Ze hebben bij Gumpert niet lang kunnen genieten van hun record op de Nurburgring, want gister heeft de Nederlander Michael Vergers met een Radical SR8LM het record gezet op 6:48. Maar volgens sommige mensen moeten er wel de nodige kanttekeningen gezet worden bij dit record.
Sinds 2005 is een Radical SR8 met een tijd van 6:55 al de snelste op de ‘Ring, maar volgens sommige mensen zou die auto niet geklassificeerd kunnen worden als ‘road-legal’. Hoe die discussie precies inelkaar zit weet ik eigenlijk niet, maar ik weet wel dat de Radical SR8LM die gister het record heeft neergezet gewoon voorzien is van een legaal kenteken en zelfs vanuit Engeland naar Duitsland is gereden om het record neer te zetten. Dan moet het toch wel een normale productieauto zijn?
En om te controleren of Radical niet vals speelde waren er ook nog eens journalisten van het Duitse Sport Auto en Britse EVO magazine aanwezig om de tijd te controleren. Dat zal dus wel snor zitten.
De Radical SR8LM is voorzien van een 2.8 liter grote V8 die 460 pk levert. Hoewel een Radical gebruikt kan worden op de openbare weg kom je ze meestal tegen op het circuit tijdens trackdays of races. Nu alleen nog even wachten tot de video van dit record opduikt! (via: radicalextremesportscars.com)
“The car was great, I could push really hard and it felt clearly faster than the previous SR8 in 2005,” said Vergers. “It’s fantastic that we’ve beaten the record; hopefully I’ll get an opportunity to return with Radical in the future.”
Radical co-founder Mick Hyde said: “I’m obviously delighted, the record has been a real team effort headed up by Phil Abbott and Rob Wheldon. Dunlop have supplied us with brilliant, hard-wearing trackday tyres, indeed we’ve only used one set to both drive to the ‘Ring, and set the record.
“We’ve proved that the SR8LM is not only the world’s best trackday car, but it’s also practical enough to drive to and from the circuit. It is a genuine production sportscar, with genuine performance credentials, as we’ve shown today.”
wat komt hiernaa? lotus maakt een record? :P zal we vet zijn :P
haha, toen ik dit las, dacht ik: dit kan toch niet waar zijn?! Ze zitten echt met hun neus erbovenop.
Daar sta je dan met je GT-R, is dit ding meer dan een halve minuut sneller :P
Road legal geloof ik wel, maar de Gumpert is wat dat betreft toch geloofwaardiger
t’ziet er indd niet road-legal uit.
maarja als ze over openbare weg naar duitsland gereden zijn. zal het wel zo zijn heh
Zitten daar slicks onder?
Gumpert heeft er inderdaad niet lang van kunnen genieten. maar doet radical netjes. nu wachten op de volgende die dit record gaat breken.
Wat is Roadlegal,
Alleen omdat de Gumpert een dakje heeft is deze “meer” roadlegal. Roadlegal is als deze op kenteken staat.
Ofwel als je portomonai maar dik genoeg is kan je altijd iets meer absurd maken als de St(G)umpert en Radical.
GT-R schijnt ook met slicks gereden te hebben… dus dat mag volgens mij wel..
LAME. Zo kan ik ook een record gaan zetten met een veredelde go kart hoor. Belachelijk gewoon.
@babbaloerie
Wacht maar tot je in de file staat met dit ding, lekker 40 graden met je helm op!
Geef mij maar de GT-R lekker de airco aan muziekje op of DVD aan en een lekker kuipstoel.
Allemaal wel leuk al die compleet kale “straat” auto’s alleen als de grote auto Fabrikanten willen kunnen ze dit soort tijden helemaal kapot rijden.Maar het heeft allemaal geen zin.
Het blijven Fabrikanten die wel snelle auto’s maken maar geen geld hebben om te racen.
Het probleem is volgens mij dat ze in GB veel makkelijker zijn om voertuigen street legal te verklaren en als die status eenmaal is vastgelegd dan zorgt Europese wetgeving er voor dat je er in de hele EU op de openbare weg mee moet kunnen rijden. Kortom als Audi of Peugeot hun Le Mans machines daar op kenteken laten zetten (dat moet zo maar kunnen als ik deze auto zo zie staan, geen richting aanwijzers, amper boven straat niveau just to name a few) dan is dit record ook weer gesneuveld.
@Geert Schoots:
Precies!dat bedoel ik dus ook.
