• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW i3: alle technische details maar geen foto’s

Auteur: CasperH, gepost 10 juli 2013 om 09:15 – 15 Reacties

Afbeelding BMW i3: alle technische details maar geen foto’sAfbeelding BMW i3: alle technische details maar geen foto’sAfbeelding BMW i3: alle technische details maar geen foto’sAfbeelding BMW i3: alle technische details maar geen foto’s

BMW i3: alle technische details
De onthulling komt steeds dichterbij en we ontvingen zojuist alle technische details maar BMW vindt het schijnbaar nog steeds te vroeg voor foto’s van hun elektrische i3.

De BMW i3 is een grotendeels van carbon gemaakte auto die zich volledig richt op duurzame mobiliteit, aldus BMW. Voorzien van een volledig elektrische aandrijving met een 170 pk / 250 Nm sterke elektromotor als basis moet deze auto “alles zijn wat van een BMW wordt verwacht”. Premium elektrisch dus, maar we verwachten van een BMW toch ook altijd “Freude am fahren” en een beetje sportiviteit, toch?

De i3 is onderdeel van BMW’s modellenoffensief en komt in de vorm van een stadsauto die volledig als elektrische auto ontwikkeld is door de divisie eDrive binnen BMW. Dat is een voordeel want daardoor kon er bijvoorbeeld een ruim interieur ontwikkeld worden. De auto is voor een belangrijk deel gemaakt van CFRP (Carbon-Fibre Reinforced Plastic) en is daardoor behoorlijk stijf en tot 30% lichter dan een vergelijkbare auto van staal. De auto weegt 1195 kilo en heeft een 50/50 gewichtsverdeling. Daarnaast wordt het onderstel sportief afgesteld en worden de achterwielen aangedreven. Ja, zelfs 19 inch is standaard op de i3, al zijn de bandjes wel wat skinny in de maat 155/70 R19.

Toch moet deze i3 in staat zijn in 7,2 seconden naar de 100 te blazen en de topsnelheid is begrensd op 150 kilometer per uur. De tussensprint van 80 naar 120 moet in minder dan 5 seconden mogelijk zijn. Lijkt ons voldoende voor een auto die als stadsauto gebruikt zal gaan worden. De 230 kilo wegende batterij met een capaciteit van 22 KWh krijgt een garantie van 8 jaar of 100.000 kilometer mee en wordt -als het nodig is- verwarmd of gekoeld voor optimale prestaties. Een volle accu brengt je maximaal 200 kilometer ver in ECO PRO+ modus. Wil je graag een beetje verder komen dan is er een optionele range-extender te bestellen die 34 pk levert en de actieradius vergroot tot 300 kilometer. De bagageruimte blijft bij aanvinken van deze optie ongewijzigd en een 9 liter grote tank wordt aan de voorzijde van de auto geplaatst. De BMW i3 kan aan een normaal stopcontact gehangen worden of je kan kiezen voor een i Wallbox met behulp van een snellader in 30 minuten je auto voor 80 procent kan opladen. Mooi man. Als je onderweg de accu’s compleet leeg rijdt haal je maximaal 120 kilometer op alleen benzine dus mocht je op wintersport willen op de i3, plan je tankstops dan met zorg.

Prijzen zijn nog niet bekend maar de geruchten waren dat het ding ongeveer €25.000 euro zou kosten. Rest ons alleen nog de vraag waarom we in hemelsnaam geen foto’s van de i3 te zien krijgen maar alleen een stel renders van het geraamte en de techniek. Is het ding echt zo lelijk als de patenttekeningen en de spyshots doen vermoeden en wil zelfs BMW de foto’s niet tonen? Het lijkt er in ieder geval op dat BMW ons uitgebreid de tijd gunt om aan het ontwerp te wennen.

Wij zijn benieuwd hoeveel animo er voor deze auto gaat zijn. Of zoals iemand hier op de redactie net mompelde: “Al die moeite met CFRP en dergelijke en nog steeds een range die niet beter is dan de gemiddelde elektrokar”.

UPDATE 10:30 – prijzen komen meer in de buurt van “een lekker aangeklede 3 serie” dus ga uit van een prijskaartje rond de 40.000 euro. Dat is overigens wel gebaseerd op de Amerikaanse versie, die standaard met range extender wordt geleverd.

