Reddingsbrigade Bloemendaal rolt in zeer dikke G-klasse

Auteur: , 32 Reacties

Het Baywatch-gevoel komt een stapje dichterbij.

Om correct en snel werkzaamheden uit te voeren op minder begaanbare wegen is een voertuig met vierwielaandrijving een must. Eerder deze maand werd bekend dat de reddingsbrigade van Bloemendaal vanaf dit strandseizoen acties uitvoert met een Merc G-Klasse. Het team van JD Customs heeft de geländewagen extra dik gemaakt.

Het betreft een G 350D die onderhuids zwart is van kleur. Het bedrijf uit Bergschenhoek voorzag de 4×4 van een oranje wrap en bijpassende stickers. Firma Ruud Lemmens Special Vehicles was verantwoordelijk voor zwaailichten en sirenes.

Bezoekers aan het strand van Bloemendaal kunnen de G-klasse in actie zien. De strandambulance zal 365 dagen, 24 uur per dag inzetbaar zijn om reddingsacties uit te voeren. De Mercedes beschikt over drie zitplaatsen en er is ruimte voor een brancard. Met een 245 pk sterke drieliter diesel onder de kap is de strandambulance klaar om taken uit te voeren op het Noord-Hollandse strand.

Fotocredit: JD Customs



32 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Laatste keer dat ik bij Bloemendaal was en er een man op een brancard werd afgevoerd, was dat in een HZJ78 Landcruiser. Nou zal deze G klasse op het strand net zo ver komen, maar ik heb toch het idee dat een brancard er niet zo makkelijk in past, lijkt me dat je toch wat lengte te kort komt.
@fanboy: De meest recente Land Cruiser 70 doet het niet meer zo goed op los zand, omdat de vooras breeder is dan de achteras, vanwege de nieuwe V8.
@robert110: Vreemd verhaal. Maar dan zou het geen HZJ meer zijn maar een VDJ vanwege de motor.
En de HZJ (dus met de HZ inlijn motor) wordt ook gewoon nog geleverd.
En het zou me wel opgevallen zijn als het de V8 versie was, en dat was het volgens mij niet.

Even in het onderdelen systeem gespiekt, en ik zie dat de behuizing van vooras hetzelfde is voor een 6 in lijn versie als de V8.
@fanboy: Ik zit met de Australische Land cruiser in mijn hoofd, waar alleen nog maar de V8 leverbaar is (ik weet niet zeker of de 6 cylinder nog leverbaar is in andere landen). Daarom ging ik er vanuit dat als ze een nieuwe Land Cruiser 78 zouden aanschaffen het er een met V8 zou worden.

Maar om terug te komen op de assen. De V8 die Toyota in de Land Cruiser 70 heeft gehangen paste niet helemaal lekker, daarom hebben ze het een en andere verbreed. Waaronder de spoorbreedte aan de voorkant, ik dacht dat ze dat met een andere as hadden opgelost maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Ze hebben de achteras alleen nooit aangepast waardoor de auto achter een spoorbreedte van 1420 mm heeft en voor 1515 mm. Dit geeft problemen bij zachte ondergronden waaronder los zand.
@robert110: Dat is wel een erg groot verschil. Je zou het niets eens kunnen oplossen met absurde ET waardes.
Maarja, het is ook een 30 jaar oud ontwerp, nooit bedoelt voor de V8 diesel. Maar de HZ 6 inlijn blokken komen niet overal meer binnen vanwege emissie wetgeving. En de V8 diesel is erg populair.

