PSA-topman Varin krijgt € 21 miljoen mee bij vertrek [updated]

Auteur: , 15 Reacties

Per 2014 treedt Peugeot-Citroën (PSA) CEO Philippe Varin terug bij de automaker en zal voormalig Renault-topman Carlos Tavares het stokje overnemen. Naar verluidt harkt Varin nog wel even 21 miljoen pegels binnen voor hij de deur uitwandelt.

Nique votre mères, pauvre cons. Tout est pour Philippe!

Na een dag vol speculatie maakte PSA gisteravond bekend dat Varin, die eerder al had aangekondigd in 2014 te zullen vertrekken, inderdaad door Tavares opgevolgd wordt. Tavares was COO bij Renault totdat hij een iets te grote broek aantrok en in de media aangaf wel CEO bij Ford of GM te willen worden. Dit was tegen het zere been van de andere Carlos, CEO Ghosn, die hem de laan uitstuurde.

Duidelijk een voorbeeld van meer afbijten dan je kunt kauwen, want bij Ford is het nog maar de vraag of CEO Mullaly (68) voor eind 2014 vertrekt, maar het concern heeft voor het geval dat de eigen Mark Fields al aardig in stelling gebracht. GM’s Akerson vertrekt ook, echter daar is de lijst met potentiële opvolgkandidaten een heel stuk langer dan alleen Tavares.

‘Die zien we nooit meer terug in de automotive’, dacht ik. Echter, nu heeft Tavares zijn troostprijs, en mag hij CEO worden van het noodlijdende PSA. Weliswaar een bedrijf met geen cent om zijn eigen kont te krabben, maar vooruit. Toch weet PSA voor de scheidend CEO Varin 21 miljoen keiharde euro’s vrij te maken, zo meldt het Franse Le Lab.

Mocht dit kloppen, dan lijkt het een wat exorbitante beloning voor 4 jaar leiderschap waarin vooral veel geld is verbrand, marktaandeel is ingeleverd, en de verkopen als een van de zeer weinige fabrikanten wereldwijd zijn af- in plaats van toegenomen. Aan de andere kant: PSA flikkert er wel dik 10.000 man uit in Frankrijk, van die bespaarde loonkosten kan je een aardige bonus bijeensprokkelen. En bovendien heeft Varin die oliedomme Amerikanen mooi met 7% van zijn holle toko opgezadeld, goed gedaan.

Update: geschrokken van alle commotie laat Varin weten zijn ontslagregeling (o.a. 310.000 euro netto per jaar) te versoberen.



15 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Te veel voor te weinig
Dat heeft-ie dan slim onderhandeld…

Terecht? Waarschijnlijk niet, gezien het feit dat PSA niet echt lekker winst maakt. Maar zowel Citroen (DS3, DS5) als Peugeot (208, 301, 308, 508) maken nu wel weer aansprekelijke modellen, en hij heeft het voor elkaar gekregen om zoveel mensen te kunnen ontslaan, en da’s geen sinecure in La Douce France. Maar 21 miljoen is wellicht wat overdreven.

Feit is dat PSA het blijkbaar de moeite waard vond om hem dit geld aan te bieden; of wij het daarmee eens zijn is niet echt relevant…
@potver7: Rcz?
@potver7: Alleen jammer dat mooie modellen niet per se betekent dat je winst draait…
Zelfde gezeik als mijnheer Groenink, gewoon altijd keihard voor z’n aandelen gewerkt. Moeten we maar eens accepteren, CEO’s worden namelijk gemiddeld maar 71 jaar oud. Laat hem maar genieten.
@maxw126: menig busschaufeur zou graag 71 worden , veelal niet gegeven .
Ter zake , 300 miljoen verlies per maand voor PSA , met een vooruitzicht van een reddingsoperatie ( psa wilde nl. niet buiten Europa kijken ..) door de belastingbetaler te bekostigen .
U mag het van mij allemaal goedkeuren ……..
Die 21 miljoen zal waarschijnlijk deels bestaan uit zijn jaarsalaris voor 2013/14 en zijn aandelen.
Op zich niet bijzonder hoog, maar wel zuur voor de door hem ontslagen medewerkers.
Wtf
Onlangs nog een trambestuurder gefeteerd op € 2500000 omdat’ie vijf en twintig jaar lang schadevrij heeft gereden.
En een betonmortelwagen chauffeur die kreeg € 100000 bij zijn afscheid omdatíe nog nooit een krasje had gemaakt
En dan die electricien, die kreeg € 450000 omdat hij nog nooit kortsluiting had veroorzaakt.
En die Kapitein, die ging weg en mocht de Supertanker houden omdat hij nog nooit een aanvaring had gemaakt.
En, geloof me, mijn vrouw heeft gewerkt voor 1 van de Captains of industry dus ik weet hoe hard ze werken en wat ze zo’n beetje doen (ze mocht gewoon niet alles vertellen), echter deze mensen zijn door hun netwerk al dusdanig bevoorrecht dat € 21 miljoen me nogal zuur lijkt voor een CEO die PSA alleen maar verder in de malaise heeft gebracht.
Van mij had’ie een schop onder zijn dikke kont gekregen en een tweedehands 205’je
en GEEN GTi !
En een kaartje met ” Merci pour rien ” erop.

Het is dusdanig droevig gesteld met PSA dat de familie Peugeot (ja het is of was nog deels een familiebedrijf ) de tent wilde verkopen.
Bedankt voor helemaal niets mijnheer Varin.

Ik zou zeggen, lees eens iets over Mijnheer Calvet, een van de illustere voorgangers van dit heerschap, PSA stond er toen zeker zo slecht voor als nu, maar Calvet, een bankier van origine, luisterde naar de techneuten omdat die het beter wisten volgens zijn zeggen, hij begreep dat ze met de 205 GTI 1.6 toen een gouden greep KONDEN doen, PSA kwam er weer bovenop dank zij Calvet’s financiële inzicht en zijn leiderschap, waarbij hij de juiste mensen om zich heen wist te verzamelen en die hun ding lieten doen waar ze goed in waren.

Ik heb gezegd en neen, ik ben geen socialist, maar heb kennerlijk last van fatsoen.
@desjonnies:
Moet je niet opiniestukken gaan schrijven voor AB? Krijg je tenminste nog een vergoeding voor al die inspanning ;)
@JvT: idd! Meer van dit op AB!
Het woord Afgunst staat niet in mijn woordenboek dus wens die man er veel plezier mee!

Ach, en zolang ik gezond ben ben ik ook multimiljonair ;-)
Hij heeft besloten om de premie te weigeren. Slim of dom?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).