• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Record: 149.000 auto’s in Nederland nog niet afbetaald

Auteur: ricardo, gepost 5 juli 2012 om 10:15 – 82 Reacties

Foute loan shark

Nederland afbetaalland. Nog nooit stonden er zoveel autoleningen open. In april 1998 waren dit er bijvoorbeeld nog maar 88.000. Een goeie 14 jaar later is dit best hard toegenomen. Kunnen we concluderen dat al die 50/50-deals (‘betaal nú de helft en over honder miljoen miljard jaar de rest!’) hard aanslaan?

Ja, dat kunnen we voorzichtig concluderen. Het op afbetaling kopen van een auto zat tijdelijk in een dip na 2009, mede dankzij alle crisisperikelen en het besef dat leningen daadwerkelijk geld kosten. Die vrees lijkt voorbij en er wordt voor een record geleend bij autoboeren.

NU.nl heeft de statistieken van het CBS op een rij gezet, waaruit blijkt dat er in april 2012 een bedrag van 1.323.000.000 euro uitstond. Deze 1,3 miljard verdelen over 149.000 leningbolides betekent dat er zo’n €9.000 per auto uitstaat.

Maar kosten die leningen daadwerkelijk geld? Veel dealers en importeurs hebben acties waarbij geen rente gerekend wordt over het nog niet afbetaalde bedrag. Het stigma dat auto’s op de pof kopen klauwen met rentegeld kost klopt dus vaak niet meer. En murw gebeukt worden met reclames waarbij veelal kleine auto’s worden aangeprezen met een 50/50-deal is dus best lucratief.

Keerzijde? Ja, die is er. Betaal die resterende 5 mille van je Corsa niet op tijd terug, en zowel Leen van Frisia als Dirk Scheringa komen persoonlijk je eveneens op afbetaling gekochte flatscreen van de muur schroeven. Oftewel, betaal niet op tijd terug en er komt alsnog een niet misselijke rente overheen. Iets met ‘lenen’ en ‘kost geld’.

Ook interessant!

  • Benzineprijs in Nederland bereikt alweer een record
  • Nederland is een McLaren 765LT á 400.000 euro rijker
    Nederland is een McLaren 765LT á 400.000 euro rijker
  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021
  • Auto-inbraken in Nederland gaan door het dak

Nieuwste artikelen

  • Lijstje: fraaie tinten blauw om je dag op te fleuren
  • Donkervoort P24 RS: extremer dan ooit, nu met V6!
  • Video: Nieuwe F1-auto van Max Verstappen klinkt … geweldig!
  • Fight: hoe houdt de Volvo EX60 zicht tegenover de BMW iX3 en de Mercedes-Benz GLC?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, record

Vorig bericht: « Renault Clio RS krijgt géén handbak
Volgend bericht: Formule 1-auto’s, dit is hoe ze evolueren [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. koelkast zegt

    5 juli 2012 om 10:19

    We weten dus allemaal gelijk wat voor auto’s dat zijn ;-)
    Neemt niet weg dat ik het niet zo heel kwalijk vind, het gaat om relatief (let op dat woord) kleine bedragen. In dit soort tijden is er niks beter dan dat geld rolt.
    @redactie
    Dirkie is er niet meer, en Leen van Frisia ook niet (was ook van Dirk)

    Login om te reageren
    • flipper zegt

      5 juli 2012 om 13:06

      Paupersloebers met hun kleine geleende rot autootjes! Allemaal verbieden, dan staan er ineens ook geen files meer. Pleps hoort te lopen, of in de bus of op de fiets te zitten en niet mij in de weg te rijden..

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    5 juli 2012 om 10:20

    Geld lenen van een arme Chinees om je nieuwe Polo te kopen…..

    Login om te reageren
  3. defqon1 zegt

    5 juli 2012 om 10:21

    Daarom leen ik niet, nooit niet, voor niks niet. Je komt altijd voor verrassingen te staan. Althans, dat heb ik in mijn omveging gezien.

