R10 wordt Audi’s eerste hypercar?

Auteur: , 55 Reacties

Een stukje Le Mans voor op de openbare weg? Daar zeggen wij geen nee tegen!

Niet te hard over de openbare weg scheuren, heren...

Met meer dan 600 pk en vierwielaandrijving willen de Duitsers het gebied tussen de motorsport en personenauto’s opzoeken. We mogen een sterkere versie van de 3,0-liter V6 turbodieselmotor verwachten, bijgestaan door borstelloze elektromotoren, een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, en de allerlaatste technieken om de krachten op de juiste manier over vier wielen te verdelen.

Audi schijnt nog bezig te zijn met de “evaluatie van het product”, maar hoofd van research & development Wolfgang Dürheimer zegt dat de auto zeer waarschijnlijk in productie genomen zal worden.

“We run product evaluation on different ideas, looking at market positioning, brand image, development cost and time to market. Once this is done we will have a clear decision on what happens next. I would expect an update at the Frankfurt motor show.”

Deze nieuwe hypercar zal een leuk goedmakertje zijn voor de Audi R8 e-tron, waarvan de plannen in de kast zijn gezet omdat de actieradius niet voldoende was. Hoe hij eruit komt te zien is nog even afwachten, maar denk aan een koolstofvezel monocoque structuur met uiterlijke kenmerken van de R18 Le Mans racer. We verwachten in september een gemaskeerde concept van de Audi hypercar te zien op de Frankfurt autoshow.



55 reacties

Kan niet wachten! Dat ding wordt echt epic!
@kapiteinaudi: Een doodgeboren kind bedoel je?

Komt een leuk conceptje, “jaja, we gaan hem waarschijnlijk maken”, en hoor je niets meer van…
Lijkt me een goede zet van audi.
En hoe gaat ie als Lamborghini heten?
@sdk16420: Die is er al. Audi kennende zal het wel een omgebouwde Aventador worden.
@BRT: 3 liter V6 turbodiesel met elektromotoren, das niet echt Aventadorachtig.
@rotjeknor:
Klinkt idd meer als een Audi 918D….
@BRT: een VAG in Drag
@BRT: 600 pk.. denk eerder Gallardo of zijn opvolger
@salberts93: gallardo is r8 en ze noemen het een hypercar dus idd een aventador achtig iets
@MAB: uitmelken van een platform is niets nieuws binnen de volkswagen groep, kan net zo goed ook een Gallardo/R8 platform hebben
@salberts93: achja we zien het van zelf wel. laten we maar hopen dat het iets moois wordt. dat platform boeit me niet eens.
En het komt op de markt op 1 april?
@norge:

Haha, ik vermoed van niet, de 918 een ander smoelwerk bezorgen duurt langer dan dat.
@Hupke: deze tast de 918 niet aan denk ik, dat is toch het heerlijkste wat Porsche te bieden heeft en Porsche heeft een hoop te bieden tegenwoordig!
@salberts93:

Daar dacht ik niet aan, gewoon dat het een vermomde 918 zal gaan zijn dat vermoed ik.
@norge: haha, toen ik het woord ‘hypercar’ las in combinatie met Audi, dacht ik ongeveer hetzelfde…
@norge: Mwaha, nu je het zegt, het is bijna zover. Zou nog goed kunnen.

Alleen jammer dat het niet grappig is…
Als ik geld had voor een hypercar, dan werd het zeker geen Audi. Als ze slim zijn laten ze de eer over aan Lamborghini. Audi is just an Audi.
Een hypercar van een duitser.. AMG kan best wel een bom in elkaar kleiën, de R8 is nogal safe afgesteld. Ben benieuwd waar dit heen gaat, maar goed audi kennende zal het wel goed komen
@rufctr01: Dat werd ook gedacht over de R8, laat dat aan de gallardo over. De R8 is ook een behoorlijk succes geworden.
Hopelijk zijn ze dan niet zo dom om er een diesel in te hangen. Mensen die het grote geld hebben om hypercars te kopen, willen emotie, geen opgefokte stofzuiger…
Ook al wordt het waarschijnlijk een doorslagje van de Aventador of 918 Spyder, laat maar komen!
Maar wat wordt het nu dan? Een echte sportauto of een extreme personenauto met een beul van een diesel erin?

Overigens wel mooi om te zien dat Audi hiermee begint. Als BMW-liefhebber kan ik niks anders dan toegeven dat het zonde is dat BMW niet eens een echte supersporter heeft.
Een hypercar met 600 pk, dat klinkt wat magertjes.
@stirling: Er staat ook meer dan 600pk! Dus dat kan ook het dubbele zijn.

