Niet dat je vaak met Suzuki’s kleinste boven die snelheid komt, maar de Japanners hebben een groot probleem met de reminrichting.
Twee Britse autobladen hebben zichzelf voor de verandering weer relevant gemaakt door de Suzuki Celerio eens flink door de mangel te halen. Op de Millbrook Proving Ground, één van de grootste automotive testfaciliteiten in Europa, kreeg de 3,6 meter lange stadsauto een grondige test, waarbij ook een noodstop vanaf 80 Mph (129 km/u) werd uitgevoerd. Wat volgde kan door AutoCar en What Car? alleen worden omschreven als een total brake failure.
Geen remdruk
Bij het volledig intrappen van de rem bij 129 km/u zakte het pedaal van de Celerio volledig tot de bodem. Er kon geen enkele druk op het remsysteem worden gezet. Ook door het pedaal weer omhoog te halen (met kunstig voetenwerk, nemen we aan) en ‘m opnieuw in te trappen werd geen remvertraging veroorzaakt. De testpiloten konden de Celerio alleen stoppen door op de motor af te remmen en de handrem te gebruiken. Zo wordt je testdag van de Celerio wel in één klap spannend, dat wel.
Suzuki heeft er meteen alles aan gedaan om de zaak te onderzoeken. Er zijn ingenieurs naar het VK gevlogen om de tests en de testauto’s te onderzoeken, en de verkoop van rechtsgestuurde Celerio’s is per direct gestaakt. Dealers hebben een verkoopverbod gekregen, mogen zelfs geen testritjes meer uitvoeren, en klanten die reeds een Celerio met het stuur aan de rechterkant hebben ontvangen zijn geïnformeerd over het euvel. Met het nadrukkelijke verzoek om de auto tot nadere orde niet meer te gebruiken.
Geen paniek in Nederland
Navraag leert dat het louter de rechtsgestuurde Celerio’s zijn waar de problemen zich hebben voorgedaan. Nederlandse Celerio-rijders hoeven dus niet te vrezen voor remweigering en van een terugroepactie is geen sprake, aldus de importeur.
die troep was toch betrouwbaarder als vag?
@bmwm4: *dan
@str8six: neeeee beter
@str8six: waar kom je weg? of moet ik zeggen: waar kom jij vandaan?
@gerjan: ik zou zeggen het tweede. Maar om het makkelijker te maken: Waar woon je?
@str8six: lerares Nederlands ofzo?
@bmwm4: nee, ik spreek en schrijf gewoon m’n talen. Vooral m’n moedertaal.
@str8six: Pas maar op, hij weet waar je huis woont..
@str8six: snap ik, ik vergeet 1 woordje omdat ik het even snel tussendoor wat typte, maar het was geen onlogische zin geworden. en ik snap niet dat je zoveel “likes” krijgt want het is AUTOblog
@bmwm4: je vergeet geen woord. Je gebruikt het woord verkeerd. Ook zou je “en” met een hoofdletter kunnen schrijven. Je zou zelf de punt tussen “geworden” en “en” weg kunnen laten doordat je aan een opsomming begint, daarvoor heb je geen punt nodig om een zin af te sluiten omdat je met het woord “en” je opsomming vervolgd.
@str8six: vervolgt is met een T. /Grammar nazi out!/
@Pino143: thanks for the heads up! Is ook wel lastig met een paar JD’s achter de kiezen. Maar slap excuus. Je hebt gelijk. Auf wiedersehen.
@bmwm4: Nee joh, zij hebben nooit terug roep acties.
@rb26dett: geen dingen zoals remmen die niet werken boven 130. zou rare scenarios geven bij een rs6 met dynamiek pakket plus pakket
@bmwm4: suzuki is ook geen fatsoenlijk merk
@nasty: Verklaar u nader graag…
@senne: toch nog japanse fanboys op hun kot kunnen lokken, k dacht altijd dat ik er alleen voor stond ^^
knap lullig toch, lijkt me doodeng zoiets!
Tikkeltje serieus DAN de Prius -gate
@bmwalpina: *serieuzer
Interessant. Misschien lees ik het verkeerd tussen de regels door, maar ze zijn dus nog aan het onderzoeken waar het probleem door wordt veroorzaakt, maar ze zijn er wél zeker van dat het alleen bij rechtsgestuurde modellen optreedt.
@potver7: Kan zijn dat de RHD en LHD-modellen uit verschillende fabrieken komen, en met stukken van verschillende onderdelenleveranciers zijn samen gestoken. De LHD’s hebben dit soort testen misschien al veelvuldig ondergaan door andere magazines en organisaties, en hebben geen probleem opgeleverd. Niettemin heel erg k*t dat dit kan gebeuren. Iemand heeft een ferme steek laten vallen.
