Nog meer bewijs dat China inmiddels de toon aangeeft in de wereld. Tesla kopieert voor het design van de Model Y Juniper schaamteloos de XPeng P7+.
Er was een tijd, nog niet zo lang geleden, dat de Chinezen weggekeken en weggehoond werden op autobeurzen. Niet vanwege racisme, wel omdat ze schaamteloos met een rolmaat in de hand alle Europese auto’s op aan het meten waren om die te kopiëren. Letterlijk. Voetenruimtes, dashboards, open en bloot werden alle intellectuele eigendommen gestolen. Maar we schudden destijds meewarig het hoofd. De eindproducten waren immers meestal bedroevend slecht.
Zo was er bijvoorbeeld de Landwind van Jiangling Motors Holding in 2005. Deze reïncarnatie van de eerste generatie Opel Frontera leek op het oog best aantrekkelijk voor iemand die een ‘stoere SUV’ wilde voor een kleine prijs. Helaas bleek bij de crashtest dat ‘ie van papier-maché was gemaakt. De ADAC beweerde dat de bestuurder een crash met 64 km/u niet zou overleven. Het stuur klapte daarbij tegen het dak aan. Geen wonder dat er twee jaar geleden nog steeds een nieuwe te koop was in Nederland.
Maar het lachen is ons inmiddels vergaan 20 jaar later. Onze Europese autoindustrie wordt met de dag verder teruggedrongen door de Chinezen. Lucratieve export van onze auto’s naar de Chinese markt droogt op en we hebben inmiddels importheffingen nodig om te voorkomen dat Chinese auto’s hier de markt overspoelen.
Qua origineel design hebben we echter nog weinig gezien vanuit China. De MG Cyberster misschien met enkele guitige details? Maar ook dat is een interpretatie op de aloude ‘Britse roadster’. Maar nu toch, kopieert Tesla gewoon schaamteloos een Chinees. Kijk maar eens naar het front van de nieuwe Model Y Juniper. Dat is precies een XPeng P7+.
Maar dan natuurlijk de hamvraag…Wat vinden die Chinezen er zelf van. Zijn ze nu verontwaardigd, wat een beetje eng en hypocriet zou zijn? Of geven ze Tesla props voor een adequate kopie? Het houdt een beetje het midden tussen beide. Designer Rafik Ferrag durft Tesla niet te betichten van schaamteloosheid, maar noteert wel dat XPeng een trend heeft gezet met ‘gescheiden koplampen’. Wat misschien ook wel zo is…
In 2019, Xiaopeng P7 brought a trend of front cross-over lamp to the entire industry. In fact, this set of solutions was designed by us in 2018 and has been used as Xiaopeng’s DNA and identity since then. It is still being paid tribute to by various manufacturers such as Tesla and LX.
Een ’tribute’ dus. Mooi. Weet jij inmiddels ook niet meer wat je moet maken van deze wereld? Laat het weten, in de comments!
BMW523iSRT zegt
Dat kan toeval zijn. Die chinezen kijken door hele smalle ogen dus lijken die designs toonaangevend. Tesla zou zich in zijn graf keren.
audirs3 zegt
Best racistisch…
BMW523iSRT zegt
Niet zo bedoeld. Excuses voor de mensen die het zo hebben ervaren.
Hoflander zegt
Best grappig.
racerx zegt
Een relatief onschuldig grapje, 20 jaar geleden werd daar gewoon om gelachen. Ik had vroeger X benen en werd doorgaans bestempeld als lid van de X-men, met als speciale superpower struikelen over je eigen poten. Lekker boeiend. Je wordt niet vervelend bejegend, dat laat je gebeuren.
mashell zegt
De Chinezen hebben een aantal jaren geleden al heel veel goede designers naar hen gehaald. Had Tesla dat ook maar gedaan…
Onehp zegt
Tja, een drieledige rechte lichtbalk kun je niet in een oneindig aantal variaties tekenen hé
drdre1 zegt
Precies dat. Ik kan er nog wel 5 andere auto’s naast zetten die er allemaal op lijken. Conclusie: breng minder nieuwe modellen op de markt en maak de modellen die je maakt beter.
