Rayton Fissore Magnum: Italiaans SUV-probeersel (1985)

Auteur: , 34 Reacties

Laat je niet teveel afleiden door de Fiat Tipo-achterlichten, deze vrij onbekende SUV uit de jaren '80 heeft zo zijn sterke punten. En een Nederlands tintje...

Rayton Fissore Magnum

Wie van jullie kent de Rayton (Laforza in de VS) Fissore? De SUV, die in 1985 op de autosalon van Turijn uitkwam, moest het Italiaanse antwoord worden op de Range Rover, maar zo succesvol werd het gevaarte nooit. Voor het boxy design tekende de Nederlander Tom Tjaarda, en de productie voor de Amerikaanse markt vond plaats bij Pininfarina, de coachbuilder die bekend is van onder andere de Hyundai Matrix.

Zoals een grote, luxe SUV uit die tijd betaamt, lag er onder de kap van de Amerikaanse variant alleen een forse motor, 5 (Ford) of 6 liter (GM) groot, en al dan niet supercharged. Als je Europeaan was moest je het doen met een 2,5 liter V6 van Alfa Romeo, of, o gruwel, een 138 pk 2 liter Fiat-viercilinder. In een auto van 2.200 kg was dat natuurlijk meer dan genoeg (..) Een schril contrast met de 455 pk’s die de Amerikaanse topversie op de weg legde.

De Fissore is gebouwd op een Iveco 4×4-chassis, de Europese afzet is grofweg onder te verdelen in een particuliere versie, en eentje gemaakt voor politiediensten. De laatste variant was al dan niet gepansterd en voorzien van een robuutse turbodiesel.

Hardwerkende agent

Het interieur is luxueus, en ook offroad stond de Italiaan zijn mannetje. Als je in de jaren ’80 een SUV maakte, dan mocht er ook van je verwacht worden dat deze zich naast het asfalt verdienstelijk kon maken. Tijden veranderen.

Toch sloeg de Fissore niet echt aan, of dit nou komt door de vierkante styling, met onderdelen die bij elkaar geraapt zijn uit de bakken van diverse Italiaanse fabrikanten, of door de betrouwbaarheid. De teller bleef steken op 6.000 exemplaren, voor Europa werd er tot in de tweede helft van de jaren ’90 geproduceerd, terwijl de Amerikanen het pas in 2003, 18 jaar na de introductie, welletjes vonden.



34 reacties

Hoe weten we nu zeker dat die bovenste foto niet een RaRo is?
Nee, weinig reden om trots te zijn op het tekenen van zo’n rip-off als dit.
@mout:
Tjaarda was wel DE inspiratiebron voor het huidige “designteam” bij VAG.
Tekeningen van een Uno op het kopieerapparaat en klik enlarge.
De pers was er destijds niet echt enthousiast over (understatement) kan ik mij herinneren.
@jrk68: Word jij nou nooit moe van jezelf? Dit bericht gaat over een Italiaans SUV-probeersel, maar jij ziet kans om zelfs dit aan te grijpen om VAG te bashen.. Onvoorstelbaar..
@audifreak:
Ze maken het gewoon te makkelijk.

Nee, ik word nooit moe van mezelf, als jij dat wel wordt dan wordt het hoog tijd dat je de klamme lappen eens opzoekt. Sesamstraat is immers allang afgelopen….
@mout: rip-off van wat?
@JanC: een range rover. (RaRo is range rover namelijk ) :)
Hij heeft één voordeel, de beste V6 uit Europa..
http://german.alibaba.com/product-free/rayton-fissore-magnum-4×4-tdi-diesel-140663152.html
€2500 koopje?
@ruudw: En dan moet ie ook nog naar nederland dus reken maar op een flink bedrag bovenop de aankoopprijs.
@robert110: lang leve de bpm
Ik vind hem er eigenlijk wel leuk uitzien. Is er toevalling iets bekend of dezen ook in Nederland rijden?
Fiat Tipo-achterlichten? Ken je klassiekers, die lichten komen regelrecht van een Citroen BX;)
@mattr: Uno
Heeft weg van een 1e generatie Espace of een 80s/vroege 90s Voyager maar dan met meer ‘lift’. Zeker niet slecht.
Ik heb er nog een brochure van. Interieur vergelijkbaar met Maserati’s uit die tijd. Luxe, veel leer, beetje wansmaak en slecht afgewerkt.
@boxster:

obscure folder spaarders +1 ..
@lincoln: ik heb nog veel meer obscuurs liggen ;-) Dertig jaar terug eens een voor mij onbekende carosseriebouwer in Italie aangeschreven voor een “folder”. Ik kreeg een envelop terug, met een getypte brief en losse foto’s erin van Cadillacs, Mercedessen en zelfs een RR Silver Shadow. Omgebouwd tot lijkauto… Nog veel obscuurder: een brochure van de Ssang Yong Rodius… ligt op de stapel “heel erg lelijk”
@boxster: leuk om te bewaren, kunnen later nog misschien wel eens flink geld opleveren!
@thomcarspotter: voor m’n exotencollectie misschien wel. Voor die Rodius zal ik geld moeten toeleggen denk ik ;-)
@boxster: sowieso! bij mij in de buurt rijdt er 1 als taxi…
Tom Tjaarda is geboren in Detroit; sinds wanneer ligt Detroit in Nederland ;)
@huge:

alles aangrijpen om maar te denken dat Dutch-Design echt bestaat ..
@huge: Indrukwekkende lijst heeft hij gemaakt
http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Tjaarda

En leuk om te weten, dat er een Tjaarda Mustang bestaat, en dat dat model mee heeft gedaan aan .Fast and the Furious 4. Dat is toch cool om te kunnen zeggen.
http://www.icollector.com/2008-Ford-Mustang-Custom-GT-550R-Designed-by-Tjaarda_i8593829

en

http://www.icollector.com/2008-Ford-Mustang-Custom-GT-550R-Designed-by-Tjaarda_i8593829
zo .. da,s een grote Ritmo ..
Rangerover clone. Lame.
@azenomei: de range rover vanaf 94 heeft erg veel weg van deze,vanaf opzij gezien, maar al opgemerkt dat dit hok er al een paar jaar eerder was?
@azenomei: dat is haast een belediging voor RR
En jrk68 ejaculeert…….opzichtig…
455pk op die kruiwagen wieltjes :O wat een feest moet dat geweest zijn
@darkpluisje:

Die Polizia uit voering is geen V8, maar een turbodiesel.
Dus dat loopt wel los denk ik.
Hallo mensen, Ik heb een Rayton Fissore Magnum 4×4 td 2.5…. Hij rijdt heerlijk en mocht je geinteresseerd zijn om eens te komen kijken, laat maar weten. Nog even en hij is 30 jaar oud en bijna als nieuw, met slechts 23.000 km op de teller!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).