
En dat terwijl ze juist zo milieuvriendelijk zijn…
Fatbikes. Je haat ze of je bent er dol op. Nou in deze stad zijn ze helemaal klaar met de fatbikejongeren. Vanaf volgend voorjaar worden fatbikes in delen van de stad gewoon verboden verklaard. Nog wel even spannend of het verbod stand gaat houden bij de rechter, maar er gebeurt tenminste wat! Of zo.
Fatbike-overlast
Het onderwerp speelt al een tijdje. In het huidige dubbel demissionaire kabinet beten al een hele rits ministers en staatssecretarissen hun tanden stuk op het onderwerp. Vooralsnog zijn ze nog niet verder gekomen dan een helmplicht.
Gelukkig is daar vrijstaat en reservaat Amsterdam. Die pakt door waar de landelijke overheid het laat liggen. De fatbike wordt verboden in drukke gedeeltes van de stad. Denk aan bijvoorbeeld het Vondelpark waar veel geklaagd wordt over overlast door fatbikejongeren.
Verkeerswethouder Melanie van der Horst van de gemeente Amsterdam vraagt al drie jaar lang om landelijke regels. Die blijven maar steeds uit, dus moet ons hoofdgehucht het maar WEER allemaal zelf regelen. De problemen nemen toe, aldus de wethouder, en het voelt voor haar als haar plicht om alles te doen wat in haar macht ligt.
Lokaal fatbike verbod
Om zo’n lokaal verbod in te kunnen voeren maakt de gemeente gebruik van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Elke gemeente heeft zo’n APV waarin je lokale regels kunt opnemen. Bijvoorbeeld hoe lang je een caravan voor je deur mag parkeren.
Via deze APV kunnen gebieden in de stad worden aangewezen waar de fatbike vanaf dat moment verboden is. Omdat er wettelijk niet echt een definitie is voor wanneer iets een fatbike is, hanteert de Stopera de volgende definitie: een fiets met een banddikte van meer dan zeven centimeter.
De BOA’s van de gemeente krijgen dan allemaal een rolmaat mee op patrouille en kunnen dan de, over het algemeen toch al goed meewerkende en gezagsgetrouwe, (jongeren) op fatbikes bekeuren als ze door verboden gebied fietsen.
Amsterdam geeft het voorbeeld
Met het fatbike verbod blijkt maar weer eens hoe vooruitstrevend 020 is ten opzichte van de rest van Nederland. Eerlijk is eerlijk, Enschede heeft er in de gemeenteraad ook over gepraat, maar doordat de verantwoordelijk wethouder daar van een paard viel ging het niet door. Nu kan Amsterdam die rol als gidsstad weer oppakken.
Nu het verbod er daadwerkelijk lijkt te komen, kijken steden als Utrecht, Rotterdam en Den Haag met veel interesse of het verbod ook daadwerkelijk stand gaat houden bij de rechter. Blijkt een verbod te kunnen dan staan deze andere steden te trappelen van ongeduld om ook daar de fatbike als VERBOTEN te bestempelen.
Naast een verbod op de fatbike wil de gemeente Amsterdam ook de maximumsnelheid van fietsen (en dus ook fatbikes) verlagen naar 20 kilometer per uur. Dat wil de landelijke overheid ook, maar dat gaat naar de mening van de stad niet snel genoeg.
Het moet nog even door de gemeenteraad en dan kan vanaf het voorjaar van 2026 het verbod op de fatbike ingaan. We zijn erg benieuwd hoe de doortastende BOA’s en het toch al onder druk staande politieapparaat deze nieuwe regels gaat handhaven. Maar dat moet goed komen toch?





Vroeger had ik een mooie blauwe mammoet skelter, die zou onder deze regels ook verboden zijn. Net als de Fulpra elektrische bezorgfiets van PostNL, ook die heeft volgens mij te dikke banden.
Met andere woorden, er is weer eens niet goed over nagedacht.
Hoezo niet nagedacht? Zoveel Skelter rijders worden er niet door geraakt. En ach PostNL dat bedrijf bezorgt nog zo zelden post tegen zulke hoge tarieven, die zijn zichzelf willens en wetens irrelevant aan het maken qua postbezorging, die willen gewoon ook pakket bezorgers zijn.