1320nl zegt
Ik dacht zelf dat ze de stijl van de Cybertruck hadden overgenomen die in 2019 is geïntroduceerd
ferMinem zegt
Niet dus, grappig dat Xpeng eerst bij Tesla afkijkt en nu is het andersom al vind ik de Xpeng g7 meer lijken op de Tesla
audirs3 zegt
De lead designer van XPeng is geen kleine jongen, groot geworden bij Citroën en Honda. De tijd dat de Chinese merken ons kopieerden is inderdaad grotendeels voorbij, het zijn nu regelmatig de trendsetters, zowel qua design als techniek.
eklasse zegt
Dan zal Rafik Ferrag ook wel hebben meegewerkt aan de facelift van de C4 Picasso want dat model lijkt wel de pionier op het gebied van gesplitst koplamp/dagrijverlichting gebied.
gilettelubbers zegt
Trendsetter qua design? Als dat al zo is, wil ik al die Chinese merken bedanken voor het groot aantal lelijke auto’s waar de fabrikanten mee komen. Verschrikkelijk
ffw88 zegt
Volgens mij heeft er iemand een bril nodig?
Fernando zegt
adequate kopie?
Voor mij zijn het toch 2 verschillende designs
DeWitteCondor zegt
Ik vind dit wat gezocht. Sowieso is het bij al die EVs 13 in een dozijn dus we kunnen er hier nog wel een paar naast zetten. De Tesla past gewoon prima in de Tesla designtaal die is ingezet, dus geen verrassing daar. En als de Chinezen gaan klagen over kopiëren… iets met een pot en een ketel.
mashell zegt
Designtaal is een verschrikkelijk verzonnen woord voor wat in het Nederlands gewoon huisstijl heet. En juist die rechte strakke lijnen passen helemaal niet op de Model Y die zo rond is als een paasei.
DeWitteCondor zegt
Designtaal is gewoon een Nederlands woord net als dat design dat ook is. Dus geen idee waar je deze onzin vandaan hebt.
Overigens ook geen flauw idee waar jij rechte strakke lijnen ziet. Dat ding is zo bol als ik weet niet wat. Misschien even langs Hans Anders.
marcelve zegt
Wat een onzin artikel #clickbait. Die nieuwe Tesla model Y is een update zoals ook de Model 3 een update heeft gehad. Strakkere lijnen maar nog nog altijd herkenbaar als de Model Y, maar dan mooier.
De XPeng ids eerder een (slechte) kopie van de Model 3.
kas_par zegt
slechte kopie? ik zou eerder zeggen een enorme verbetering t.o.v. de Tesla. Ook betere kwaliteit (en dat zon redelijk betaalbare Chinees betere kwaliteit is zegt veel over Tesla). Bovenaan steun je met een xpeng niet de waanideeën van Elon..
pimk68 zegt
Ach, ik ben juist begonnen aan een 2025 model 3. Kwam uit een 2019 model 3. Kwaliteitsverschil is enorm. En prijsverschil ook. Voor €6000 werkelijk alle opties die een mens zich kan wensen, 700+ km WLTP range. Ik weet niet helemaal of je recent wel eens gekeken hebt.
Verder geen fanboy…
Hoflander zegt
Totaal verschillende ontwerpen.
ferMinem zegt
Eigenlijk lijken de G6 en de Xpeng g7 er meer op.
racerx zegt
Ik denk niet dat Tesla Xpeng gekopieerd heeft, maar dat autodesign an sich naar een dergelijk bedenkelijk niveau is afgezakt dat jezelf designtechnisch onderscheiden als te groot risico wordt gezien. Dat icm de crossover trend, die dingen lijken sowieso allemaal op elkaar.
Tesla had die lichtstrip aan de voorzijde weg moeten laten. Ten eerste doet iedereen dat al, ten tweede voegt het niets toe. Had er beter uitgezien zonder.
chimaera zegt
Al die doorlopende lichtbalken tegenwoordig… Wat voegt het toe?
Toen SAAB het in 2009 deed met de 9-5NG was het nog sjiek. Nu is ‘t verre van speciaal.
Eenheidsworst die elektromobielen.
debeier100 zegt
Een compleet andere auto probleem is dat alle auto’s tegenwoordig op elkaar lijken>
Allemaal de samengeknepenkoplampen en de ledbalk achter walgelijk
BMW523iSRT zegt
Ik heb niets tegen de design van nu, maar het lijkt alsof iedereen van die ene boom eet. Nu wil ik jullie het verhaaltje van Eva en Adam, onthouden anders komen we in kerkelijke sferen.