• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Radical SR8LM pakt Nurburgring record: 6:48

Auteur: robbie, gepost 20 augustus 2009 om 15:57 – 57 Reacties

Radical SR8LM record
Ze hebben bij Gumpert niet lang kunnen genieten van hun record op de Nurburgring, want gister heeft de Nederlander Michael Vergers met een Radical SR8LM het record gezet op 6:48. Maar volgens sommige mensen moeten er wel de nodige kanttekeningen gezet worden bij dit record.

Sinds 2005 is een Radical SR8 met een tijd van 6:55 al de snelste op de ‘Ring, maar volgens sommige mensen zou die auto niet geklassificeerd kunnen worden als ‘road-legal’. Hoe die discussie precies inelkaar zit weet ik eigenlijk niet, maar ik weet wel dat de Radical SR8LM die gister het record heeft neergezet gewoon voorzien is van een legaal kenteken en zelfs vanuit Engeland naar Duitsland is gereden om het record neer te zetten. Dan moet het toch wel een normale productieauto zijn?

En om te controleren of Radical niet vals speelde waren er ook nog eens journalisten van het Duitse Sport Auto en Britse EVO magazine aanwezig om de tijd te controleren. Dat zal dus wel snor zitten.

De Radical SR8LM is voorzien van een 2.8 liter grote V8 die 460 pk levert. Hoewel een Radical gebruikt kan worden op de openbare weg kom je ze meestal tegen op het circuit tijdens trackdays of races. Nu alleen nog even wachten tot de video van dit record opduikt! (via: radicalextremesportscars.com)

“The car was great, I could push really hard and it felt clearly faster than the previous SR8 in 2005,” said Vergers. “It’s fantastic that we’ve beaten the record; hopefully I’ll get an opportunity to return with Radical in the future.”

Radical co-founder Mick Hyde said: “I’m obviously delighted, the record has been a real team effort headed up by Phil Abbott and Rob Wheldon. Dunlop have supplied us with brilliant, hard-wearing trackday tyres, indeed we’ve only used one set to both drive to the ‘Ring, and set the record.

“We’ve proved that the SR8LM is not only the world’s best trackday car, but it’s also practical enough to drive to and from the circuit. It is a genuine production sportscar, with genuine performance credentials, as we’ve shown today.”

Ook interessant!

  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Kia EV6 pakt wereldrecord af van Tesla
  • Breek! Benzineprijs evenaart het record
  • Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer
    Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Lichtgewicht, nurburgring, radical, record

Vorig bericht: « Bugatti komt met 3 nieuwe conceptcars
Volgend bericht: Volkswagen wil verkering met Suzuki »

Lees Interacties

Reacties

  1. spykerboy zegt

    20 augustus 2009 om 16:02

    wat komt hiernaa? lotus maakt een record? :P zal we vet zijn :P

    Login om te reageren
  2. RenJie zegt

    20 augustus 2009 om 16:02

    haha, toen ik dit las, dacht ik: dit kan toch niet waar zijn?! Ze zitten echt met hun neus erbovenop.

    Login om te reageren
  3. babbaloerie zegt

    20 augustus 2009 om 16:03

    Daar sta je dan met je GT-R, is dit ding meer dan een halve minuut sneller :P

    Login om te reageren
  4. Mutina zegt

    20 augustus 2009 om 16:04

    Road legal geloof ik wel, maar de Gumpert is wat dat betreft toch geloofwaardiger

    Login om te reageren
  5. alfa159TI zegt

    20 augustus 2009 om 16:04

    t’ziet er indd niet road-legal uit.
    maarja als ze over openbare weg naar duitsland gereden zijn. zal het wel zo zijn heh

    Login om te reageren
  6. VonStroke zegt

    20 augustus 2009 om 16:06

    Zitten daar slicks onder?