    Login om te reageren
    • jobh zegt

      5 juli 2012 om 10:35

      @defqon1: ook geen hypotheek? anders kom je moelijk aan een huis

      Login om te reageren
      • defqon1 zegt

        5 juli 2012 om 10:49

        @jobh: daar heb je een punt en hypotheek zal wel moeten indedaad, laat ik dan even me reactie aanpassen (editknop anyone?): Daarom leen ik niet, nooit niet, voor niks niet. (behalve hypotheek) Je komt altijd voor verrassingen te staan. Althans, dat heb ik in mijn omveging gezien.
        En met die reactie doelde ik dan ook op het lenen voor auto’s, TV’s en bijvoorbeeld wasmaschine.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          5 juli 2012 om 11:03

          @defqon1:

          Toch kan het je alsnog overkomen. Stel je hebt kinderen en die moeten allebei nieuwe schoelboeken hebben. Dit wist je op voorhand dus je hebt er wat voor gespaard. Maar stom toevallig gaat ook opeens je CV naar de kloten en je vrouw rijdt haar WA-verzekerde auto total-loss.

          Dan heb je toch een probleem.

          Login om te reageren
          • mout zegt

            5 juli 2012 om 11:38

            @jack_abarth: Dat zou zo maar kunnen, inderdaad. Daarom houd ik een basisreserve aan van een tweedehandsje, een wasmachine en een lekkage aan mijn dak.
            Ook als dat betekent dat er nog geen flatscreen is gekomen.

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              5 juli 2012 om 11:54

              @mout:

              Dat is een goede instelling die ik zelf ook probeer na te streven. Alleen ik heb mijn huis pas anderhalf jaar (ik ben 24) dus ik ben nog bezig met mijn reserves op te bouwen.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                5 juli 2012 om 21:35

                @jack_abarth:

                speltip #1 ..

                altijd sparen ..
                maakt niet uit of je veel of weinig te besteden hebt ..
                ALTIJD sparen ..

                met geld in je back-spine gaat alles makkelijker ..
                en daar hoef je het niet eens voor uit te geven ..

              • kaasboerin zegt

                5 juli 2012 om 21:47

                @lincoln: Het vervelende is dat er veel mensen 0 besef van geld hebben. Moet je maar is die drama-programma’s op RTL kijken. Komt er een “deskundige” langs, die zegt dan tegen die dikke muts dat dat misschien eens 40 uur per week moet gaan werken i.p.v. 28.. En dan gaat dat janken en d’r zelf troosten door een nieuwe iPad te kopen diezelfde dag. Toch doorneuken en kinderen blijven “krijgen”.. €50k in de schuld, maar geen extra uurtje willen werken per week..

  4. Jokkebrok zegt

    5 juli 2012 om 10:22

    1.323.000 moeten een paar nulletjes bij… ;)

    Login om te reageren
    • defqon1 zegt

      5 juli 2012 om 10:24

      @Jokkebrok: Je was me net voor.

      Login om te reageren
  5. defqon1 zegt

    5 juli 2012 om 10:23

    En trouwens, 1.323.000 is volgens mij 1,3 miljoen…

    Login om te reageren
  6. collievb zegt

    5 juli 2012 om 10:25

    Dat die 50/50 deals geen geld (of rente) kosten is natuurlijk klink klare onzin. Prijs van de auto is gewoon hoger. Als je de auto in een keer betaald krijg je mischien wel 10 tot 15 procent korting op de aanschafprijs. Maar de meerkosten van zo’n deal zijn dus niet helemaal terug te rekening, dat klopt dan weer wel (iets met transparantie…..)

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 juli 2012 om 12:14

      @collievb: onzin, korting met en zonder financiering is gelijk maarrrr op de financiering zit nog provisie voor de dealers. Dus die doen dat graag!

      Login om te reageren
      • collievb zegt

        5 juli 2012 om 13:13

        @Svenska_Aeroplan_AB: Ja hoor tuurlijk die lening is helemaal gratis… ik denk dat je van je roze wolk af kunt komen, maar ik heb nog nooit van een gratis lening gehoord, waarbij de dealer ook nog eens een provisie daarbovenop ontvangt, bij die geldschieter wil ik mijn hypotheek wel afsluiten….