Klopt, maar hoeveel illegale fatbikes worden er precies beinvloed door deze wetgeving? Ondersteuning boven de 25 (af bouw naar 27) en gashendel zijn al verboden maar het ontbreekt aan handhaving.
Een skelter is geen fiets. Een postbezorgfiets is geen fatbike. Ik zie het probleem niet.
BOA’s uitrusten met teasers? Of, helmplicht en minimumleeftijd voor alles met een hulpmotor. Dus ook voor Gerda op haar ebike.
Beste oplossing lijkt mij een helmplicht op alles met een hulpmotor. Daarmee worden de fietsen een stuk minder cool , heb je een goed argument om te bekeuren en win je fors op veiligheid (alle ouderen met een ebike).
Hear hear. Het is ook gewoon duidelijk en uniform.
Helmplicht, verzekeringsplicht en rijbewijs of scootercertificaat. Dan is de lol er zo af en schaadt je alleen een generatie die sowieso veel te lui en verwend is….
Bejaarden op een e-bike zijn minstens zo gevaarlijk als fatbike-verkeersdeelnemers. Dus die maximumsnelheid naar 20km/u lijkt me echt een verbetering
Inderdaad, snel met wetgeving in een auto stoppen voor hun mobiliteit. Dan zijn ze zelf veiliger…
@pignon Ja, want bejaarden terroriseren winkelcentra e.d.? Het gaat vooral om (jonge) jongeren -op fatbikes die opgevoerd zijn én voorzien van een gashendel, wat het wettelijk gezien een brommer maakt- en de overlast ze veroorzaken, op plekken waar je überhaupt niet mag fietsen, zie b.v.
https://www.ad.nl/zoetermeer/nieuw-fatbiketeam-pakt-overlast-fietsers-bij-winkels-en-scholen-aan~a80b04f3/
Maar goed, het echte probleem is dat er amper gehandhaafd wordt…
Die fietsende bejaarden terroriseren wel alle rotondes. Met dank aan zogenaamde ‘sociale’ automobilisten die voorrang verlenen aan fietsers op rotondes waar zij, om evidente redenen, geen voorrang hebben, denken zij nu allemaal dat ze voorrang hebben. Hoe vaak ik mensen wel niet bovenop de rem heb zien staan omdat zo’n halve tamme met een helmpje op met 30 kmh de rotonde over crosst zonder te kijken. Bi-zar.
In de bebouwde kom hebben op vrijwel elke rotonde fietsers voorrang. En fietsers die dertig rijden daar hoef je nou juist niet lang op te wachten. Scholieren die zo langzaam fietsen dat ze er nog net niet afvallen, dat is een ander verhaal. Overigens zou de landelijke overheid de verkeersregels wel wat duidelijker mogen maken, op alle rotondes fietsers voorrang en automobilisten verplicht stoppen voordar ze de rotonde oprijden zou veel ellende besparen.
*elektrische* fatbike moet dat zijn.
Een fatbike is een (meestal) 29″ mountainbike met brede banden. Speciaal voor strand of zwaar modderig terrein.
Nee joh. Een fatbike is zo’n matzwarte electrische fiets van Chinese herkomst met een ronde koplamp en een kansenparel erop. Oh ja en met brede banden.
Mountainbikers hebben al een slecht genoeg imago, maak het voor hen nou niet nog erger.
Ach daarvoor waren het de wielrenners.
Ik denk dat een setje smallere banden minder duur is dan die boete.
Er is vast een ondernemende lokale fietsenboer die uitzoekt welk bandje je op die fatbike velgen kan stretchen.
Een verbod…. En hoe gaan ze dat juridisch dichttimmeren? Een fatbike is af fabriek gewoon een electrische fiets die 25 km max kan en 6 km met een gashendel( zonder ondersteuning) kan net als een Gazelle, Batavus etc.
Gaan we dan een verbod op de bandenmaat doen? Dan passen de fabrikanten die wel weer aan.
