• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Raar maar waar: Porsche 924 “Artz” Kombi

Auteur: Alwood, gepost 9 augustus 2009 om 10:04 – 27 Reacties

Porsche-kombi-pr0n


Wie zegt dat sportief en praktisch niet samen gaan? Het kan best samen, en zo af en toe komt er een sprekend voorbeeld voorbij. Bijvoorbeeld deze Porsche shooting brake uit de eighties. Een slecht kapsel, deze Porsche en slechte muziek op de achtergrond, dan was je binnen!

Quattro-kombi-pr0nDe ombouw van Artz is toegepast op de 924 (uit 1981). Het lelijke zusje van de 944 zag er standaard in veel vormen saai en truttig uit. De wieltjes waren te klein en de carrosserie was te bol. De Artz-Kombi heeft geen last van een suf standaard voorkomen. De auto is volgeplakt met luchtgaten en uitbouwingen.

Aan de voortstuwende kracht is weinig (niks) gedaan. Het gaat hier om een vrijwel standaard 2.0 turbo-blokje. In de 924 was de “turbo” goed voor 170pk en 250Nm. Ook in het moderne “nu” kan je hier nog leuk mee spelen, zeker gezien het lage voertuiggewicht van 1300kg. De 100km/u wordt bereikt na ruim zeven seconden roeren in de versnellingsbak.

Nu was dit ‘kombi-trucje’ natuurlijk niet nieuw. Er reden meer snelle stations rond. Zo bouwde Reliant nog steeds de bloedjemooie Scimitar GTE, en Artz paste haar kombi-trucje ook toe op de Audi Quattro en Porsche 928. Met een Artz had je echt een bijzondere en snelle wagen in handen. Van de 924 zijn er uiteindelijk 20 gemaakt. (bron: titchati.be, via autoblog.com)

Porsche 924 kombi

Porsche 924 kombi

Ook interessant!

  • 3x een zeldzame Porsche occasion
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

924, coachbuilding, Klassiekers, Porsche

Vorig bericht: « Mercedes CL MEC Design
Volgend bericht: Blauw is clean, groen is vies »

Lees Interacties

Reacties

  1. President zegt

    9 augustus 2009 om 10:06

    Lijkt beetje op de Panamara

    Login om te reageren
  2. Bohica zegt

    9 augustus 2009 om 10:08

    Vind het wel heel apart en best mooi ook nog.
    En zo te zien ook nog handig kwa ruimte

    Login om te reageren
  3. RH zegt

    9 augustus 2009 om 10:15

    Weer eens een andere huisartsenauto dan een Saab!

    Login om te reageren
  4. kajagogo zegt

    9 augustus 2009 om 10:16

    Ik wil niet zeiken maar die tildrempel is gigantisch.
    Nee, toch maar een 944 turbo

    Login om te reageren
  5. Gioor zegt

    9 augustus 2009 om 10:19

    op de laatste foto lijkt het ook nog wel een beetje op een Z3

    Login om te reageren
  6. Bert zegt

    9 augustus 2009 om 10:20

    Het ziet er toch niet uit!
    Geef mij maar het origineel. Zeker als je je realiseerde dat de prijs van zo’n ombouw ongeveer 1/3 van de toenmalige nieuwprijs bedroeg.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    9 augustus 2009 om 10:26

    goh .. een beetje het handigste dat ik ooit gezien heb ..
    zo handig zelfs dat een Zwitsers zakmes totaal overbodig lijkt ..

    Login om te reageren
  8. Laue zegt

    9 augustus 2009 om 10:26

    @Kajagogo,

    oh is dat de achterklep. ik dacht het zonneschuidak.

    Login om te reageren
  9. NemoN zegt

    9 augustus 2009 om 10:46

    Lijkt een beetje op dat concept dat hier gisteren of vrijdag geshowed werd. Alleen ziet deze er nogsteeds iets beter uit…

    Login om te reageren
  10. Timmie zegt

    9 augustus 2009 om 10:47

    Het profiel heeft veel weg van een Volvo 480… En de achterkant heeft wel veel weg van een oude BMW 3-serie coupe (de machocoupe van weleer…)

    Login om te reageren
  11. RRRobert zegt

    9 augustus 2009 om 10:48

    Artz deed nog wel vreemdere dingen met Porsches; zoals een 928 met V8 verstoppen in een verbrede VW Golf 1 body.

    pics: http://www.vodcars.com/post/544/artz-vw-golf-bodied-porsche-928
    video: http://www.youtube.com/watch?v=e8LpnhTJGY0

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    9 augustus 2009 om 10:49

    @Kajagogo ..
    ja ja .. uit de tijd dat jij nog populair was ..
    met die rare “mullet” van je ..

