8 Spykers die (nog) niet in productie zijn gegaan

Auteur: , 61 Reacties

Vreugde in het vaderlandsche autolandschap, want Spyker heeft iets nieuws aangekondigd. De B6 Concept is kleiner dan wat we gewend zijn van Spyker, en met de juiste financiële middelen - die ze nu hebben dankzij Youngman - wellicht ooit nog in een showroom te vinden. Maar hoe zit het met de talloze Spykers Die Er Nooit Kwamen? We sommen ze even op.

De C12 Zagato

Conceptvoertuigen op een chique autobeurs onthullen is één, klanten laten tekenen en je product verhandelen is een tweede, en tegelijk de meest lastige opgave. CEO Victor Muller weet het dan ook altijd mooi te brengen, maar op de een of andere manier heeft Spyker een aardige reputatie van auto’s die uiteindelijk nooit verkocht werden, of nog altijd in de wacht staan.

2003 – Spyker C8 T
2003 - Spyker C8 T
Op de IAA lanceerde Spyker tien jaar geleden een speciale C8-versie met Audi’s 4.2 V8 BiTurbo motor, gepimpt door Cosworth Technology en goed voor 525 pk. Er werd gehoopt op 25 exemplaren, het werden er nul.

2004 – Spyker C12 Spyder
Spyker C12
Op de MilFair van 2004 trok Spyker het doek van een cabrioletversie van de Le Mans racebolide, uitgerust met een 6.0 W12 van Audi. Het prijskaartje van 475.000 euro was wellicht iets te gortig, want het bleef bij één prototype.

2005 – Spyker C8 Double 12S Spyder
Spyker C8 Double 12S Spyder
Een jaar later was het de beurt aan de C8 Double 12S Spyder. Meer lengte, meer popnagels, meer Spykeriaanse schoonheid. Helaas werd hij nooit verkocht (in tegenstelling tot zijn dichte broertje, de C8 Double 12S).

2005 – Spyker C12 La Turbie
2005 - Spyker C12 La Turbie
Opnieuw aangedreven (op papier althans) door Audi’s W12 met 500pk en 600Nm. Spyker beloofde een topsnelheid van 315km/u en een acceleratie naar de 100 in 3,9 seconden. Het bleef bij een filmoptreden

2006 – Spyker D12 Peking-to-Paris
Spyker D8 Peking-to-Paris
De SSUV zonder eind. Eerst was het de D12, daarna de D8, daarna gingen merken als Bentley, Lamborghini en Maserati aan de haal met het concept van de superluxe SUV. Met wat Chinese hulp wil Victor het zeven jaar oude idee daarom alsnog in productie nemen. Deze geven we dus het predicaat ‘pending’.

2007 – Spyker C12 Zagato
Spyker C12 Zagato
De Limited Edition C12 Zagato. Toch wel een zeer opvallende versie van de Spyker C12. Er zouden 24 exemplaren gebouwd worden, allen voorzien van 500 pk. Het bleef uiteindelijk bij deze ene versie.

2008 – Spyker C8 Aileron (pending)
Spyker C8 Aileron
Nu komen we bij een auto met de meeste kans van slagen qua productie. Er werd al een aantal maal beloofd dat de C8 in productie zou gaan, maar ook iedere keer weer uitgesteld. Nu de ‘productielijn’ weer terug is in Zeewolde, zou de Aileron dan eindelijk in grotere getallen gebouwd moeten worden, want veel meer dan die paar demo’s die rondrijden zijn er nog niet.

2010 – Spyker C8 Aileron Spyder (pending)
Spyker C8 Aileron
Zelfde verhaal als bij de Aileron, maar dan zonder dakje. We hopen nog steeds dat het VM lukt om dit op de markt te brengen, just look at it!



61 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Precies al meer concepts gemaakt dan autos verkocht…
Productielijn is terug in Zeewolde, ipv Zwolle?
@jrk68: Bij mijn weten heeft Spyker in NL altijd in Zeewolde gezeten.
@camber24:
Stond eerst Zwolle in de tekst, dat is nu veranderd.
De productielijn heeft bij Coventry Prototype Panels in Engeland gestaan. Die deden ook het plaatwerk voor Spyker.
@jrk68: het maakt volgens mij totaal geen verschil waar de fabriek staat. Ze produceren toch niets. En dat vind ik bijzonder spijtig, want ik vind het mooie auto’s.
@geengehoorisrechtdoor:
Dat is idd best jammer, zeker voor de man achter het origineel. Maarten de Buijn blijkt zijn idee toch aan de duivel verkocht te hebben….
@jrk68:

idd .. want die was lekker productief bezig ..
@lincoln:
Dat hoor je mij niet zeggen, hij idd heeft jaren over die eerste gedaan…
Ik vraag me wel af hoe het was gelopen als hij met een andere investeerder in zee was gegaan.
@jrk68:

dan had het geen Spyker geheten ..
had je er waarschijnlijk nooit iets van vernomen ..
@lincoln:
Dan hadden we deze soap niet gehad, het is toch een soort GTST geworden. Met als enige verschil dat ik hier wel afleveringen van heb gezien….
@jrk68: Ah, okee. Ik snapte m al niet :-P
@jrk68: Bij Spyker denken ze dat hun fabriek een museum is. Het is alleen voor de show.
Hoewel VM een grote fantast is hoop ik dat het ooit nog wat wordt met Spyker.
Het zijn immers best bijzondere voitures.
Die C12 is zo ondergewaardeerd. Laat staan ooit in productie genomen.
@SCscreamGT2: LOL. Google anders ff op ‘ondergewaardeerde auto’. Een auto die niet eens in productie gaat is niet wat ik me daarbij voor stel.
Ik blijf de D12 een toffe auto vinden!
Die C8 Aileron moet echt op de markt gaan komen… die dingen zijn schitterend ontworpen.
@xilver: inderdaad, hopelijk geven ze de Aileron voorrang op die mislukte SUV…
van mij mogen die C8 Aileron + spider zo in productie genomen worden hoor :D
de Spyker C12 La Turbie en C8 Aileron moeten in productie!!
Helaas maakt de C8 Aileron gebruik van GM blok… Iets zegt me dat na de hele Saab-Soap deze blokken ofwel wat duurder zijn geworden voor de boys uit Zeewolde, of dat ze nu hard werken aan het erin lepelen van een ander blok…

Mijn voorkeur: BMW blok dat in de #35i modellen ligt…?! Of de unit uit de huidige M5..
@ukbob: GM gaat in ieder geval niet meer leveren (het zou de Cadillac CTS-V motor worden). BMW levert niet aan externe, ik vraag mij vooral af wat er in die nieuwe B6 Concept zou gaan liggen…
Die Audi V8 is zo stokoud, kan je niet meer mee aankomen na de snelle ontwikkeling (directe injectie, turbo-geblazen) van afgelopen jaren.
@theuving: BMW levert motoren aan Morgan & Wiesmann. Daarnaast gaat BMW ook nog dieselmotoren leveren aan Toyota.

En in het verleden hebben ze deals gesloten met Carbon Motors en Saab, maar die deals zijn uiteindelijk niet doorgegaan omdat het zeepbellen bleken te zijn.
@theuving:
BMW levert niet extern? En Wiesmann dan?
@ukbob: Een GM blok op zich is niet erg, als het dan maar die van de Corvette Stingray is. Ik weet niet of de prijs van het blok zo heel erg doorslaggevend is: in de markt waar Spyker opereert kun je de prijs van de auto best een paar duizend Euro opschroeven als dat nodig is. En het ombouwen van een chassis zodat een ander motorblok ingebouwd kan worden is ook niet helemaal gratis.

Als ze al overstappen op een andere motorenleverancier zal dat eerder vanuit oogpunt van continuiteit zijn. Zo’n model moet een paar jaar meegaan, dus ze moeten een stabiele relatie met de leverancier hebben. En ik kan me inderdaad voorstellen dat de relatie met GM niet echt stabiel genoeg is…
@potver7: Vycky Muller heeft me ooit verteld dat de VS markt verreweg de belangrijkste is voor Spyker, en dat de keuze van de motoren vooral te maken heeft met de Amerikaanse emissiewetgeving. Ik schat dat hij naar Ford gaat uitwijken.
@bungabungastig: Zou China inmiddels niet een belangrijkere markt geworden zijn?
@potver7: Nog niet.

