• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Remmen Britse Suzuki Celerio werken niet boven 130 km/u

Auteur: ricardo, gepost 2 februari 2015 om 15:49 – 50 Reacties

Afbeelding Remmen Britse Suzuki Celerio werken niet boven 130 km/uAfbeelding Remmen Britse Suzuki Celerio werken niet boven 130 km/uAfbeelding Remmen Britse Suzuki Celerio werken niet boven 130 km/uAfbeelding Remmen Britse Suzuki Celerio werken niet boven 130 km/uAfbeelding Remmen Britse Suzuki Celerio werken niet boven 130 km/uAfbeelding Remmen Britse Suzuki Celerio werken niet boven 130 km/uAfbeelding Remmen Britse Suzuki Celerio werken niet boven 130 km/uAfbeelding Remmen Britse Suzuki Celerio werken niet boven 130 km/u

Suzuki Celerio is nieuwe Alto
Niet dat je vaak met Suzuki’s kleinste boven die snelheid komt, maar de Japanners hebben een groot probleem met de reminrichting.

Twee Britse autobladen hebben zichzelf voor de verandering weer relevant gemaakt door de Suzuki Celerio eens flink door de mangel te halen. Op de Millbrook Proving Ground, één van de grootste automotive testfaciliteiten in Europa, kreeg de 3,6 meter lange stadsauto een grondige test, waarbij ook een noodstop vanaf 80 Mph (129 km/u) werd uitgevoerd. Wat volgde kan door AutoCar en What Car? alleen worden omschreven als een total brake failure.

Geen remdruk

Bij het volledig intrappen van de rem bij 129 km/u zakte het pedaal van de Celerio volledig tot de bodem. Er kon geen enkele druk op het remsysteem worden gezet. Ook door het pedaal weer omhoog te halen (met kunstig voetenwerk, nemen we aan) en ‘m opnieuw in te trappen werd geen remvertraging veroorzaakt. De testpiloten konden de Celerio alleen stoppen door op de motor af te remmen en de handrem te gebruiken. Zo wordt je testdag van de Celerio wel in één klap spannend, dat wel.

Suzuki heeft er meteen alles aan gedaan om de zaak te onderzoeken. Er zijn ingenieurs naar het VK gevlogen om de tests en de testauto’s te onderzoeken, en de verkoop van rechtsgestuurde Celerio’s is per direct gestaakt. Dealers hebben een verkoopverbod gekregen, mogen zelfs geen testritjes meer uitvoeren, en klanten die reeds een Celerio met het stuur aan de rechterkant hebben ontvangen zijn geïnformeerd over het euvel. Met het nadrukkelijke verzoek om de auto tot nadere orde niet meer te gebruiken.

Geen paniek in Nederland

Navraag leert dat het louter de rechtsgestuurde Celerio’s zijn waar de problemen zich hebben voorgedaan. Nederlandse Celerio-rijders hoeven dus niet te vrezen voor remweigering en van een terugroepactie is geen sprake, aldus de importeur.

Ook interessant!

  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig
  • Deze opgehoogde Suzuki Jimny is extreem cool
  • Huh: Suzuki Jimny wordt ineens eenzitter

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

celerio, fail, Suzuki, terugroepactie

Vorig bericht: « Audi Q7 Plug-in Hybrid – 15% bijtelling
Volgend bericht: Ford Focus ST: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwm4 zegt

    2 februari 2015 om 15:55

    die troep was toch betrouwbaarder als vag?

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      2 februari 2015 om 15:57

      @bmwm4: *dan

      Login om te reageren
      • spoiler zegt

        2 februari 2015 om 16:32

        @str8six: neeeee beter

        Login om te reageren
      • gerjan zegt

        2 februari 2015 om 17:03

        @str8six: waar kom je weg? of moet ik zeggen: waar kom jij vandaan?

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          2 februari 2015 om 17:14

          @gerjan: ik zou zeggen het tweede. Maar om het makkelijker te maken: Waar woon je?

          Login om te reageren
      • bmwm4 zegt

        2 februari 2015 om 17:33

        @str8six: lerares Nederlands ofzo?

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          2 februari 2015 om 19:39

          @bmwm4: nee, ik spreek en schrijf gewoon m’n talen. Vooral m’n moedertaal.

          Login om te reageren
          • norge zegt

            2 februari 2015 om 19:50

            @str8six: Pas maar op, hij weet waar je huis woont..

            Login om te reageren
          • bmwm4 zegt

            2 februari 2015 om 20:51

            @str8six: snap ik, ik vergeet 1 woordje omdat ik het even snel tussendoor wat typte, maar het was geen onlogische zin geworden. en ik snap niet dat je zoveel “likes” krijgt want het is AUTOblog

            Login om te reageren
            • str8six zegt

              2 februari 2015 om 22:27

              @bmwm4: je vergeet geen woord. Je gebruikt het woord verkeerd. Ook zou je “en” met een hoofdletter kunnen schrijven. Je zou zelf de punt tussen “geworden” en “en” weg kunnen laten doordat je aan een opsomming begint, daarvoor heb je geen punt nodig om een zin af te sluiten omdat je met het woord “en” je opsomming vervolgd.

