De nieuwe CEO van RAM noemt het verdwijnen van de V8 in de RAM 1500 ‘on-Amerikaans’.
Murica wordt nu alweer groots, want Tim Kuniskis is aangewezen als de nieuwe CEO van het merk. Deze man was eerder ook al de CEO maar werd een half jaar geleden aan de kant geschoven. Nu Stellantis eindbaas Carlos Tavares echter toch per direct de laan uit is gestuurd -eerder werd bepaald dat hij zijn contract mocht uitdienen en daarna zijn biezen moest pakken- is Kuniskis echter terug.
on-Amerikaans
De man spreekt meteen dingen die we graag horen, want hij noemt het verdwijnen van de V8 in de RAM 1500 ‘on-Amerikaans’. De RAM 1500 is de ‘gewone’ fullsize pickup van RAM en traditioneel de concurrent van de F-150 en Silverado. Gezien de verkoopaantallen is het dus een zeer belangrijk model voor Stellantis. Misschien zelfs wel het belangrijkste model.
Freeeeeeeeeedom!
Echte pickup liefhebbers willen natuurlijk graag een Vee Eight Motor. Maar helaas trok RAM daar een dikke streep doorheen. In de 2500 en 3500 kan je nog wel de hemi V8 krijgen (met 6.4 liter inhoud). De 5.7 en 6.2 in de 1500 ging echter de bietenbrug op ten faveure van een 3.0 zes-in-lijn met stofzuigers. Deze levert meer pk en is (op papier) zuiniger. Dus objectief gezien is de ‘Hurricane’ genaamde I6 waarschijnlijk beter. Maar Kuniskis weet wat er echt belangrijk is, namelijk Freedom!
Americans love freedom of choice more than anything. When you take away their freedom of choice and tell them ‘you must take this,’ they revolt. Whether it makes sense or not, it doesn’t matter.
LL Cool Jesque terugkeer?
Vorig jaar daalde de verkoop van de RAM met 16 procent. Nog altijd werden er ruim 373.000 weggezet. Kunishkis is niet per se van plan de V8 terug te brengen. Maar goed, met dit sentiment in het achterhoofd, zou het natuurlijk kunnen als de verkopen van de I6 niet op gang komen. Vooral in een nieuw politiek klimaat waar een grammetje CO2 meer of minder geen halszaak meer is. Evenmin als goede remmen waarschijnlijk. Waarvan akte. Wil jij ook een HEMI? Laat het weten, in de comments!
Hawkeye72 zegt
There is no replacement for displacement.
wessel94 zegt
Eens
audirs3 zegt
Je kan een V8 toch ook gewoon een beetje downsizen? Als je een 1,5L 4 cylinder kan maken, kan je dus ook gewoon een 3L V8 maken. En met een turbo erbij nog best efficiënt en veel vermogen denk ik. En nog steeds wel de marketing van V8 en het fraaie geluid.
ouwedibbes83 zegt
Goed punt, al is 4L dan logischer, volgens mij is een halve liter inhoud per cilinder de gulden middenweg. Kleine inhoud en veel cilinders betekent veel verliezen. Plus een complexe motor met weinig power. Die Amerikanen gaan liever voor een eenvoudige, betrouwbare motor die ook op goedkope brandstof loopt en lekker lui te rijden is.
jaapiyo zegt
De originele Alfa Romeo Tipo 33 Stradale had een 2.0 V8
dracae zegt
Dat zagen we wel vaker in Italië, iets met belastingen gebaseerd op hoe groot de motor is.. Beetje idioot.
herve11f zegt
De hemi V8 had altijd cylinder uitschakeling wanneer er geen belasting gevraagd was. Ik weet niet of een L6 3liter zoveel efficiënter loopt. Hij is wel veel complexer wat meer storingen in de hand werkt.
Fernando zegt
Een Ram 1500 met een 3.0L 6 in lijn is zoiets als een vrouw met de vormen van een strijkplank.
Heb een Dodge Ram SRT-10 Viper V10 en dat is toch iets anders dan een stofzuiger met 4 of 6 cylinders
racerx zegt
Dat is wel een gave bak voor een pickup, liever een Viper maar desalniettemin een toffe keuze.
Fernando zegt
Een Viper staat er broederlijk naast
racerx zegt
Meen je niet, wat vet! Geniet ervan! Welke generatie?
DeWitteCondor zegt
Totaal van ondergeschikt belang natuurlijk, maar wat verbruikt zo’n ding nou in de praktijk op snelweg/bebouwde kom?
Fernando zegt
13L/100km snelweg maar 35L/km stadsverkeer
tjorque zegt
Nochtans is een zes in lijn de betere keuze voor een motor met hoge belasting. (7 ipv 5 krukaslagers)
Daarom hebben tractoren zelden een V8.
verdebosco zegt
Laat ze eerst 4l twinturbo v8 (optie: PHEV) als max toepassen. Dit formaat presteert prima bij Porsche, Lamborghini of Mercedes. Niet de minste namen om mee te vergelijken.
DeWitteCondor zegt
Daar dacht ik ook aan. Ik weet niet in hoeverre ze daar een heel nieuw blok en aandrijflijn voor moeten ontwikkelen (daarvoor strekt mijn technische kennis niet ver genoeg) maar met de aantallen die ze verkopen zou ook dat wel lonend moeten zijn lijkt me.