De Renault R.S.19 nader bekeken

Auteur: , 17 Reacties

Gaat Renault met deze wagen de volgende stap zetten?

Header

Toen Renault enkele jaren geleden weer als fabrieksteam ging meedoen, gaf men aan in 2020 weer voor de winst te willen vechten. De afgelopen jaren heeft Renault langzamerhand de weg naar voren weten te vinden, met als hoogtepunt een zeer nette vierde plaats in 2018. Abiteboul en de zijnen wisten Daniel Ricciardo bij Red Bull weg te lokken en behielden Le Mans winnaar Nico Hülkenberg. Hebben de heren reden om optimistisch te zijn, of komen ze straks van een koude kermis thuis?

Uiteraard is het zwart-gele gevaarte voorzien van een nieuwe, brede voorvleugel. Renault toont ons een voorvleugel die duidelijk meer gevormd is dan die van de Toro Rosso STR14, maar houdt tegelijkertijd ook wat achter. Aan de onderzijde van de vleugel is geen winglet te bespeuren, terwijl er wel twee aan elke zijde zijn toegestaan. Renault is in het verleden vrij creatief geweest met deze winglets, dus wellicht houden ze iets achter de hand.

Waar ze ook iets achter de hand lijken te houden, is de onderzijde van de neus. Hier zitten doorgaans turning vanes, flapjes die de luchtstroom richting de vloer en sidepods optimaliseren. Op de renders van de R.S. 19 zijn ze nergens te bekennen, waardoor er een enorme holle ruimte onder de neus ontstaat.

TV

Tijd om iets verder naar achteren te gaan. Renault heeft een conventionele pushrod ophanging aan de voorzijde. Hoewel de wishbones van de ophanging niet als aerodynamisch hulpmiddel gebruikt mogen worden, heeft Renault toch een handigheidje gevonden. Door de achterste wishbone de vorm van een soort gekromde druppel mee te geven, wordt er net wat meer lucht richting de bargeboards gestuurd. De bargeboards van Renault bestaan uit drie conventioneel vormgegeven elementen. Verwacht hier dus de nodige verandering naarmate we dichter richting Melbourne kruipen. Leuk detail: Het voorste element is aan de bovenzijde naar de neus toe gebogen. Hierdoor lijkt het op het vooraanzicht net alsof er twee baby-sidepods op de wagen zitten.

Vering

Evenals Toro Rosso heeft Renault voor de sidepods van de R.S. 19 goed gekeken naar de sidepods van de Red Bull RB14. We zien een haast identieke hooggeplaatste koelopening met aan de bovenzijde een horizontale vleugel, waardoor aan de onderzijde meer ruimte ontstaat om de luchtstroom naar de achterzijde te optimaliseren.

Van boven valt goed op hoe smal het plaatwerk van de R.S. 19 is. Vanuit McLaren kwamen afgelopen winter geluiden dat de vernieuwde Renault-krachtbron niet alleen krachtiger zou worden, maar ook minder koeling nodig had. De foto’s van de R.S. 19 lijken dat te bevestigen. Zouden de Fransen dan eindelijk een competitief blok hebben gebouwd?

Top

Rake! De Renault heeft flink wat rake. De rake is de hoek die zich vormt door het verschil in rijhoogte aan de voor- en achterzijde. Het liefst wil je met behoorlijk wat rake rijden, omdat hierdoor het zuigende effect van de vloer enorm versterkt wordt. Afgelopen winter werd er gespeculeerd dat het concept van hoge rake niet haalbaar was, als gevolg van een regelwijziging die voorschrijft dat de brandstoftanks groter moeten. Die 5L grotere brandstoftank neemt meer ruimte in beslag, met in de meeste gevallen een langere wielbasis en een lagere rake-hoek tot gevolg. Het is zeer interessant dat Renault desondanks een manier heeft gevonden om een flinke rake-hoek op de R.S. 19 toe te passen.

Rake

Over hoeken gesproken, Renault reed vorig jaar met een hooggeplaatste en 5 graden naar boven gekantelde uitlaat, waardoor uitlaatgassen tegen de onderkant van de achtervleugel werden geblazen. Hiermee creëerden de Fransen een drukverschil tussen de boven en onderkant van de achtervleugel, met meer downforce als resultaat. Voor 2019 heeft Renault de geblazen achtervleugel de prullenbak in gedaan en keert men terug naar een conventionele setup met een lagere en rechte uitlaat.

Uitlaat

De achtervleugel zelf laat weinig vernieuwing zien. Uiteraard is de vleugel bredere en hoger om aan de nieuwe regels te voldoen, maar echt spannend wordt het niet. De Fransen hebben gekozen voor een dubbele draagarm in het midden, waar ze vorig jaar nog met een enkele arm reden. Buiten dat, zijn er geen noemenswaardige dingen te bespeuren. Renault lijkt hier dan ook bewust wat achter te houden.

Renault heeft behoorlijk wat moeite gestoken in het verbergen van details van de R.S. 19. De turning vanes onder de neus ontbreken, de voorvleugel is niet compleet, de vloer heeft geen sleuven of iets dergelijks en de achtervleugel heeft de meest basic vorm die je voor een 2019 achtervleugel kunt verzinnen. Toch zijn er genoeg dingen te bespeuren die aantonen dat Renault de afgelopen winter niet stil heeft gezeten en grote stappen wil maken. De Frans-Britse renstal spreekt zelfs van de grootste stap die ze in het hybride-tijdperk hebben gezet en heeft zowaar uitgesproken podiumambities. Met een auto vol (elders) beproefde concepten en een naar eigen zeggen sterk verbeterd motorblok mogen ze het laten zien.