    Login om te reageren
  7. Maikel zegt

    20 augustus 2009 om 16:09

    Gumpert heeft er inderdaad niet lang van kunnen genieten. maar doet radical netjes. nu wachten op de volgende die dit record gaat breken.

    Login om te reageren
  8. donaldduck zegt

    20 augustus 2009 om 16:09

    Wat is Roadlegal,
    Alleen omdat de Gumpert een dakje heeft is deze “meer” roadlegal. Roadlegal is als deze op kenteken staat.

    Ofwel als je portomonai maar dik genoeg is kan je altijd iets meer absurd maken als de St(G)umpert en Radical.

    Login om te reageren
  9. SpeedfreakR zegt

    20 augustus 2009 om 16:09

    GT-R schijnt ook met slicks gereden te hebben… dus dat mag volgens mij wel..

    Login om te reageren
  10. vinox zegt

    20 augustus 2009 om 16:10

    LAME. Zo kan ik ook een record gaan zetten met een veredelde go kart hoor. Belachelijk gewoon.

    Login om te reageren
  11. Merry zegt

    20 augustus 2009 om 16:14

    @babbaloerie
    Wacht maar tot je in de file staat met dit ding, lekker 40 graden met je helm op!
    Geef mij maar de GT-R lekker de airco aan muziekje op of DVD aan en een lekker kuipstoel.

    Allemaal wel leuk al die compleet kale “straat” auto’s alleen als de grote auto Fabrikanten willen kunnen ze dit soort tijden helemaal kapot rijden.Maar het heeft allemaal geen zin.
    Het blijven Fabrikanten die wel snelle auto’s maken maar geen geld hebben om te racen.

    Login om te reageren
  12. Geert Schoots zegt

    20 augustus 2009 om 16:15

    Het probleem is volgens mij dat ze in GB veel makkelijker zijn om voertuigen street legal te verklaren en als die status eenmaal is vastgelegd dan zorgt Europese wetgeving er voor dat je er in de hele EU op de openbare weg mee moet kunnen rijden. Kortom als Audi of Peugeot hun Le Mans machines daar op kenteken laten zetten (dat moet zo maar kunnen als ik deze auto zo zie staan, geen richting aanwijzers, amper boven straat niveau just to name a few) dan is dit record ook weer gesneuveld.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      20 augustus 2009 om 16:21

      @Geert Schoots:
      Precies!dat bedoel ik dus ook.

      Login om te reageren
    • Rabbi zegt

      20 augustus 2009 om 16:26

      @Geert Schoots: Deze radical heeft wel richtingaanwijzers dus… ;)

      Trouwens er liggen geen slicks maar semi-slicks ofzo onder dus je mag perfect met deze banden op straat volgens mij.

      Login om te reageren
    • AutoInformatief zegt

      20 augustus 2009 om 17:03

      @Geert Schoots:

      Inderdaad in Engeland gelden daar hele soepele regels voor. Daarom zijn er in Engeland ook zoveel van de kleine fabrikanten.

      (stond laatst in Top Gear magazine meen ik)

      Login om te reageren
  13. Chris zegt

    20 augustus 2009 om 16:25

    En wat is S2000, het geweten van AutorijdendNL, zijn opinie hierover? Is het wel groen?

    Login om te reageren
    • S2000 zegt

      20 augustus 2009 om 16:43

      @Chris:
      Ik lees net dit artikel en inderdaad het lijkt me niet echt een groene prestatie. Het zou pas subliem zijn als een Lexus RX450-h hier een super rondetijd zou neerzetten. Of een electrische Lotus Elise met 0 uitstoot ! Geweldig.

      Login om te reageren
      • The_12oach zegt

        20 augustus 2009 om 17:11

        @S2000: Ik lach me elke keer kapot om jou posts, met zo een naam en dan zo groen praten :P

        Vind het geweldig dat ze dit zo neerzetten dat record, en jua street legal wat is daar op tegen je mag ook met een verbouwde F1 de weg op in sommige landen dus waarom deze niet?

