
De Sport Turismo, de variant die het maar één generatie Panamera vol hield, laat je altijd afvragen waarom hij niet meer gemaakt wordt.
Bij Porsche is niks heilig meer, want naast sportwagens laten hun luxe auto’s (Panamera en Taycan) en SUV’s (Cayenne en Macan) de schoorsteen roken. Nou weet Porsche op zich wel hun magie ook los te laten op deze modellen, dus erg is het ook niet perse. Sterker nog: toen Porsche voor de tweede generatie Panamera (971) ineens met een stationwagon kwam, was dat eigenlijk gewoon heel gaaf.
Panamera Sport Turismo
Porsche zou Porsche niet zijn als ze het dan hebben over een Sport Turismo, en niet estate of wagon. Het is dan ook een wat vreemd smaakje Panamera. Omdat de reguliere Panamera al een hatchback is, scheelt het niet heel veel qua bagageruimte (daar waarvoor je een estate koopt). Zie het maar zo: bij een Audi RS 6 probeert Audi van een stationwagon een sportwagen te maken. Porsche probeerde met de Panamera van een sportauto een stationwagon te maken.

Vreemd, maar toch erg leuk. Het helpt ook als je hem goed samenstelt. Voorbeeld één: de occasion van de dag. Iemand heeft de optielijst goed doorgenomen en daar best wel hele fijne keuzes gemaakt. Om op een hele smakelijke Porsche Panamera Sport Turismo uit te komen.

De exterieurkleur is aangebracht middels Paint to Sample en is Brewster Green (22B). Deze kleur is losjes gebaseerd op de donkere versie van British Racing Green waarin Jaguar de D-Type uitdoste voor racen. De meerspaaks velgen in het zwart met grijze rand zouden niet mijn eerste keuze zijn, maar ook niet de laatste. De donkere groene kleur wordt bijgestaan door een keihard contrast dankzij de gele remklauwen. Het Sport Design-pakket is aangevinkt, waardoor de bumpers meegespoten en marginaal anders getekend zijn.



Interieur
De oplettende lezer weet dat green over tan een gouden combinatie is in vele gevallen, maar deze Panamera Sport Turismo doet voor hoe het ook kan. Donkergroen exterieur? Dan ook een donker(der)e tint bruin in het interieur. Dan kom je er ook mee weg om een boel uit te voeren in die kleur. Het staat puik, zeker in combinatie met het groene exterieur.





Turbo S E-Hybrid
Vermogen tekort komen doe je ook niet zo snel met de Porsche Panamera Sport Turismo in kwestie. Het is namelijk een Turbo S E-Hybrid. Dat betekent dat de Biturbo V8 bijgestaan wordt door elektrische aandrijving. Dit levert 680 pk (al dachten wij dat de facelift daar 700 van maakte) op, waarmee de 100 bereikt is in 3,2 seconden. In een stationwagon. Heel gaaf.

Kopen
De inmiddels bijna drie jaar oude Panamera Sport Turismo uit 2022 is wel gebruikt, met 46.230 km op de klok. Zo zien we het graag. Dankzij een nieuwprijs van bijna 215.000 euro des tijds, wat veel meer was op dit exemplaar dankzij zijn opties, mag je blij zijn met afschrijving. Die zorgt namelijk voor een meeneemprijs van 164.950 euro. Duur, maar wel heel fraai. Bekijk de advertentie zelf op Marktplaats!

