Dit belooft veel goeds voor de M3…
BMW heeft alle registers opengetrokken om van de X3 M en X4 M iets serieus te maken. Ze moesten wel, want geïnteresseerden in dit segment kunnen al een tijdje bij Mercedes-AMG shoppen die de GLC63 (S) en GLC 63 S Coupé in het gamma heeft. BMW’s X3 M en X4 M moeten tegengewicht bieden en de SUV’s komen in twee smaakjes op de markt.
In het geval van de BMW M’s geen dikke biturbo V8 onder de kap, maar een geblazen M TwinPower Turbo zes-in-lijn van drie liter. Het blok levert 480 pk en 600 Nm koppel, of 510 pk als je voor de X3/X4 M Competition gaat. De zescilinder is standaard gekoppeld aan de 8-traps M Steptronic. 0-100 km/u doen de auto’s in 4,2 seconden, of 4,1 seconden als Competition.
BMW heeft gekozen voor M xDrive bij de X3 M en X4 M. Dit systeem kennen we al van de M5. De Duitse autofabrikant heeft de boel niet één op één overgenomen van de M5. Zo hoef je geen puike 2WD driftmodus te verwachten op de X3 M en X4 M. In plaats daarvan heeft BMW twee AWD-rijmodi in petto voor de power SUV’s. Wel laat BMW weten dat het meeste vermogen naar achteren wordt verstuurd. Of de X3 M en X4 M daadwerkelijk een stapje opzij willen zetten is afwachten in de praktijk.
Je herkent de X3/X4 M aan minimaal 20-inch velgen, vier orkestrale uitlaten, dikkere bumpers en de nodige badges. Bij de Competition worden alle chrome zaken, zoals onder meer de omlijsting van de nieren en spiegelkappen, in het zwart gestoken. Verder rolt de Competition standaard op jetsers van 21-inch én is een M Sport uitlaatsysteem aanwezig.
De nieuwe X3 M en X4 M zijn voor het eerst live te zien op de Autosalon van Genève over een paar weken. Vanaf augustus zijn de auto’s ook leverbaar met het M Carbon exterieurpakket, met onder andere carbon spiegels, luchtinlaten en achterspoiler. Prijzen en beschikbaarheid van de twee nieuwe M GmbH-speeltjes zijn nog niet bekend. Een video van de X4 M check je hier. Bewegende beelden van de X3 M zijn er ook.
Doe mij maar een stelvio quadrifoglio
@sanderp: Doe mij deze maar. Op de een of andere manier vind ik zowel de Stelvio als de Giulia er nu al gedateerd uitzien. Proporties Stelvio ook minder voor elkaar dan de X3.
@camber24: k zie toch liever 1 van die alfas als dit boze varken en zeker die giulia. nee bmws hebben het gewoon niet meer.
@niex: “k”, “alfas”, “bmws”, “als”, mooie grammatica hoor!
@niex: niet mee eens. Nieuwe dreier vind ik veel meer van deze tijd dan de Giulia. Dashboard Giulia al hopeloos verouderd. Nee, de Italianen laten de bal vallen mijns inziens. BMW pakt voor mijn gevoel de draad weer goed op. En zoals iedere keer met een verandering in design; vraagt (veel) gewenning. BMW’s rijpen over het algemeen erg mooi ;-)
@sanderp: mij niet
@str8six: mij wel
@str8six: verrassend…
@marijn90: net zo verrassend als Alfa likkers op AB.
@str8six: doe mij maar een Stelvio met een BMW interieur.
Serieus…. 223 foto’s….
@jaso013: van 2 lelijke autos
@jaso013: Meer is áltijd beter…
@bas_vanhattum: meer belasting betalen, meer CO2 tax, meer regen, meer files…?
@jaso013: van mij mag er wel een slechte van 20 a 30 foto’s gemaakt worden
@barkingiron: voor mij had een selectie van 2 foto’s prima geweest. Liefst van de onderkant ?
Heel erg gaaf!
