Range Rover Sport krijgt een primeur onder de kap

Auteur: , 34 Reacties

Een nieuwe motor die we vaker gaan zien binnen de Jaguar Land Rover groep.

Omarm het of niet. Alle merken gaan aan een groenere constructie. Er zijn nu drie categorie├źn die we veel zien bij autofabrikanten. De volledige elektrische auto, de (plug-in) hybride of in het derde geval de mild hybrid (MHEV).

Ook Jaguar Land Rover (JLR) gaat naast plug-in hybrides en volledige elektrische auto’s met de laatstgenoemde technologie aan de slag. Als automobilist merk je weinig van zo’n MHEV-constructie. Een kleine elektromotor gaat aan de slag wanneer de auto op een lagere snelheid komt. In stadsverkeer wordt zo de uitstoot beperkt en het heeft een gunstiger brandstofverbruik tot gevolg.

JLR koppelt de technologie aan de Range Rover Sport HST, een nieuwe variant binnen het gamma. De SUV krijgt een nieuwe Ingenium zes-in-lijn twin-scroll turbo benzinemotor met 400 pk en 550 Nm koppel. De motor is gekoppeld aan een 48v elektromotor. Tijdens het remmen wordt de elektromotor van juice voorzien. Deze motor helpt de 3.0 zescilinder bijvoorbeeld bij het optrekken vanuit stilstand. De Range Rover Sport HST doet het sprintje naar de honderd in 6,2 seconden.

Hoewel de Range Rover Sport HST nu nog het enige model is met deze nieuwe techniek gekoppeld aan een zes-in-lijn, komt de mild hybrid constructie ook naar de nieuwe Evoque in combinatie met viercilinder motoren. De nieuwe Ingenium-motor zal worden gebouwd in het Engine Manufacturing Centre in Wolverhampton. Een video van de HST check je op Autojunk.



34 reacties

JLR presenteert u de Prius 4×4!
@ghost: Eh nee, dit zou dan een verdomd karige en inefficiente Prius zijn. Prius is een full hybrid, en 4×4 varianten zijn er al in de vorm van Highlander hybrid, RAV4 hybrid en Lexus RX450h. Met systemen tot wel 288V, niet een klein motortje op 48V voor op lage snelheden.

Dus nee :P
@fanboy: heb je je wel eens afgevraagd waarom je altijd alleen staat op feestjes? ;)
@720s: Welke feestjes? :D
Had je kunnen weten @fanboy.
Als TopGear / The Grand Tour ons iets leert dan is dat, dat je met zinnige informatie en feitelijke juistheden niet de populairste wordt. Het grote publiek hangt juist aan de lippen van hen die vooral maar wat schreeuwen.
@ramshoek: Zeker, maar het is eigenlijk nog erger dat dit 48v systeempje nieuws is, 20 jaar na de eerste full hybrids.
@fanboy: gecondoleerd dude ;)
@720s: Hij wordt nooit uitgenodigd.
@fanboy: why so serious?
Als de schermen uit staan heeft het rood op het dashboard een andere kleur, mooie techniek of heel slechte Photoshop.
@mashell: ja en als de schermen aanstaan ben je ook ineens in een sneeuwlandschap
Range Rover probeert anno 2019 nog een bijtellingstopper te introduceren..
@roberto: Als jij de importeur zo gek krijgt om die 6-cilinder eruit te peuteren …
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@crew: Lijn 6 naar Oost?
@flatsixx: 6 in lijn­čśë
Prima, ik vind het een mooie auto!
Snap nog steeds werkelijk niet wat elektrisch, hybride en mild hybride rijden met groener te maken heeft.
@snel70: niemand. De overheid zal er uit eindelijk wel goed op verdienen lijkt mij
@kennone: wist niet dat de overheid ook dit artikel heeft geschreven.
Ondertussen heeft Ford in America een nieuw blok geintroduceerd. 7,3 liter V8.haha
Als hiermee deze ├ęchte SUV’s blijven leven en er budget blijft voor dikke Jaguars ben ik voor.
@dutchdriftking: vanaf 30 maart a.s. in elkaar geschroefd in Limburg ;)

Koop Nederlandsche Waar!
via Android app
@dutchdriftking: mij lijkt dit een ideale motor voor in een suv. want benzine met elektro koppel op lage snelheden. Dat is toch exact wat men wilt.
Bij 130km/u ff op de rem trappen. Deze auto gaat je rem verslaafd maken.
Mild Hybrid (48V boordnet) valt wat mij betreft in de categorie: ‘alle kleine beetjes helpen’.
Laatste plaatje laat veel meer interessants zien. Zoals een electrical Supercharger die bij lage toerentallen de Twin Scroll turbo ondersteund. Ook erg interessant: ‘Continuous Variable Valve Lift’.
Maar ja, het woord ‘hybrid’ klinkt natuurlijk veel interessanter.
Continous variable valve lift is ook niet echt nieuw meer
@fanboy:
Ooit bij de introductie van de G-lader – dus lang, lang geleden – liet Volkswagen in een moment van VW a-typische oprechtheid weten, dat 90% van de automotive uitvindingen reeds voor 1920 gedaan was.

(Of variable valve lift daarbij hoorde is een andere kwestie).
@fanboy: mogen alleen dingen die compleet nieuw zijn hier passeren? Dingen die niemand ooit al gedaan heeft? Dan zal er niet veel ‘nieuws’ meer passeren…
Ik hoop zo dat ze eindelijk niet meer dat v8-blok maar dan met 2 potten minder inzetten voor die v6…
@nout: Even de 3e alinea opnieuw lezen……
Ik lees vooral 6-in-lijn. En daarmee is het voor mij goed. Hybride of niet.
Serieus… 36 fotoÔÇÖs maar geen 1 van de primeur onder de kap?
6 in lijn is heel goed! Rest is niet nieuw maar ach

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).