Quiz: Wat staat hier langs de weg te tanken?

Auteur: , 28 Reacties

A. Niets. Is gewoon een stuk meteoriet. B. Spyker B6 Concept C. Zeilvliegtuigje (aka ultralight trike) D. Waarom kijk ik naar een winkelwagen onder een stuk reclamebord?

Correct, u omcirkelde antwoord C, want het is inderdaad een -wellicht zelfgemaakt- deltavliegtuigje (zie deze Wiki voor alle benamingen). Is dat raar? Nee. Is het raar als ze tussen het verkeer landen, peut erin gooien, en op de snelweg weer opstijgen? Ook nee, want dit is Rusland.

Mini-vliegtuigje tankt langs snelweg

Over tanken gesproken: Wouter mocht bij Coen & Slanderman op 3FM uitleg geven over de kwestie ‘waarom zit de tankdop soms links en dan weer rechts’. Luister HIERO.



28 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
euh… verkeerde cheat?
Teveel GTA deze persoon
Mijn tankdop zit rechts.. zou kloppen met Wouter zn theorie..

Heb in de dop zelf ook zo’n handige uitsparing.. kan je hem aan het klepje hangen.. erg blij met die uitvinding..
@dennisr:
Niet helemaal, bij de Lotus zit hij ook rechts. Volgens de theorie zou dat links moeten zijn.
@jrk68: Oei, als je kijkt naar waar het merk oorspronkelijk vandaan komt idd wel.. Maar waar is die gebouwd?
@dennisr:
Alle Lotusjes worden nog steeds in Hethel UK gebouwd.
@jrk68: Hmm.. verklaar u nader @wouter :P
@jrk68: oude Land Rover ook Rechts, theorie slaat nergens op dus, maar leuk bedacht hoor
@undifined1:
Dan moet je bij Wouter zijn en niet bij mij. Hij geeft in dat gesprek wel aan dat er uitzonderingen zijn, daar hebben we er nu dus 2 van gevonden. De oude Jags met 2 tankdoppen noemde hij zelf al, al dacht hij dat het een grote tank was ipv 2 tanks.
@jrk68: en saab deed links en rechts zelfs nog door elkaar mixen.
@exodus:
Saab, tja die hadden wel meer eigenzinnige dingen. Helaas heeft het niet mogen baten….
@jrk68: Maserati heeft het ook gedaan bij twee auto’s uit hetzelfde jaar.

maar dit zal waarschijnlijk komen omdat er gewoon weinig gestandaardiseerd is in de hele auto business…
@exodus: porache heeft ze bij de 911 ook voor hoe verklaar je die?
@jweelden:
Wilde gok… De tank ligt voorin….
Bij het oude 500tje moest je het voorklepje openen om bij de benzinedop te komen, de tank lag klem tussen het reservewiel en het schutbord… Safetyfirst op z’n italiaans.
@dennisr: Bij mijn bedrijfscaddy (huidige model) zit de tankdop vreemd genoeg ook links. Ik heb nog niet gekeken waar de einddemper zit, die zit namelijk bijna altijd aan de kant waar zich normaliter het midden vd weg bevind. Dus de Duitsers hebben hem links hangen en de jappen juist rechts. Zo sta je in de stad niet direct de voetgangers te vergassen. En op buitenwegen hebben de uitlaatgassen meer kans om recht omhoog te stijgen.

En over de tankdop gesproken, vw heeft standaard inkepingen in de tankdop zelf zitten, zodat je de dop op/aan het klepje kan hangen. Maar zelf stop ik mijn dop altijd “in” de vulspuit, zodat ik de trekker(?) niet zelf open hoef te houden. De pomp slaat vanzelf af, dus er is ook geen risico van overvullen.
@rubend: ah.. dat vind ik nou een handige tip.. nooit aan gedacht om het zo te doen maar soms krijg je idd lamme vingers van dat ding..

Hang em vaak aan dat klepje.. vanaf nu niet meer :)

Mijn demper zit overigens links, dat zou kloppen met de theorie.. gewoon een perfect auto heb ik.. :)
Nu is de vraag, aan welke kant zit de tankdop van die ultralight…?
Zal moeilijk worden als 2 lantaarnpalen (of iets anders) te dicht bij mekaar staan.
@carsper:

o.k. .. het begrip vliegmachine is nog niet echt bij je doorgedrongen ..
@lincoln: Tanken doet ie aan de grond.. de plek waar de meeste lantaarnpalen staan..
@dennisr:

o.k. .. daar moet je niet tegen aan rijden ..
niet met een fiets .. niet met een auto .. en zelfs niet met een vliegdingetje ..

ontwijken dus .. da,s een beetje de bedoeling ..
alsjeblieft ..
Dit overkomt net mij weer niet
@jayk: verder wel een leuk leven?
En @Wouter, wiste je wel dat de uitlaat altijd aan de andere kant zit dan de tankdop? (tenzij dubbele pijp)

Maar dat heeft misschien als reden dat de uitlaat warm is en als je morst met tanken zou dat op de demper kunnen komen met brand als gevolg?
@integraturbo: Dat heeft te maken met dat de uitlaat dan niet aan de kant van de stoep zit, waar dus de mensen weer lopen die het kunnen inademen. Al maakt dat metertje nou oo niet echt verschil..
Verder is het bij oude Jag’s inderdaad zo dat er 2 tanks inzitten en dus ook 2 tankdoppen naast de kofferklep, was ons vaste tankstation altijd reuzeblij mee als we weer eens langskwamen haha.
@Teerdz: dat klopt dus niet, want bij de meeste Japanse en Engelse auto’s zit de uitlaat rechts (en de tankdop links). Vroeger waren er meer merken die de uitlaat rechts en de tankdop links hadden, zoals mijn Fiat’s 127 en 128 (en ook de eerste Ritmo als ik mij niet vergis). Oude Alfa’s en BMW’s omzeilden het uitlaatprobleem door de uitlaat in het midden te hangen.
@ropbp: het is geen wet. Maar het is logisch dat de uitlaat aan de bestuurskant zit en dat tankdop aan de andere kant. Bij conversie van rechtsgestuurd naar linksgestuurd (Japanse fabrikanten doen dat) worden de kosten beperkt en de uitlaat en tankdop niet omgewisseld.
Ook in Namibie meegemaakt. Eigenaar van het vliegtuigje was ook eigenaar van het tankstation, dus dan wordt er niet lullig gedaan ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).