
Na het doorslaande succes van de 100 km/u-maatregel in Nederland, wil de Vlaamse minister van Klimaat hetzelfde in België.
Als vooruitstrevend land is Nederland een lichtend voorbeeld voor veel andere landen. Dankzij ons rijden de Belgen straks misschien ook wel 100 km/u. Onze zuiderburen mogen ons dus heel dankbaar zijn.
Alle gekheid op een stokje: de Melissa Depraetere, de Vlaemse minister van Klimaet, is echt geïnspireerd door Nederland. Zij vindt 100 km/u rijden ook wel een puik plan voor België. “Hoeft niet alleen voor het klimaat te zijn. Dat is op zich reden genoeg, maar het is ook vaak belangrijk voor uw koopkracht, voor uw economie, voor uw verkeersveiligheid.” Alleen maar voordelen dus.
De minister doet deze uitspraken in een podcast. Volgens Depraetere is het aan de bevoegde minister (die van Verkeer) om deze maatregel voor te stellen, maar zij ziet er duidelijk wel heil in. Ze houdt zich verder op de vlakte door te zeggen dat er naar meerdere opties gekeken moet worden. Depraetere durft geen harde uitspraken te doen dat 100 km/u zo snel mogelijk ingevoerd moet worden. Het is ten slotte ook geen bijster populaire maatregel.
Hoe kijkt de bevoegde minister (Annick de Ridder) hier tegenaan? Zij windt er in een reactie op X geen doekjes om: “Laat me duidelijk zijn: een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen zal ik NIET op tafel leggen. Deze maatregel gaat er dus absoluut niet komen.”
Depraetere krijgt dus geen bijval van haar ambtsgenoot. Ook vanuit regeringspartij CD&V reageert men niet enthousiast. “Een algemene snelheidsverlaging komt dan neer op een maatregel die mensen niet begrijpen, ervaren als een pestmaatregel, en bijgevolg niet zullen respecteren,” zegt CD&V-parlementslid Kris Poelaert tegenover HLN.
Het lijkt er dus op dat er voorlopig helemaal niks veranderd aan de maximumsnelheid in België. Je kunt dus lekker met 120 km/u over de Ring van Antwerpen blijven knallen. Oké, slecht voorbeeld…
Bron: HLN
Foto: Audi RS6 GT op de Belgische snelweg, gespot door @bteun





Is een voorstel van links. Hebben weer aandacht nodig. Hopeloos persoon, haar uitleg over warmtepompen was ook een lachertje. Veel blablablabla…
Op dezelfde manier als rechts altijd doet alsof alle problemen veroorzaakt worden dooor asielzoekers?
Zoek anders eens wat meer info over melissa ‘frigobon’ depraetere.
Heeft niets met links, rechts of de door jouw bijgehaald asielzoekers, ze is gewoon gatachterlijk.
Inderdaad slecht voorbeeld. De Vmax op de ring van Antwerpen is 100 Km/u.
Dat weet ik, eergisteren nog gereden
Je kan over de Antwerpse ring zelfs 200km/h… of meer (op sommige extreem zeldzame momenten).
Alleen moet je de consequenties daarvan ook wel willen dragen. 😆
Ik ben blij dat er nog gezond verstand is bij een deel van de regerende partijen.
129km/h moet de maximaal toegestane snelheid blijven!
Lokale verstrenging met een veiligheidscontext kan ik volledig begrijpen. Maar heel het land over één kam scheren is vragen voor populistische tegenkanting…
Bovendien vind ik dat het geen kwaad kan om terug wat verantwoordelijkheid bij de mensen te leggen (lees je bent verantwoordelijk voor de schade die je berokkend bij onaangepast rijgedrag) ipv alles in verregaande regels te plempen en mensen als een gekooid dier te behandelen.
Volledig akkoord, 50 kan onverantwoord snel zijn in een dorpskern vol met voetgangers. Omgekeerd kan 130 perfect veilig zijn s’ nachts op een quasi lege autosnelweg. Je snelheid aanpassen aan de situatie zou een basisreflex moeten zijn.
Maar dat is toch wat we ook doen? We stellen een maximum snelheid in maar je snelheid aanpassen als de omstandigheden dat vragen is de eigen verantwoordelijkheid.
Dat er in Nederland voor elke scherpe bocht een bord staat met een aangepaste snelheid en dat de spitsstroken dicht blijven als de toezichthouder de camera beelden niet kan zien door bijvoorbeeld mist is inderdaad doorgeschoten betutteling.
Is dat bord een adviessnelheid of een wettelijk maximum?
Ik zou er niks op tegen hebben om adviessnelheid en maximum snelheid te hebben. Als je bij het overschrijden van de adviessnelheid een ongeluk of schade veroorzaakt, dan draai je daar als chauffeur voor op. Klaar.
Boven de maximum snelheid (die wel redelijk moet zijn in z’n context) mogen ze uiteraard blijven beboeten. Maar maak aub niet van alles een zone 30 omdat er incapabele mensen op de baan zijn…
Gewoon 3 kleine stukjes lekker de normale snelheid houden en de rest omlaag en niemand hoor je erover. Hadden ze dat maar eerder ingezien in NL
Als ze had beargumenteerd dat het vanwege het wegdek noodzakelijk is voor de veiligheid was het plausibel geweest.
Gelukkig is het morgen een feestdag, dan kan ons Melissa geen debiel idee voorstellen zo als dit, of haar frigo’s, of hoe ze het partij standpunt radicaal omgooide van partij voor legalisatie naar partij die zwaardere straffen voor drugs wil… Serieus stop haar hersencapaciteit in een vogel en het vliegt achteruit. Gelukkig dat de bevoegde minister het ook een dom idee vindt. Nooit gedacht dat ik corrupte Annick pieke pieke pik ging steunen, maar kijk hier zijn we dan.