Meer lezen? We bezochten afgelopen najaar de Formule 1 fabriek van het Renault Sport F1 Team in Enstone. In een aantal artikelen bespraken we de bouw, de rijders en de race.



17 reacties

Scusi voor de offtopic: wellicht een overzicht handig wanneer, maar vooral hoe laat en waar te zien (FB, YT, welk kanaal) de presentaties vandaag van Merc, RB en F1Point zijn, maar ook Ferrari en McLaren?
@hamerhaai: Ferrari, McLaren en Alfa Romeo komen volgens mij later deze week pas aan bod. Of het ook ergens te volgen valt weet ik niet.
@viezefreddyw: Alle teams hebben eigen YouTube kanalen. Daar zijn de presentaties het eerste of soms zelf live te vinden.
@viezefreddyw: dat begrijp ik, doelde meer op: vandaag deze, en vervolgens.
Vandaag:
Mercedes 11:00 op hun socials.
RacingPointF1 om 16:00 op o.a. YouTube
RedBull launch event op Silverstone live waar te zien?
Donderdag:
McLaren om 13:00
Vrijdag:
Ferrari 10:45 cet op hun eigen site.
@hamerhaai:
Mercedes: Vandaag om 11:00. Ze houden een shakedown op Silverstone, maar hebben vooralsnog geen livestream of iets dergelijks aangekondigd. Houd de Mercedes socials of AB dus even in de gaten voor de fotos.
Racing Point: Livery-onthulling vanmiddag vanaf 15:30 op https://www.youtube.com/watch?v=x-gaZrilnZA.
Red Bull: Later vandaag. Red Bull heeft geen tijd of locatie aangewezen, dus ook daar geldt dat de socials of AB je vriend zijn.
McLaren: Donderdag 14 februari om 13:00 op Mclaren.com/F1
Ferrari: Vrijdag 15 februari om 10:45 op https://singleseater.ferrari.com/en/
Alfa Romeo: Tijdens de eerste testdag op maandag 18 februari. Ook Alfa Romeo heeft geen tijd of link naar een livestream gecommuniceerd.
@Edge: Gerucht gaat dat Red-Bull de RB15 om 15:00 presenteert
Mooi stukje tekst weer.

Ik gun het team een goed seizoen. Vind Renault altijd erg mooi. De huidige rijders hebben wat mij betreft ook de gunfactor. Zelf geven ze aan dat ze nog een hoop werk te verzetten hebben om de auto klaar te hebben voor Melbourne. Ricciardo zelf gaf nog aan niet te hopen op een podiumplaats… Ze zijn niet zoals Red Bull hard aan het roepen, dat mag ik wel.
@viezefreddyw: helemaal eens. Hopelijk top3 aansluiting. 8 rijders die om podiumplekken vecht zou geniaal zijn dit jaar. Merk ook dat ik er nog meer naar uitkijk dit jaar.
Erg uitvoerig beschreven, puik werk Edge👍

Nu maar hopen dat al die details voor (nog meer) succesen zorgen dat zou ik Renault vergunnen.
Misschien zorgt de versterkte concurrentie ook voor extra spanning.

De kleurencombinatie is heel mooi vooral de bovenkant ziet er super uit!
Van bovenaf is goed te zien hoe dun het plaatwerk is? Knap!
@toniominestrone: smal staat er en dat is gewoon te zien. Leuke poging Twan.
Mooi stuk. Ik hoop dat ze het ver gaan schoppen dit seizoen. Renault is historisch gezien beter in staat kampioenschappen te winnen dan Honda, maar dat is helaas geen garantie voor succes.
In ieder geval hebben ze in mijn optiek het meest sympathieke rijders duo op de grid.
En een mooie livery… dus alleen nog succes nodig het het een topteam te maken. Het zou goed zijn als er weer wat meer competitie in de top zou zijn.
Ben benieuwd of ze geen problemen gaan krijgen met zoveel rake. Er zijn heel wat afstellingen en aanpassingen nodig om met zoveel rake te rijden
@caraddict7: ik denk dat ricciardo daar de aangewezen persoon voor is. Goed kunnen rijden is 1, maar weten wat je rijdt is een tweede. Ik denk dat ric beide wel kan.
@peug206: klopt volledig, heb Ricciardo eens een demo op Spa zien doen met een Red Bull (met de v8 motor). Door de hevige regen en de geringe tijd mocht hij geen volledige ronde doen, hij reed eau rouge 2 keer op maar de manier waarop hij 2 keer terug naar beneden reed was gewoon geweldig. De eerste keer hoorde je dat hij niet volledig doorging maar de tweede keer was flat out, hij kwam bijna vliegend de berg af, zo een sensatie heb ik zelden gezien…
Lekker geschreven weer!!
Ik hoop echt dat Renault de weg naar de top weer heeft gevonden. Af en toe vond ik ze nogal een zeikteam, maar dat gold voor Red Bull net zo goed. Nu zijn ze eindelijk van elkaar af en kunnen ze onafhankelijk van elkaar de weg naar boven vinden. Daarnaast hebben ze het meest sympathieke rijdersduo van het moment. Dan heb je sowieso al een streepje voor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).