        Login om te reageren
    • Maikel zegt

      20 augustus 2009 om 17:02

      @Chris: haha briljant, en hij gaat er ook nog serieus op reageren 8)

      Login om te reageren
  14. Mr. V8 zegt

    20 augustus 2009 om 16:25

    Dat apparaat heeft toch niets met een straatauto te maken?! Evenals de Gumpert. In mijn ogen dus geen record.

    Login om te reageren
  15. bobbieee zegt

    20 augustus 2009 om 16:25

    hayabusa cilinder banken, koppen en zuigers, custom krukas en onderblok, alias 2.8l V8

    Login om te reageren
  16. TDIfreak zegt

    20 augustus 2009 om 16:29

    dus dit soort ongein ;) halen ze daar uit als de Nordschleife dicht is voor touristen…

    Login om te reageren
  17. 6C Jordy zegt

    20 augustus 2009 om 16:30

    Kenteken = road legal. En zo simpel moet het maar gewoon blijven lijkt me. Anders zal de discussie eeuwig blijven doorgaan.
    Of zorg er simpelweg voor dat ze road legal volgens de duitse normen zijn.

    Login om te reageren
    • Mean_Green zegt

      20 augustus 2009 om 16:42

      @6C Jordy: Inderdaad, de Engelse normen slaan nergens op. Laten we lekker de Deutsche (Industrie) Norm aanhouden, dan is het tenminste eerlijk.

      Login om te reageren
  18. Hoflander zegt

    20 augustus 2009 om 16:33

    Ja, wacht even… ‘road legal’ betekent NIET hetzelfde als ‘productie-auto’! Alle getunede, gepimpte, gestripte auto’s, zelfs een F-1 is road legal te maken. Nee, dit is appels en peren vergelijk!!!

    Het gaat mij om een productie-auto zonder slicks!

    Login om te reageren
  19. Marc zegt

    20 augustus 2009 om 16:49

    radical = productie auto

    SVA heet het (http://www.dft.gov.uk/pgr/roads/vehicles/vssafety/importsapproval/thesinglevehicleapprovalscheme). Geniale manier om de kleine auto industrie een kans te geven in de UK.

    Als al deze bedrijven type goedkeuring moeten regelen gaan er veel meer regels meespelen waardoor de auto veel minder extreem wordt. En dat is zonde, een radical met een neus a la Peugeot ter bevordering van de voetgangersveiligheid…

    Login om te reageren
  20. BananaFlip zegt

    20 augustus 2009 om 17:08

    Als je ‘m ziet zou je niet zeggen dat ie streetlegal is.
    Maar als iedereen het zegt en als ie het gewoon doet zonder aangehouden te worden zal het wel zo zijn.
    Lullig voor Gumpert, waiting for Nissan!

    Login om te reageren
  21. Eric zegt

    20 augustus 2009 om 17:16

    In het laatste stukje tekst staan bij mij allemaal vraagtekens in een vierkantje :?

    Login om te reageren
  22. BananaFlip zegt

    20 augustus 2009 om 17:19

    Wie geeft S2000 nou een keer een IP-ban?
    Ach, eigenlijk is het ook wel vermakelijk.

    Login om te reageren
  23. BananaFlip zegt

    20 augustus 2009 om 17:20

    Wanneer komt Nissan met een GT-R N-spec HighPerformance RadicalBasher Nürburgring Edition?

    Login om te reageren
  24. Roppie zegt

    20 augustus 2009 om 17:28

    @ Geert Schoots

    Totale onzin, in Nederland krijg je zo’n Radical óók op kenteken dus dat heeft niets te maken met soepele regels of niet.

    En rijhoogte heeft niets te maken met straat legaal of niet. Als hij aan alle eisen voldoet (geen uitstekende onderdelen, verlichting etc. etc.) krijgt hij gewoon goedkeuring.

