• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pure ETCR – Hoe werkt het nu?

Auteur: RubenPriest, gepost 18 juni 2021 om 11:57 – 16 Reacties

Pure ETCR - Hoe werkt het nu?

Er is een gloednieuw racekampioenschap en dat gaat dit weekend van start. Maar wat is Pure ETCR eigenlijk?

Het klinkt als een nieuwe harddrug, maar dat is het zeker niet. Ondanks het uiterlijk van de auto’s kijk je naar een volledig elektrisch racekampioenschap. Het is voor het eerst dat een toerwagenkampioenschap met elektrische auto’s wordt verreden. Een beetje uitleg is wel op z’n plaats.

Pure ETCR – Techniek

De auto’s die deelnemen aan het kampioenschap zijn vier- en vijfdeurs touring cars. De auto’s zijn uitgerust met een 300kW sterke elektromotor en beschikken over achterwielaandrijving. Het piekvermogen ligt op 500kW. Dat is zo’n 680 pk. In tegenstelling tot auto’s met een verbrandingsmotor, heeft een EV natuurlijk dat koppel meteen beschikbaar. Met name handig bij het uitkomen van een bocht. Het piekvermogen is er al op 1200 tpm. Dat kan nog eens interessant autoracen opleveren. Het accupakket is 65kWh groot op een 800v basis. Ondanks de accu’s wegen de auto’s ‘slechts’ 1.750 kg.

Het concept van Pure ETCR

Williams Advanced Engineering is verantwoordelijk voor het leveren van de aandrijflijn. Het opladen verloopt met units van EnelX en Goodyear is bandenleverancier van het toerwagenkampioenschap. Aangezien het hier om elektrische auto’s gaat zijn de races niet zo lang als bij bijvoorbeeld de Formule 1. Er vinden een aantal korte rondes plaats met uiteindelijk een Grand Final. In ronde 1 en 2 rijden de coureurs met 300kW vermogen. In ronde 3 met 500kW vermogen. De finale is weer met 300kW. Wie het meeste aantal punten heeft weten te verdienen gedurende de races is winnaar van het raceweekend. Check de bijgevoegde video voor wat meer uitleg.

In dit eerste raceseizoen doen er drie autofabrikanten mee, Alfa Romeo, Cupra en Hyundai. Elk merk levert twee auto’s. Per team zijn er vier coureurs. Dat betekent dat twee coureurs een auto delen.

Het eerste Pure ETCR raceweekend is nu in Italië. Daarna in Spanje (9-11 juli), Denemarken (6-8 augustus), Hongarije (20-22 augustus) en Zuid-Korea (15-17 oktober).

Ook interessant!

  • Cupra Born
    Cupra Born al een klein beetje onthuld
  • Alles van CUPRA: sportief tot ruimtewonder
    Alles van CUPRA: sportief tot ruimtewonder
  • Elektrisch rijden is nu officieel goedkoper
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, cupra, Elektrisch, goodyear, Hyundai, Racing

Vorig bericht: « Porsche infotainment is nu net zo goed als je vrouw*
Volgend bericht: Deze Nürburgring-bocht is vernoemd naar Sabine Schmitz »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fruitcake zegt

    18 juni 2021 om 12:18

    6 auto’s maar? Das wel erg weinig..

    Login om te reageren
  2. O plaat zegt

    18 juni 2021 om 12:38

    Een beetje zo als op de kermis dus. Allemaal in een zelfde elektrisch karretje. Bij traditioneel racen is er ook nog een belangrijke factor is van jouw auto, het merk en de bijhorende motorische tuning die van wagen tot wagen verschilt. Bij elektrische wagens nemen ze ook nog die lol af, allemaal de zelfde aandrijving, wat is een treurnis dit.

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      18 juni 2021 om 13:02

      Hoezo treurnis. Hier kan je zien wie echt het verschil maakt als coureur.
      De vraag is hoeveel gimmicks gaan ze introduceren om voorbij te steken gemakkelijker te maken…. zoals in FE…

      Ik zie hier wel Mercedes/BMW/AUDI instappen als de regels wat flexibiliteit krijgen.

