![Radical RXC Turbo](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/Radical-RXC-Turbo-01.jpg)
Mocht je niet genoeg hebben aan de standaard Radical RXC met zijn 380 pk sterke 3.7-liter V6, dan heeft het kleine Britse merk goed nieuws voor je. Er is nu namelijk de Radical RXC Turbo met een extra potente aandrijflijn.
De 3.7-liter V6, van Ford, die normaal achterin een RXC ligt, is vervangen door een Ford EcoBoost 3.5-liter V6 met twee turbo’s. Die motor levert 460 pk/678 Nm en dat is meer dan genoeg om de 940 kilo wegende RXC Turbo van zijn plek te krijgen.
Het sprintje van 0 naar 96 km/u (60 mph) klaart deze lichtgewicht in slechts 2,6 seconden en de topsnelheid ligt op 296 km/u. Van de reguliere RXC heeft Radical inmiddels al 20 exemplaren afgeleverd en deze RXC Turbo zal ongetwijfeld voor wat extra orders zorgen.
Je kan als klant kiezen tussen een RXC Turbo die geschikt is voor de openbare weg, of voor eentje die alleen het circuit op mag. De prijs, exclusief belastingen, ligt op iets meer dan 130.000 euro. Volgens Radical komt er minimaal één RXC naar Nederland.
Een geruststelling voor de toekomstige eigenaar, een Radical RXC kan prima overweg met drempels.
3,5 V6 turbo – niet wat ik lichtgewicht vind.
Totaalgewicht van 960 kg is dan ook wel spectaculair voor deze auto – maar maakt mij vooral nieuwsgierig wat ie zou zijn op basis van een 4-pitter.
@mout: vroeger wogen alle auto zowat onder de 1000 kg tegenwoordig noemt met dat een lichtgewicht.
@Kvgorp: Omdat het toen totaal geen moeite was om een auto onder de 1000kg te laten wegen, je had immers niet meer nodig dan een simpele verwarming, een laagje stof over het blik van de deuren en plaatstaal zo dik als overtrekpapier.
Tegenwoordig willen mensen dikker plaatstaal tegen deukjes, een lekker zacht knuffeldashboard, een goede airco-installatie en een belachelijk hoge veiligheidsscore. Om met al die hoge eisen toch een (relatief) laag gewicht te bereiken is gewoon moeilijker.
@mout: Waarom vind je dat spectaculair? Een 4C weegt bijna hetzelfde.
@berlinetta: Lees anders mijn comment nog eens? Omdat dit een V6 is, en de 4C een 4-cilinder. Dat scheelt nogal.
@mout: Dan vind het gewicht alsnog niet heel spectaculair. Er had zeker 150 kilo af gekund.
@mout: Dat is dus de SR3 SL, maar wat gek dat ze de RXC Turbo dan als een extremere auto omschrijven :S
http://uniquetrackdays.files.wordpress.com/2011/05/lizevo-mag-radical-article-04-20113.jpg
@ZwerverRoodbaard: Dat bedoel ik dus!
Dan is ie opeens 675 kg. Hasta la vista!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heftig speelgoed.
Ik ben benieuwd of ik er ooit1 op NL kenteken zie rijden.
@porsche928: Vorig jaar nog een open Radical in de buurt van Schiphol zien rondscheuren; helaas lag de camera in de kofferbak.
Nuttig voor als je heel snel een kist in wilt.
verdikkie, dat is gewoon een 3 keer betere pk/gewicht verhouding dan mijn auto heeft.
Ik denk niet dat ik daarin durf te rijden
Ik had eigenlijk meer in de richting van 750-800kg verwacht, geen 960kg. Voor een circuit-auto zonder enige luxe vind ik dit eigenlijk al een dikkerdje aan het worden, gelukkig heeft hij 460pk.
Ik reed ooit een D-segmenter die minder woog.
Jullie mogen raden welke.
Hmmm, was dat misschien de lichtste D-segmenter ooit?
@mout: Toyota Me.We?
@mout: Ohh, D-segment. My bad…
@bertone: Lol. Ik zou ook wat meer ‘vintage’ denken. Het was gewoon een afgelebberde derdehands.
@mout: Maar dan ook wel gelijk de lelijkste ooit. Toch wel een wiite hoop ik? Een BX hoort wit te zijn.
@rikkon: Netjez!
Het was een zilvergrijze. Maar wel met roestbruine accenten, toen ik ‘m met dik 500k naar de sloop bracht :-)
@bertone: Nou mág je eens een Bertone ontwerp raden, kom je met een Toyota aan!
@mout: Zag er gisteren nog 1 rijden dus zat voor in het hoofd. Schitterende dingen.
(wel even het gewicht gechecked, je wilt niet op je neus gaan)
en dan moet je dus nagaan dat er ook nog een V8 is…. het vermogens verschil wordt wel erg klein daarmee nu…
“Volgens Radical komt er minimaal één RXC naar Nederland.”
Hebben ze het hier over de Turbo of een gewone?
Want er rijdt al een gewone op Nederlandse platen.
@thomcarspotter: Drie.
Sweet!
Wwaauuww
Je zal zo’n beest maar bezitten. Lijkt me wel wat, dan is het forenzen minder vervelend.
Het wordt tijd voor een radicale 2de hypotheek
Op een of andere manier zie ik hier Peugeot in..