First we take Manhattan Hollywood, then we take Berlin Beijing…
C8 Aileron please. Jömig wat een ding!!
Volgens mij is dit Spykers op laag water zoeken… ;)
@potver7: welkom in de polder
zo’n C8 aileron is niet pending heur, daar rijdt er al eentje van rond in brabant…
check: http://www.autojunk.nl/2010/04/spyker-aileron
@spotterfozz: dat zijn allemaal preproductie/testmodellen. Er zijn nog geen auto’s uitgeleverd aan klanten/eindgebruikers.
Spyker heeft hele mooie auto’s gebouwd maar er zitten conceptcars tussen die gewoon te lelijk voor woorden zijn. Zeker de D12…hoe durf je dit te ontwerpen???
Waar staan al deze modellen?
Opgeslagen in kratten? In de showroom? In de garage van VM? Automuseum Louwman te Den Haag?
@betonstaal: een grote loods in Zeewolde ;)
@robbie: Nee hoor, daar hebben ze de ruimte niet voor. Niet voor al deze concepten in ieder geval. Het is eigenlijk een heel klein pand waar geen ruimte is om aan meer dan 4 tot 6 auto’s tegelijkertijd te werken..

Ik werk tegenover het Spyker pand en zie ze regelmatig testen, ondermeer de C8 Aileron.. Lijkt mij dat deze nog wel in de showroom gaat komen
@benenwagen: Als je voor de ingang van Spyker staat is de grote loods links hiervan ook van hun. Hier staan alle Audi blokken, diverse auto’s en onderdelen binnen. Verderop (Baardmeesweg) hebben ze ook nog een loods waar alle concepten / le mans auto’s etc. staan.
wat is die c8 aileron een gods gruwelijk mooie auto!
@ spotterfozz
deze auto was een test auto en het kenteken er van bestaat niet meer. er zijn nooit ailerons aan klanten af geleverd.
@raym: In mijn kentekencheckapp komt bij dat kenteken toch echt een C8 Aileron 4.2 met 405pk en 1425kg naar boven. Bouwjaar 2010 (april).
Nederlands trots, en nog een super mooie bak ook, naar mijn mening.
de c8 is echt een gruwelijk mooie auto
Betekent dit dat er helemaal geen Spykers aan klanten zijn uitgeleverd?
Ik dacht dat er in Amerika en Rusland wel een handjevol waren?
Of is er ook nog een type dat het wel tot klanten geschopt heeft?
@mout: van de normale C8 Spyder zijn er iets minder dan 200 gebouwd en van de C8 Laviolette en stuk of 20. Ook zijn er nog enkele C8 Double12’s gebouwd. Meer dan 250 auto’s heeft Spyker de afgelopen 10 jaar niet gebouwd.

En dat is inclusief alle testauto’s, crashauto’s, raceauto’s etc.
@robbie: In België rijdt er ook een donkerpaarse C8 Spyder rond
@mout:
Ook in Nederland rijden er Spykers rond. In 2007 deed er 1 (een gele) mee met de Maarten van Sten memorial. Dat was een C8 spyder.
Ik rij elke dag in een C8 Aileron Coupe én Spyder :)

(Test Drive Unlimited 2 hé ? Hét autospel voor enthousiastelingen op de (voor mij PC) consoles en PC). Ja, ik weet hoe je de Coupe in de PC versie krijgt :P
Spijker ? Nooit gezien, op het net ja maar volgens mij is het gewoon een sprookjes auto van een fantasie figuur .
@norge:
Nooit prinsjesdag gekeken Rob? De goudenkoets is een echte Spijker….
Ik weet nog dat mijn leraar in groep 8 zo’n 10 jaar geleden me ging uitlachen toen hij vroeg of iemand een Nederlands automerk wist, waarop ik Spyker antwoordde.

Helaas zal die bekendheid niet veel vorderen..
kill it with fire
wat voor een ‘killers’ zijn dit?
Ik zeg SAAB……
Ik vind alles best, als ze maar weer wat naar Le Mans brengen.
Nog steeds niet failliet dat merk?
Heb een zilvergrijze gezien, was echt een toffe belevenis om te zien en te horen.
Jammer dat het maar niets wordt. Maar hé, de hoop nooit opgeven. :)
Mooie auto’s, maar het zou inderdaad leuk zijn als er wat meer gebouwd/verkocht werden :P

De keuze van het blok voor de Aileron vind ik wel een leuk spelletje: wat past daar nou het beste in? Je wil, denk ik, minimaal 500 pk. Veel NM’s ook, om toch ook een beetje lui te kunnen cruisen… en een mooi geluid is natuurlijk essentieel.

Hmm… ik zou proberen een akkoordje met AMG te regelen (dat geluid past zo goed bij het propellor-logo :)).

En dan misschien juist de vorige generatie x63 blokken…(die 6.2 liter), deze wat “doorontwikkelen” (om niet te zeggen “tunen”) tot 500-550 pk. Lijkt mee een winnende combinatie!
Een paar daar van in Test Drive Unlimited 2.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).