              Login om te reageren
              • Pino143 zegt

                2 februari 2015 om 23:06

                @str8six: vervolgt is met een T. /Grammar nazi out!/

              • str8six zegt

                2 februari 2015 om 23:11

                @Pino143: thanks for the heads up! Is ook wel lastig met een paar JD’s achter de kiezen. Maar slap excuus. Je hebt gelijk. Auf wiedersehen.

    • rb26dett zegt

      2 februari 2015 om 16:08

      @bmwm4: Nee joh, zij hebben nooit terug roep acties.

      Login om te reageren
      • bmwm4 zegt

        2 februari 2015 om 17:34

        @rb26dett: geen dingen zoals remmen die niet werken boven 130. zou rare scenarios geven bij een rs6 met dynamiek pakket plus pakket

        Login om te reageren
    • nasty zegt

      2 februari 2015 om 16:25

      @bmwm4: suzuki is ook geen fatsoenlijk merk

      Login om te reageren
      • Senne zegt

        2 februari 2015 om 18:47

        @nasty: Verklaar u nader graag…

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          2 februari 2015 om 22:34

          @senne: toch nog japanse fanboys op hun kot kunnen lokken, k dacht altijd dat ik er alleen voor stond ^^

          Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    2 februari 2015 om 16:02

    knap lullig toch, lijkt me doodeng zoiets!

    Login om te reageren
  3. bmwalpina zegt

    2 februari 2015 om 16:05

    Tikkeltje serieus DAN de Prius -gate

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      2 februari 2015 om 16:23

      @bmwalpina: *serieuzer

      Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    2 februari 2015 om 16:10

    Interessant. Misschien lees ik het verkeerd tussen de regels door, maar ze zijn dus nog aan het onderzoeken waar het probleem door wordt veroorzaakt, maar ze zijn er wél zeker van dat het alleen bij rechtsgestuurde modellen optreedt.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      2 februari 2015 om 20:38

      @potver7: Kan zijn dat de RHD en LHD-modellen uit verschillende fabrieken komen, en met stukken van verschillende onderdelenleveranciers zijn samen gestoken. De LHD’s hebben dit soort testen misschien al veelvuldig ondergaan door andere magazines en organisaties, en hebben geen probleem opgeleverd. Niettemin heel erg k*t dat dit kan gebeuren. Iemand heeft een ferme steek laten vallen.

      Ik vermoed dat de RHD’s worden gemaakt in India, bij Maruti-Suzuki. LHD waarschijnlijk Thailand…

      Login om te reageren
  5. audirijder zegt

    2 februari 2015 om 16:13

    Bejaarden rijden toch niet harder dan 50. Een terugroepactie heeft toch geen nut.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      2 februari 2015 om 16:43

      @audirijder: Totdat oma ‘m uitleent aan haar kleinzoon. Die rijdt ‘m wel even los hoor!

      Login om te reageren
    • sydney zegt

      2 februari 2015 om 17:06

      @audirijder: U is van het hokjesdenken? Simpeltjes hoor.

      Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    2 februari 2015 om 16:14

    Apart dat het juist met de recht gestuurde versie zou zijn. Je neemt toch aan dat gezien Suzuki uit Japan komt de tests tijdens de ontwikkeling met een rechtsgestuurde versie gedaan zijn.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      2 februari 2015 om 19:51

      @sketcher: De auto komt waarschijnlijk uit Turkije, correct me if i’am wrong..

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 februari 2015 om 20:41

        @norge: het probleem zat er bij het testen natuurlijk niet in. Maar tijdens productie kan er wel eens een mindere kwaliteit onderdeel geleverd gaan worden (heeft VW ook veel hinder van) en de gevolgen daarvan kunnen enorm zijn.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      2 februari 2015 om 20:47

      @sketcher: Celerio wordt gebouwd – en werd waarschijnlijk ook ontwikkeld – door Maruti-Suzuki in India.

      @Norge: Nope, India en Thailand. Suzuki heeft geen fabriek in Turkije.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        2 februari 2015 om 22:53

        @Esprit_de_Flandre: Thanx ;)

        Login om te reageren
  7. mazdarx zegt

    2 februari 2015 om 16:15

    Hoe kan dit nou weer gebeuren… Suzuki test die dingen toch ook op 100.001 punten, ik kan me echt niet voor stellen dat zoiets er doorheen glipt… Opzich reageren ze wel adequaat denk ik maar ik vind het gewoonweg niet kunnen.

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      2 februari 2015 om 20:07

      @mazdarx: fout, alleen op 100.000 punten! net 1 punt te weinig, maar lullig is ’t wel.

      Login om te reageren
  8. rijbewijzer zegt

    2 februari 2015 om 16:18

    _O-

    Login om te reageren
  9. vvti zegt

    2 februari 2015 om 16:18

    Bij de terugroepactie graag stem verheffen.

