• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla kopieert design van Chinese XPeng P7+

Auteur: jaapiyo, gepost 11 januari 2025 om 19:02 – 29 Reacties

Tesla XPeng

Nog meer bewijs dat China inmiddels de toon aangeeft in de wereld. Tesla kopieert voor het design van de Model Y Juniper schaamteloos de XPeng P7+.

Er was een tijd, nog niet zo lang geleden, dat de Chinezen weggekeken en weggehoond werden op autobeurzen. Niet vanwege racisme, wel omdat ze schaamteloos met een rolmaat in de hand alle Europese auto’s op aan het meten waren om die te kopiëren. Letterlijk. Voetenruimtes, dashboards, open en bloot werden alle intellectuele eigendommen gestolen. Maar we schudden destijds meewarig het hoofd. De eindproducten waren immers meestal bedroevend slecht.

Zo was er bijvoorbeeld de Landwind van Jiangling Motors Holding in 2005. Deze reïncarnatie van de eerste generatie Opel Frontera leek op het oog best aantrekkelijk voor iemand die een ‘stoere SUV’ wilde voor een kleine prijs. Helaas bleek bij de crashtest dat ‘ie van papier-maché was gemaakt. De ADAC beweerde dat de bestuurder een crash met 64 km/u niet zou overleven. Het stuur klapte daarbij tegen het dak aan. Geen wonder dat er twee jaar geleden nog steeds een nieuwe te koop was in Nederland.

Maar het lachen is ons inmiddels vergaan 20 jaar later. Onze Europese autoindustrie wordt met de dag verder teruggedrongen door de Chinezen. Lucratieve export van onze auto’s naar de Chinese markt droogt op en we hebben inmiddels importheffingen nodig om te voorkomen dat Chinese auto’s hier de markt overspoelen.

Qua origineel design hebben we echter nog weinig gezien vanuit China. De MG Cyberster misschien met enkele guitige details? Maar ook dat is een interpretatie op de aloude ‘Britse roadster’. Maar nu toch, kopieert Tesla gewoon schaamteloos een Chinees. Kijk maar eens naar het front van de nieuwe Model Y Juniper. Dat is precies een XPeng P7+.

Maar dan natuurlijk de hamvraag…Wat vinden die Chinezen er zelf van. Zijn ze nu verontwaardigd, wat een beetje eng en hypocriet zou zijn? Of geven ze Tesla props voor een adequate kopie? Het houdt een beetje het midden tussen beide. Designer Rafik Ferrag durft Tesla niet te betichten van schaamteloosheid, maar noteert wel dat XPeng een trend heeft gezet met ‘gescheiden koplampen’. Wat misschien ook wel zo is…

In 2019, Xiaopeng P7 brought a trend of front cross-over lamp to the entire industry. In fact, this set of solutions was designed by us in 2018 and has been used as Xiaopeng’s DNA and identity since then. It is still being paid tribute to by various manufacturers such as Tesla and LX.

Een ’tribute’ dus. Mooi. Weet jij inmiddels ook niet meer wat je moet maken van deze wereld? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Xpeng G6 is een betere deal dan de Model Y
  • Video: Tesla autopilot + zonnescherm
  • Deze nieuwe topsedan is een Mercedes EQS, maar dan mooier
  • Video: Geparkeerde Tesla gesandwiched

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, p7, Tesla

Vorig bericht: « RAM eindbaas zegt dat cancellen V8 ‘on-Amerikaans’ was
Volgend bericht: Man krijgt boete voor Hertz huurauto met verlopen APK, moet ‘m betalen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Exit Luminar zegt

    11 januari 2025 om 19:27

    Dat kan toeval zijn. Die chinezen kijken door hele smalle ogen dus lijken die designs toonaangevend. Tesla zou zich in zijn graf keren.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      11 januari 2025 om 22:00

      Best racistisch…

      Login om te reageren
      • Exit Luminar zegt

        11 januari 2025 om 23:37

        Niet zo bedoeld. Excuses voor de mensen die het zo hebben ervaren.

        Login om te reageren
      • Hoflander zegt

        12 januari 2025 om 01:39

        Best grappig.

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        12 januari 2025 om 08:53

        Een relatief onschuldig grapje, 20 jaar geleden werd daar gewoon om gelachen. Ik had vroeger X benen en werd doorgaans bestempeld als lid van de X-men, met als speciale superpower struikelen over je eigen poten. Lekker boeiend. Je wordt niet vervelend bejegend, dat laat je gebeuren.

        Login om te reageren
  2. mashell zegt

    11 januari 2025 om 20:51

    De Chinezen hebben een aantal jaren geleden al heel veel goede designers naar hen gehaald. Had Tesla dat ook maar gedaan…

    Login om te reageren
  3. Onehp zegt

    11 januari 2025 om 20:57

    Tja, een drieledige rechte lichtbalk kun je niet in een oneindig aantal variaties tekenen hé

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      11 januari 2025 om 22:22

      Precies dat. Ik kan er nog wel 5 andere auto’s naast zetten die er allemaal op lijken. Conclusie: breng minder nieuwe modellen op de markt en maak de modellen die je maakt beter.

