
Welkom in 2025. Waar het opvoeren van de e-bike soms geen grens lijkt te hebben.
Kijk, vroeger moest ik gewoon door weer en wind trappen op mijn pedaaltjes naar school. De jeugd van tegenwoordig heeft makkelijk met de e-bikes en de fatbikes. Om nog maar te zwijgen over het feit als je zo’n ding illegaal opvoert. Deze puber maakte het wel heel bont.
E-bike opvoeren tot de max
De e-bike in kwestie werd niet alleen opgevoerd, de fiets was inmiddels snel genoeg om mee te komen met het verkeer op de snelweg. En zo geschiedde. Twee Franse motoragenten waren bezig om een automobilist te onderscheppen toen ze op de A7 bij Marseille plots ingehaald werden door een 16-jarige op een e-bike. Het lijkt wel een Pieter Valley sketch.
De agent op de motorfiets moest 90 km/u rijden om de puber op de e-bike bij te houden. De jongen had niet eens een helm op. Zoals elke 16-jarige zou reageren bij een staandehouding was de reactie lekker bijdehand. De tiener zou zich van geen kwaad bewust zijn. De e-bike had maar een 250 watt motortje en hij was per ongeluk op de snelweg terechtgekomen omdat zijn navigatie hem verkeerd had gestuurd. Ja, die smoes werkt misschien bij je moeder thuis maar de politie is niet gek.
Na een snelle inspectie bleek dat de trappers van de fiets waren verwijderd. Geen misverstand mogelijk: dit was geen e-bike meer, dit was een elektrische bromfiets zonder kenteken en zonder verdere remmingen. Ook in Frankrijk is dat keihard illegaal.
Bij een verdere inspectie bleek er geen 250W motor, maar een 5.000 watt motor de aandrijving van de e-bike te verzorgen. Goed voor prestaties waar sommige 125cc-motoren jaloers op zouden zijn. Toegegeven, creatief is het wel. Veilig is anders.
De fiets had een elektronische snelheidsregistratie en het geheugen daarvan bleek nog vers. De agenten lazen doodleuk een recent gelogde topsnelheid van… 121 km/u. OP EEN E-BIKE. Dat harder dan menig vrachtwagen en natuurlijk krankzinnig op een fiets zonder enige vorm van bescherming.
De jongen wordt vervolgd voor het betreden van de snelweg en het ontbreken van een helm. Daarnaast is zijn e-bike direct in beslag genomen. Op school hebben ze ook eindelijk een antwoord op de vraag waarom deze 16-jarige toch altijd zo keurig op tijd was tijdens de eerste les ’s ochtends. Ja, met 120 km/u richting het klaslokaal knallen gaat wat harder dan 25 km/u. (via franceinfo)





Ik neem aan dat de agent een vriendelijk knikje heeft gegeven en weer door. Oef, wanneer gaan we handhaven.
‘We’? Dit is in Frankrijk…
Zeg Jansen, je onderbuik heeft een leesbril nodig hoor!
“De Jongen wordt vervolgd voor het betreden van de snelweg en het ontbreken van een helm. Daarnaast is zijn e-bike direct in beslag genomen.”
Pfff die snelheden werden vroeger ook gehaald op Camino’s, PX’jes en andere tweewielers.
Mijn PX’je uit die tijd haalde ook 95. En dan was je vooral een stoere gast.
Nu ben je bijna een moordenaar op 2 wielen… kleinburgerlijke evolutie ten top.
Werd je toen gepakt dan was je brommertje ook kwijt en kreeg je van de rechter een werkstraf of zoiets…
Deze gast heeft tenminste nog het idee dat je met wat onderdelen te veranderen je sneller gaat. Geef hem een betere opleiding in elektromechanica en hij kan nog wat worden in de toekomst.
Je gaat op de Ebike app naar ‘settings’ en zet vmax op ‘unlimited’ en klaar, daar heb je geen MBO voor nodig.
En dat je vroeger met een opgevoerde brommert rondreed en nu nog leeft is geen heel sterk argument dat zulke gammele fietsjes met waardeloze remmen op de snelweg zonder helm mogen rondrijden. De tijden zijn veranderd, als het goed gaat is het even leuk, gaat het niet goed dan zegt de verzekering ‘zo werkt dat niet’ en is de vader in het ergste geval zijn kind kwijt na een ongeluk. Dit soort dingen recht proberen te praten is echt ongelofelijk.
Nou goed, ik ga weer met 15 bier achter mijn kiezen en 200km/u over de vluchtstrook rijden, dat kon in 1994 nog gewoon!!11!!! Je mag ook niks meer!!11!!!
En het erge is, dat deed mijn vader ook in 1994. Met zijn gezin erin. Terwijl mijn oom erachter precies hetzelfde deed …
Opgevoerde brommers is van alle tijden. Die droegen wel altijd een helm en – afhankelijk van deze franse fiets – zijn een stuk steviger. Niet stevig genoeg voor 120 natuurlijk. Op de snelweg is wel next level.
Als je de link volgt zie je een ‘fiets’ die zo op het oog niet veel onderdoet voor een Honda MB50 met die blikken Comstar wielen waar vroeger ook gewoon 120 of sneller mee werd gereden na wat gesleutel. En wat te denken van de citta, rapido en kymco’s met die miniwieltjes, zonder helm met 100? Ook heerlijk stabiel. Of de kreidlers, zundapps, florets en de opvolger een gegeven moment ook erg populaire Yamaha FS1 die met alleen een ander tandwielsetje al 70-80 liepen met gemak? En dan vergeten we nog even de zelfgebouwde minibikes met een aan elkaar gebakken frame of de crossmotor tieners van weleer. Ja, het verkeer is veranderd en de tijden ook, maar toen was het net zo goed niet veilig. Dergelijk gedrag ‘belonen’ met een baan of zo gaat wat ver en natuurlijk is het niet verantwoord, maar op dat vlak was ‘de jeugd’ vroeger echt niet heiliger dan tegenwoordig.
😂
Hij krijgt geen levenslang hoor. Maar zonder helm de snelweg opgaan op een fiets, dat zal ook niet zomaar in het boeteboekje van oom agent staan.
Ik had met mijn Vespa Ciao 65 km/h max met de wind in de rug. Daarna een MT5 Paris Dakar met 50 snel, chromen bocht, Proma demper, 125CC voorvork en remmen. Ding liep 90km/h en dat was vlot zat op noppenbanden…
Combien Paulo, combien?
– Quatre-vingt-dix! J’y crois pas tu pulverises le record de ton départ!
C’est pour vous laisser un petit souvenir, tu peux l’encadrer le chroneau là.
IYKYK
121 km/h op een fiets, je zou er bijna respect voor hebben…
Tof !
De jeugd van vroeger had opgevoerde brommers. Genoeg knulletjes gesproken die hun neus ophaalden over Tomos’, Zündapps of Kreidlers die ‘maar’ 80 of 90 liepen.
Dus, niet zo zeuren over de jeugd van vandaag. De jeugd van vroeger was geen haar beter.
Stond vanmiddag een PicNic karretje op de vluchtstrook van de A27 bij Almere even voor de splitsing voor de A6. Komt wel dichtbij zo.