    Login om te reageren
  10. db87 zegt

    2 februari 2015 om 16:24

    Autootje is ook voor de Aziatische markt bedoelt, laat die rommel vooral daar.
    Hier is igg een mensenleven belangrijker dan een paar knaken besparen op een koekblik.

    Koop gewoon een Suzuki Swift, dan heb je een degelijke en deugdelijke auto.

    Login om te reageren
  11. scottishcarspotter2000 zegt

    2 februari 2015 om 16:25

    Had ik van de Jappen niet verwacht, al toch iets erger geweest als dit probleem bij een stereotiep land was opgemerkt, en een vent met z’n Italiaanse sportwagen met 300 km:h opeens niet meer kom remmen…

    Login om te reageren
  12. lambo4all zegt

    2 februari 2015 om 16:40

    Kan me niet herinneren dat ik ooit een suzuki harder heb zien gaan dan 130.. Eigelijk geen enkel probleem dus

    Login om te reageren
  13. mout zegt

    2 februari 2015 om 16:45

    Diep van binnen ben ik nogal een taal-nazi. Maar zelfs ik zie op een autoblog liever minder gezanik over spelling. Als en dan, vergelijkende trap, keuze tussen voltooid deelwoord en persoonsvorm: Lâ ma waaiuh – zelfs de juffen van mijn kinderen snappen het niet.

    OT: Geen remmen op snelheid… Dit lijkt me toch wel de ernstigste fout van een fabrikant in tijden!

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      2 februari 2015 om 17:14

      @mout: Mee eens, dat gezeik over een enkel taalvoudtje moet eens stoppen.Zolang het niet structureel is en veelvuldig hoofdletters en leestekens worden gebruikt danwel of eigenlijk vooral worden weggelaten maakt het mij niet uit.Ik stuur ook welleens een reactie terwijl ik buiten bezig ben om voorraadauto’s te verrijden.Dan type je welleens mis.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        2 februari 2015 om 20:52

        @sydney: Reacties typen tijdens het rijden?? Tsss…

        Login om te reageren
    • mout zegt

      2 februari 2015 om 17:30

      @mout: O ja. Voor wie mijn taal-nazischap niet gelooft: Dat vecht ik graag uit in een potje Wordfeud ;-)

      Login om te reageren
  14. knipperlichtje zegt

    2 februari 2015 om 16:56

    Hoe kan je hier nou niet achter komen? Er zal toch een topsnelheid gemeten moeten worden voor in het specificatieblaadje? Of zijn de resultaten van de linksgestuurde versie gewoon 1 op 1 overgenomen?

    Login om te reageren
  15. Tonnie zegt

    2 februari 2015 om 16:56

    De celerio, bij introductie al verouderd, zowel van binnen als van buiten. Daarmee bestemd voor de 65+ markt. Laten we daar nou net te veel van hebben. Als die het gaspedaal wat vaker weten te vinden in de vergrijzing straks verleden tijd dankzij deze auto.

    Login om te reageren
  16. stephanotis zegt

    2 februari 2015 om 17:29

    Raar, is toch echt “Made in Thailand”.

    Login om te reageren
    • willemseles zegt

      2 februari 2015 om 18:31

      @stephanotis: en de modelserie 2002 -2008 in India. Weinig Japans aan.

      Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    2 februari 2015 om 17:49

    Kan die auto je wel vooruit krijgen als je de ballen hebt om met dat ding 130 te rijden

    Login om te reageren
  18. Carreza zegt

    2 februari 2015 om 19:36

    Breaking news …

    Login om te reageren
  19. 850t5r zegt

    2 februari 2015 om 19:39

    T is gelukkig optijd ontdekt en ze nemen de juiste maatregelen. Er zijn zat merken die eerst 4 mensen laten crashen en het dan een ongeval noemen en na 3 jaar toch maar eens 800.000 auto’s terugroepen, dus ipv. Bashen zeg ik: Suzuki, goed bezig!

    Login om te reageren
  20. postzegel zegt

    2 februari 2015 om 20:33

    Onlangs voor ’t eerst zo’n ding zien rijden. Vond ’t maar vervelend, Ik haalde een vrachtwagen in en het vreemde ding hing op m’n achterbumper. Toen ik naar rechts ging, ging ie er met hoge snelheid vandoor. Let wel: ik zal op 120 km/h, daar waar 120 km/h was toegestaan,
    Acceleratie was niet zo denderend, dus ik kon het type plaatje goed genoeg lezen, maar de snelheid bleef wel oplopen en verdween vlot aan de horizon.

    Login om te reageren
  21. Esprit_de_Flandre zegt

    2 februari 2015 om 21:00

    Stiekem ben ik wel liefhebber van zo’n ‘saaie’ Japanse bakjes, maar als je de nieuwe Japanse Alto bekijkt, en dan krijgen we hier zo’n Celerio voorgeschoteld, dan vind ik toch dat Suzuki een grote marketingfout gemaakt heeft.

    De nieuwe Alto is een kek bakje, en leent zich zelfs voor wat tuning zoals we dat destijds zagen op een Citro Saxo bvb…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North