Ik vermoed dat het hier nog altijd HZJ78’s zijn omdat die nog geleverd kunnen worden. Maar die zullen ook wel na zoveel jaar vervangen worden.
@fanboy: hier word de 70 serie helemaal niet meer geleverd als ik me niet vergis, en die ouderwetse L6 al helemaal niet natuurlijk. Het spoorbreedte probleem is trouwens wel op te lossen met extreme et waardes. Er zijn ook genoeg modificaties te krijgen waarmee het goed opgelost word. Lijkt me geen groot probleem bij een zwaar gemodificeerde auto zoals een ambulance.
@lekbak: Jawel, wordt al jaren nog steeds geleverd, maar ook al jaren niet meer bij de Toyota dealer. En ook met de 6 inlijn 1HZ. Zie onder andere:

http://www.fd4x4centre.nl/Toyota-4×4
@fanboy: Achteras verschil met vooras is geen probleem bij de Landcruisers 7# series na 2007. V8 TDI is in Australie geplaatst naar aanleiding van de emissie upgrade van Euro 2 naar Euro 3. Vanwege de iets afgezwakte eisen is de officiele kwalificatie voor Australie Euro 4, inmiddels vervangen door Euro 5.
Parallel daaraan is dezelfde chassis uitvoering uitgerust met de 1HZ 6 cyl. 4.2 diesel en de V6 benzine 1GR-FE motor. ( 4.0 liter ).
Het spoorbreedte verschil ” probleem ” zit bij sommige Australiërs tussen de oren en doordat er zoveel over geschreven is ( en zo weinig gebeurd ) blijft het gezeur maar voort duren. Persoonlijk kan ik aangeven dat mijn Landcruiser er niet minder om rijd, het is gewoon een beest, een soort dinosaurus, die ik voorlopig niet weg doe.
In november heeft Toyota een 2017 model van deze Landcruiser uitgebracht. 4.0 Benzine V6, 4.2 diesel nog steeds verkrijgbaar en de 4.5 TDI in links gestuurd. Voorlopig blijven ze nog zeker 4 jaar in produktie.
Nieuwe staan op Marktplaats met NL kenteken. Oja, voor ik het vergeet; Een nieuwe HZJ78 sponsoren was geen optie.
@1lrgue: Hoezo was een nieuwe HZJ78 sponsoren geen optie?

Maar de HZJ’s die hier worden aangeboden worden dus geleverd met Euro 5, dus daar is wel wat voor gedaan.
@fanboy: HZJ78 sponsoren is gewoon te duur. Bij de leverende firma moeten ze ook leven nietwaar. Als het nu Toyota Nederland was die de auto’s leverde was het waarschijnlijk een ander verhaal geworden. Nu helaas niet.

Aanpassing Euro 5 is kostbaar bij een motor die er nooit voor gebouwd is. Ontwerp 1987, geintroduceerd 1990 en eigenlijk nooit verder aangepast. Aanpassing Euro 5 ; € 8500,-
@1lrgue: Ik heb ook een HZJ78 en ben ook nog niet van plan de auto te verkopen. Persoonlijk vind ik het wel mooier staan als de achteras wat breder is. Echter spacers zijn me afgeraden dus laat ik zoals het is. Een soort dinosaurus is wel een mooie omschrijving… als ik op lange Afrika reis ben is het vooral mijn trouwe hond…. 4 lange Afrika reizen en altijd gewoon maar gaan….. Je kan er op vertrouwen !!!
@hzj78: Mijne is een VDJ76. Beetje aangepast en loopt als een tierelier. Hij is wel rechts gestuurd maar een links gestuurde is onderweg. Benieuwd of ik deze door de keuring krijg.