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          5 juli 2012 om 14:03

          @collievb: voor de klant is er inderdaad geen verschil. Dat is geen mening ofzo, maar een feit. Als mensen tegenwoordig zeggen ‘ik betaal in 1 keer, en hoef niet te financieren, krijg ik dan extra korting?’, zal de verkoper zeggen ‘nee, want ik heb ook een doelstelling van financieringen en krijg daar provisie op, dus sluit aub een lening af’. Op dit soort bijproducten wordt het meeste verdiend! Zelfde geldt bij hypotheken. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen enzo levert voor de tussenpersoon het meeste op.

          Login om te reageren
          • kleinelettersengetallen zegt

            5 juli 2012 om 14:08

            @Svenska_Aeroplan_AB: Onzin. Als je een 0% financiering neemt dan kan het zijn dat je wel degelijk een korting niet krijgt. Heb zelf bij Renault gewerkt en daar ging het zo. Maar, als de lening hoog genoeg is (pakweg vanaf 10.000 te financieren) dan heb je er wel nog altijd een voordeel aan. Moet je minder lenen, dan had je beter de extra korting gehad. Maar, geen verkoper die je dat zal vertellen op dat moment.

            Login om te reageren
    • Haakie zegt

      6 juli 2012 om 15:52

      @collievb: Let er maar eens op. Je kunt kiezen tussen een ‘renteloze lening’ of een extra inruilpremie van 4 cijfers. Hoezo die lening kost niets???

      Login om te reageren
  7. eklasse zegt

    5 juli 2012 om 10:26

    Blijkbaar is het een marketing ding geworden om klanten binnen te slepen. In de basis kost die lening niet veel extra en is er niks aan de hand. Het creeërt echter een cultuur waarbij mensen ipv een corsa een astra, een astra een insignia etc etc. Dan wordt het wel weer gevaarlijk.
    Als de drempel om te lenen eenmaal weg is is het hek van de dam en wordt alles op de pof gekocht. Zeepbeleconomie.

    Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    5 juli 2012 om 10:26

    ok… weliswaar 30% van het jaarlijkse aantal verkopen (hoewel een auto wss over meer dan 1 jaar afbetaald wordt) maar nog steeds maar 2% van het totale wagenpark.

    Een scheet, sowieso als je het vergelijkt met het aantal afbetaalde huizen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      5 juli 2012 om 10:38

      @Alwood: eensch…vind het totaal niet schokkend…

      Login om te reageren
    • mout zegt

      5 juli 2012 om 11:41

      @Alwood: Vind ik ook. Wat er alleen wel bij zou mogen, zijn de leasebakken. Dat is ook rijden op afbetaling. Voor de rijder, voor het bedrijf, en zeker ook voor de leasemaatschappij. Niet voor niets stonden die aan de rand van de afgrond in 2008.
      En dan gaat het wel over grote aantallen.

      Login om te reageren
      • kleinelettersengetallen zegt

        5 juli 2012 om 14:11

        @mout: Een leasing is een huur, niks afbetaling. Op het einde van de rit is de wagen niet van jou. Je bent ook geen wettelijke eigenaar. Volgens mij kan een leasing hier niet inzitten. Ik kan ook verkeerd zijn natuurlijk… Heeft iemand hier zicht op? Ik vroeg het me namelijk ook af of hier leasing wel in worden opgenomen?

        Login om te reageren
        • mout zegt

          5 juli 2012 om 14:28

          @kleinelettersengetallen: Afbetaald zijn ze niet. Dat is mijn punt. Voor de rijder: een betalingsachterstand kost je de auto, maar bovendien het afkopen van het contract. Dan komen ze dus ook je flatscreen van de muur schroeven.

          Login om te reageren
          • kleinelettersengetallen zegt

            5 juli 2012 om 15:54

            @mout: Neen, klopt allemaal wat je zegt. Aangezien er een wettelijk en boekhoudkundig verschil is, zou het kunnen dat deze wagens er niet worden bijgeteld.
            Immers, als je niet meer betaald stopt het HUURcontract (vergezeld van de nodige kosten dan wel :D).
            Het gaat mij hier enkel over het wettelijk en boekhoudkundig verschil. Theorie vs. praktijk eigenlijk.
            Je kan het vergelijken met een woning : als ik koop met een lening en ik betaal niet dan ben ik mijn huis kwijt. Als ik huur en ik betaal niet ook dan ben ik mijn huis kwijt. Maar een huurder heeft in deze geen schuld openstaan tov de bank.

