• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Turbo 3 is een kneiterdikke restomod

Auteur: machielvdd, gepost 26 juli 2021 om 17:58 – 20 Reacties

En hij is NIET elektrisch.

Het zal je maar overkomen als bedrijf: je bent druk bezig met het ontwikkelen van een R5-restomod en dan komt Renault opeens zelf met een moderne R5. Dat kan een lelijke kink in de kabel zijn, maar het valt mee in dit geval. Bij deze restomod is er namelijk voor een hele andere aanpak gekozen dan bij de nieuwe R5 van Renault.

Ten eerste is deze restomod niet elektrisch. Dat lijkt vanzelfsprekend met ‘Turbo’ in de naam, maar je weet het maar nooit tegenwoordig. Dat is ook meteen het tweede verschil: deze restomod is gebaseerd op de brute Turbo-versie, terwijl de nieuwe R5 gebaseerd is op de huis-tuin-en-keuken-versie.

We moeten er meteen bij zeggen: Alpine komt met een hot hatch die hoogstwaarschijnlijk wél geïnspireerd is op de R5 Turbo. Die wordt echter ook elektrisch, dus deze restomod blijft zijn USP houden.

Deze creatie is het werk van ‘Legende Automobiles’. Dit klinkt ontzettend Frans, maar als je het afkort klinkt het juist Amerikaans. Dan krijg je namelijk LA. Dit vertelt eigenlijk direct wat je moet weten over dit bedrijf: er zitten drie Fransmannen achter, maar ze zijn gevestigd in Los Angeles.

  • Legende Automobiles Turbo 3 restomod
  • Legende Automobiles Turbo 3 restomod
  • Legende Automobiles Turbo 3 restomod
  • Legende Automobiles Turbo 3 restomod
  • Legende Automobiles Turbo 3 restomod

Hun creatie heet de ‘Turbo 3’. Dit is dus een vervolg op de Renault 5 Turbo 2. De Turbo 2 was niet noodzakelijk de betere versie van de Renault 5 Turbo, maar wel de goedkopere versie. Volgens die logica zou de Turbo 3 weer goedkoper moeten zijn, maar daar moet je niet op rekenen.

Waar je wel op moet rekenen: de Turbo 3 wordt geüpgraded met moderne technologie. Dat is ten slotte het hele idee van een restomod. De carrosserie is bijvoorbeeld opgetrokken uit carbon fiber en de auto is voorzien van LED-verlichting. Ook de bumpers, uitlaten en spiegels zijn gemoderniseerd, maar overall is de auto nog heel duidelijk herkenbaar als Renault 5 Turbo.

In het interieur is er meer veranderd ten opzichte van het origineel, maar het resultaat is daarom niet minder gaaf. De grote lijnen zijn wederom herkenbaar, maar het ziet er allemaal toch fris en modern uit. Het knotsgekke kleurenschema van de Turbo 1 hebben ze in de jaren ’80 gelaten. De frivoliteit blijft beperkt tot rode accenten.

Je vraagt je waarschijnlijk af: hoe zit het met de aandrijflijn? Daarover zwijgt Legende Automobiles in alle talen (inclusief Frans). Naar het schijnt wordt er gemikt op zo’n 400 pk, maar dat is nog niet officieel. We moeten het voorlopig dus doen met deze gave plaatjes. Die zijn helaas nog wel digitaal. Toch wat ironisch, aangezien het bedrijf klaagt over een steeds digitaler wordende wereld. Ze kunnen deze analoge hot hatch daarom maar beter zo snel mogelijk in de echte wereld bouwen.

Ook interessant!

  • Turbo 3 Black Edition is nóg bruter
  • Koop een Renault 5 Turbo occasion met verrassing achterin
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Officieel: Renault 5 én 4 keren terug!