Ik ben afgehaakt bij BMW, de enige mooie die ze op dit moment in het gamma hebben is (M)5-serie. En de huidige 3serie is ook wel te pruimen maar die krijgt binnenkort zn nieuwe model dus die zal dan ook wel verpest worden met nieren groter dan een BMW Isetta, ziet er niet uit!
@kp92: de nieuwe 3 is lang en breed bekend.
@bartteeuwen: En dit verklaart zijn onnozele opmerking die nergens op gebaseerd is. Een nikszeggende mening.
@kp92: wil je melk en suiker bij je azijn?
@cupsport: ?
En wil je daar dan ook een koekje of liever een prozacje bij?
@kp92: onder welke van de 1000 stenen heb jij gelegen?
Een M suv.. die x6/x5 oke, maar deze semi crossovertjes.. manmanman
@lekkaah: vind de x3 nog wel oké voor dit type auto. Dik aangezet, maar nog enigzins in proportie. En persoonlijk vind ik de interieurs van bmw wel mooier dan die van de duitse concurrentie.
@lekkaah: Überhaupt slaat een SUV met sportlabel nergens op. Een hoge inefficiënte auto met sportieve ambities, hoe tegenstrijdig wil je het hebben. Alsof je water gaat blussen… Nee, wil je sportiviteit, neem dan een auto met laag zwaartepunt etc., om het sportieve ook te eren. Lamborgini Urus en soortgelijke idem dito, verschrikkelijk hokken.
@lekkaah: Semi-crossovers? De huidige X3 is even groot als de eerste X5 destijds in ’99.
Op foto 33 & 34 kun je goed zien hoe er gephotoshopt is.
@bluster: respect dat je zo ver gekomen bent!
@hzr: dat was helemaal het einde!! ?
Fijn dat BMW vast lijkt te houden aan fysieke knoppen. Blijft toch een stuk prettiger in een auto.
Goed gekopieerd van Alfa.. gut gemacht Jungs.
@w0o0dy: v6 tegen i6? Groot verschil lijkt mij wel
@bimmerfan: ja dat is wel een verschil. Die in lijn ligt half achter de vooras en is hoog, die V6 helemaal en heeft een beter zwaartepunt. Dus meer onderstuur in de BMW. Gezien de prestaties bij gelijk vermogen zal die bovendien ook meer wegen..
V6 helemaal achter de vooras.
@w0o0dy: een zes in lijn loopt natuurlijk nog net iets mooier dan een V6. BMW heeft veel meer ervaring met onderstel afstemming van zware krachtige SUV’s dan Alfa. Maar wat mij voor de BMW zou doen kiezen is het interieur, twee volle generaties moderner dan de Stelvio.
@mashell: De directeur van de M-divisie was nogal onder de indruk van hetgeen Alfa heeft neergezet:
BMW M GmbH richt niet alleen het vizier op Audi Sport en Mercedes-AMG, ook worden Cadillac (V-Series), Jaguar (SVO) en Alfa Romeo (Q-modellen) in de gaten gehouden. Vooral de Giulia Quadrifoglio heeft indruk gemaakt op M GmbH’s topman Frank van Meel, zegt hij in de Australische media: “Wij zijn de beste, daarvan ben ik overtuigd. Maar als er een auto is die wat betreft rijdynamiek in de buurt komt, is het de Giulia Q. Alfa Romeo heeft echt goed werk geleverd.”
@karaya: en dan noemen ze porsche niet omdat ze weten dat ze daar niet aan kunnen tippen?
@bogey: Die heeft een Audi onderstel met het blok op de vooras. Nep Porsche.
@karaya: zou toch blijkbaar zo strak sturen als een ‘echte’. Ik heb niks met suv’s, maar als ze dat al zeggen…
@bogey: Als Porsche zelf een platform had ontworpen hadden ze het heel anders gedaan. En je kan een hoop verbloemen met een goede afstelling maar uiteindelijk gelden de natuurkundige wetten. Porsche kan een Veel betere Suv bouwen dan de Macan of Cayenne.
Maar blijkbaar hebben de prutsers van Audi gewonnen.
Aan het eind van de 223-serie, zie je het begin. Foto’s van de productie
Die zwarte grille is een beetje Skoda…
Verder wel een vette bak!