@Geert Schoots: Deze radical heeft wel richtingaanwijzers dus… ;)
Trouwens er liggen geen slicks maar semi-slicks ofzo onder dus je mag perfect met deze banden op straat volgens mij.
@Geert Schoots:
Inderdaad in Engeland gelden daar hele soepele regels voor. Daarom zijn er in Engeland ook zoveel van de kleine fabrikanten.
(stond laatst in Top Gear magazine meen ik)
En wat is S2000, het geweten van AutorijdendNL, zijn opinie hierover? Is het wel groen?
@Chris:
Ik lees net dit artikel en inderdaad het lijkt me niet echt een groene prestatie. Het zou pas subliem zijn als een Lexus RX450-h hier een super rondetijd zou neerzetten. Of een electrische Lotus Elise met 0 uitstoot ! Geweldig.
@S2000: Ik lach me elke keer kapot om jou posts, met zo een naam en dan zo groen praten :P
Vind het geweldig dat ze dit zo neerzetten dat record, en jua street legal wat is daar op tegen je mag ook met een verbouwde F1 de weg op in sommige landen dus waarom deze niet?
@Chris: haha briljant, en hij gaat er ook nog serieus op reageren 8)
Dat apparaat heeft toch niets met een straatauto te maken?! Evenals de Gumpert. In mijn ogen dus geen record.
hayabusa cilinder banken, koppen en zuigers, custom krukas en onderblok, alias 2.8l V8
dus dit soort ongein ;) halen ze daar uit als de Nordschleife dicht is voor touristen…
Kenteken = road legal. En zo simpel moet het maar gewoon blijven lijkt me. Anders zal de discussie eeuwig blijven doorgaan.
Of zorg er simpelweg voor dat ze road legal volgens de duitse normen zijn.
@6C Jordy: Inderdaad, de Engelse normen slaan nergens op. Laten we lekker de Deutsche (Industrie) Norm aanhouden, dan is het tenminste eerlijk.
Ja, wacht even… ‘road legal’ betekent NIET hetzelfde als ‘productie-auto’! Alle getunede, gepimpte, gestripte auto’s, zelfs een F-1 is road legal te maken. Nee, dit is appels en peren vergelijk!!!
Het gaat mij om een productie-auto zonder slicks!
radical = productie auto
SVA heet het (http://www.dft.gov.uk/pgr/roads/vehicles/vssafety/importsapproval/thesinglevehicleapprovalscheme). Geniale manier om de kleine auto industrie een kans te geven in de UK.
Als al deze bedrijven type goedkeuring moeten regelen gaan er veel meer regels meespelen waardoor de auto veel minder extreem wordt. En dat is zonde, een radical met een neus a la Peugeot ter bevordering van de voetgangersveiligheid…
Als je ‘m ziet zou je niet zeggen dat ie streetlegal is.
Maar als iedereen het zegt en als ie het gewoon doet zonder aangehouden te worden zal het wel zo zijn.
Lullig voor Gumpert, waiting for Nissan!
In het laatste stukje tekst staan bij mij allemaal vraagtekens in een vierkantje :?
Wie geeft S2000 nou een keer een IP-ban?
Ach, eigenlijk is het ook wel vermakelijk.
Wanneer komt Nissan met een GT-R N-spec HighPerformance RadicalBasher Nürburgring Edition?
@ Geert Schoots
Totale onzin, in Nederland krijg je zo’n Radical óók op kenteken dus dat heeft niets te maken met soepele regels of niet.
En rijhoogte heeft niets te maken met straat legaal of niet. Als hij aan alle eisen voldoet (geen uitstekende onderdelen, verlichting etc. etc.) krijgt hij gewoon goedkeuring.
@Roppie:
Absoluut niet waar wat je zegt. hij komt op kenteken omdat hij in een eu land een kenteken heeft gekregen. Alle EU landen zijn dan verplicht het voertuig toe te laten op hun wegen.
Verder geef je aan dat rithoogte er niet toe doet? In Nl is die vastgesteld op 11cm minimaal volgens het RDW handboek. In de praktijk wordt er alleen bij nieuwe auto’s naar gekeken voor typegoedkeuring. Rijhoogte wordt overigens niet op de spoiler gemeten maar op het laagste punt vam de centrale as tussen de wielen.
ocharme de mannen van gumpert
Dat ding ziet er geen eens uit als een normale auto ;p
@ porsche_fan
Een Gumpert wel zeker?!
Zo, goed bezig. Van 7.11 naar 6.48 in 3 dagen.