Nieuwste artikelen

  • Video: Altijd weer die Peugeot-rijders
  • Gaan de benzineprijzen door het dak?
  • Ook deze bekende eigenaar is zijn Valkyrie zat
  • AMG komt binnenkort met een verrassing!
FacebookTweetPinLinkedIn

Renault, renault-5, restomod, turbo, turbo-2

Vorig bericht: « Gulf 992 Turbo S is om te smullen
Volgend bericht: Gesnapt: de eerste elektrische AMG! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Turbo S zegt

    26 juli 2021 om 18:13

    Geweldig!

    Login om te reageren
  2. airditude zegt

    26 juli 2021 om 18:42

    Ja dit vind ik gaaf!

    Login om te reageren
  3. mc96 zegt

    26 juli 2021 om 18:48

    Carrosserie opgetrokken uit carbon fiber. Ik hoop dat dat betekent dat er geen originele bodyshell is gebruikt. Ik vind hem op zich wel geslaagd. Ben benieuwd of ze de verleiding kunnen weerstaan om er een v6 in te leggen. De 4 cilinder uit de Megane RS/alpine 110 zou veel passender zijn.

    Login om te reageren
    • hanse1one zegt

      26 juli 2021 om 19:30

      @mc96: https://legendeautomobiles.fr/

      Login om te reageren
  4. MarcoM zegt

    26 juli 2021 om 18:51

    In 1 woord ”prachtig”.

    Login om te reageren
  5. gloudertje zegt

    26 juli 2021 om 18:56

    Heel gaaf!

    Login om te reageren
  6. 50mchljn zegt

    26 juli 2021 om 19:01

    Ik weet niet ; word er wat onrustig van.

    Login om te reageren
  7. rfocus zegt

    26 juli 2021 om 19:09

    Ik heb niks met Renault. Maar dit is pure retro Porno. Geweldig.

    Login om te reageren
  8. antwaarpeneir zegt

    26 juli 2021 om 19:17

    Ik hoop dat het niet enkel bij digitale plaatjes blijft! DIK!!!

    Login om te reageren
  9. wjeurs zegt

    26 juli 2021 om 19:52

    Mooie stoelen en stuur ook :O

    Login om te reageren
  10. Nemus zegt

    26 juli 2021 om 19:54

    D
    I
    K

    Login om te reageren
  11. Volvo_440_turbo zegt

    26 juli 2021 om 20:56

    Absoluut een gaaf project en veel respect hiervoor! Maar de beleving van dergelijke auto’s destijds zal je wel missen denk ik, dus geef mij dan maar de originele… shoot me!

    Login om te reageren
  12. toniominestrone zegt

    26 juli 2021 om 21:33

    Hebben!!!

    Login om te reageren
  13. krikke240z zegt

    26 juli 2021 om 21:36

    Enkel die LED-verlichting stoort mij met al die streepjes. Voor de rest, niets meer aan veranderen!

    Login om te reageren
  14. kennone zegt

    26 juli 2021 om 22:11

    Meer van dit graag!

    Login om te reageren
  15. vacano zegt

    26 juli 2021 om 22:51

    Mijn eerste auto was een R5 Alpine Turbo met 108pk, wat een leuke tijd heb ik daar in beleefd.
    Mits een aanvaardbare prijs koop ik deze R5 Turbo 3 meteen

    Login om te reageren
  16. vondick zegt

    26 juli 2021 om 22:56

    Droomauto!

    Login om te reageren
  17. jeronimo81 zegt

    26 juli 2021 om 23:10

    WAAAAAAAW

    Login om te reageren
  18. pomoek zegt

    27 juli 2021 om 00:33

    Ja zo kan ik het ook pikkestein! Dit zijn gewoon renders!

    Login om te reageren
  19. Eduardo Cuvelier zegt

    28 mei 2024 om 13:35

    LA R5 Turbo3 – Score :
    – Stilz : ‘Core Memories’
    – https://www.youtube.com/watch?v=_jtwppsz7T0

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North