• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Range Rover Sport-testwagen maakt koprol op Nurburgring

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 april 2013 om 19:54 – 38 Reacties

Range Rover Sport is naar zijn grootje - Foto: Bridge to Gantry


In het kader van ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ zou je kunnen zeggen dat het helemaal geen goed idee is om met een SUV over een circuit te boenderen, maar gaat dit anno 2013 nog wel op? Voor deze specifieke gesneuvelde Range Rover Sport wel..

Er was een tijd waarin de SUV nog echt een terreinwagen was in plaats van een luxe asfaltcruiser. Combineer dit met een eventueel gebrek aan hulpmiddelen die nu allemaal wel voorhanden zijn (ESP bijvoorbeeld), en het was niet ondenkbaar dat je met een paar capriolen je hoge gevaarte op zijn kant kreeg.

Tegenwoordig hebben we stuggere vering, dikke stabilisatorstangen, en vooral veel elektronische hulpjes, waardoor je van goeden huize moet komen om de glimmende kant niet boven te houden. Toch lukte het de testrijders van Land Rover met een nieuwe Range Rover Sport, die ongetwijfeld hard op (en over) de limiet werd gereden. Gevolg: de neus staat de andere kant op, en het apparaat lijkt een voorwiel armer te zijn.

Via de bijna permanente Ringbewoners van Bridge to Gantry komen de beelden van het aardig kapotte voertuig, waar direct een flinke hoes overheen werd gedrapeerd, tot ons. Waar gehakt wordt, vallen spaanders, en ook voor dit soort dingen zijn testritten bedoeld. Hopelijk komen de heren coureurs er met slechts een hoofdpijntje van af.

James Bond had ‘m heel gehouden….

Ook interessant!

  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
    Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
  • Miljoenste Range Rover Sport toont het megasucces
  • Video: Range Rover Sport SVR klinkt uit de kunst

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Land Rover, nurburgring, range-rover, range-rover-sport

Vorig bericht: « Bugatti toont snelste cabrio… In the world
Volgend bericht: Gespot: Abarth 695 Tributo Maserati »

Lees Interacties

Reacties

  1. lemans96 zegt

    22 april 2013 om 19:57

    Het is dan ook nog al dom om met je supercharged flatgebouw de Groene Hel denkt te kunnen bedwingen…

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      22 april 2013 om 20:04

      @lemans96: Het is dan ook nogal dom om te denken dat je met je supercharged flatgebouw de Groene Hel kunt bedwingen…

      Reeds. ;-)

      Login om te reageren
  2. valluik zegt

    22 april 2013 om 19:58

    Met een Range Rover de ‘Ring over.. Juist.

    Login om te reageren
  3. babbaloerie zegt

    22 april 2013 om 20:01

    Misschien kunnen ze daarvoor beter een RingRover bouwen.

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    22 april 2013 om 20:01

    En daarom zegt de verzekering hier in Noorwegen niet blij te zijn met die SUV’s ,zwaartepunt blijft hoger liggen dan bij een normale auto’s.Daar kan je met electronica geen verandering in brengen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 april 2013 om 08:28

      @norge: maar met een snelheidsbegrenzer (90 km/h) kun je het probleem wel beperken, doen we bij de andere vrachtwagens ook.

      Login om te reageren
      • sjamp zegt

        23 april 2013 om 10:43

        @mashell: Ja, en met succes. Want ik heb immers nog nooit een filebericht gehoord waarin een omgevallen vrachtwagen werd gemeld. Oh wacht.

        Begrenzen heeft best zin hoor. Verkoop begrenzen bijvoorbeeld. Alleen boswachters, jagers en mensen met echt oud geld bijvoorbeeld. Wedden dat er nooit meer 1 omvalt op snelweg, Nordschleife of Kalverstraat? :-)

        Login om te reageren
  5. lambo4all zegt

    22 april 2013 om 20:09

    Ik vond de charme van de vorige range rover sport juist dat het niet zon knalharde wannabe sportieve wagen was zoals je volgens bmw heeft sportieve x5 of de q7. Alleen dat zal bij de volgende niet opgaan.. Achja de normale rr blijft nog altijd het mooist!

    Login om te reageren
  6. mrbadaboem zegt

    22 april 2013 om 20:10

    dit is net als proberen driftjes te leggen met een olietanker, het gaat gewoon niet werken. Ik moet wel zeggen dat deze jongens: http://www.youtube.com/watch?v=mzveUz-WRGQ aardig dichtbij komen

    Login om te reageren
  7. wokpan zegt

    22 april 2013 om 20:10

    Is ook geen Ring Rover…

    Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    22 april 2013 om 20:16

    Een Range Rover Sport hoort ook gewoon thuis op de PC-hooft… En niet op de ‘Ring.

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      22 april 2013 om 20:18

      @toyotafortuner: trouwens off-topic @redactie: Het lukt me niet om een video te uploaden naar Autojunk. Ik krijg iets van een IO-error ofzo. Hoe kan ik dit verhelpen?