Ook interessant!

  • BREEK: BMW i3 wordt elektrische 3 Serie!
  • BMW zet eindelijk een punt achter de i3
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Vermogen van kersverse Range Rover Sport SVR bekend
    Vermogen van kersverse Range Rover Sport SVR bekend

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, i3, iaa-2013, range-extender

Vorig bericht: « Jaguar Project 7 eert de D-Type
Volgend bericht: RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    10 juli 2013 om 09:20

    Was niet het plan om een eigen merk te starten voor dit soort dingen, genaamd I ?

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      10 juli 2013 om 09:25

      @norge: Is nu ook het geval, I is een submerk van BMW. Net zoals BMW M een submerk is.

      Login om te reageren
  2. coosbmw zegt

    10 juli 2013 om 09:24

    Wel lekker goedkoop!

    Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    10 juli 2013 om 09:26

    Gewoon te lijnen overtrekken en je ziet het design. Als je heel goed kijkt kun je het model zien.

    Login om te reageren
  4. mout zegt

    10 juli 2013 om 09:33

    Als ze ‘m zo doorzichtig laten is ie lang zo lelijk niet

    Login om te reageren
  5. imaginenl zegt

    10 juli 2013 om 09:39

    Die prijs zou echt revolutionair zijn. Zou eerder het dubbele verwachten gezien de gebruikte materialen en technieken.

    Login om te reageren
  6. flutterby zegt

    10 juli 2013 om 09:42

    -edit: check-

    Ik moet zeggen dat ik zeer geïnteresseerd ben in deze i3. Privé heb ik altijd BMW gereden en blijft toch altijd mijn voorkeur. Helaas loopt mijn lease contract loopt helaas nog ruim 2 jaar.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      10 juli 2013 om 10:03

      @flutterby: Oei, de maximale range van 300 km met een range extender is toch wel erg teleurstellend. Die benzine tank had wel wat groter gemogen om dit een succes te maken.

      Login om te reageren
  7. etijn zegt

    10 juli 2013 om 09:43

    “Al die moeite met CFRP en dergelijke en nog steeds een range die niet beter is dan de gemiddelde elektrokar”.

    de accu is het zwaarste onderdeel, maar met een lichte auto heb je minder accu nodig voor dezelfde range. En een range-extender die je 300 km ver brengt op 9 liter, dat ga je met een (mijn) ampera ook echt niet halen hoor, dat is ook dankzij laag totaal gewicht. en dat zou weer niet lukken met een accu van het formaat ampera (500 kg)

    Login om te reageren
  8. ghj13 zegt

    10 juli 2013 om 09:53

    Rijtest en meer foto’s:
    http://news.drive.com.au/drive/new-car-reviews/first-drive-review-bmw-i3-20130710-2pp3q.html

    Login om te reageren
  9. fit4fun zegt

    10 juli 2013 om 09:58

    Tesla geeft op de accu 8 jaar en max 200.000 km garantie. Lijkt mij ook voor de restwaarde een stuk beter. Niettemin erg knappe techniek van BMW.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      10 juli 2013 om 10:06

      @fit4fun: Ik denk niet dat dergelijke garantie overdraagbaar is bij verkoop?

      En als dat wel zo is, chapeau voor Tesla.

      Login om te reageren
  10. jerry zegt

    10 juli 2013 om 10:07

    Heb ook prijzen gehoord van +- 40.000 euro. Lijkt mij wat logischer dan 25.000. Maargoed sta open voor verrassingen.

    Login om te reageren
  11. gast zegt

    10 juli 2013 om 11:18

    de range van 300 km wordt beperkt door de 9 liter tank, maar je kan dus gewoon effe tanken onderweg… dus deze electro-car is wel degelijk goed bruikbaar…

    Alleen is mij niet helemaal duidelijk of de range extender genoeg power levert om ook met een “lege accu” te kunnen rijden zoals bij bijvoorbeeld de Ampera..

    Login om te reageren
  12. 3246cm252kw zegt

    10 juli 2013 om 17:50

    Wat een ultra zieke bandenmaat!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North