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    9 augustus 2009 om 11:10

    Ik vind het een zeer geslaagde conversie. En inderdaad bouwde Artz wel meer bijzondere dingen zoals de 928 Golf :)

    Mijn favoriet is toch wel de Kever met 6 cilinder boxer middenmotor…

    Login om te reageren
  14. StijnB zegt

    9 augustus 2009 om 12:41

    Niemand merkt het op, maar dit is gewoon de (bredere) body van de 924 Carrera GT (ja, Porsche heeft ooit 3 wagens de naam Carrera GT gegeven, de 356 Speedster Carrera GT, de 924 Carrera GT en de supersportwagen (980) Carrera GT). Deze 924 had destijds al een niet misselijke 210 pk, en is in de Porschewereld toch wel een soort icoon:
    http://www.benjansenporsche.nl/images/924%20Carrera%20GT%201981%20hp.jpg

    Login om te reageren
  15. Benz.. zegt

    9 augustus 2009 om 13:15

    @S2000

    En wat is een ‘gedrogd’?

    ‘Gedrocht’ zul je bedoelen.

    OT: Niet moeders mooiste maar je bent zeker een stuk unieker dan een gemiddelde 911-rijder..

    Login om te reageren
  16. AMG Powerrr zegt

    9 augustus 2009 om 13:53

    Het is weer eens wat anders!

    Offtopic,

    Ik ben net een 959 tegengekomen! Wat een fraaie kar zeg!

    Login om te reageren
  17. Karaya zegt

    9 augustus 2009 om 14:26

    @StijnB

    Een vriend van mij had vroeger een 924 Carrera GT. Extreem zeldzaam. Desondank kwam hij er uiteindelijk moeilijk vanaf, de auto heeft jaren in consignatie gestaan.

    De body is inderdaad orgineel, dat hoort autoblog te weten.

    Login om te reageren
  18. S2000 zegt

    9 augustus 2009 om 15:22

    @ Benz
    Ik schreef gedrogt niet gedrogd ….
    Moderne spelling he….. Talen zijn dynamisch en veranderen in de tijd.

    Login om te reageren
  19. Modus zegt

    9 augustus 2009 om 15:33

    dp Motorsport had er ook 1…


    Login om te reageren
  20. Benz.. zegt

    9 augustus 2009 om 15:33

    @S2000

    Tja, whatever.. het is niet ‘gedrogt’ of ‘gedrogd’ maar gewoon ‘gedrocht’

    Moderne spelling hé?

    Login om te reageren
  21. ZwerverRoodbaard zegt

    9 augustus 2009 om 15:53

    En zo als in die tijd trendy was een matje en een snor in de auto :D

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    9 augustus 2009 om 16:03

    gedrogd is de overtreffende trap van gedrocht ..
    en een “matje” is cool ..

    Login om te reageren
  23. Benz.. zegt

    9 augustus 2009 om 16:40

    @lincoln

    En ”gedrogt (met een T ja) dan? ;)

    Login om te reageren
  24. Jordi zegt

    10 augustus 2009 om 01:29

    Ai, in dit stukje staan toch wel een paar onnodige missers zeg, poeh! En buiten dat is ’t ook nog eens [s]oud[/s] antiek nieuws!

    Login om te reageren
  25. Klassiekerrally zegt

    10 augustus 2009 om 07:28

    @ Jordi: Da’s wel heel makkelijk zeg… Vertel dan eens wat er niet klopt?!

    Login om te reageren
  26. nick zegt

    10 augustus 2009 om 10:47

    the night rider yes!!

    Login om te reageren
  27. jbvdg zegt

    11 augustus 2009 om 12:33

    http://www.2dehands.be/porsche-924-turbo-dp-cargo-37697092.html?qq=porsche%20924&start=21

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North