Ai, Manor wil nieuw F1 seizoen beginnen met oude auto

Auteur: , 21 Reacties

Als het aan Manor ligt poetsen ze de oude MRT05 nog een paar keer op, om mee te doen aan de eerste drie races van het jaar.

Manor

De laatste stuiptrekkingen van een noodlijdend F1 team? Alles wijst in ieder geval wel in die richting. Dat Manor in zwaar weer verkeert weten we al een tijdje. Vorig jaar was de Russische geldkraan, die het team voorheen net van voldoende Roebels voorzag om in leven te blijven, al officieel dichtgedraaid en moest het team verder als Manor zonder Marussia.

Onder de nieuwe bazen zaten echter geen miljardairs. Hoewel Gene Haas het tegendeel probeert te bewijzen met zijn vermogen van 250 milli, betekent dat doorgaans dat je niet kapitaalkrachtig genoeg bent om een F1-team te dragen. Het team van Manor blijkt daarop geen uitzondering te zijn. Het team hangt aan een zijden draadje en is naarstig op zoek naar nieuwe rijke cowboys om een doorstart te maken.

Die zoektocht verloopt echter uiterst moeizaam. Enige tijd werd er volgens Auto-Motor-und-Sport gepraat met een Aziatisch consortium. Maar het woord consortium voorspelt eigenlijk al niet veel goeds, want het houdt meestal in dat meerdere mensen hun geld bij elkaar moeten gooien om het kostenplaatje rond te krijgen. Voor een F1-team in de achterhoede heb je iemand nodig die jarenlang miljoenenverliezen wil en kan aanzuiveren in de hoop dat het team ooit goed genoeg wordt om vooraan mee te doen. Een dagdromer met een joekel van een portemonnee dus.

Texaan Tavo Helmond Hellmund haalde de F1 terug naar Amerika en heeft een geschat vermogen van een klein miljard. Zodoende leek hij perfect in het plaatje te passen. In de winter van 2015 was hij zelfs in beeld als potentiële nieuwe eigenaar van het team. Maar net als destijds zijn gesprekken met hem ook dit jaar naar verluidt afgeketst.

Zo wordt de situatie steeds penibeler voor Manor. Ondertussen zag het coureur Wehrlein al overstappen naar Sauber en ook enkele andere medewerkers met een minder hoog profiel hebben het schip inmiddels verlaten. Sommigen van hen vonden bijvoorbeeld emplooi bij de teams van Renault en Toro Rosso.

In een poging om meer tijd te kopen om een nieuwe investeerder te zoeken, heeft het team nu een verzoek ingediend bij de FIA om de eerste drie races van het jaar te starten met de bolide van vorig jaar. Teams die ingeschreven zijn voor het kampioenschap zijn namelijk in principe verplicht met twee auto’s aan de start te verschijnen. Doen ze dat niet, dan kan Bernie de inschrijving opfrommelen en in de prullenbak gooien. In dat geval verliest Manor een groot deel van de nog resterende waarde.

Nou zijn teams in het verleden wel eens vaker het seizoen gestart met een oude auto. Ferrari deed het zelfs in jaren dat ze alsnog kampioen werden met Schumacher. Maar tenzij je onder een steen geleefd hebt, weet je dat er nogal wat staat te veranderen in de F1 anno 2017. De auto’s worden daardoor onder andere veel sneller.

Voor zover Manor toch al niet voor spek en bonen meedeed, zou dat dus nog een geheel andere dimensie krijgen als ze met hun oude ros de nieuwe raspaardjes van de concurrentie trachten bij te houden. Nu de 107 procent regel weer in ere hersteld is, lijkt het dan ook alleen om een theoretisch verhaal te gaan. Voor de vorm op zaterdag een rondje rijden, zonder enige kans om je daadwerkelijk te kwalificeren.

Het roept herinneringen op aan de vervlogen dagen van pre-kwalificaties en inmiddels legendarisch geworden kneuzenteams van vroeger. Het is echter bekend dat dit soort gepruts een doorn in het oog van Bernie is. Hij wil dat de F1 alleen geassocieerd wordt met sport en technologie op het hoogste niveau. Gelukszoekers en armoedzaaiers moeten wat hem betreft maar meedoen aan de junkyard-race.

