• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rechter bepaalt: niets mis met CBR theorie-examen

Auteur: Dennis, gepost 24 november 2006 om 21:41 – 16 Reacties

cbr

Veka Best, Nederlands grootste leverancier van leermiddelen voor rijexamens, had het CBR voor de rechter gedaagd, omdat het theorie-examen voor het rijbewijs onvoldoende zou deugen. Het examen zou te eenzijdig zijn en zich vooral richten op kennis van verkeersborden, terwijl de aspirant automobilisten juist een stukje inzicht zou moeten worden bijgebracht en worden geleerd hoe gevaarlijke situaties kunnen worden herkend.

Het gerechtshof in Den Haag heeft echter bepaald dat er niets mis is met het theorie-examen. De vragenbank van het CBR bevat volgens de rechter vragen over alle onderwerpen die in de regelingen worden genoemd. Tevens benadrukt de rechter dat het examen voortdurend wordt aanpast aan nieuwe regels en inzichten.

Ach, iedereen weet toch dat je pas echt leert rijden, nadat je je rijbewijs gehaald heb. Sommigen leren het nooit, die heb je ook. (bron: bovagkrant.nl)

Ook interessant!

  • rijscholen belabberd
    Rij-examen tijdens lockdown, kan dat nu nog?
  • Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
    Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
  • Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR
  • Honderden rijexamens afgezegd omdat er geen examinatoren zijn
    Honderden rijexamens afgezegd omdat er geen examinatoren zijn

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

cbr, rijbewijs, theorie-examen, Verkeer

Vorig bericht: « Vrijmivideo: de achtervolging in Bullitt
Volgend bericht: Mr. Beckham, we got him! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ejay zegt

    24 november 2006 om 22:11

    “Ach, iedereen weet toch dat je pas echt leert rijden, nadat je je rijbewijs gehaald heb”

    Inderdaad, maar het basic inzicht leer je met rijden. Inzicht uit een boekje heb je niet zoveel aan. Je moet gewoon de theorie van de borden en regeltjes leren, maar inzicht leren doe je bij het eigenlijke rijden.

    Login om te reageren
  2. armada zegt

    24 november 2006 om 22:22

    alleen is het dan zo jammer dat een hoop jongeren meteen asociaal leren rijden zodra ze geslaagd zijn. Ben zelf 23, maar als ik sommige leeftijdsgenoten zie rijden…………….

    Login om te reageren
  3. armada zegt

    24 november 2006 om 22:23

    sorry, per ongeluk een keer teveel op plaatsen gekikt.

    Login om te reageren
  4. shivan zegt

    24 november 2006 om 22:31

    ik moet dinsdag voor me theorie kijken hoe makkelijk het is:P weet in iedergeval waar ik voor moet leren:D

    Login om te reageren
  5. Leon zegt

    24 november 2006 om 22:42

    Klopt als een bus… Wat heb je nou aan inzicht op papier?? Inzicht verkrijg je in de praktijk.
    Net wat armada zegt: het zijn die “jongere” die na het behalen van het rijbewijs plots zwaar asociaal gaan rijden.

    Zelf ben ik ook net 22. Ik rij in een Ford Escort RS2000 en rij motor op een Yamaha R1 en ik hou absoluut van stevig doorrijden. En dat doe ik ook wel, maar ik reken mezelf absoluut niet tot het asociaal rijdende jongeren clubje aangezien ik wel op een beheerste manier hard rij…

    Heel anders dan bepaalde Golf 2 GTI’s met 18/19 jarige erin ;)

    Login om te reageren
  6. AJ zegt

    24 november 2006 om 22:50

    Achja, je blijft leren. Ik heb diverse gevorderde rij opleidingen gevolgd maar nog steeds merk ik dat ik dingen beter doe dan bijvoorbeeld een jaar geleden. En ik weet nu al dat ik dat over een jaar weer zeg. :)

    Login om te reageren
  7. BMW320CI zegt

    24 november 2006 om 23:12

    Ik heb toevallig afgelopen dinsdag me theorie behaalt in Amsterdam , ik had 3 fout , wat ik dan weer raar vind is dat je niet ziet WELKE vragen je fout hebt alleen welke CATOGERIE….
    wat ook raar is , de meesten zakken bij de TTT ( tussentijdse toets ) maar na 10 á 15 uur rijles en het echte examen of het 2e examen haal je het wel….
    het is ook gewoon een kwestie van geluk

    Login om te reageren
  8. Nullius zegt

    24 november 2006 om 23:22

    @Leon: dat is nu net het probleem … elke jongere denkt gewoon dat ie beheerst hard rijdt.
    Dat denk ik van mezelf ook (ben er 20), daar niet van.
    Toch ben ik me er van bewust dat ik af en toe gewoon niet goed bezig ben, al denk ik op dat moment dat het wel zo is.
    Daarom net dat ik blij ben dat ik met een Opel Kadett van 25j heb leren rijden. Nu rijd ik met een Ford Fiesta van 12j oud.
    Een golfje met 150pk rijd ik sowieso aan diggelen, al zou ik het liefst met een Audi RS4 rijden ofzo.
    Ik weet gewoon dat dat niet verantwoord is en dat is net het probleem van sommige ouders.
    Ik zie meer en meer jongeren met een uitgebouwde audi, volkswagen, porsche, bmw en soms zelfs porsches … t’is net of je wil van je kinderen vanaf.

