• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rayton Fissore Magnum: Italiaans SUV-probeersel (1985)

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 juli 2013 om 21:05 – 34 Reacties

Rayton Fissore Magnum


Laat je niet teveel afleiden door de Fiat Tipo-achterlichten, deze vrij onbekende SUV uit de jaren ’80 heeft zo zijn sterke punten. En een Nederlands tintje…

Wie van jullie kent de Rayton (Laforza in de VS) Fissore? De SUV, die in 1985 op de autosalon van Turijn uitkwam, moest het Italiaanse antwoord worden op de Range Rover, maar zo succesvol werd het gevaarte nooit. Voor het boxy design tekende de Nederlander Tom Tjaarda, en de productie voor de Amerikaanse markt vond plaats bij Pininfarina, de coachbuilder die bekend is van onder andere de Hyundai Matrix.

Zoals een grote, luxe SUV uit die tijd betaamt, lag er onder de kap van de Amerikaanse variant alleen een forse motor, 5 (Ford) of 6 liter (GM) groot, en al dan niet supercharged. Als je Europeaan was moest je het doen met een 2,5 liter V6 van Alfa Romeo, of, o gruwel, een 138 pk 2 liter Fiat-viercilinder. In een auto van 2.200 kg was dat natuurlijk meer dan genoeg (..) Een schril contrast met de 455 pk’s die de Amerikaanse topversie op de weg legde.

De Fissore is gebouwd op een Iveco 4×4-chassis, de Europese afzet is grofweg onder te verdelen in een particuliere versie, en eentje gemaakt voor politiediensten. De laatste variant was al dan niet gepansterd en voorzien van een robuutse turbodiesel.

Hardwerkende agent

Het interieur is luxueus, en ook offroad stond de Italiaan zijn mannetje. Als je in de jaren ’80 een SUV maakte, dan mocht er ook van je verwacht worden dat deze zich naast het asfalt verdienstelijk kon maken. Tijden veranderen.

Toch sloeg de Fissore niet echt aan, of dit nou komt door de vierkante styling, met onderdelen die bij elkaar geraapt zijn uit de bakken van diverse Italiaanse fabrikanten, of door de betrouwbaarheid. De teller bleef steken op 6.000 exemplaren, voor Europa werd er tot in de tweede helft van de jaren ’90 geproduceerd, terwijl de Amerikanen het pas in 2003, 18 jaar na de introductie, welletjes vonden.

Ook interessant!

  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video - deze SUV kan zo het circus in
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Bentley Bentayga
    WWF stuurt SUV's de kant van sigaretten op

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

magnum, SUV

Vorig bericht: « Range Rover Autobiography gescalpeerd door NCE
Volgend bericht: ‘Justice League’ Kia Sorento is stiekem best wel bruut »

Lees Interacties

Reacties

  1. mout zegt

    18 juli 2013 om 21:07

    Hoe weten we nu zeker dat die bovenste foto niet een RaRo is?
    Nee, weinig reden om trots te zijn op het tekenen van zo’n rip-off als dit.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      18 juli 2013 om 21:13

      @mout:
      Tjaarda was wel DE inspiratiebron voor het huidige “designteam” bij VAG.
      Tekeningen van een Uno op het kopieerapparaat en klik enlarge.
      De pers was er destijds niet echt enthousiast over (understatement) kan ik mij herinneren.

      Login om te reageren
      • audifreak zegt

        18 juli 2013 om 22:10

        @jrk68: Word jij nou nooit moe van jezelf? Dit bericht gaat over een Italiaans SUV-probeersel, maar jij ziet kans om zelfs dit aan te grijpen om VAG te bashen.. Onvoorstelbaar..

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          18 juli 2013 om 22:18

          @audifreak:
          Ze maken het gewoon te makkelijk.

          Nee, ik word nooit moe van mezelf, als jij dat wel wordt dan wordt het hoog tijd dat je de klamme lappen eens opzoekt. Sesamstraat is immers allang afgelopen….

          Login om te reageren
    • JanC zegt

      18 juli 2013 om 21:50

      @mout: rip-off van wat?

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        18 juli 2013 om 22:59

        @JanC: een range rover. (RaRo is range rover namelijk ) :)

        Login om te reageren
  2. brabantia zegt

    18 juli 2013 om 21:11

    Hij heeft één voordeel, de beste V6 uit Europa..

    Login om te reageren
  3. ruudw zegt

    18 juli 2013 om 21:14

    http://german.alibaba.com/product-free/rayton-fissore-magnum-4×4-tdi-diesel-140663152.html
    €2500 koopje?

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      18 juli 2013 om 21:23

      @ruudw: En dan moet ie ook nog naar nederland dus reken maar op een flink bedrag bovenop de aankoopprijs.

      Login om te reageren
      • ruudw zegt

        18 juli 2013 om 22:53

        @robert110: lang leve de bpm

        Login om te reageren
  4. robert110 zegt

    18 juli 2013 om 21:24

    Ik vind hem er eigenlijk wel leuk uitzien. Is er toevalling iets bekend of dezen ook in Nederland rijden?

