• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Stellantis zescilinder: gave naam EN veel pk!

Auteur: willeme, gepost 25 maart 2022 om 09:57 – 10 Reacties

De nieuwe Stellantis zescilinder krijgt een gave naam. Uiteraard. En een hoop vermogen. Helemaal zoals je het wil.

Eigenlijk is het wel opmerkelijk. We hebben te maken met downsizing en elektrificatie. Elektrische auto’s en hybride. Verbrandingsmotoren worden kleiner en kleiner. Voorzien van allerlei onderdelen en vindingen om de uitstoot te drukken. Het gekke lijkt te zijn: er komen telkens meer zes-in-lijn motoren bij.

Voorheen was dat iets dat men graag bij BMW deed. Tegenwoordig zijn er meer merken die er gebruik van maken: de zes-in-lijn. Na een jarenlange periode van V6-motoren, zijn Jaguar en Mercedes ook weer terug gegaan naar de zes-in-lijn. Voor nu is er namelijk nóg een fabrikant aangekondigd.

Jeepies

Nieuwe Stellantis zescilinder

Waarom is dat eigenlijk? Simpel, de V8 motoren komen meer en meer te vervallen ten faveure van de zescilinder. De reden daarvoor is geld. Met gebruikt de architectuur van de viercilinders. Vervolgens plaatst de fabrikant in kwestie er twee identieke cilinders aan vast, als het ware. Zo gebruik je dezelfde componenten voor de verschillende motoren. In dit geval zijn 96 onderdelen van de zescilinder Hurricane-motor gelijk aan de viercilinder van Stellantis. Hoeveel onderdelen afwijken, is niet bekend.

Dat Stellantis met een dergelijke motor komt, is geen verrassing. We hadden de Stellantis zes-in-lijn benzinemotor al op de korrel. Nu is deze eindelijk officieel. De naam van de motor is ‘Hurricane‘. Het blok is bedoeld voor grote Amerikaanse Stellantis-platforms met achterwielaandrijving. Het blok levert niet minder dan 400 pk en 610 Nm. De Hurricane dient ter vervanging van de Hemi-V8 motoren. Er is ook een ‘High Output’ versie die 500 pk en 650 Nm levert. Dit zijn allemaal nog ‘richtlijnen’. Het daadwerkelijke getal zal namelijk afhangen van de exacte specificatie. De versie met minder vermogen kan eventueel ook op slechte benzine lopen.

nieuwe Stellantis zescilinder
nieuwe Stellantis zescilinder

Tussenstap naar volledig elektrisch

De motor is een soort tussenstop, voordat ook alles bij Stellantis voorzien is van een elektromotor. Er zijn zat automobilisten in de VS die nog niet toe zijn een een EV. Californië en New York zijn niet representatief voor de rest van het land, uiteraard. Mocht je verwachten dat alle Pentastar-blokken (de huidige V6) vervangen worden door de Hurricane, hebben we slecht nieuws. Dat gaat namelijk niet gebeuren.

Skivakantie

Die vervangt men met viercilinders, al dan geen PHEV’s. Over elektrificatie gesproken, daar zijn de Hurricane-motoren op voorbereid. De eerste auto met de nieuwe motor verschijnt al over een paar maanden. Volgens onze Amerikaanse naamgenoten van Autoblog zal de motor hoogstwaarschijnlijk debuteren in de Jeep Wagoneer met lange wielbasis. Deze zal op de New York Auto Show staan te schitteren, eind april.

Meer lezen? Dit zijn de 13 gaafste zescilinder supercars op een rij!

Ook interessant!

  • Stellantis zes-in-lijn
    Stellantis zes-in-lijn benzinemotor tot wel 500 pk
  • Nieuwe Insignia
    Nieuwe Insignia maakt comeback als... crossover!
  • Stellantis bedrijfswagens komen met een scheutje vodka
    Stellantis bedrijfswagens komen met een scheutje vodka
  • Maak indruk en pimp je Stellantis bedrijfswagen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, hemi, hurricane, Hybride, plug-in, Stellantis, V8, Video

Vorig bericht: « Hülkenberg rijdt ook GP van Saudi-Arabië
Volgend bericht: Russell op gelijke voet met Lewis Hamilton »

Lees Interacties

Reacties

  1. rollingstoned zegt

    25 maart 2022 om 10:25

    Leuk busje wel voor The A-Team ;-)

    Login om te reageren
  2. kennone zegt

    25 maart 2022 om 10:54

    Ergens toch jammer

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    25 maart 2022 om 11:02

    Wat ik me al lezende zo afvraag; zou die techniek van de hemisferische verbrandingskamers (vandaar de naamgeving van de Hemi V8) ook niet toepasbaar zijn op dergelijke nieuwe motorblokken? Het is een modificatie die van oorsprong was bedoeld om een efficiëntere omzetting van de thermische naar kinetische energie te bewerkstelligen. Toch opvallend dat dit nu dus niet meer wordt toegepast.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      25 maart 2022 om 11:15

      @rrrobert: De Hemi-motoren sinds modeljaar 2005 (Chrysler 300C) en alles dat daarna kwam, maakte daar al geen gebruik van als ik mij de introductie nog goed herinner. Alleen de naam werd gebruikt.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        25 maart 2022 om 12:32

        De hemi blokken hebben nog steeds een hemisferische verbrandingskamer. Het voordeel van deze opzet is dat er ook 2 bougies per cilinder in zitten. Dat geeft een wat betere verbranding.

        Aan de andere kant snap ik het wel, de 5.7 haalt maximaal 400 PK, de Hurricane doet hetzelfde uit 3 liter inhoud.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          25 maart 2022 om 12:45

          Het staat niet in de hoofdtekst, heeft het Hurricane-blok inderdaad 3 liter slagvolume ?

          Login om te reageren
        • geelbarrel zegt

          25 maart 2022 om 14:06

          @rwdftw: hemisgerisch is halve bol vorm. Gebruikt bij twee kleppen per cilinder. Vier kleppen per cilinder heeft vrijwel altijd een puntdak vormige verbrandingskamer. Simpelweg omdat er een nokkenas overheen loopt. Radiaal opstellen van de kleppen kan 4 kleppen per cilinder met hemisferische verbrandingskamer geven. Meneer Apfelbeck heeft in de jaren 60 hier coole koppen mee gemaajt voor BMW geloof ik. Maar veel te complexe klepsturing en koelkanalen waren ook lastiger.

          Login om te reageren
        • wimof zegt

          25 maart 2022 om 19:07

          Beloofd voor de betrouwbaarheid.

          Login om te reageren
  4. O plaat zegt

    25 maart 2022 om 13:25

    Dus wil dit zeggen dat men zal stoppen met de Challenger, het bestaansrecht van Dodge of gaat men die verkopen met een 6cilinder? GM heeft een 4 en 6 cilinder Camaro die niemand koopt en Ford heef het geprobeerd met een 2.3L mustang maar die verdween even snel als hij kwam, hun volgende ecoboost wordt een 5.0 met hybride. Met andere woorden rest in peace dodge…

    Login om te reageren
  5. wimof zegt

    25 maart 2022 om 20:22

    Pk’s en male alfa’s sinds vorige week zondag kennen we er alles van.
    Cfr Strépy.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North