• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen wil verkering met Suzuki

Auteur: robbie, gepost 20 augustus 2009 om 16:47 – 42 Reacties

Volkswagen loves Suzuki

Het lijkt erop dat Volkswagen een beetje Fiat-trekjes begint te krijgen. Want na de overname van Porsche heeft VW CEO Martin Winterkorn gezegd dat hij ook wel een beetje verliefd is op het schattige Japanse Suzuki. Waarom? Suzuki is natuurlijk al jarenlang de expert op het gebied van kleine (zuinige) koffiemolens auto’s.

Volkswagen zou serieus overwegen om een aandeel van 10% te kopen in Suzuki of om een joint venture op te zetten. GM had tot 2008 een aandeel van 17% in Suzuki, maar die aandelen moesten ze toen verkopen omdat ze het geld nodig hadden. Dat was dus geen slimme move.

Overigens doet ook het gerucht de ronde dat Renault interesse zou hebben in een samenwerking met Suzuki. Toch grappig om te zien dat een merk dat jarenlang werd gezien als het suffertje van de klas nu opeens volop in de belangstelling staat. (via: reuters.com)

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

martin-winterkorn, Renault, Suzuki, Volkswagen

Vorig bericht: « Radical SR8LM pakt Nurburgring record: 6:48
Volgend bericht: Openbaar aanklager doet inval bij Porsche »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bobby Orlando zegt

    20 augustus 2009 om 16:52

    If you can’t beat them, join them.

    Login om te reageren
  2. Matthijs zegt

    20 augustus 2009 om 17:02

    en Porsche dan?

    Login om te reageren
  3. Bennink zegt

    20 augustus 2009 om 17:04

    Haha, het SUVfertje van de klas :-)

    Login om te reageren
  4. rwd zegt

    20 augustus 2009 om 17:05

    VW rulesz?

    Login om te reageren
  5. Jan zegt

    20 augustus 2009 om 17:08

    Waar suzuki jarenlang aftanse auto’s maakte die altijd voelde alsof ze een generatie eerder waren ontworpen, moet ik zeggen dat de nieuwste generatie suzuki’s er erg goed uit zien.
    Kijk alleen maar eens naar het aantal Swiftjes dat op de weg rondcrosst. en over SUVs gesproken, doe mij maar een Grand Vitara! Veel authentieker dan zo’n afgelikte Touareg of Cayenne.

    Login om te reageren
  6. DasAuto zegt

    20 augustus 2009 om 17:13

    Neeeeeeeeeeeeeeeee, ik ben liefhebber van alle autos uit de Volkswagen groep, straks niet meer misschien.
    Ik vind Suzuki niet echt passen binnen het kader van Volkswagen: (Europese kwaliteitsmerken).

    Voor Suzuki is het wel positief, dan mogen zij onderdelen graaien uit de bakken van VAG.

    Login om te reageren
    • Bobby Orlando zegt

      20 augustus 2009 om 18:33

      @DasAuto: een Suzuki met VAG onderdelen? Dat is om problemen vragen.

      Zijn die luchmassameters nog steeds zo’n bagger bij VAG?

      Login om te reageren
  7. BananaFlip zegt

    20 augustus 2009 om 17:17

    De nieuwe Swift is inderdaad erg leuk (vooral de Sport), de Splash is ook wel schattig, de SX-4 is een redelijke verkooptopper, ook de Alto is een zeer goed move van Suzuki en de Grand Vitara ziet er ook goed uit.
    Echter, de Jimny moet echt een keer naar de prullenbak.
    Verder is Suzuki dus zeer goed bezig, maar op de één of andere manier nogal op de achtergrond.
    Jammer, maar het verkoopt wel goed.
    Eigenlijk dus helemaal niet gek dat er zoveel belangstelling naar is.

    Login om te reageren
  8. Marcel zegt

    20 augustus 2009 om 17:20

    Straks gaan de Bentleys en Lambos er zeker ook nog uitzien als japanse meuk…..

    Login om te reageren
  9. Brammer zegt

    20 augustus 2009 om 17:32

    Ik vind dag VAG europees moet blijven, maar goed..

    Login om te reageren
  10. Patrick zegt

    20 augustus 2009 om 17:40

    Zuinig? De Swift van m’n moeder (1.5 vvt uit 2004) loopt gewoon 1 op 11…

    Login om te reageren
  11. Greg zegt

    20 augustus 2009 om 18:06

    Dit snap ik niet zo goed. VW heeft al zuinige TSI motoren en komt al met mini auto’s als de Volkswagen Up op de markt.

    Ik vraag me serieus af of VW niet probeert om heel strategisch (en stiekem) ook te kapitaliseren op de groeimarkt van de motorfietsen. Consumenten gaan voor schoon en kostenbewust en kiezen zodoende steeds vaker voor een motorfiets.