Waar blijft de Caparo T1 btw? Die kan volgens mij ook wel een potje breken op de Ring.
ik zie een kenteken zitten, dus ik roep: Goedgekeurd!
6:48…
Dat is nou wat je noemt: Radicaal hard!!
Als die bolle dat voor elkaar krijgt kan ik het vast nog veel sneller :D
Maar wel een hele leipe prestatie, zuur voor veel anderen die dachten heul snel te zijn
Als je maar genoeg BPM betaald kan je ook je Formule 1 streetlegal krijgen. :)
Nee, zonder gekheid dit is gewoon een buizen frame met een plastic kap erover. Zelfs de meest fanatieke interieurbasher houdt nu zijn mond.
1. function before form.
2. minder gewicht in plaats van meer pk’s.
3. klaar is het magische recept.
Tja, ik kan dit toch eigenlijk niet meer een straatauto noemen. Purpose built for the track maar met een typegoedkeuring voor op de openbare weg…. Dat geld in feite ook voor de Gumpert al is die iets meer een circuitversie van een straatauto…. Ik zie dit soort auto’s als een totaal andere klasse dan de Viper, Zonda, Enzo, GT-R, Zr1, GT2 etc….
Wat mij betreft is de Viper nog steeds King…
Hij mag dan wel ‘roadlegal’ zijn. In Nederland zul je altijd vast zitten tussen 2 verkeersdrempels met die lage bodem.
Waarom dat dubieus is? Nou, kijk deze heeft in Groot Brittannië ook een kenteken.
http://www.youtube.com/watch?v=yL9YuEjjrs8
hoe lang doet een Ultima GTR er eigenlijk over???
Het lijkt me duidelijk dat het “straat legale” deel van deze auto zich zal beperken tot het heen en weer pendelen tussen circuit en de thuisbasis van wat enkelingen. M.a.w. dat is je een trailer voor je circuitbak uitgespaard.. Doe mij dan toch maar die GT3 RS MkII (of zo’n stumperd als we toch bezig zijn).
@luittinke:
Vooraleer de Caparo T1 een rondetijd kan neerzetten moet ‘ie eerst een volledige ronde kunnen rijden he.. ;)
In UK kun je zowat alles op plaat zetten. Ik geloof dat het moet mogelijk zijn om ‘em in Duitsland in te schrijven om een ‘legal’ lap time te hebben.
Wout heeft gelijk. In de UK krijg je veel op kenteken. Ik moet eerst zien of de Radicale de TüV-controle doorstaat. De wagens die een lap-time willen neerzetten moeten op Duitskenteken en zo krijg je dit soort toestanden niet! Een Gumpert en deze Radicale is weel snel en leuk maar een beetje confort is altijd welkom.
Een andere oplossing is een reeks klassementen inroepen.
@Eric: voor een geldig record moet de auto een typegoedkeuring voor een europees land (eu-lid) hebben ÈN de auto moet door de TÜV gekeurd zijn (de in duitsland geldende emissie en geluidsnormen en minimale veiligheidseisen) Dus het is niet helemaal vrij ook niet als je een kenteken kan krijgen in een Eu-lidstaat.
Wel sneu voor de amerikanen met hun Devon GTX. Een ronderecord kunnen ze wel vergeten.
@Eric: het record zal nooit in handen van amerikanen kunnen vallen…er zitten bochten in het circuit.
Wat je in Engeland allemaal roadlegal kan maken is niet te geloven. Krijg je op het vasteland niet voor elkaar.
Trouwens.. Leuk detail dat de piloot dat record ff in jeans en t-shirtje heeft gedaan…
in de automotive verstaat men onder een ‘productieauto’ een wagen waarvan er, per jaar, 500 en meer gebowud worden.
Onder de 500 stuks per jaar is men vrijgesteld van een aantal tests (waaronder een aantal crashtests) omdat er anders meer auto’s gecrashed worden dan gebouwd voor verkoop.
Ik twijfel er sterk aan dat er meer dan 500 van deze Radicals gebouwd zullen worden
Fantastisch, prachtige auto die radical zou trouwens wel mooi zijn om te zien welke tijd een Caparo T1 neerzet en een Ultima 720gtr
Zie, de discussie gaat eeuwig voort………… :)
@6C Jordy:
Overigens vind ik wel dat het een straatauto is. Enige wat wel handig zou zijn is een dakkie op dat ding….
@Ruben Baeten: net nu we dachten dat europeaan onbedreigd met de prijs zou gaan lopen meldt Ruben00 zich met een ijzersterke bijdrage.. wordt het toch nog spannend.