Deze Rolls-Royce Cullinan offroader lijkt erg op een creatie van de firma die zich met trucks voor de noordpool bezig houdt.
Alweer meer dan tien jaar geleden heeft het Britse autoprogramma TopGear (wie kent ze niet) een special opgenomen in het poolgebied. Het was een race: Richard Hammond op een hondenslee en Jeremy Clarkson en James May in een auto. Wie als eerste op de noordpool is, wint. De auto was gebouwd om de ruigste terreinen van het poolgebied te overwinnen en dat is geen gemakkelijke taak.
Arctic Trucks
Toch lukte het de zwaar gemodificeerde Toyota Hilux om het terrein te overwinnen en op de noordpool te eindigen. Dat vergt een bijzonder staaltje modificatie. Het bedrijf achter de Hilux in kwestie heet Arctic Trucks. Hun specialisatie: auto’s klaarstomen voor het poolgebied. Enorme banden en een grondspeling waarmee je bijna mee mag doen met Monster Jam. TopGear gebruikte de auto daarna ook nog om een vulkaan in IJsland mee te beklimmen. Ook dat deed de Hilux zonder problemen. Goed spul.
Cullinan
Goed, het onderwerp van dit artikel is niet gebouwd door Arctic Trucks. Het is dan ook een idee wat wellicht nooit het daglicht gaat zien. Dat zou jammer zijn, want het idee is grappig.
Photoshop-fanaat Abimelec Arellano ontwierp bovenstaande Rolls-Royce Cullinan offroader. Het lijkt in principe zo uit de Arctic Trucks-brochure te komen. De gigantische banden die tekenend zijn voor hun pooltrucks. De grondspeling – mede dankzij portaalassen – waardoor je comfortabel onder de auto door kunt kruipen. En om het af te maken een dikke bullbar en genoeg verlichting om je ook in het donker te redden.
Waarom niet?
De Rolls-Royce Cullinan offroader klinkt als een gek idee van iemand met teveel vrije tijd. Aan de andere kant: waarom ook niet? Mercedes bewees met de G500 4×4² dat een potente versie van een ‘luxe SUV’ in principe kan werken. En zeg nou eerlijk: hoe fijn is het dat je op de poolcirkel een champagnebar, massagestoelen en alle luxe en weelde van de wereld bij je hebt.
De Rolls-Royce Cullinan heeft zich nu al een reputatie als ‘handtasje’ verschaft, niet echt als offroader. Toch liet Rolls-Royce al zien dat een Cullinan best zijn mannetje kan staan in bepaalde terreinen. Zo wordt de Cullinan ook uitgerust met rijmodi voor verschillende terreinen. Zit ‘sneeuw’ daar al bij?
Foto-credit: @abimelecdesign op Instagram.
fconderkantlat zegt
niet logische combinatie, maar wel mokerdik!
ericd zegt
Omdat er in de dop betere zijn? Misschien niet zo luxueus als de Cunnilungus, maar da’s denk ik niet de essentie van een poolexpeditie. Je zou er maar over inzitten dat een ijsblok (zie de poolexpeditie die het oude TopGear trio had ondernomen in een Toyota) een deuk in de RR drukt.
205zonderdak zegt
Met een veerweg van 3 cm?
b00m3rang zegt
Je zou zeggen dat dat idd minder goed is. Misschien dat ie zo stabieler is?, en een grote veerweg is natuurlijk om klappen op te vangen, wat je natuurlijk niet wilt op ijs en rotsblokken vermijd je natuurlijk. Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik t logisch vind dat ie niet zo hoog op de poten staat. Ground clearence is everything.
por100 zegt
De enige cullinan die mij kan bekoren
petroldrinker zegt
Er is vast wel een youtuber die opzoek is naar nieuwe zieltjes om het uit te laten voeren dit….
flatoutmarten zegt
Mooie render.
In de praktijk heb je op de Noordpool 26 tankstations nodig om er met dit slagschip te kunnen rijden…. ?
vacano zegt
Cullinan??Afschuwelijk!!! Maar in deze uitvoering is het best wel een lekker ding
Dutchdriftking zegt
De eerste Cullinan, mogelijk zelfs de eerste Rolls die mij hebberig maakt. De kleur maakt hem af. Zet maar voor de deur.
cossiekiller zegt
Die grille lijkt nu opeens eentje van een schaalmodel.