    BMW verdient er al goed geld mee, Peugeot is ook een hele grote speler op de markt voor motoscooters. Met een deelneming in Suzuki heeft VW direct profijt van deze groeimarkt.

    Login om te reageren
  12. KoguchiPower zegt

    20 augustus 2009 om 18:21

    Wilt VW nu iets met Suzuki Motorcompany of het moeder concern Suzuki? Had is nogal een verschil, mocht het eerste het geval zijn heeft VW uiteindelijk nog weinig tot niks te zeggen. In het laatste geval lijkt het wel wat vreemd wat VW moet het het hele gamma aan industrie motoren, grasmaaiers, bootmotoren en weet ik niet wat… Ruikt naar schijnmarketing… Snap ook niet wat Renault in suzuki ziet zitten? Renault heeft al genoeg kleine modellen en mag bovendien ook nog eens soms in de voorraden van Nissan grabbelen. Lijkt me dan ook logischer dat Nissan Suzuki overneemt om zo het markt-aandeel te vergroten daar zij toch al veel samenwerkings verbanden met elkaar hebben. Of áls het Renault zal worden, zal Suzuki waarschijnlijk toch bij Nissan worden ondergebracht… (niet dat het merk Suzuki verdwijnt). Ik denk ook dat men bij Suzuki liever Renault-Nissan ziet komen dan VW. En het gaat ook weer niet zó slecht met Suzuki dat ze weinig eisen meer hebben te stellen…

    We zullen zien, VW heeft nog wel meer interne conflicten op dit moment die ze eerst maar eens op orde moeten krijgen denk. Maar da’s mijn bescheiden mening

    Login om te reageren
  13. MattCurlew zegt

    20 augustus 2009 om 18:29

    “Straks gaan de Bentleys en Lambos er zeker ook nog uitzien als japanse meuk…..”

    God wat een kortzichtig geneuzel.. btw, heb je de nieuwe Bentley al gezien…? :S

    Login om te reageren
    • Marcel zegt

      20 augustus 2009 om 18:53

      @MattCurlew: Ja die heb ik gezien. Vind hem niet zo spectaculair. Doe mij maar een Brooklands of Arnage met een lekkere 6.75 l motor zoals hoort in een Bentley.

      En geen Continental met achterlichten die zo herkenbaar VW zijn etc. Vind hem wel mooi ofzo maar het is geen Bentley zoals het hoort naar mijn mening.

      Login om te reageren
      • MattCurlew zegt

        20 augustus 2009 om 19:19

        @Marcel: bedoelde meer dat je nu denkt dat Bentleys er Japans uit gaan zien terwijl de nieuwste Bentley nu al Aziatisch (lees: Chinees) oogt ;)

        Login om te reageren
  14. JDM__Wotevajjjj zegt

    20 augustus 2009 om 18:34

    dus als duitsland problemen heeft gaan ze eens in japan gaan rondkijken ?
    waarom gaat porsche niet gwn by nissan en maken ze samen een radical eater

    Login om te reageren
  15. Dennis zegt

    20 augustus 2009 om 18:36

    Een schande voor Suzuki.

    Dan is het afgelopen met de japanse kwalitiet. Krijg je VAG rommel op en Suzuki.

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    20 augustus 2009 om 19:22

    Heus geen slecht plan. Eventueel een klein VW-SUV’tje à la Samurai? Dat kan dan tevens dienst doen als Q1, en nog een Seat en Skoda-versie.

    Login om te reageren
  17. KoguchiPower zegt

    20 augustus 2009 om 19:28

    VW group maakt gewoon alle ooit zo mooie unieke auto-merken kapot door het een koude, ongeïnsprireerde, voorgeprakt massa van te maken. Kijk naar de Continental GT of dat nieuwe ding wat ze Bentley willen noemen. Het zullen vast geen slechte auto’s zijn, maar het straalt totaal niks meer uit. Ik zie het nogaltijd niet als ‘echte’ Bentleys. Hetzelfde met Bugatti, specs allemaal leuk en aardig, maar het heeft toch niks meer met bugatti van doen. Skoda is ookal zo’n gemiste kans. Hebben daar goede degelijk wagens van gemaakt, maar in plaats van daar nu eens echt een gewaagd design of nieuw concept neer te zetten is het gewoon weer de voorgekauwde zooi die we al kennen van VAG. Porsche is ookal zoiets. Dat ze de 911 niet heel erg willen veranderen vanwege zijn geschiedenis kan ik begrijpen. Maar máák dan wat van zo’n Boxster, Caymann of Cayenne. Tuurlijk zal er dan is een model tussen zitten wat niet aanslaat, maar zo komen we ook niet verder. Je gaat nou eenmaal eerst een paar keer op je bek voordat je daadwerkelijk verder komt. Maar bij VAG spelen ze liever op safe (Misschien nog zo geschrokken van de flop die ‘New Beetle’ heete?). Ik denk alleen dat stilstand achteruitgang is. Gelukkig begint Seat zich laatste jaren weer wat te onderschijden van de VAG-massa en bieden Lamborghini en de R8 nog wat tegenwicht. Ik vind het alleen serieus jammer dat merken als Bentley zo tenonder gaan en wil niet dat Suzuki dit lot ook te wachten staat.