            Login om te reageren
  9. the-budel-guy zegt

    5 juli 2012 om 10:27

    Geld lenen voor een auto. Hoe sneu kan je zijn. We gaan langzaam naar Amerikaanse toestanden kan je straks je 2de hands barrel van 9500 euro in 62 termijnen af betalen -.-

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      5 juli 2012 om 10:31

      @the-budel-guy: nederlanders lenen tegenwoordig overal geld voor… sinds jaar en dag koopt men telefoontjes al op afbetaling. Dan vind ik een auto nog een van de minst vreemde apparaten om geld voor te lenen, zeker bij een nieuwe. (hoewel ik niet snel nieuw zal kopen)

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        5 juli 2012 om 10:35

        @Alwood: dat van die telefoontjes ben ik al pijnlijk achter gekomen. Toen ik mijn IPhone ging kopen begon de verkoper al meteen over afbetalingen. Toen heb ik hem toch maar even duidelijk gemaakt dat we hier gewoon alles in 1 keer betalen. Als het zo door gaat kun je dadelijk je boodschappen nog afbetalen in 180 termijnen.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          5 juli 2012 om 11:55

          @the-budel-guy:

          Volgens mij begrijp je Alwood niet helemaal. Ik denk dat hij bedoelt dat je telefoon sowieso geleend is. Want je krijgt een gratis/voor weinig een toestel mee en dat betaal je af volgens het contract van 1 of 2 jaar.

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            5 juli 2012 om 15:19

            @jack_abarth: en daarom koop ik gewoon mijn telefoon en neem een ik sim only abonnement. Als je met een 2 jarig contract een ‘gratis’ iphone neemt dan kost zo’n ding wel bijna 1000 euro.

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              5 juli 2012 om 16:14

              @rufctr01:

              Same here, mijn telefoons gaan over het algemeen toch langer mee dan 2 jaar.

              Login om te reageren
  10. smartye36 zegt

    5 juli 2012 om 10:27

    als je geen nieuwe auto kunt kopen moet je ook geen geld er voor lenen vind ik.

    Login om te reageren
  11. koelkast zegt

    5 juli 2012 om 10:28

    @norge
    Geweldig toch kapitalisme?
    @defqon1
    Moah, dat hoeft niet mits je maar kan blijven voldoen aan je verplichtingen. Daar ging het vooral bij DSB mis, aan de ene kant een bedrijf dat wilde groeien en erg makkelijk was met geld lenen (te makkelijk soms) en aan de andere kant mensen die elke eurocent van hun inkomen aan wilde spreken om een krediet te maxxen voor die nieuwe keuken of auto. Mits je verantwoordelijk omgaat met kredieten is het niet noodzakelijkerwijs iets slechts.

    Login om te reageren
  12. bobb zegt

    5 juli 2012 om 10:29

    50/50 deal is trouwens vaak zonder rente. Niettemin zie ik een Nederlandse versie van dat “programma waar een schreeuwend viswijf en echte mannen in een tow truck afbetalingsproblemen oplossen” graag tegemoet.

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      5 juli 2012 om 10:32

      @bobb: haha geweldig programma het is zo nep dat je het bijna gaat geloven.

      Login om te reageren
      • joejojo2012 zegt

        5 juli 2012 om 11:44

        @the-budel-guy: haha, idd, doet me denken aan die andere show uit de jaren negentig – meen ik -. De Jerry Springer show.
        Zo echt, je zou er haast bang van worden ;)

        Login om te reageren
        • the-budel-guy zegt

          5 juli 2012 om 12:11

          @joejojo2012: hoewel ik van bouw jaar 1994 ben heb ik bijna alle afleveringen (terug) gekeken en ook daar kwam ik regelmatig niet bij van het laggen. :D

          Login om te reageren
  13. astra zegt

    5 juli 2012 om 10:35

    Ik ga voor 1 ding in mijn leven een lening aan, dat is voor een huis. Verder heb ik een heel simpel motto: als ik het niet zo kan betalen, dan heb ik het ook niet nodig. En heb ik het wel nodig, dan spaar ik eerst en koop ik daarna. Betekend wel dat ik niet in de nieuwste auto kan rijden, maar beide auto’s hier op de oprit zijn wel van mij/ons en niet van de bank.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      5 juli 2012 om 10:40

      @astra: saldeer het met je hypotheekschuld…en je hebt alsnog één grote openstaande lening…Ligt er maar aan hoe je ernaar kijkt.