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      18 juli 2013 om 21:48

      @robert110: http://www.carsofcoolhaven.nl/archives/64#more-64 Jep

      Login om te reageren
  5. mattr zegt

    18 juli 2013 om 21:36

    Fiat Tipo-achterlichten? Ken je klassiekers, die lichten komen regelrecht van een Citroen BX;)

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      29 juli 2013 om 15:07

      @mattr: Uno

      Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    18 juli 2013 om 21:38

    Heeft weg van een 1e generatie Espace of een 80s/vroege 90s Voyager maar dan met meer ‘lift’. Zeker niet slecht.

    Login om te reageren
  7. boxster zegt

    18 juli 2013 om 21:42

    Ik heb er nog een brochure van. Interieur vergelijkbaar met Maserati’s uit die tijd. Luxe, veel leer, beetje wansmaak en slecht afgewerkt.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 juli 2013 om 21:56

      @boxster:

      obscure folder spaarders +1 ..

      Login om te reageren
      • boxster zegt

        18 juli 2013 om 22:44

        @lincoln: ik heb nog veel meer obscuurs liggen ;-) Dertig jaar terug eens een voor mij onbekende carosseriebouwer in Italie aangeschreven voor een “folder”. Ik kreeg een envelop terug, met een getypte brief en losse foto’s erin van Cadillacs, Mercedessen en zelfs een RR Silver Shadow. Omgebouwd tot lijkauto… Nog veel obscuurder: een brochure van de Ssang Yong Rodius… ligt op de stapel “heel erg lelijk”

        Login om te reageren
        • thomcarspotter zegt

          18 juli 2013 om 23:00

          @boxster: leuk om te bewaren, kunnen later nog misschien wel eens flink geld opleveren!

          Login om te reageren
          • boxster zegt

            18 juli 2013 om 23:06

            @thomcarspotter: voor m’n exotencollectie misschien wel. Voor die Rodius zal ik geld moeten toeleggen denk ik ;-)

            Login om te reageren
            • thomcarspotter zegt

              18 juli 2013 om 23:08

              @boxster: sowieso! bij mij in de buurt rijdt er 1 als taxi…

              Login om te reageren
  8. huge zegt

    18 juli 2013 om 21:47

    Tom Tjaarda is geboren in Detroit; sinds wanneer ligt Detroit in Nederland ;)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      18 juli 2013 om 21:57

      @huge:

      alles aangrijpen om maar te denken dat Dutch-Design echt bestaat ..

      Login om te reageren
    • lacker zegt

      20 juli 2013 om 12:34

      @huge: Indrukwekkende lijst heeft hij gemaakt
      http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Tjaarda

      En leuk om te weten, dat er een Tjaarda Mustang bestaat, en dat dat model mee heeft gedaan aan .Fast and the Furious 4. Dat is toch cool om te kunnen zeggen.
      http://www.icollector.com/2008-Ford-Mustang-Custom-GT-550R-Designed-by-Tjaarda_i8593829

      en

      http://www.icollector.com/2008-Ford-Mustang-Custom-GT-550R-Designed-by-Tjaarda_i8593829

      Login om te reageren
      • lacker zegt

        20 juli 2013 om 12:36

        @lacker: Nog eentje,

        http://www.pim.net/3172011TJM53.jpg

        Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    18 juli 2013 om 21:52

    zo .. da,s een grote Ritmo ..

    Login om te reageren
  10. azenomei zegt

    18 juli 2013 om 22:04

    Rangerover clone. Lame.

    Login om te reageren
    • cocksdriveaudi zegt

      18 juli 2013 om 22:51

      @azenomei: de range rover vanaf 94 heeft erg veel weg van deze,vanaf opzij gezien, maar al opgemerkt dat dit hok er al een paar jaar eerder was?

      Login om te reageren
    • ruudw zegt

      18 juli 2013 om 22:55

      @azenomei: dat is haast een belediging voor RR

      Login om te reageren
  11. gearhead zegt

    18 juli 2013 om 22:39

    En jrk68 ejaculeert…….opzichtig…

    Login om te reageren
  12. Duell zegt

    19 juli 2013 om 07:29

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Other-Makes-Laforza-Laforza-Laforza-42-405-Original-Miles-/171075593108?pt=US_Cars_Trucks&hash=item27d4e66394&vxp=mtr#v4-42

    Deze Amerikaanse 1989 Laforza ziet er best goed uit qua leeftijd.

    Login om te reageren
  13. darkpluisje zegt

    19 juli 2013 om 08:02

    455pk op die kruiwagen wieltjes :O wat een feest moet dat geweest zijn

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      19 juli 2013 om 18:33

      @darkpluisje:

      Die Polizia uit voering is geen V8, maar een turbodiesel.
      Dus dat loopt wel los denk ik.

      Login om te reageren
  14. marialaforza zegt

    28 oktober 2013 om 22:07

    Hallo mensen, Ik heb een Rayton Fissore Magnum 4×4 td 2.5…. Hij rijdt heerlijk en mocht je geinteresseerd zijn om eens te komen kijken, laat maar weten. Nog even en hij is 30 jaar oud en bijna als nieuw, met slechts 23.000 km op de teller!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North