Echt 1 van de lelijkste auto’s die je kunt kopen, mijn mening dan.
Val je op mannen?
Verkeerde site geopend?
OT: lelijke auto + mooie specs = redelijk lelijke auto.
Wederom smaakvol!
Smaakvolle combinatie, op de wielen na, maar dat is relatief goedkoop op te lossen. Persoonlijk meer fan van de “normale” Panamera, zeg maar de hatchback. Weet niet welke “sedans” je bedoelt, maar een klassieke sedanvorm heeft Porsche volgens mij niet in de aanbieding.
@hotze: Panamera is inderdaad meer een soort liftback, heb het even anders verwoord. Taycan is wel een ‘gewone’ sedan met losse kofferbak.
Erg fraai! Enige puntje van kritiek zijn wat mij betreft de velgen. Die zouden of lichtmetaal moeten, maar liever nog een bronskleur. Dan zou die voor mij echt 👌🏼zijn.
Bij groene auto altijd goud/brons kleurige velgen. Zwart is echt zonde
En weer zo’n achterlijke kleur op de remklauwen. MENSEN, HOU DAAR NOU EENS MEE OP ! Het is spuuglelijk.
Standaard op de Turbo-S, dit zijn PCCB klauwen. Altijd geel.
Blijft lelijk.
3 jaar oud, 46000 km en dan slechts 23% van de nieuwprijs af?
Vraag me echt af of de koper van deze auto de komende 3 jaar weer zo weinig afschriJft.
Krijg wel vaker het gevoel dat je een Porsche miss hien beter nieuw kunt kopen
Zo’n hybride zonder fabrieksgarantie is inderdaad ook wel een fors risico.
Je hebt 8 jaar en 160000km garantie van Porsche op de batterij.
Heb zelf net zo’n auto als occasion gekocht (ter vervanging van ze 535i Touring). Vond het ook een risico, maar nu durf ik het wel aan. Hoewel een accurevisie tegenwoordig ook al onder de 10k mogelijk is.
Vind de afschrijving veel te weinig. 2010 Panamera Turbo met PCCB was 214.xx euro nieuw geleverd in Nederland, 3 jaar later gekocht voor 90K met 40.xxx op de teller, perfect onderhouden en schadevrij.
Hier vragen ze gewoon veel te veel voor.
Eens. Precies wat ik bedoel.
Rond een ton zou mij een normale prijs lijken voor deze occasion.
Maar de prijzen van tweedehands 911jes vind ik ook bizar.
Komt denk ik ook omdat de nieuwprijzen de lucht in geschoten zijn, daardoor schrijven de jonge occasions zeer weinig af.
@hehe: de nieuwprijs van 215.000 euro was de minimumprijs van een Turbo S E-Hybrid in 2022. Gezien de optielijst mag je daar voor dit exemplaar denk ik zo’n 260-270k van maken.
Dan is ‘ie 100k afgeschreven in 2 jaar tijd.
Ik zie dat een iets nieuwere taycan sport tourismo voor ongeveer de helft van deze gaat. En die is ongetwijfeld goedkoper in het onderhoud.
Ik wist het wel…
Hetzelfde bedrijf heeft er inderdaad 2 staan voor 90k, paar maanden ouder met minder km of paar maanden nieuwer met meer km. Je kan ook al een leuke nieuwe Taycan Sport Turismo samenstellen voor de prijs van deze zo lang je niet de snelste wil, dan kan je hem helemaal naar je eigen smaak maken.
Wel een leuke samenstelling, maar relatief weinig afschrijving op deze 3 jaar oude Porsche hybride. Niet dat ongeveer 1/3 in 3 jaar en 50.000km zo weinig is, maar wel als je meetelt dat Panamera’s nog niet zo lang geleden na 3 jaar eerder op 2/3 van de nieuwprijs voor opties uitkwamen.
Hebben wij ook overwogen ipv de Panamera ST. Twee redenen waarom we toch voor de Panamera zijn gegaan:
– Ruimte! De Taycan is echt een stuk kleiner van binnen. Wij hebben een gezien met 3 kinderen en een Duitse Herder. Dit gaat echt prima in de Panamera, maar niet in de Taycan
– Beleving! Die motor! Dat geluid! Dat gevoel tijdens het rijden! Dat moet je gewoon even ervaren om een keuze in te kunnen maken. Niettemin is een Taycan nogsteeds fantastisch. Maar voor mij was de keuze: nog één keer een brulmonster.
Toevallig van de week donkergroen metallic Panamera, echt prachtig, zelfs chique kleurstelling.
Snap echt niet dat de Sport Tourismo niet meer gemaakt word
Prima auto voor een boswachter.
Zwarte velgen….. een hoger “adje’s” gehalte ga je niet krijgen. Ik heb werkelijk nog nooit een combi van een wagen met zwarte velgen gezien die mooi is.
Wat is het toch een gruwelijk mooie auto, ze,er in deze kleur.
Ik heb er ook naar gekeken echter mijn echtgenote wil de hondjes niet van de achterklep moeten verwijderen van de achterklep, als ik weer eens vergeten ben dat ze achterinzitten.
1 x achterklep was voldoende. Mijn excuses
Hi Loek, mbt de eerste alinea; weet dat panamera en taycan juist de schoorsteen een stuk minder doen roken dan vroeger. Bekijk de laatste cijfers eens!
Vooral de verkopen van afschrijvingskanon Taycan zijn behoorlijk ingestort. Het zou bijna een artikeltje waard zijn. In ieder geval meer nieuwswaardig dan dit berichtje 😏
Ik zie weer een (groot) bord spinazie…