      Login om te reageren
  14. sir_smokalot zegt

    5 juli 2012 om 10:38

    No hassel? Hassle! En een auto op afbetaling? Tsja.. Vragen om moeilijkheden.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      5 juli 2012 om 12:43

      what? No hassel??

      Login om te reageren
  15. midasracer zegt

    5 juli 2012 om 10:40

    Echt het domst wat je kunt doen, een auto op afbetaling. Als je een botsing krijgt en hij is total loss, betaal je voor iets wat je niet meer hebt. Zelfs met all risk en buiten je schuld, want de dagwaarde is altijd aanzienlijk minder dan de nieuwwaarde.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      5 juli 2012 om 10:44

      @midasracer: dat is gewoon een kwestie van goed verzekeren… je kan ook voor een x-aantal jaar tegen nieuwwaarde verzekeren.

      Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      5 juli 2012 om 10:44

      @midasracer: een collega van me had op afbetaling een BMW 520i gloednieuw tot hij na 6 maande dat ding tegen een boom parkeerde toe moest hij nog 4 en een half jaar betalen voor een auto die op de sloop stond.

      Login om te reageren
      • mrbones zegt

        5 juli 2012 om 10:46

        @the-budel-guy: verzekering?

        Login om te reageren
        • the-budel-guy zegt

          5 juli 2012 om 10:48

          @mrbones: die was WA verzekert.

          Login om te reageren
          • fant zegt

            5 juli 2012 om 11:05

            @the-budel-guy: dat is natuurlijk ook goed dom, een gloednieuwe 5 serie WA verzekeren :’)

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              5 juli 2012 om 12:37

              @fant: wou net zeggen. All risk bij zo’n auto lijkt me wel terecht..

              Login om te reageren
  16. koelkast zegt

    5 juli 2012 om 10:43

    @sir smokalot
    Tuurlijk, je neemt een bepaald risico maar verschil moet er zijn. Nogmaals, het is heel anders of je zo’n gebakje van 10 roodjes koopt of een Audi op afbetaling neemt. Gelukkig zijn alle reaguurders hier 3x modaalverdieners die allemaal zo even een tonnetje cash neerleggen voor hun nieuwe Beamer, Benz of Audi ;-)

    Login om te reageren
    • fant zegt

      5 juli 2012 om 11:09

      @koelkast: moet het persé een BMW, benz of Audi zijn dan? Kan men niet gewoon genoegen nemen met minder? Of koop eens tweedehands. Sommige mensen vinden zichzelf iets te geweldig, en vinden dat ze recht hebben op allerlei dingen die ze niet kunnen betalen. En dan gaan ze maar lenen…

      Login om te reageren
  17. robinio zegt

    5 juli 2012 om 10:48

    Ja best treurig eigenlijk, en dan doen alsof je veel geld hebt en een nieuwe auto kunt betalen. Maar Nederland is nou eenmaal lease- en leenland.

    Login om te reageren
  18. ar156sw zegt

    5 juli 2012 om 11:10

    Toen ik 15 jaar geleden in Florida op vakantie was, sprong 1 tv-reclame er voor mij echt uit.

    “Do you have 100 dollars? Do you have a steady job? Then you can own a brand new Corvette TODAY!”

    Kon je dus als burgerflipper bij de McD met 100 dollar spaarcentjes een nieuwe Corvette op gaan halen…

    Valt het hier toch nog wel mee :)

    Overigens is geld lenen om een auto te kopen niet zozeer een manier om duurder te rijden dan je eigenlijk kan, maar meer een manier om eerder die auto te kunnen kopen. Anders moet je eerst sparen. Dat is uiteindelijk wel goedkoper, omdat je dan rente krijgt in plaats van betaald. Eigenlijk moet je dus meer verdienen om dezelfde auto met geleend geld te kunnen kopen :D

    Login om te reageren
  19. ar156sw zegt

    5 juli 2012 om 11:11

    *betaalt… DOH!

