Login om te reageren
  16. norge zegt

    15 februari 2012 om 21:14

    En de pepermolens en fietsen van Peugeot zijn ook verliesgevend?

    Login om te reageren
  17. janklaassen zegt

    15 februari 2012 om 23:13

    Van .134 mld (miljard?!!) naar 588 miljoen nettowinst?

    Jongejonge dan heb je me toch een verlies. Iemand?

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      17 februari 2012 om 18:14

      @philipzuidijk: 588 miljoen is nog steeds winst hé. General motors heeft altijd al slechter gedraaid dacht ik.

      De nieuwe franse wagens zijn wel mooi vind ik. Megane, Laguna-coupe, scenic, clio, DS-lijn, C5,…
      Vooral de Megan RS is mijn favoriet.

      (Maar toch een audi gekocht… :oops: )

      Login om te reageren
  18. TimoBac zegt

    15 februari 2012 om 23:47

    ‘Profit is an opinion, cash is a fact’

    Login om te reageren
  19. Volvo_440_turbo zegt

    16 februari 2012 om 09:30

    @ Pomfriet, als de Fransen echt willen kunnen ze goede auto’s maken, maar er is wel geen constante in hun kwaliteit merk ik… Net zoals bij Ford.
    Mijn vader zijn vrij recente peugeot 3008 is stukken betrouwbaarder als mijn spiksplinternieuwe skoda octavia 2.0 TDI, als ik de motorkap opendoe zie ik allemaal VW en Audi emblemen.
    Anderzijds ken ik mensen die héél veel problemen hebben gehad met hun peugeot.
    Mijn zus haar vrij recente laguna bijvoorbeeld, dat is gewoon een stuk speelgoed, slecht speelgoed…

    Login om te reageren
  20. Volvo_440_turbo zegt

    16 februari 2012 om 09:30

    ps, die laguna van mijn zus is een Renault ;)

    Login om te reageren
  21. nelly0183 zegt

    16 februari 2012 om 10:42

    dit klinkt mij als muziek in de oren, had het Renault en Volkswagen meer gegunt.

    Login om te reageren
  22. Tonnie zegt

    17 februari 2012 om 20:08

    Achja, als er recessie is kan het niet overal positief zijn he ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North