Maar doe ook mij maar liever een Stelvio.
Verrassend genoeg ziet de X3M er wel appetijtelijk uit…
M3 competition zal leuk worden met dit blok.
Van voor is het echt net een karikatuur van een bever…
@posthumus: Ah, dus dat bedoelen ze met “een eigen gezicht”.
Ben wel benieuwd of dit blok met een chip de 600 pk gaat halen.
@bimmerfan: Racing-stripes schijnt wonderen te verrichten.. ;-)
Vind dat kleurtje op de X4 wel lekker hoor. Gaaf ding.
Vind het ontwerp maar weer een onsamenhangend en bij elkaar geraapt zooitje. Mja, logisch dat ik dat vind.
Die grote gallery is zodat je middenin de foto’s van de X3 afhaakt en niet hoeft te gluren naar die hondslelijke X4… een poepende hond in een Adidas one-piece is nog steeds een poepende hond.
De X3 ziet er sowieso erg goed uit. Volwassen en stoer. Zo in de M uitvoering is de X3 helemaal lekker.
Jammer dat die live cockpit (professional) niet leverbaar is in de X3. Dan was hij helemaal af!
Fantastische aandrijflijn in verkeerde auto.
X4 is wel echt enorm lelijk vanuit bepaalde hoeken!
Dus de nieuwe BMW M3 krijgt waarschijnlijk hetzelfde motor onder de kap?
@neymar: Zelfde blok ja (S58)
Ik vind de X3 er wel als een bommetje uit zien hoor. Sowieso vind ik dit segment steeds beter te pruimen, momenteel zijn de Tiguan R-Line als de GLC63 AMG (en dan niet de coupe) één van de mooiste auto’s wat het merk te bieden heeft i.m.o.
Een ‘Competition’-uitvoering van een bluf-SUV uitbrengen, dat is toch wel het toppunt van cynisme over je clientèle.
@vaakbenjetebang: Inderdaad, veel triester wordt het niet…
Welk 6-cilinder blok is dit dan? Die van de M3? Of een getunede 40i?
@ghost: volgens mij een verbeterd blok van de huidige M3/M4
@bimmerfan: Nein. Dit is het nieuwe M-blok (S58) dat in de nieuwe generatie dreier komt.
@ghost: meer info:
S58 is een nieuw blok, andere boring/slag, closed deck, volledig nieuwe turbo architectuur etc.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/bmw-m3-motor-2020-sechszylinder-biturbo/
@Onehp: aahw thanks!
Pff 510 pk. Binnen paar maand weeral achterhaald en gaan we naar 600pk. Waar stopt dit en waarvoor is het nodig. Het levert niet noodzakelijk beter rijdende autos op. @BMW zorgt eerst eens dat een BMW weer stuurt en rijdt zoals het hoort zoals pakweg 20j terug. Want die vss en m adaptieve onderstelletjes zijn het echt niet.! Helaas kom je daar zelf maar achter na een paar maand te rijden in bv een f32.
@lexis: Dat is al lang aan de hand Challenger 717 of 797PK/ Demon 840PK, Camaro ZL1 650PK, Mustang GT500 750+PK,Corvette ZR1 725PK
@lexis: Hoezo heeft dit ‘een paar maand’ geduurd voor je deze conclusie kon trekken? Zoiets merk je toch direct?
Ik vind hem wel cool. De X3 vind ik sowieso wel goed gelukt. Gewoon een nette SUV zonder overdreven te zijn. Deze M ziet er ook netjes dik uit zonder meteen te schreeuwerig te zijn. Mooie toevoeging aan dit segment.
De BPM van deze wordt 47k -> onverkoopbaar in NL
Vind die 21 performance wielen wel grappig kosten bij de dealer bijna 6000,- euro. En op Marktplaats 500,- euro in replica maar dat zal we rommel eerste klas zijn.
@thomasthomas: Wat denk je nu zelf?
Ik vind em als X3 wel lekker dik. Die X4 vind ik erg lelijk. Beter dan de eerste maar nog steeds zeker geen looker.