Het zijn inderdaad fabelachtige auto’s, ze hebben gewoon iets wat je bij de moderne auto’s niet meer vind. Dit zeggende moet ik aangeven dat het 2017 model in Australie / Nieuw Zeeland en Zuid Afrika airbags, ABS, stability control en NCAP 5 heeft. + DPF uiteraard.
@1lrgue: De eerste keer keuren was bij mij geen probleem. Op grijs kenteken zonder geblindeerde ramen. Na 6,5 jaar opnieuw laten keuren. Ik wilde graag een camperkenteken met het daarbij behorende kwart tarief weggenbelasting. Gelukt!! ideaal omdat je dan legaal me camperinrichting kan rijden en de verzekering bijzonder voordelig is. Succes met keuren!
@hzj78: Fijn te horen dat dit toen gelukt is. Nu gaat dat eigelijk niet meer. Ik verdenk de EEG ervan om ook hier een soort marktbescherming gecreerd te hebben. Af fabriek moet de minimum hoogte 130cm of meer zijn. Meeste Japanners / Koreanen halen dit niet, Europeanen wel.
Toyota heeft een versie van de 75 / 78 met extra hoog dak. Toyota leverde toen alleen de verhoogde spanten en in het land zelf ( Venezuela , ook zo’n fijn socialisten paradijs ) werd het kunstof dak gemaakt. Het kunstofdak heeft derhalve geen origineel onderdeelnummer dus bewijslast technisch niet aanvaardbaar voor de RDW. Spanten alleen was ook niet genoeg.
Er zijn er vanaf Kaatsheuvel wel een aantal geleverd met verlaagde vloer, binnen maat 204 x 40 x 131 cm ( L x B x H ). Dan had je wel een ” window van ” uitvoering.
Veel plezier met je HZJ78 en ben er zuinig op want als het aan figuren zoals Jesses Klaver ligt pakken ze ons alles af.
@fanboy: de beentjes buiten!! Negen van de tien keer is het toch lekker weer als je je zelf in coma zuipt @ beachclub Vroeger
Ik denk dat dit een gewone W463 is. De professional is nooit als 350 geleverd geweest (max 300).
Foto van het dashboard misschien?
@rulefollower: De professional is recent vernieuwd en heeft nu de 350 D in plaats van de 300 CDI.
Daar gaat ons belastinggeld…
@87sandyd: kijk liever hier tegenaan dan dat er weer een overheidsproject mislukt of andere miskoop wordt gedaan.
@87sandyd: De Knrm is niet afhankelijk van overheidsgeld
@welkom101: Ze kunnen dan bijna reddingsacties gaan uitvoeren in hun kassa. Geld als water blijkbaar. Het is ze gegund ook trouwens. Ik zie de Nederlandse overheid nog wel 60 Nissan Juke’s aanschaffen met een brancardtrekhaak.
@87sandyd: de alternatieven zijn net zo duur hoor.
@87sandyd: Nee, wordt allemaal gesponsord door bedrijven. Klopt dus niet wat je zegt.

De Landcruisers die er rijden hebben vaak zo’n Radio 538 sticker, maar er zijn meer bedrijven.
@87sandyd: /sarcasmoff
Hmm, ik weet dat de G een uitstekende terreinwagen is ook in de huidige professional vorm maar op een of andere manier komt ie niet meer over als een serieus reddingsvoertuig. Dat JD Customs de stickers heeft verzorgd helpt ook niet echt.
@robert110: de KNRM leeft van giften, dus kans is groot dat deze auto gesponsord is, met name door JD
@gbesuyen1 @welkom101: jullie hebben gelijk, maar deze wagen is van de Reddingsbrigade en niet van de KNRM, dat zijn echt twee verschillende organisaties. Overigens beide afhankelijk van vrijwilligers en donaties en idd niet van de overheid.
Wel zo leuk om erbij te vermelden dat dit allemaal is gerealiseerd dankzij Cor Millenaar B.V.! https://www.facebook.com/cormillenaar4x4/posts/1293110057445877
Wat voor nieuws is hier aan behalve ordinaire reclame?
@junior540: gepost om jou dwars te zitten
Ze hadden misschien beter een van de landmacht kunnen overkopen als ze er nog een in depot hadden staan. Dan had je een ambulance opbouw op gehad. En die komt ook overal op het strand. Aangezien die toch over zijn op de Amarok.
Houd hem maar, als ik in de Baywatch-stemming wil komen zoek ik wel naar plaatjes van Alexandra Daddario in haar Baywatch-outfit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).