    Login om te reageren
  20. bempi zegt

    5 juli 2012 om 11:11

    Tuurlijk kan je alles omzeilen. b.v. hypotheek aanvragen en dan het geld anders besteden zoals de meeste Nederlanders al eeuwen lang doen.
    Daarbij smeren banken met leuke praatjes hypotheken aan b.v. door te vertellen: Je wilt straks ook een leuke auto, tv of een bootje kopen. Leen dan wat extra en dan is het mogelijk ipv dat je alleen leent om een huis af te betalen.
    Voor zover ik weet als banken ruiken dat je van hun geleende geld een auto gaat kopen, dan krijg je een andere lening aangemeten met een hogere rente percentage.
    Het leen cultuur is misbruikt door de banken, die van alles aansmeren.
    Een goede vriend van mij kon geeneens 2 ton lenen voor z’n huis. Nee hij moest 5 ton lenen en 3 ton daarvan beleggen. Uiteindelijk heeft hij zijn lening bij Centraal Beheer kunnen krijgen en netjes afbetaald. Voor beide partijen een win win situatie.
    Het zijn vooral de midden inkomens die zich in de schulden nestelen en hopen aansluiting te vinden bij de top, maar je moet realistisch zijn dat is enkel voor sommige weggelegd. Zie het als beleggen. Eén iemand kan een klapper maken en 10 anderen vallen om.
    Wat je niet kan betalen moet je ook accepteren.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 juli 2012 om 12:21

      @bempi: dat is al aan banden gelegd door de overheid. Ten eerste is het deel consumptief krediet niet meer aftrekbaar en ten tweede mag je nog maar 103% van de waarde van het huis lenen.

      Login om te reageren
  21. ar156sw zegt

    5 juli 2012 om 11:21

    @Bempi: meer lenen in je hypotheek is uberhaupt lastig tegenwoordig, en voor zaken die niets me je huis te maken hebben gaat het hem zeker niet worden. Een lening voor een auto heeft inderdaad een veel hoger rentepercentage, omdat er minder onderpand tegenover staat.

    Overigens is 5 ton moeten lenen en 3 ton moeten beleggen voor een huis van 2 ton ronduit belachelijk, ik weet niet waar/wanneer dat is geweest, maar klinkt als oplichterij. Beleggen met 3 ton geleend geld… dan kan je beter russische roulette gaan spelen, minder risico :P

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      5 juli 2012 om 13:03

      @ar156sw:

      Het huis was eigenlijk 6 ton,maar hij had maar 2 ton nodig de rest had hij op zak, maar de Rabobank wilde hem dat geld niet lenen. Met ander woorden ze zijn arrogant en willen alleen in grote schalen verdienen en misbruik maken van mensen die gewoon hard willen werken en geen schulden willen hebben.

      Login om te reageren
  22. awesome zegt

    5 juli 2012 om 11:34

    *kijkt maar buiten en ziet daar een volledig contant betaalde Renault Scénic staan*

    *glimlacht*

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      5 juli 2012 om 15:23

      @awesome: 1

      Login om te reageren
  23. joejojo2012 zegt

    5 juli 2012 om 11:40

    Okay, statement van de dag:
    Alleen voor een woning leen je geld.

    Al het andere, dikke onzin en zonde van de centen.

    Login om te reageren
  24. QuattroBoy zegt

    5 juli 2012 om 11:42

    Nooit begrepen dat er mensen bestaan die zich tot over hun nek in de schulden steken om in 8 jaar lang in een 6e hands rothok te kunnen rijden…
    En dan ook nog met een voldaan gevoel de showroom verlaten

    Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      5 juli 2012 om 11:48

      @QuattroBoy: Ssstt, laat ze in hun waan….

      Bovendien hebben we ze nodig, dat zijn de echte aanjagers
      van de economie. Zonder hen was het peil van het vertrouwen in de economie nog stukken lager en zou CBS dit nooit hebben durven te publiceren.