Voordat Manor haar zin krijgt moeten behalve de FIA overigens ook alle andere tien teams akkoord gaan met het voorstel. De kans dat het daadwerkelijk gebeurt lijkt daarmee niet heel groot. Zodoende lijkt het er steeds sterker op dat er in Australië maar 20 auto’s aan de start verschijnen. Geen ramp, maar mochten teams als Sauber en Force India ook nog omvallen, heeft die arme Max nog maar 15 tegenstanders over om in te halen…



21 reacties

Zou zonde zijn als er een team verdwijnt. Starten met de oude auto lijkt me onmogelijk. Voldoet helemaal niet aan het 2017 regelement en is bovendien levensgevaarlijk als ze tegen de 10 sec per rondje langzamer gaan. Maar ik snap ook dat ze moelijk sponsors vinden. Waarom zou je je geld in zo’n achterhoede team stoppen dat waarschijnlijk toch niet eens in de buurt van een podium kan komen.
waarom zouden de andere teams hier niet mee instemmen?
@pixeltrooper: de meeste teams zullen dat wel doen, al is het maar omdat het voor hen geen verschil maakt. Maar sommige teams gaan totaal voor eigen belang. Het is bijvoorbeeld vastgelegd dat de teams op de eerste 10 posities in het kampioenschap delen in de TV-gelden. Vorig jaar moet Sauber flink geschrokken zijn dat ze bijna achter Manor eindigden. Misschien was dat zelfs het verschil: Manor failliet of Sauber failliet.

Zonder een elfde team kan je een grafbak maken en er alsnog zeker van zijn dat je geld krijgt. Dat is al een van de mogelijke redenen dat enkele teams er niet rouwig om zijn als er een team verdwijnt. Zie ook http://www.autoblog.nl/nieuws/haas-f1-naait-force-india-een-financieel-oor-aan-95067
@jaapiyo: ze waren al een stukje langzamer dan de rest, maar als daar nog eens 5 seconden per rondje bij komen word het best gevaarlijk.
Uitgaande dat ze in dat geval pak’m beet 8x worden ingehaald door de andere coureurs zit je toch al snel op 200 potentiële risico’s per race….

Ik zou als teambaas mijn twijfels wel hebben.
@awesome: yep ook dat is inderdaad een goed punt.
Allemaal prima dit verhaal, maar wie gaan die komisch langzame kippenschuren eigenlijk besturen? Ocon én Wehrlein zijn immers al lang en breed vertrokken. Rio Haryanto heeft niet genoeg dough en Esteban Gutierrez heeft de sport compleet verlaten. Dus zelfs als dit plannetje lukt, wie gaan die superskelters dan over de 107% heen trappen?
@carmasterr: dat is niet bekend. Wie het ook zijn maakt trouwens ook niet uit, want die 107 procent halen ze niet.
@jaapiyo:

Dat snap ik, daarom zei ik ook “OVER de 107% heen trappen”. Ik kan me dus ook niemand voorstellen die zin heeft om dat te doen, Maldonado uiteraard uitgezonderd.
@carmasterr: pastor maldonado dan kan hij er 2 per race in elkaar vouwen.
Betekent dat dan ook dat ze op de oude banden gaan rijden? Of wordt het de oude auto met een modificatie voor de brede banden?
@E34M5Touring: iedereen dient op de nieuwe banden te rijden dit jaar. De auto zal daarvoor aangepast worden.
@cpp1: Ok thanks! Dat geeft ze dan nog een klein beetje extra.
Ik vind het wel wat om voor mercedes te kopen als satelietteam. Net zoals torro rosso voor red bull is. Het team kennen ze al. De motor is al van hun en er hebben junioren van hun gereden.
Lijkt mij een goede zet.
Kan dat andere Russische merk ze niet sponsoren? Lada.
@dutchdriftking: die proberen nog boven water te blijven met Renault. Daar is het nu al een zooitje als ik de berichten lees, dus die zijn geen 2e team waard.
Overigens verwacht ik Sauber voor het einde van het seizoen ook failliet. 2016 motor er in, waar Ferrari niets meer aan zal doen ongeacht het verdwijnen van de torens.
Komaan Poetin als F1-liefhebber en je bromance met Bernie verwacht ik dat je Manor met Russische staatsteun er terug bovenop trekt. Een team minder is niet leuk..
@misterdrogba: en wellicht kan Trump nog een duit in t zakje doen xd Make Manor Great Again!
Lijkt me een goed plan!
Manor is gewoon veldvulling.
Maar laat ze maar meedoen in de kwalificatie, kunnen we gelijk zien hoeveel sneller een nieuwe auto is vergeleken met een oude auto op nieuwe banden.
Is het niet nog 1mooi laatste project voor Bernie als hij niet meer eigenaar is van de F1?
En toch zijn jullie er weer in geslaagd om Max een plaatsje te geven in dit artikel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).