    Login om te reageren
  18. KoguchiPower zegt

    20 augustus 2009 om 19:30

    onderscheiden*

    Login om te reageren
  19. Suzuki zegt

    20 augustus 2009 om 19:43

    Suzuki Swift sport Gt
    Thats it!
    meer hoeft niet
    zometeen ook nog nieuwe modellen dus
    weg met volkswagen

    Login om te reageren
  20. johnny t zegt

    20 augustus 2009 om 19:57

    er moet in de toekomst door elke fabrikant min. 6.000.000 autos per jaar gemaakt worden , zoniet wordt je opgevreten ….

    Login om te reageren
  21. jos zegt

    20 augustus 2009 om 20:17

    Als ze bij Honda slim zijn, dan zijn ze VAG een stapje voor, naast Seat en Skoda voegt Suzuki in Europa niets toe, maar in India heeft Suzuki/Maruti wel even 50% van de markt, dat vind VAG vooral lekker denk ik. VAG kan wel kleine auto’s maken, maar er geld mee verdienen?

    Login om te reageren
  22. Tommy2 zegt

    20 augustus 2009 om 20:29

    Hey hallo paniekzaaiers, ze nemen de halfe wereld niet over ofzo! Er is sprake van dat ze MISCHIEN 10% van de Suzuki aandelen willen kopen.

    Het lijkt het KNMI hier wel die wat weeralarmen zit af te kondigen terwijl er een beetje regen over het land trekt! :S

    Login om te reageren
  23. WieAndersDasAuto zegt

    20 augustus 2009 om 20:40

    Een samenwerking tussen VW en Suzuki zou wel interessant kunnen zijn. Zo kunnen ze samen de ontwikkelingskosten besparen voor de compacte auto’s.

    Login om te reageren
  24. 316i zegt

    20 augustus 2009 om 22:16

    ben niet echt een voorstander maar goed het is niet anders

    Login om te reageren
  25. besaram zegt

    21 augustus 2009 om 00:52

    VAG rommel lekker uit japan houden alsjeblieft

    gaat nergens over deze gelukkig maar 10% maar liever helemaal geen %tjes van VAG in japan

    Login om te reageren
  26. Dimocash zegt

    21 augustus 2009 om 07:23

    als ik al die blonde dames in die nieuwe swifts zie rijden begrijp ik vw wel

    Login om te reageren
  27. Walrus zegt

    21 augustus 2009 om 09:16

    @DasAuto:

    “Ik vind Suzuki niet echt passen binnen het kader van Volkswagen: (Europese kwaliteitsmerken). Voor Suzuki is het wel positief, dan mogen zij onderdelen graaien uit de bakken van VAG.”

    Het is eerder andersom. Suzuki is een ‘kwaliteitsmerk’ en de onderdelen van Volkswagen (Bosch, meen ik) halen qua kwaliteit toch echt niet bij die van Suzuki.

    Login om te reageren
    • DasAuto zegt

      21 augustus 2009 om 09:35

      @Walrus: Meen je dit… Ga eens naar de autoboulevard in de buurt. Maak een proefrit in de Grand Vitara en in de Swift. Dan naar de VW-dealer, een proefrit in een Tiguan en in een Polo. Dan merk je het verschil, qua afwerking, etc. En dat heeft niets te maken met emotie, uiterlijk, smaak.

      Login om te reageren
      • MattCurlew zegt

        21 augustus 2009 om 10:08

        @DasAuto: je klinkt écht als een VAG-fanboy.. er is meer dan alleen een knuffelgehalte van een interieur! Kwaliteit is meer dan een mooie afwerking. Daarbij ken ik genoeg mensen met een op het oog mooi afgewerkte VW maar dat in de loop der (enkele!) jaren het allemaal toch niet zo geweldig in mekaar steekt

        Login om te reageren
  28. Pierre zegt

    21 augustus 2009 om 09:35

    Even iets heel anders, ik heb niets tegen Volkswagen of Suzuki maar als ik dit artikel lees erger ik me voor de zoveelste keer weer aan het afkraken van bepaalde merken door de “journalist”.
    Robbie, laat AUB deze termen als koffiemolen en suffertje van de klas weg uit uw commentaar, iemand die serieus met de journalistiek bezig is is onpartijdig en laat z’n eigen commentaar, waar niet iedereen op zit te wachten achterwege.