      Login om te reageren
    • The360box zegt

      5 juli 2012 om 12:43

      @QuattroBoy: Ik volg je niet zo, je bedoelt een occasion?

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      5 juli 2012 om 14:05

      @QuattroBoy: Nooit begrepen dat mensen zich tot hun nek in de schulden steken om een nieuwe auto te kopen die tegen de tijd van de eerste servicebeurt al minstens een derde van zijn waarde heeft verloren.
      En dan ook nog met een voldaan gevoel de showroom verlaten…

      Maakt mij niet uit hoor, ik koop het ding wel als occasion van de 1e eigenaar, na een jaartje of 4 met 40-50k km voor de helft (of minder) van de nieuwwaarde. Ook al zou ik die aankoop financieren (wat ik tot nu toe nog nooit gedaan heb trouwens), dan ben ik nog goedkoper uit dan degene die z’n heilige koe nieuw koopt.

      Login om te reageren
  25. koelkast zegt

    5 juli 2012 om 11:47

    @fant
    Het punt is dat men doorgaans helemaal niet leent voor zo’n dikke kar, maar gewoon voor een klein boodschappen dingetje zoals uit het artikel al blijkt. Maar iedereen insinueert zowat dat het halve land een 2e hypotheek heeft afgesloten voor een dikke bak (ik pak gewoon even mijn favoriete drie). Er zullen heus wel een paar gefinancierde Beamers en Audi’s rijden, maar goed zolang je het kan beuren who cares. Als je het geld hebt en leent om zo niet alles in één keer weg te pompen in een auto ben je nog helemaal niet zo dom bezig.
    @bempi
    Dat gaat allang niet meer.
    @awesome
    Laat ik de reacties voor zijn, ik ben ook heel tevreden met mijn gebruikte -en compleet betaalde- Duitser ;-)

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      5 juli 2012 om 13:08

      @koelkast:

      Snap ik, maar zo ging het vroeger ( voor 2008 ) wel eeuwen lang aan toe in Nederland. Vind je het dan gek dat er een crisis ontstaat.
      Banken schuiven de schuld toe naar consumenten, maar zij weten dondersgoed wat ze aansmeren tegen mensen die financieël niet sterk staan.
      Ja er zullen enkele zijn die gesjoemeld hebben met hun financiën b.v. geld lenen en dat bedrag aan een andere bank laten zien om nog meer te kunnen lenen. Op schaal is dat misschien 10% schuld van dit soort volk, tegenover 90% banken schuld door extreem hoge hypotheken te verstrekken tegen oplopende rente percentages.
      Dit land is in 1 klap arm gemaakt door een paar amateur bankieren in een pak.

      Login om te reageren
    • mout zegt

      5 juli 2012 om 14:34

      @koelkast: Dat lenen is niet voor de kleine kar, want gemiddeld staar er 9.000 uit per kar. 1) Je leent meestal maar de helft of zo, en 2) ergens wordt er ook afbetaald. Dus die 9.000 is niet de lening aan het begin, maar het gemiddelde, dus misschien de helft of zo daarvan. Dat brengt de gemiddelde waarde ergens boven de 30.000.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 juli 2012 om 22:02

      @koelkast:
      Van die 3 die jij bedoelt is grofweg 20% betaalt.
      De rest is Lease, gewoon een andere manier van showen met andermans veren.

      Bij mij zijn ze trouwens gewoon betaald.

      Login om te reageren
  26. musztiistar zegt

    5 juli 2012 om 11:51

    Ik vind wel dat de leasebakken erbij moeten.. Maar waarom bekijkt iedereen het negatief als iemand een auto financieert betekent het niet gelijk dat die geen geld heeft. Misschien wilt hij/zij niet gelijk een groot bedrag neertellen voor een auto en heb je gewoon altijd wat geld aan de kant. Alhoewel ikzelf toch een wat goedkopere auto zou kopen zonder een lening als het om een auto rond de 10.000 gaat

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      5 juli 2012 om 12:38

      @musztiistar: Het geld dat je in dit geval aan de kant houd, gaat keihard op aan rente die je betaalt over het geleende bedrag.

