PvdA vraagt hulp: hoe maken we het OV veiliger?

Auteur: , 38 Reacties

De PvdA is liever lui dan moe en vraagt het volk om hulp.

Openbaar vervoer onveilig?

Hoe maken het we het OV veiliger? Een vraag waar de PvdA het antwoord zelf blijkbaar niet op weet. Kamerleden Duco Hoogland en Ahmed Marcouch willen dan ook jouw hulp. Ze hebben een enquête opgesteld.

Veertig procent van de reizigers voelt zich namelijk niet veilig. De laatste tijd is er al veel verbeterd, maar blijkbaar nog niet voldoende. Geweld, zakkenrollers en rare types zijn nog aan de orde van de dag. Camera’s, veiligheidsglas en weerbaarheidstrainingen doen daar niks aan af. Hoe gaan we dat oplossen?

Moet elke trein veiligheidsmensen aan boord nemen? Moeten buschauffeurs pepperspray op zak hebben of gaan we gewoon allemaal lief doen vanaf nu? Jij mag het weten.

En waarom zijn al die mensen zo agressief? Zijn ze boos op de NS, is er zware irritatie in de stiltecoupé of hebben ze massaal een ochtendhumor?

Hoogland en Marcouch gaan ook zelf even met het OV reizen. Een beetje netwerken met conducteurs en checken hoe buschauffeurs met agressie omgaan. We zijn benieuwd wat er uitkomt. De auto is misschien zo gek nog niet?

Volgens de enquête mogen we ons trouwens alleen ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat onveilig voelen. En dan alleen op het perron, in de stationshal of op een halte. Andere keuzes zijn er niet. Een fatsoenlijke enquête opstellen hebben ze bij de PvdA nooit geleerd.



38 reacties

Door geen oost europese chauffeurs in te zetten. En alle aggresieve mensen niet mee te laten reizen
Is dit echt een topic voor Autoblog?
Anyway: anoniem reizen afschaffen. In dat geval zijn overtreders makkelijker op te sporen.
1ste ‘ernstige’ overtreding: 1000 eur boete.
2e overtrading: 2000 eur boete en een grote rode stip op je wangen die er voor 2 maanden niet af te wassen is.
3e overtreding: hand eraf.

Dat zal het tuig leren!
@gregorius: Ahmadinejad heeft gebeld, hij wil zijn ideeën terug.
@jelmer:

Lijkt mij erg sterk dat hij juist jou belt.

Maar dan nog, wat heb je gezegd?
Ze hebben een aantal jaar geleden de laptop van een vriend van mij gejat, heet enige middel is dan met 5 man erop springen… Zijn straf was een aantal uurtjes werkstraf..

Misschien moeten jullie eerst de straf verzwaren PvdA…..
@felix1989: ze hebben = een persoon;) Het was een marokkaan… Taakstraf van onder de 100 uur, weet niet precies hoeveel.
@felix1989: Honderd uur werkstraf voor de diefstal van 1 laptop? En dan nog roepen dat we niet zwaar straffen? Als je nog zwaarder wilt straffen dan wordt het gevangenisstraf, iets wat enorme maatschappelijke kosten met zich mee brengt, om dat te kunnen betalen en het allemaal in perspectief te houden kost 10 km/h te snel je dan zo’n 500 euro.
Gewoon afschaffen en al die rails en busbanen respectievelijk asfalteren en teruggeven aan de echte weggebruikers. Wel zo veilig.
@zdev: en hoe komt een 17 jarige dan op school
@timdrogt: zoals het hoort. Op de fiets natuurlijk. En anders kijk je pappie of mammie toch lief aan of ze je willen brengen.
@timdrogt: precies gewoon met de fiets. Ik heb 5 jaar van mijn leven 25KM heen + 25KM teruggefietst. Door weer en wind. Word je een bikkel van. OV-reizigers worden ambtenarenmietjes.
@zdev: Stoer man.
@natos:
Dat is inderdaad stoer in deze tijd dat een spelletje tennis op de wii sport genoemd wordt.
@zdev:

En dan noem je je zelf zdev?
@heidi: …en rijdt hij een Quattroporte… Zijn punt is dus valide.
Ze stellen de verkeerde vraag! Het moet zijn:
Hoe maken we het OV gratis?
@aschja: no way. Hardwerkende automobilisten een beetje de zwaarste belastingen op vervoer opleggen zodat onrendabelen zich gratis kunnen verplaatsen? Lekker sociaal weer…
@zdev: Mwah, met gratis OV krijg je mensen wél uit de auto. File en drukte kost ook veel geld. Ben benieuwd wat uiteindelijk goedkoper is. Ik zou het zo niet 1,2,3 kunnen schatten
@baasbas: ik snap de drang niet om mensen uit de auto te krijgen. Laat mensen lekker zelf kiezen hoe ze mobiel willen zijn en faciliteer ze daarin. Oftewel verdeel het geld naar infrastructuur eerlijk per reizigerskilometer. Die balans slaat nu extreem en onterecht uit naar het OV.
@zdev: Volgens mij heeft iedereen er baat bij als de reizigersstroom die we hebben goed verdeeld is over de kanalen, OV, auto, luchtbalon, kano etc… Er moet ergens een optimum liggen tussen investering en rendement. En dat die verdeling nu niet juist lijkt ben ik zeker met je eens. Het OV kost nu veel geld, maar het is vervolgens nog steeds een duur alternatief voor de auto.
Gewoon een landmijn onder elke sta en zitplaats. Loop je te fucken, prima, kan je daarna op zoek naar je benen.
@E34M5Touring: Een landmijn blaast heel die bus op. Eerder koperen geleiders op elk zitvlak en elektrocuteren indien nodig.
Heel simpel, de auto aantrekkelijker maken uiteraard! Dan neemt minder mensen het OV…

