• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rallyrijder bouwt elektrische Hyundai rallyauto met 1.000 pk!

Auteur: Loek, gepost 7 november 2020 om 11:04 – 13 Reacties

De elektrische Kona rallyauto moet het WRC dit jaar overslaan, maar kwam toch nog even in actie.

Autosport is langzaam aan het omslaan naar de nieuwe realiteit. Naast de Formule 1 heb je nu de Formule E. Dakar gaat op den duur afgelost worden door Extreme E. In de rallysport wordt mondjesmaat met elektrische auto’s gewerkt, maar in het WRC lijkt het nog niet echt aan de orde. Dat zou kunnen gaan veranderen.

EV rally

Beter voorkomen dan genezen, zo lijkt Nieuw-Zeelandse rallyrijder Hayden Paddon gedacht te hebben. Hij is al een tijdje bezig met een elektrische rallyauto en die is nu af. De basis is de welbekende Hyundai Kona Electric. Paddon werd geholpen door onder meer Hyundai New Zealand en Stohl Advanced Research and Development (STARD). Laatstgenoemde was het brein achter de elektrische rallycross-auto’s voor de Projekt E-klasse. Zij hebben in theorie deze Kona Electric tot een succesvolle rallyauto gemaakt.

Het gaat om een WRC-spec, maar door het coronavirus kon de auto zijn debuut niet meemaken dit jaar. Bovenstaande video is ter compensatie. In WRC-specificatie moet de auto een vergelijkbaar aantal pk leveren als de huidige garde rallyauto’s. Maar voor nu kon er even leuk gedaan worden met een elektrische motor op elk wiel. Dat levert 800 kW op volgens Paddon (tegen Autosport.com): zo’n 1.089 pk!

Alternatief

Paddon gebruikt de elektrische Kona rallyauto ook als statement. WRC is volgens hem niet goed (genoeg) bezig met elektrificatie. Vanaf 2022 worden alle auto’s hybride, wat wel helpt, maar volgens de Nieuw-Zeelander niet genoeg. Het is dan ook het doel om de Kona in te zetten voor de reguliere WRC-topklasse en niet een eigen elektrische rallyklasse te bouwen. Het moet hét bewijs zijn dat de elektrische rallyauto niet onder doet, of misschien wel beter is dan de exemplaren met een benzinemotor. In 2021 wordt een nieuwe poging gedaan om de – ‘gehomologeerde’ – Kona aan de startlijn van het WRC te krijgen. Voor nu mogen we genieten van net geen 1.100 pk.

Ook interessant!

  • Hyundai Kona N met 280 pk eindelijk officieel
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Dit is de Hyundai Kona N!
  • Hyundai waterstof
    Hyundai presenteert 690 pk waterstof monster

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hyundai, kona, rally, Video, wrc

Vorig bericht: « Moet Arctic Trucks meekijken met deze Rolls-Royce Cullinan?
Volgend bericht: Video – Nissan GT-R vliegt in de fik, omstanders grijpen in »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    7 november 2020 om 11:25

    Ondanks het imposante vermogen en dat de auto zonder twijfel een raket op wielen is mis ik toch de knetter en turbo plofjes uit de uitlaat. Kijk maar eens een filmpje van Ken Block met de elektrische fiesta of een filmpje van een elektrische drag auto het gaat allemaal rete snel van zijn plek maar je mist het gebulder gewoon

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      7 november 2020 om 11:32

      @rob5nismo: hele andere beleving

      Login om te reageren
    • christian85 zegt

      7 november 2020 om 11:39

      @rob5nismo: rallybakken moeten schreeuwen!

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      7 november 2020 om 12:46

      Ligt er een beetje aan. Sowieso, als je er zelf inzit, is de beleving natuurlijk fantastisch vanwege de enorme acceleratie.
      En soms hoor je ook wel de inverters zoemen of wat vertanding zingen, wel een gaaf geluid.

      Er in rijden zal nog altijd een fantastische ervaring geven.

      Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    7 november 2020 om 12:54

    Dat dit van een individu moet komen is toch beschamend. Het raggen door natuurgebieden met brandstof auto’s is al tijden niet meer geaccepteerd. Het WRC zou de top moeten zijn van de rally met de modernste techniek en dus mee moeten gaan met zijn tijd. Maar er zitten nogal weinig visionairs in de organisatie.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      7 november 2020 om 13:47

      @janjansen: een visionair zet niet in op elektrisch, dat is meer iets voor hypocrieten die op deze manier denken de natuur te redden.

      Login om te reageren
  3. willemveenstra zegt

    7 november 2020 om 13:04

    En toen was de Accu leeg. Je rijd wel 200km per dag in de rally met verbinding routes. Dat gaat met dat vermogen en de huidige Accu’s echt niet lukken. En wat weegt dat ding wel niet. Huidige rally auto’s zitten op ca 1200kg.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      7 november 2020 om 13:13

      @willemveenstra: 200 km.
      Stel je rijdt gemiddeld 50 km/h is dat 4 uur die je nodig hebt.
      Stel je hebt 16u voor een wedstrijd heb je nog 12u over om de auto op te laden.

      Dit kun je tegelijk doen met de maintenance/repair die nodig is.

      Wellicht wat regels die aangepast moeten worden maar het is niet onhaalbaar.

      Login om te reageren
    • arta zegt

      7 november 2020 om 13:16

      @willemveenstra: tuurlijk wel. Met mn 25kWh doe ik 200km. Stel dat deze 4x zoveel lijst energie verbruikt omdat er hard wordt gereden op een deel van de route, dan moet er 100kWh accu in.
      Indien er na een stage geladen mag worden zou je met een 50kWh al een eind moeten komen.

      Zal wel leuk zijn om te programmeren zo’n bak. Torque vectoring krijgt hele nieuwe mogelijkheden.

      Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      8 november 2020 om 09:48

      Je hebt gelijk dat ze stukken zwaarder zijn. Maar weet je ook wat Torque vectoring is? Zoek maar op. Als een EV individuele motors heeft op elke wiel kun je ful torque vectoring toepassen. Dit heeft juist in de rally enorme voordelen.

      Login om te reageren
  4. willemveenstra zegt

    7 november 2020 om 13:29

    Ok wat gaat het gewicht worden. Ze wegen nu 1200kg. Veel meer moet het niet worden.

    Login om te reageren
    • futse zegt

      8 november 2020 om 07:23

      @willemveenstra: Waarom niet?

      Login om te reageren
  5. soundgarden zegt

    7 november 2020 om 15:58

    Maar ff, dit word dus ook de toekomst van de WRX?? Man wat jammer.. 6 van die bakken die volaan in de limiter staan te poppen en dan gaan blijft magisch. Ik meen ruim 600pk uit 2 liter turbo blokjes toch? Man wat mooi

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North