      Login om te reageren
  27. Hubert zegt

    5 juli 2012 om 12:40

    Grappig, lijkt wel of ik de enige met een lening voor een auto heb.
    Ik kreeg een mooie deal en had op dat moment de cash niet.
    Leninkje voor 2jaar en nu is hij van mij.
    Probleem is dat ik niet kan sparen.
    Alles wat binnen komt gaat er uit.
    Mijn manier om te sparen is één keer per jaar de hypotheekaftrek en een waanzinnig hoog maandbedrag gas / water en licht. Dit krijg je dan ook jaarlijks terug.

    Login om te reageren
  28. The360box zegt

    5 juli 2012 om 12:41

    Wat dachten jullie van lease en dat soort meuk, precies hetzelfde hoor.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 juli 2012 om 21:38

      @The360box:

      afbetalen is lenen ..
      leasen is huren ..

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        7 juli 2012 om 01:07

        @lincoln: Wat dacht je van Leaseplan?

        Login om te reageren
  29. johanw zegt

    5 juli 2012 om 13:26

    het probleem ligt dat deze mensen niet kijken wat zo een auto daadwerkelijk kost na de looptijd van het contract. een auto die 10.000 euro kost, wordt al gauw 13000 euro.

    niet alleen moet je dit hele bedrag ophoesten waardoor je afschrijving enkel groter is omdat je de rente hier ook moet bij berekenen, maar hebben deze personen vaak niet het geld liggen om de restantwaarde te betalen en staan ze weer met lege handen.

    wat doen ze….weer een nieuw contract afsluiten voor een andere auto en gaat het riedeltje weer van voor af aan.

    tip: koop een oude auto van 1500 euro (daar zijn ook nog goede voor te vinden), rijdt die lekker een aantal jaren en spaar dan goed ipv rente te betalen en bouw dit telkens verder uit zodat je na een 5-10 jaar steeds een mooiere auto kan kopen. geduld loont dan..ipv hebzucht op de korte termijn.

    Login om te reageren
  30. wimbers zegt

    5 juli 2012 om 14:04

    lenen is wenen zei mijn opa altijd, en hij had gelijk.
    Je hoeft maar 1 keer kort de mist int e zijn gegaan om er lang last van te hebben.

    ik werk hard, en ik zorg altijd dat er een buffer is (inderdaad, voor die wasmachine, daklekkage, of ander onheil).
    het huis heeft een hypotheek met volledige aflossing, en dat doen we zo rap mogelijk. fiscaal niet het meest aantrekkelijk, en de bank ziet het liever ook niet (zie de boeteclausules op voortijdig afbetalen van leningen er maar op na)

    moraal. niet lenen. Als je mooie spullen wilt, ff geduld.
    disipline is het grootste goed..

    Login om te reageren
  31. kleinelettersengetallen zegt

    5 juli 2012 om 14:21

    Hangt allemaal van de situatie af. In België bestaan er situaties waarbij je als bedrijf of zelfstandige beter (=goedkoper) af bent door een lening te nemen dan door het bedrag cash op tafel te leggen. Als je tot deze groep behoort ben je eigenlijk gek dat je NIET zou lenen. Een randvoorwaarde hier is dat je inderdaad goed verzekerd moet zijn om bij een totaalverlies de nieuwwaarde terug te krijgen ipv de betaalde waarde met een afschrijving.
    En dit komt allemaal door het feit dat interesten in België voor 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Heel vreemd toen ik dit de eerste keer hoorde, maar het klopt wel.

    Login om te reageren
  32. rufctr01 zegt

    5 juli 2012 om 15:25

    Aangezien de VAGjes de meest verkochte auto’s zijn zullen percentueel gezien de meeste VAGjes ook wel van de bank zijn;-)

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      5 juli 2012 om 15:26

      @rufctr01: @mezelf: procentueel!!!

      Login om te reageren
  33. topless zegt

    5 juli 2012 om 21:18

    Door mijn werk heb ik inzicht in de leningen van mensen en ik schat dat de helft van de mensen BKR kredieten heeft lopen. En geld kost het altijd, geen enkele financier leent geld uit voor nop. Er moet altijd op verdiend worden en degenen die wel terugbetalen, betalen mee voor degenen die dat niet doen in de vorm van een risico-opslag.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North