OT: Audi’s zijn geen hypercars en dat zullen zij ook nooit worden, hoe je het ook aankleedt.
Dus deze aankondiging gaat over een Lamborghini Veneno in Audi jasje en techniek, of de Veneno is het omgekeerde, een Audi R10 met Lamborghini jasje en techniek.
Onderstel is dus niet voor niets ontworpen en nog bruikbaar voor de R18 LMP, of was hij hier al op gestoeld, nog slimmer.
Over kostenbesparing gesproken en er flink aan verdienen, handigheid kun je ze bij VAG niet ontzeggen.
Hopelijk doet Audi dit ook serieus en dan ook nog een diesel-hybride! Gewoon, omdat het kan!
Klonk eerst nog interessant maar toen ik ‘turbodiesel’ las ben ik maar snel beneden gegaan om deze reactie te schrijven.
@maseratizzzzzzzz: same here ik was helemaal ready om te schrijven dat ze hun Lambo-ervaring moesten gebruiken voor deze auto maar dat is duidelijk niet diesel
Die Audi R18 Dieselhybride, als die op Zijn hybride voorbij komt rijden is dat echt een geweldig geluid, soort van geluid van koppel vind ik het
@rsvbf1: Absoluut niet mee eens. Ik vind het het meeste anodyne geluid wat ik gehoord heb. Wat je hoort zijn het afrollen van de slicks, het geluid van de luchtstroom over de body en, heel in de verte, een vaag brommetje.
Nee, voor mij mogen ze zo’n ding houden.
@lemans96: toen ik het voor de 1e keer hoorde vond ik het echt geweldig omdat ke het bijna nooit hoort want bij F1 enzo overheerst dw motor nogal, vond het wel leuk wat aparts
@rsvbf1: Het is toch juist de motor die je wil horen? Als je bandengerol en windgeruis wil horen, ga je maar met een klapstoeltje naast de snelweg zitten.
@berlinetta:
Lol, als ik dat wil horen zet ik gewoon een raam open….
@rsvbf1: Apart is het zeker, vooral als je ziet hoe snel die Audi’s en Peugeot’s waren/zijn maar geef mij maar het geluid van een krijsende V10 of V12 of, zoals binnenkort op Spa, 4 Mei, de Toyota TS030. ;-)
@lemans96:
Yep, ik heb ze ook op LeMans mogen horen fluisteren. Dat was nog de R10TDI.
Van het weekend op Sebring hoorde je ook alleen het klapperen van de losgeraakte bodemplaat. Motorgeluid? welk motorgeluid….
dit is gewoon een auto die moet zorgen dat mensen in Lambo’s en Ferrari’s ook die vier ringen ten alle tijden een paar centimeter van hun achterbumper verwijderd kunnen zien
‘Hoe hij eruit komt te zien is nog even afwachten, maar denk aan een koolstofvezel monocoque structuur met uiterlijke kenmerken van de R18 Le Mans racer.’ Slim, eerst die Veneno met veel bombarie introduceren, lekker reacties peilen en hem dan als Audi op de weg zetten voor een schijntje van de prijs. Ergste wat je kan overkomen is dat je 3 klanten kwijt raakt.
Hahaha, dat gaat al kapot voordat ie een meter gereden heeft :-) :-) :-)
@ropbp: Zo, dat weet je snel. Maar hoezo dan?
@snellerehenk: het is een VAAG-product. Dat zegt toch voldoende?!?!
Ze zullen er wel een diesel inhangen. Dat word dus een suffe hypercar. Die dingen klinken voor geen meter op het circuit
Klinkt eerder als een BMW i8 concurrent, maar dan met een paar cilinders meer.
Zo projecten zijn altijd wel leuk. Dus ben benieuwd. Alleen vraag ik me wel af of dit echt nodig was voor Audi.
@adyton: zijn “Hypercars” überhaupt echt nodig dan?
@quattromeister: Puur prestige natuurlijk. Mr vind het gewoon raar dat Audi zich daar nu wil in moeien. Daar zijn de dochters al voor.
met andere woorden, een porsche 918 met een lambo sausje?
recycling op z’n best daar bij VAG!
Ga er maar van uit dat Porsche de 918 exclusief voor zichzelf houdt. Je hebt VAG en je hebt Porsche en die gaan echt niet hun bloed zweet en tranen onder een aangepaste Audi diesel laten schroeven.
Nou ben ik toch wel heel erg benieuwd wat Audi hiervan gaat maken :)
Hopenlijk geen mislukte facelift zoals ze bij de R8 hebben gedaan en dat hun ontwerpfantasie verder gaat dan die grote gril die ze bij alle Audi’s toepassen.
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D
Als het van Audi komt kan het niet veel soeps zijn..
@str8six: En waar is BMW met haar supercar/hypercar?
Ze kunnen beter hun tijd geld en moeite in hun huidige modellen stoppen, om ze betrouwbaar te krijgen (en ze een grote redesign te geven)…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).