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        22 april 2013 om 20:36

        Blijven proberen. Anders even mailen, werkt altijd beter dan in de comments droppen :)

        Login om te reageren
        • toyotafortuner zegt

          22 april 2013 om 20:50

          @sir_smokalot: Ja oke… Maar mailen krijg ik niet zo snel antwoord op. Toch bedankt smoke!

          Login om te reageren
  9. bram89 zegt

    22 april 2013 om 20:17

    Tja, hoe hard ze ook blijven proberen, de cayenne zal nu eenmaal de leider van dat segment blijven…

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      22 april 2013 om 20:48

      @bram89: Precies. 8:33,99 over een rondje Groene hel.

      Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      22 april 2013 om 20:49

      @bram89: EN nog steeds en fantastische terreinwagen zijn hè. ;-)

      Login om te reageren
      • ckaka zegt

        22 april 2013 om 21:05

        @lemans96: EN een mooie SUV, ook voor de boulevard!

        Login om te reageren
      • bart123456 zegt

        22 april 2013 om 21:38

        @lemans96:

        De Porsche Cayenne een fantastische terreinwagen?

        Een Porsche Cayenne in het terrein als een voetbalvrouw die op haar hakjes het voetbalveld betreedt om haar toekomstige alimentatiebetaler aan te moedigen: het kan wel maar erg ver kom je er niet mee.

        Login om te reageren
        • bram89 zegt

          22 april 2013 om 21:53

          @bart123456: Chauffeur speelt ook een zeer grote rol, alsook de banden. Je moet niet als een idioot de gas helemaal indrukken om door de modder te komen maar hem gewoon laten zoeken naar grip, dan lukt dat net zo goed als met een RR. Ook de banden spelen hierbij een erg grote rol.

          Login om te reageren
          • bart123456 zegt

            22 april 2013 om 21:56

            @bram89:

            Uiteraard spelen die factoren een rol, maar dat geldt voor iedere andere terreinwagen, en dan zijn er toch echt wel auto’s die veel beter in het terrein presteren dan een Porsche Cayenne, die veel te zwaar is, bv. een Land Rover Defender.

            Login om te reageren
            • bram89 zegt

              22 april 2013 om 22:02

              @bart123456: Je kan bij de cayenne evenzeer alle differentiëlen sperren en de reductiebak is bij het laatste model weggevallen maar wel vervangen door een hele korte 1ste van de 8 versnellingen, goed genoeg dus. In combinatie met de juiste banden zal hij volgens mij toch niet veel moeten onderdoen, maarja, in het terrein heb ik hem ook nog niet aan de tand gevoeld, en hier een verhaaltje vertellen achter de computer is toch nog altijd anders dan de praktijk :D

              Login om te reageren
              • bart123456 zegt

                22 april 2013 om 22:08

                @bram89:

                Je ouders hebben er één begrijp ik. In dat geval zou ik het maar niet proberen ;-)

                Als het je eigen auto is (wat me niet erg waarschijnlijk lijkt, gezien 89 achter je naam ben je 23/24?) dan kun je het wel een keer proberen.

                Een Porsche Cayenne is nou eenmaal meer gebouwd voor de luxe en voor op de weg. En een Land Rover Defender is juist niet bepaald gebouwd voor op de weg. Over het algemeen blinken auto’s uit in wat de doelgroep er van verwacht.

                Maar het hangt natuurlijk ook wel af van wat je als terrein definieert. Vind je door een weiland rijden met kleine hoogteverschillen al terreinrijden, dan zal een Porsche Cayenne best zijn mannetje staan. Maar wordt het wat ruiger: rotsen, mul zand, modder, grote hoogteverschillen, dan denk ik dat zal blijken dat een Porsche simpelweg te zwaar is om succesvol te zijn.

                Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit in een Porsche Cayenne gereden ;-)

              • bram89 zegt

                22 april 2013 om 22:13

                @bart123456: Nee, mijn vader werkt bij een dealer in België, maar gezien mijn leeftijd heb ik alleen nog maar een cayenne diesel aan de tand mogen voelen (spijtig genoeg, maar ook wel begrijpelijk). We gaan er dus geen inzetten in het terrein nee :).
                Maar dat wat betreft de doelgroep is helemaal correct, nie voor niks da ze de reductiebak gewoon hebben laten vallen, omdat toch niemand hem in het terrein gebruikt.
                En wat versta je onder het terrein, tja, iets meer dan een weiland toch wel ja, maar als liefhebber van alles dat met een verbrandingsmotor gemaakt is neem ik mijn 1966 Deutz D5505 wel voor het echte off-road werk.

              • bart123456 zegt

                22 april 2013 om 22:19

                @bram89:

                Haha, ja daarvan geloof ik wel dat ie goed is in het terrein!

              • kaasboerin zegt

                22 april 2013 om 22:15

                @bart123456: cayenne is beter dan jij denkt hoor, offroad. :)
                Maar toch leuk, wat er allemaal in dat omderbuikje zit! :)

              • bart123456 zegt

                22 april 2013 om 22:19

                @kaasboerin:

                Ik baseer me op autoprogramma’s/tests/reviews, niet op onderbuik.