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        18 juni 2021 om 13:22

        Leuk voor de coureur en zijn fans maar saai voor de liefhebber van techniek of auto’s. Dit is karting maar dan trager. Ook het gegeven “win on Sunday sell on Monday” is nu verleden tijd.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          18 juni 2021 om 16:02

          Dat is alleen in Amerika van toepassing, hier in Europa heeft autosport denk ik nauwelijks invloed op de autoverkopen behalve naamsbekendheid. Maar niet door het winnen van races.

          Login om te reageren
    • Loek zegt

      18 juni 2021 om 13:42

      @shiva: men vond de tijden van oude F1 altijd het leukst want het ging niet om de auto, maar om welke bestuurder de grootste cojones heeft. Nu is het, even kort door de bocht, het team wat het meeste geld uitgeeft. Veel mensen zien graag een ‘level playing field’. Dat heb je hier perfect. Dus zal best dat je geen fan bent van de kermis maar qua verschilniveau is dit júist het recept voor spanning (pun not intended).

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        18 juni 2021 om 15:16

        We’ll have to agree to disagree want toen wist iedereen dat in de F1 en op Lemans de motoren bij het één team handwerkjes waren van een zekere Enzo Ferrari en andere teams gebruikten dan weer een massaproductie blok met fine-tuning van een zekere Caroll Shelby namen met een on evenaar are status.

        Login om te reageren
      • lotuselises2 zegt

        18 juni 2021 om 20:32

        @Loek: Ben wel benieuwd over welke tijd in de F1 je het dan hebt? Volgens mij zijn er in de formule 1 altijd dominante auto’s/motoren/teams geweest, en lag het zeker niet alleen aan de cojones

        Login om te reageren
        • mc96 zegt

          22 juni 2021 om 20:07

          @lotuselises2: er zijn tijden geweest dat 80% van het veld met een Ford Cosworth DFV motor reed, misschien dat ie daar op doelt 😄

          Login om te reageren
  3. jippie zegt

    18 juni 2021 om 12:58

    Op zich moedig dat ze het blijven proberen om een elektrische auto kampioenschap op te zetten. Maar ja, helaas is er niemand behalve Jesse Klaver die hier een harde plasser van krijgt.

    Login om te reageren
    • florisje zegt

      18 juni 2021 om 13:05

      @jippie: Het zal hopelijk allemaal een plek krijgen, racen gaat immers ook voor een groot gedeelte om hoe snel je (kan) gaan. Maar ik snap dat dit allemaal wat te snel gaat voor je.

      Login om te reageren
  4. florisje zegt

    18 juni 2021 om 13:03

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    18 juni 2021 om 13:04

    Ik ga even pedant doen: Er doen twee autofabrikanten en een tuner mee. Cupra en Hyundai doen mee met fabriekssteun, de Alfa Romeo is het product van tuner Romeo Ferraris en wordt ingezet zonder steun van Alfa Romeo zelf.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      18 juni 2021 om 14:19

      @Edge: dan ga ik het nog anders zeggen, er doet 1 fabrikant mee, 2 autoproducenten zetten op het chassis van die fabrikant hun koets en de derde is een tuner die een alfa koets leent om op het chassis te plaatsen

      Login om te reageren
  6. Jetlag zegt

    18 juni 2021 om 14:23

    De constructie van een raceweekend en de puntenverdeling is zó gecompliceerd / omslachtig, dat de uitleg in de video me doet denken aan de speluitleg van het STIFTEN in Debiteuren Crediteuren.

    Zou me niks verbazen, als er voor de spanning de push-to-pass alleen geactiveerd wordt als je de Jack-In-The-Box, Ellenboog-op-tafel en PUSH ipv STIFT geroepen hebt.

    Login om te reageren
  7. Jetlag zegt

    18 juni 2021 om 14:27

    Ik krijg enorme deja-vu-gevoelens:
    Ik zie feitelijk ook een herrezen V8-STAR serie; gewoon silhouet cars, die verder helemaal niks met het betreffende merk / model te maken hebben.
    Wat mij betreft lijkt het geen succesformule te zullen worden.
    Ik ben (nog) geen fan, maar time will tell…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North