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      21 augustus 2009 om 11:50

      @Roppie:

      Absoluut niet waar wat je zegt. hij komt op kenteken omdat hij in een eu land een kenteken heeft gekregen. Alle EU landen zijn dan verplicht het voertuig toe te laten op hun wegen.
      Verder geef je aan dat rithoogte er niet toe doet? In Nl is die vastgesteld op 11cm minimaal volgens het RDW handboek. In de praktijk wordt er alleen bij nieuwe auto’s naar gekeken voor typegoedkeuring. Rijhoogte wordt overigens niet op de spoiler gemeten maar op het laagste punt vam de centrale as tussen de wielen.

      Login om te reageren
  25. ferrari599xx zegt

    20 augustus 2009 om 17:29

    ocharme de mannen van gumpert

    Login om te reageren
  26. porsche_fan zegt

    20 augustus 2009 om 17:42

    Dat ding ziet er geen eens uit als een normale auto ;p

    Login om te reageren
  27. Roppie zegt

    20 augustus 2009 om 17:52

    @ porsche_fan

    Een Gumpert wel zeker?!

    Login om te reageren
  28. luittinke zegt

    20 augustus 2009 om 18:16

    Zo, goed bezig. Van 7.11 naar 6.48 in 3 dagen.

    Waar blijft de Caparo T1 btw? Die kan volgens mij ook wel een potje breken op de Ring.

    Login om te reageren
  29. AMG Powerrr zegt

    20 augustus 2009 om 18:34

    ik zie een kenteken zitten, dus ik roep: Goedgekeurd!

    Login om te reageren
  30. Benz.. zegt

    20 augustus 2009 om 18:58

    6:48…

    Dat is nou wat je noemt: Radicaal hard!!

    Login om te reageren
  31. Bol zegt

    20 augustus 2009 om 19:02

    Als die bolle dat voor elkaar krijgt kan ik het vast nog veel sneller :D

    Maar wel een hele leipe prestatie, zuur voor veel anderen die dachten heul snel te zijn

    Login om te reageren
  32. Rob USA zegt

    20 augustus 2009 om 20:04

    Als je maar genoeg BPM betaald kan je ook je Formule 1 streetlegal krijgen. :)
    Nee, zonder gekheid dit is gewoon een buizen frame met een plastic kap erover. Zelfs de meest fanatieke interieurbasher houdt nu zijn mond.

    Login om te reageren
  33. GOD zegt

    20 augustus 2009 om 20:50

    1. function before form.
    2. minder gewicht in plaats van meer pk’s.
    3. klaar is het magische recept.

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    20 augustus 2009 om 21:43

    Tja, ik kan dit toch eigenlijk niet meer een straatauto noemen. Purpose built for the track maar met een typegoedkeuring voor op de openbare weg…. Dat geld in feite ook voor de Gumpert al is die iets meer een circuitversie van een straatauto…. Ik zie dit soort auto’s als een totaal andere klasse dan de Viper, Zonda, Enzo, GT-R, Zr1, GT2 etc….
    Wat mij betreft is de Viper nog steeds King…

    Login om te reageren
  35. Initial_D zegt

    20 augustus 2009 om 22:12

    Hij mag dan wel ‘roadlegal’ zijn. In Nederland zul je altijd vast zitten tussen 2 verkeersdrempels met die lage bodem.

    Login om te reageren
  36. JanJansen zegt

    20 augustus 2009 om 22:32

    Waarom dat dubieus is? Nou, kijk deze heeft in Groot Brittannië ook een kenteken.
    http://www.youtube.com/watch?v=yL9YuEjjrs8

    Login om te reageren
  37. MATSS zegt

    20 augustus 2009 om 22:42

    hoe lang doet een Ultima GTR er eigenlijk over???