Er zijn al duidelijke regels en er kan al vrij eenvoudig op worden gehandhaafd. Dat daar bij de politie geen prioriteit ligt én geen capaciteit ligt schort het meer aan.
Ook die max snelheid van 20…. Goed idee natuurlijk want dat is al meer dan hard genoeg. Sterker nog ik zou pleiten voor max 15 per uur. Ook daar geldt weer…. Handhaving van die wetgeving.
Asociale verkeersdeelnemers kan je allang beboeten. Alleen is het aantonen van het gedrag lastig. Op deze manier weer je de deelnemers, die zich door de bank genomen asociaal gedragen. Eenvoudiger te handhaven en duidelijk voor de eigenaren.
Nederland. Hoever gaat betutteling. Woon nu (bijna 5 jaar) in Portugal en hier hebben we de e-steps, 25km/u scooters, fatbikes enz enz die gewoon deelnemen aan het verkeer allen zonder helmplicht, minimum leeftijd, verzekering en zonder kentekenplaat. Uiteraard is er bijna geen 1 standaard en zijn worden ze niet of nauwelijks gecontroleerd.. wel bij een aanrijding/omgeluk en zijn ze niet standaard dan kan diegene lekker op de blaren zitten. Dus verantwoordelijkheid bij bestuurder van het “voertuig”. Geef jij je kind dus zo’n fatbike dan ben jij als ouder verantwoordelijk.. dus ben je niet zo goed in opvoeding dan geef je je kind niet zo’n voertuig. En ja er zijn ongetwijfeld veel meer ongelukken maar t is zo als t is. O que Deus quiser zullen we maar zeggen.
Goed idee om het helemaal los te laten. Ik kijk uit op een fietspad met T-splitsing. En die mensen op e-bikes en vooral fatbikes rijden zo hard daarlangs terwijl ze voorrang moeten geven (fietsen ook veel (ouders met) kinderen en jongeren van de scholen in de buurt). Als dat een keer mis gaat, dan zal het waarschijnlijk weer de andere partij zijn die aan het kortste eind trekt.
Laten we dat maar voorkomen. Want blijkbaar zijn er teveel ouders die te debiel zijn om dat goed aan te pakken. De kinderen kan ik het nog niet eens kwalijk nemen, die zijn te jong en snappen helaas nog niets van consequenties.
Overigens ook genoeg volwassenen/ouders hier in de buurt die erop rijden en denken dat ze stoer zijn (en net zo hard zonder te kijken over die T-splitsing scheuren). Ik verwonder mij erover hoe laag het niveau van onze maatschappij is als ik dat zie.
Geweldig nieuws! Je moet sowieso wel een behoorlijke droeftoeter zijn als je op zo’n fatbike rijdt…
Helaas kan je de droeftoeter alleen niet verbieden, en daar zit nou juist het probleem..
Oei de gemiddelde mountainbike zou zo ook maar eens verboten kunnen worden. En menig kinderfietsje ook. De fietsen van Post.nl hebben ook vrij dikke banden. Ac,h maar goed de loodgieter komt ook al niet meer met zijn dieselbusje dan kan dat er ook nog wel bij. Zo wordt Amsterdam vanzelf een paradijselijk natuurreservaat voor mensen met teveel linksdraaiendmelkzuur in hun bloed.
Wanneer gaan we terug de verantwoordelijkheid bij de burger leggen!??
Niet alles verbieden. Maar gewoon verantwoordelijkheid bij de chauffeur of in het geval van een minderjarige zijn ouders leggen.
Voed uw kind op of draag de gevolgen.
Gedraag je in het verkeer of draag de gevolgen.
Niet nog meer regels. Maar meer handhaving van de regels die er zijn.
En de kost van handhaving gewoon 1:1 aan de overtreder doorrekenen.
Handhaving in Nederland is een lachertje. Dus dit is meer voor de bühne.
Er zou helemaal niet zoiets als een APV moeten bestaan. In gelijke gevallen gelijk behandelen. Dus overal in Nederland dezelfde regels. Verkeersregels komen van de landelijke overheid. Gemeenteraden gaan over waar de riolering, de windmolens, de afval containers, de nieuwbouw en de rotondes on de gemeente moeten komen.