    Login om te reageren
  29. DasAuto zegt

    21 augustus 2009 om 10:25

    @MattCurlew: Klopt, kwaliteit is méér dan een mooie afwerking, daarom staat er in mijn comment ook het volgende: “..qua afwerking, etc…”. ‘etc.’ staat voor ‘et cetera’. ‘et cetera’ betekent ‘en voor andere dingen’. Oja, ik schreef ook nog dat het niets te maken heefte met emotie.

    @Pierre: Dit is autoblog…, als je artikelen met een humoristisch tintje niet leuk vind om te lezen is autoblog.nl denk ik de verkeerde website voor jou.

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      21 augustus 2009 om 10:54

      @DasAuto: ja maar wel typerend dat juist een VAG-fanboy vooral begint over afwerking. Betrouwbaarheid is bij Suzuki anders nog altijd stukken beter dan bij VW. Dus betere kwaliteit.. onzichtbare kwaliteit is belangrijker dan zichtbare kwaliteit waar de buurman in z’n Audi op geilt

      Login om te reageren
  30. Sjaak zegt

    21 augustus 2009 om 11:21

    Ik heb een zwak voor de swift leuke auto. En ook andere suzuki’s zijn aardig om te zien. De Splash is dan een voorbeeld van een GM bak aangezien deze ook onder Opel badge rijdt onder de naam Agila. Ik denk dat VW mikt op auto’s zoals de Up te voorzien van suzuki tech.

    Login om te reageren
  31. sjazz zegt

    21 augustus 2009 om 13:38

    met suzuki is het als met vele kleinere merken. In de US ontstaan problemen. Het specifieke dealernetwerk is te groot voor de lage verkoopaantallen. In de VS wordt veel uit voorraad verkocht en dus lopen de kosten te hoog op in vergelijking met de aantallen verkochte auto’s. In de EU is dat minder het geval omdat ze hier relatief beter in de markt passen en er minder uit voorraad wordt verkocht.

    Verder is het misschien wel een poging van VW om zich in te kopen in de russische markt / fabrieken. Suzuki is daar namelijk al bezig. VW weet ik zo even niet.

    Laten we hopen dat iedereen er wijzer van wordt.

    Login om te reageren
  32. j zegt

    21 augustus 2009 om 13:48

    VW heeft echt geen interesse in de auto Suzuki natuurlijk. Maar wel in de afzet kanalen

    Login om te reageren
  33. SUV Kilo Utrecht Tango zegt

    21 augustus 2009 om 21:05

    Zo raar is dit niet, VAG gaat back to the roots als ze vervolgens ook nog gaan collabreren met een Italiaans merk ;)

    Ik denk dat VAG het ook meer voor de motorfietsenmarkt wil. Er waren eerder al berichten over het feit dat ze hier wat plannen in hebben.

    Login om te reageren
  34. cheeco zegt

    22 augustus 2009 om 20:40

    ojee waar beginnen ze aan

    Login om te reageren
  35. Walrus zegt

    24 augustus 2009 om 12:58

    @DasAuto: Je schreef “@Walrus: Meen je dit… Ga eens naar de autoboulevard in de buurt. Maak een proefrit in de Grand Vitara en in de Swift. Dan naar de VW-dealer, een proefrit in een Tiguan en in een Polo. Dan merk je het verschil, qua afwerking, etc. En dat heeft niets te maken met emotie, uiterlijk, smaak.”

    Ik heb in een aantal Volkswagens gereden: Polo, Golf, GolfPlus en de Lupo 3L (was mijn eigen auto). Niets mis met het rijgedrag van die auto’s, en het interieur is ook prima. Maar toch rijd ik nu Japans. Weet je waarom? Ik was de dure reparaties en onderhoudsbeurten, de onbetrouwbaarheid en het gerammel en gekraak zat. Bovendien vind ik de dealers niet prettig. Het mag dan mooi afgewerkt zijn bij Volkswagen, qua betrouwbaarheid laten ze steken vallen. Dat is niet alleen míjn ervaring, maar van veel onderzoeken. Zelfs Duitse onderzoeken (bekend om hun subjectiviteit) geven schoorvoetend toe dat er wat aan ‘hun’ VW’s schort. Google maar eens op “Touran dauertest”, dan zie je wat ik bedoel.

    Je opmerking dus dat het voor Suzuki positief is omdat ze onderdelen bij VW mogen graaien, gaat dus niet op. Ze zouden wel gek zijn.

    Login om te reageren
  36. N.Dusselljee zegt

    27 augustus 2009 om 23:42

    Ik vindt Zuzuki helemaal niet passen bij Volkswagen.
    Wordt VAG niet te log, zie wat er is gebeurt met GM.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North