                En of je iets goed of niet goed vindt is subjectief en deels afhankelijk van de eisen die je stelt. En de terreineisen van een Cayenne rijder zijn nu eenmaal anders dan die van een Land Rover Defender rijder.

      • sebasjuhh zegt

        22 april 2013 om 23:27

        @lemans96: Fantastisch.. mwah! Dat is weer meer voor de RR :)

        Login om te reageren
  10. grandmasterb zegt

    22 april 2013 om 20:36

    Gewoon een echte sport-SUV nemen, dan kan het wel, zoals een Jeep GC SRT-8, die haalt in het filmpje in de regen op de ring o.a. een Subaru 4wd, Mercedes SLS AMG en Aston Martin Vantage in. Op het droge wegdek laat Sabine S. zien dat die Jeep daar ook zeer snel is.

    http://www.youtube.com/watch?v=qRhvSbxlWNc

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      22 april 2013 om 20:52

      @grandmasterb: Wow! Dus die gast kan dus gewoon met een 4WD aangedreven SUV, amateurs, met meestal achterwielaandrijving, inhalen op een kletsnatte ring?

      Dit zegt zoveel over hoe sportief die SUV is, als die Ford Transit, waarmee Sabine Schmitz ooit een aantal amateurs (Porsches zelfs ) inhaalde op de ring in die Top Gear aflevering.

      M.a.w. ; nul, nada, noppes.
      Maar natuurlijk weer een heerlijk lekker Yanks-promotiefilmpje, om te laten zien hoe goed HUN merk is ten opzichte van een ander.

      Login om te reageren
    • ckaka zegt

      22 april 2013 om 21:04

      @grandmasterb: ach ja, ze slaan in ieder geval niet over de kop als het nat is…wellicht daarom. Voor de rest een kwestie van lef en kennis van de baan, verder zegt het niets…

      Login om te reageren
  11. reistje zegt

    22 april 2013 om 21:45

    Ik mag hopen dat ze alleen keken hoe hij zich gedroeg op wat hogere snelheden en niet voor een “echte” laptime gingen.

    Want anders vind ik het echt kansloos, heel leuk en misschien zet hij ook wel een snelle tijd. Maar als je een snelle ringtijd wilt ga kan je beter een sportauto kopen en geen SUV..

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    22 april 2013 om 22:32

    De tijd dat een range rover nog een off-road onderstel had is met deze generatie ook wel verdwenen. Is op z’n afmetingen na onderhuids gewoon hetzelfde als een personen wagen en daarmee boenderen ze ook over de ring.

    Login om te reageren
  13. grandmasterb zegt

    22 april 2013 om 23:14

    Een zware sterke SUV heeft voordeel als het door regen glad is, door het gewicht ligt hij vaster op de weg en kan gemakkelijker wegsprinten, bij krachtige lichtere auto;s treed veel eerder wielspin op.

    @reistje
    Sabine heeft een laptime neergezet, die noemde ze toen ze klaar was met haar rondje (8 sec en nog wat, en dat was pas de eerste keer dat ze er een rondje mee reed, dus dat moet nog een stuk sneller kunnen).

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      23 april 2013 om 10:05

      @grandmasterb: Dat ligt meer aan de 4WD dan aan die “zware sterke SUV” ;)

      Login om te reageren
  14. SimonMc zegt

    23 april 2013 om 00:13

    “Er was een tijd waarin de SUV nog echt een terreinwagen was in plaats van een luxe asfaltcruiser”.

    Wanneer was die tijd dan? Een SUV is altijd een slap aftreksel geweest van een terreinwagen, en is eerder een mengelmoes van vanalles en nog wat.
    Ik zou eerder zeggen dat er een tijd was dat terreinwagens gewoon…terreinwagens/jeeps enz. werden genoemd.

    Als je nu zegt dat je een terreinwagen hebt, denken mensen direct aan een SUV, zoals een Q7, X5, ML…ipv aan een G-klasse of een Land Rover,degenen die wél de titel van terreinwagen mogen aanmeten.

    Als je dan toch perse dé grootste wagen moet hebben om boven iedereen uit te toren, koop dan ineens een Mercedes Actros, kun je er nog fatsoenlijk in slapen ook. Of als je toch perse terrein capaciteiten moet hebben, haal ineens een Unimog.

    Login om te reageren
  15. ropbp zegt

    23 april 2013 om 02:09

    Bij TopGear hadden ze eens zo’n Duitse juf die al 783927261x de ring over geknald was. Zij reed toen in een Ford Transit binnen de 10 minuten zonder te vallen. Dus een Range Rover zou het helemaal moeten kunnen, lijkt mij.

    Login om te reageren
  16. ericc zegt

    23 april 2013 om 07:50

    BMW heeft met de eerste generatie X5 met F1-motor wel een ringmonster gebouwd.
    Is onlangs hier op AB nog gepasseerd.
    Maar is dan ook geen straat-SUV zoals deze RR-Sport

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North