Dus:
* Brandstofprijzen omlaag brengen
* Wegenbelasting omlaag
* Autoverzekeringen omlaag
* Veel meer asfalt, zodat er minder files zijn en het wegennet de stijging van het aantal auto’s op de weg aan kan

Simpel toch? Laatste puntje is dan wel cruciaal, wilt natuurlijk niet meer files hebben…
beleid aanpassen ( lees hoogte van strafmaatregels ) en waarschijnlijk iets beter naar Geert luisteren……
Maar ook een serieuze vinger naar de gemiddelde nederlander ( ongeacht afkomst ) die vaak de andere kant opkijkt of wegloopt als er gevaar dreigt….
@gast: Inderdaad, hulp van de medemens is vaak ver te zoeken als het nodig is…

En Geert wordt steeds aantrekkelijker…. Of het helpt de crimineeltjes van straat te houden? Ik weet het niet… Zolang je maar niet op de PvdA stemt!
Buschauffeur pepperspray geven lijkt me niet handig. Dan zal een gewapende overval alleen maar escaleren. Misschien een extra deurtje tussen chauffeur en passagiers, die alleen maar van 1 kant opent. Dus als je instapt door dat deurtje, kan je alleen nog maar bij de chauffeur komen door eerst naar buiten te moeten. Lijkt me vrij simpel.
Buskaart met magneet strip die persoonlijk is , moet je voor een lezer houden voor je door een draaipoortje de bus in kan .Systeem onthoud de gegevens een maand zodat ze criminelen makkelijk kunnen indentificeren…..Zal wel te duur wezen.
@norge: niet elk land als Noorwegen heeft een begrotingsoverschot. En we blijven Nederlanders, zelfs de PvdA als het op geld aangaat
@pand: Dat middel is er toch al? Persoonlijke OV chipkaart mag van mij best iets goedkoper worden t.o.v. een non persoonlijke. Gedraag je je niet? Trek de persoonlijke maar een maand in. Weer niet gedragen? 6 maanden. En in die tijd kunne alleenreizen met de veel duurdere non-persoonlijke kaarten. Meeste mensen passen hun aggressieve gedrag pas aan als datzelfde gedrag hun iedere dag geld gaat kosten. Uitzonderingen daargelaten.
@norge:
We hebben de OV-chipkaart toch? En die is al meermaals te kraken gebleken. Plus dat het tuig dat overlast veroorzaakt in het OV er waarschijnlijk ook niet voor terugdeinst een kaart van een ander te confisqueren.

Ik ben het er wel mee eens het OV gewoon gratis te maken. Nu is het een inferieure vorm van mobiliteit t.o.v. de auto terwijl het meestentijds duurder is.
‘ochtendhumor’ Ik neem aan dat een ochtendhumeur bedoelt wordt? :)
@ziko: Ja inderdaad;)
Wat een homo joh, die Marcouch.
Bussen vervangen door celwagens…
Niet
Dit begint buiten het OV. Je moet die tokkies, bontkraagjes en diefstal-oostblokkers gewoon leren wat respect voor een ander (zijn eigendommen) is. Ik heb jarenlang met het OV gemoeten maar hoeveel heb ik er wel niet uit een invalidenplaats moeten trekken, omdat een invalide persoon geen plek had.
Of van die bontkraagjes die denken dat een smartphone gelijk is aan een boombox. Die niet inchecken en bij het minste geluid vanuit de chauffeur hun grote bek open trekken en ruzie maken. Als ze dat in het land van hun voorvaderen doen krijgen ze een pak slaag van elk willekeurig persoon. Ik krijg een proces-verbaal als ik ingrijp.
Voortaan 2 lijnbussen: de ## en de ##s. De s-variant met securitypersoneel in de bus en de kosten daarvan afwentelen op de reizigers in die bus. Eens kijken of we bereid zijn te betalen voor die veiligheid… Zo niet, dan was het probleem blijkbaar toch niet zo heel groot.

Ik weet nog wel een oplossing, stuk goedkoper, pakt het probleem bij de kern aan, maar maatschappelijk gezien verstandiger dat ik die niet benoem.
Stoppen met de individualisering waarin iedereen alleen maar aan zichzelf denkt en de ander angst probeert aan te praten. Het openbaar vervoer is helemaal niet onveilig maar als we op deze weg doorgaan wordt het dat wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).