      Login om te reageren
  4. 1320nl zegt

    11 januari 2025 om 21:59

    Ik dacht zelf dat ze de stijl van de Cybertruck hadden overgenomen die in 2019 is geïntroduceerd

    Login om te reageren
    • ferMinem zegt

      12 januari 2025 om 08:42

      Niet dus, grappig dat Xpeng eerst bij Tesla afkijkt en nu is het andersom al vind ik de Xpeng g7 meer lijken op de Tesla

      Login om te reageren
  5. audirs3 zegt

    11 januari 2025 om 21:59

    De lead designer van XPeng is geen kleine jongen, groot geworden bij Citroën en Honda. De tijd dat de Chinese merken ons kopieerden is inderdaad grotendeels voorbij, het zijn nu regelmatig de trendsetters, zowel qua design als techniek.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      12 januari 2025 om 10:16

      Dan zal Rafik Ferrag ook wel hebben meegewerkt aan de facelift van de C4 Picasso want dat model lijkt wel de pionier op het gebied van gesplitst koplamp/dagrijverlichting gebied.

      Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      12 januari 2025 om 11:15

      Trendsetter qua design? Als dat al zo is, wil ik al die Chinese merken bedanken voor het groot aantal lelijke auto’s waar de fabrikanten mee komen. Verschrikkelijk

      Login om te reageren
  6. ffw88 zegt

    11 januari 2025 om 22:50

    Volgens mij heeft er iemand een bril nodig?

    Login om te reageren
  7. Fernando zegt

    11 januari 2025 om 23:16

    adequate kopie?
    Voor mij zijn het toch 2 verschillende designs

    Login om te reageren
  8. DeWitteCondor zegt

    11 januari 2025 om 23:20

    Ik vind dit wat gezocht. Sowieso is het bij al die EVs 13 in een dozijn dus we kunnen er hier nog wel een paar naast zetten. De Tesla past gewoon prima in de Tesla designtaal die is ingezet, dus geen verrassing daar. En als de Chinezen gaan klagen over kopiëren… iets met een pot en een ketel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 januari 2025 om 07:01

      Designtaal is een verschrikkelijk verzonnen woord voor wat in het Nederlands gewoon huisstijl heet. En juist die rechte strakke lijnen passen helemaal niet op de Model Y die zo rond is als een paasei.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        12 januari 2025 om 09:46

        Designtaal is gewoon een Nederlands woord net als dat design dat ook is. Dus geen idee waar je deze onzin vandaan hebt.

        Overigens ook geen flauw idee waar jij rechte strakke lijnen ziet. Dat ding is zo bol als ik weet niet wat. Misschien even langs Hans Anders.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          13 januari 2025 om 09:49

          Het woordenboek van van Dale is aardig bepalend voor wat een Nederlands woord is. Designtaal staat daar niet in.
          En waarom moet ik naar Hans Anders terwijl jij over de strakke lichtbalk in het paasei heen kijkt?

          Login om te reageren
  9. marcelve zegt

    11 januari 2025 om 23:41

    Wat een onzin artikel #clickbait. Die nieuwe Tesla model Y is een update zoals ook de Model 3 een update heeft gehad. Strakkere lijnen maar nog nog altijd herkenbaar als de Model Y, maar dan mooier.
    De XPeng ids eerder een (slechte) kopie van de Model 3.

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      12 januari 2025 om 08:36

      slechte kopie? ik zou eerder zeggen een enorme verbetering t.o.v. de Tesla. Ook betere kwaliteit (en dat zon redelijk betaalbare Chinees betere kwaliteit is zegt veel over Tesla). Bovenaan steun je met een xpeng niet de waanideeën van Elon..

      Login om te reageren
      • pimk68 zegt

        12 januari 2025 om 10:26

        Ach, ik ben juist begonnen aan een 2025 model 3. Kwam uit een 2019 model 3. Kwaliteitsverschil is enorm. En prijsverschil ook. Voor €6000 werkelijk alle opties die een mens zich kan wensen, 700+ km WLTP range. Ik weet niet helemaal of je recent wel eens gekeken hebt.
        Verder geen fanboy…

        Login om te reageren
  10. Hoflander zegt

    12 januari 2025 om 01:41

    Totaal verschillende ontwerpen.

    Login om te reageren
  11. ferMinem zegt

    12 januari 2025 om 08:40

    Eigenlijk lijken de G6 en de Xpeng g7 er meer op.

    Login om te reageren
  12. racerx zegt

    12 januari 2025 om 08:48

    Ik denk niet dat Tesla Xpeng gekopieerd heeft, maar dat autodesign an sich naar een dergelijk bedenkelijk niveau is afgezakt dat jezelf designtechnisch onderscheiden als te groot risico wordt gezien. Dat icm de crossover trend, die dingen lijken sowieso allemaal op elkaar.

    Tesla had die lichtstrip aan de voorzijde weg moeten laten. Ten eerste doet iedereen dat al, ten tweede voegt het niets toe. Had er beter uitgezien zonder.

    Login om te reageren
  13. chimaera zegt

    12 januari 2025 om 09:23

    Al die doorlopende lichtbalken tegenwoordig… Wat voegt het toe?
    Toen SAAB het in 2009 deed met de 9-5NG was het nog sjiek. Nu is ‘t verre van speciaal.
    Eenheidsworst die elektromobielen.

    Login om te reageren
  14. debeier100 zegt

    12 januari 2025 om 11:14

    Een compleet andere auto probleem is dat alle auto’s tegenwoordig op elkaar lijken>
    Allemaal de samengeknepenkoplampen en de ledbalk achter walgelijk

    Login om te reageren
  15. Exit Luminar zegt

    12 januari 2025 om 14:51

    Ik heb niets tegen de design van nu, maar het lijkt alsof iedereen van die ene boom eet. Nu wil ik jullie het verhaaltje van Eva en Adam, onthouden anders komen we in kerkelijke sferen.

    Login om te reageren
  16. jimk zegt

    13 januari 2025 om 10:12

    Vergeet iedereen de Ferrari Purosangue te noemen? Daar lijken beide auto aan de voorzijde op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North