    Login om te reageren
  38. Archibald zegt

    21 augustus 2009 om 00:55

    Het lijkt me duidelijk dat het “straat legale” deel van deze auto zich zal beperken tot het heen en weer pendelen tussen circuit en de thuisbasis van wat enkelingen. M.a.w. dat is je een trailer voor je circuitbak uitgespaard.. Doe mij dan toch maar die GT3 RS MkII (of zo’n stumperd als we toch bezig zijn).

    @luittinke:
    Vooraleer de Caparo T1 een rondetijd kan neerzetten moet ‘ie eerst een volledige ronde kunnen rijden he.. ;)

    Login om te reageren
  39. Wout zegt

    21 augustus 2009 om 01:40

    In UK kun je zowat alles op plaat zetten. Ik geloof dat het moet mogelijk zijn om ‘em in Duitsland in te schrijven om een ‘legal’ lap time te hebben.

    Login om te reageren
  40. Eric zegt

    21 augustus 2009 om 07:57

    Wout heeft gelijk. In de UK krijg je veel op kenteken. Ik moet eerst zien of de Radicale de TüV-controle doorstaat. De wagens die een lap-time willen neerzetten moeten op Duitskenteken en zo krijg je dit soort toestanden niet! Een Gumpert en deze Radicale is weel snel en leuk maar een beetje confort is altijd welkom.
    Een andere oplossing is een reeks klassementen inroepen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      21 augustus 2009 om 10:17

      @Eric: voor een geldig record moet de auto een typegoedkeuring voor een europees land (eu-lid) hebben ÈN de auto moet door de TÜV gekeurd zijn (de in duitsland geldende emissie en geluidsnormen en minimale veiligheidseisen) Dus het is niet helemaal vrij ook niet als je een kenteken kan krijgen in een Eu-lidstaat.

      Login om te reageren
  41. Eric zegt

    21 augustus 2009 om 07:58

    Wel sneu voor de amerikanen met hun Devon GTX. Een ronderecord kunnen ze wel vergeten.

    Login om te reageren
    • ruben00 zegt

      26 augustus 2009 om 16:07

      @Eric: het record zal nooit in handen van amerikanen kunnen vallen…er zitten bochten in het circuit.

      Login om te reageren
  42. Neal zegt

    21 augustus 2009 om 09:57

    Wat je in Engeland allemaal roadlegal kan maken is niet te geloven. Krijg je op het vasteland niet voor elkaar.

    Trouwens.. Leuk detail dat de piloot dat record ff in jeans en t-shirtje heeft gedaan…

    Login om te reageren
  43. Neal zegt

    21 augustus 2009 om 09:59

    in de automotive verstaat men onder een ‘productieauto’ een wagen waarvan er, per jaar, 500 en meer gebowud worden.

    Onder de 500 stuks per jaar is men vrijgesteld van een aantal tests (waaronder een aantal crashtests) omdat er anders meer auto’s gecrashed worden dan gebouwd voor verkoop.

    Ik twijfel er sterk aan dat er meer dan 500 van deze Radicals gebouwd zullen worden

    Login om te reageren
  44. BMW zegt

    21 augustus 2009 om 10:59

    Fantastisch, prachtige auto die radical zou trouwens wel mooi zijn om te zien welke tijd een Caparo T1 neerzet en een Ultima 720gtr

    Login om te reageren
  45. 6C Jordy zegt

    21 augustus 2009 om 13:08

    Zie, de discussie gaat eeuwig voort………… :)

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      21 augustus 2009 om 15:39

      @6C Jordy:

      Overigens vind ik wel dat het een straatauto is. Enige wat wel handig zou zijn is een dakkie op dat ding….

      Login om te reageren
  46. w0o0dy zegt

    26 augustus 2009 om 16:16

    @Ruben Baeten: net nu we dachten dat europeaan onbedreigd met de prijs zou gaan lopen meldt Ruben00 zich met een ijzersterke bijdrage.. wordt het toch nog spannend.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North