    Login om te reageren
  9. Zoef zegt

    25 november 2006 om 01:37

    Ik vind dat een slip- en remcursus een absolute must zou moeten zijn bij een rij-examen. Misschien zelfs ook voor de huidige rijbewijzers.

    Login om te reageren
  10. kawouter zegt

    25 november 2006 om 10:25

    Wat dacht je van een verplichte opfriscursus voor ‘ervaren bestuurders’, zo 1 x in de 10 jaar bijvoorbeeld. Er zijn in mijn ogen heel wat bestuurders die al decennia lang op ons wegennet rondrijden, maar nog steeds ver verkeersregels van 30 jaar terug hanteren.

    Leuk voorbeeldje vind ik de spitsstroken op de snelwegen, waarbij je dus in feite geacht wordt op de vluchtstrook te rijden. Dit is ook niet ontzettend voor de hand liggend, maar wel een recente ‘verrijking’ van onze verkeersregels. Heel veel mensen weten dit niet, of doen het gewoon niet.

    Kennis veroudert, iedereen met een baan zal met enige regelmaat op cursus moeten om ‘bij te blijven’, waarom geldt dit dan niet voor rijbewijshouders?

    Login om te reageren
  11. dekster zegt

    25 november 2006 om 11:26

    @Kawouter
    NEE!!!!! hoe moet de oude man van het afgelegen dorpje dan naar de winkel gaan?

    Login om te reageren
  12. Leon zegt

    25 november 2006 om 19:03

    @ Nullius

    Oh, maar daar heb je volkomen gelijk in ;)
    Ik ben me van de volle 100% van bewust dat ik niet goed bezig ben als ik te hard rijd. Maar ik rij op een beschaafde manier te hard. Alleen waar het “kan”. Dus op wegen waar geen medeverkeer rondkachelt in ieder geval ;)

    Maar net wat je zegt, iedereen denkt van zichzelf dat hij beheerst en gecontroleerd door gast maar ondertussen doe je dat onbewust niet.

    Login om te reageren
  13. Jesko zegt

    25 november 2006 om 20:42

    ach, elke gozer van 18 tot in begin 20 zegt dat ie goed en beheerst te hard rijdt.

    maar dat is omdat ze niet in gevaarlijke situaties terecht komen, ik hoop voor leon dat als je in een levensgevaarlijke situatie terecht komt met je yamaha R1 dat je een heel ervaren bestuurder treft en dat DIE op dat moment jouw leven redt door de situatie om te keren naar een veilige situatie.

    Mijn broer rijdt ook motor, een Suzuki gsxr, die rijdt ook 300+, ook met verkeer op de weg. Dat is ook stom en dom.

    Trouwens, als ik me rijbewijs heb en misschien ook mn motor, dan ga ik ook zeker te hard rijden. maar roep alsjeblieft niet na maximaal 4 jaar rij ervaring dat je BEHEERST te hard rijdt.

    Login om te reageren
  14. mike zegt

    2 april 2007 om 21:34

    Toch wel vreemd dat Veka Best het over een groot aantal leerlingen heeft dat niet slaagt voor het CBR-theorie-examen, terwijl ze in hun eigen campagne vertellen dat 98% de eerste keer slaagt. Dat zegt toch genoeg over dit bedrijf.

    Maar ja: toch weer een beetje gratis reclame, of zou het toch anti-reclame zijn, om steeds maar weer opnieuw het CBR voor de rechtbank te dagvaarden

    Login om te reageren
  15. crb zegt

    23 oktober 2008 om 19:11

    98 procent?? weet je wel hoeveel mensen er in zo’n zaaltje passen?

    als het er 50 zijn is dat een redelijke bezetting. ik heb de tafeltjes niet geteld, maar in elke rij zakken zeker 6 mensen, dan kan je beter zeggen dat 2 procent slaagt, de rest zakt echt. Kan het weten, mag volgende week voor de 3de keer langs bij dat zaaltje…

    Login om te reageren
  16. Sebas zegt

    24 november 2009 om 11:18

    Ik vind t daarom ook wel goed dat ze nu voor de brommer/scooter ook een praktijk examen invoeren, Ik heb me rijbewijs nu een weekje, maar rijd al een jaar ofzo. Ik merk wel dat jeugd op een scooter automatisch gezien wordt als gasten die asso rijden, ik rijd juist heel voorzichtig omdat ik 1, dat gerucht de wereld uit wil helpen, en 2 niet mezelf en anderen in gevaar wil brengen :) dat is ook de reden dat ik netjes alles voorrang geef dat voorrang heeft, en dat soort dingen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North