Ik vermoed dat de RHD’s worden gemaakt in India, bij Maruti-Suzuki. LHD waarschijnlijk Thailand…
Bejaarden rijden toch niet harder dan 50. Een terugroepactie heeft toch geen nut.
@audirijder: Totdat oma ‘m uitleent aan haar kleinzoon. Die rijdt ‘m wel even los hoor!
@audirijder: U is van het hokjesdenken? Simpeltjes hoor.
Apart dat het juist met de recht gestuurde versie zou zijn. Je neemt toch aan dat gezien Suzuki uit Japan komt de tests tijdens de ontwikkeling met een rechtsgestuurde versie gedaan zijn.
@sketcher: De auto komt waarschijnlijk uit Turkije, correct me if i’am wrong..
@norge: het probleem zat er bij het testen natuurlijk niet in. Maar tijdens productie kan er wel eens een mindere kwaliteit onderdeel geleverd gaan worden (heeft VW ook veel hinder van) en de gevolgen daarvan kunnen enorm zijn.
@sketcher: Celerio wordt gebouwd – en werd waarschijnlijk ook ontwikkeld – door Maruti-Suzuki in India.
@Norge: Nope, India en Thailand. Suzuki heeft geen fabriek in Turkije.
@Esprit_de_Flandre: Thanx ;)
Hoe kan dit nou weer gebeuren… Suzuki test die dingen toch ook op 100.001 punten, ik kan me echt niet voor stellen dat zoiets er doorheen glipt… Opzich reageren ze wel adequaat denk ik maar ik vind het gewoonweg niet kunnen.
@mazdarx: fout, alleen op 100.000 punten! net 1 punt te weinig, maar lullig is ’t wel.
_O-
Bij de terugroepactie graag stem verheffen.
Autootje is ook voor de Aziatische markt bedoelt, laat die rommel vooral daar.
Hier is igg een mensenleven belangrijker dan een paar knaken besparen op een koekblik.
Koop gewoon een Suzuki Swift, dan heb je een degelijke en deugdelijke auto.
Had ik van de Jappen niet verwacht, al toch iets erger geweest als dit probleem bij een stereotiep land was opgemerkt, en een vent met z’n Italiaanse sportwagen met 300 km:h opeens niet meer kom remmen…
Kan me niet herinneren dat ik ooit een suzuki harder heb zien gaan dan 130.. Eigelijk geen enkel probleem dus
Diep van binnen ben ik nogal een taal-nazi. Maar zelfs ik zie op een autoblog liever minder gezanik over spelling. Als en dan, vergelijkende trap, keuze tussen voltooid deelwoord en persoonsvorm: Lâ ma waaiuh – zelfs de juffen van mijn kinderen snappen het niet.
OT: Geen remmen op snelheid… Dit lijkt me toch wel de ernstigste fout van een fabrikant in tijden!
@mout: Mee eens, dat gezeik over een enkel taalvoudtje moet eens stoppen.Zolang het niet structureel is en veelvuldig hoofdletters en leestekens worden gebruikt danwel of eigenlijk vooral worden weggelaten maakt het mij niet uit.Ik stuur ook welleens een reactie terwijl ik buiten bezig ben om voorraadauto’s te verrijden.Dan type je welleens mis.
@sydney: Reacties typen tijdens het rijden?? Tsss…
@mout: O ja. Voor wie mijn taal-nazischap niet gelooft: Dat vecht ik graag uit in een potje Wordfeud ;-)
Hoe kan je hier nou niet achter komen? Er zal toch een topsnelheid gemeten moeten worden voor in het specificatieblaadje? Of zijn de resultaten van de linksgestuurde versie gewoon 1 op 1 overgenomen?
De celerio, bij introductie al verouderd, zowel van binnen als van buiten. Daarmee bestemd voor de 65+ markt. Laten we daar nou net te veel van hebben. Als die het gaspedaal wat vaker weten te vinden in de vergrijzing straks verleden tijd dankzij deze auto.
Raar, is toch echt “Made in Thailand”.
@stephanotis: en de modelserie 2002 -2008 in India. Weinig Japans aan.
Kan die auto je wel vooruit krijgen als je de ballen hebt om met dat ding 130 te rijden
Breaking news …
T is gelukkig optijd ontdekt en ze nemen de juiste maatregelen. Er zijn zat merken die eerst 4 mensen laten crashen en het dan een ongeval noemen en na 3 jaar toch maar eens 800.000 auto’s terugroepen, dus ipv. Bashen zeg ik: Suzuki, goed bezig!
Onlangs voor ’t eerst zo’n ding zien rijden. Vond ’t maar vervelend, Ik haalde een vrachtwagen in en het vreemde ding hing op m’n achterbumper. Toen ik naar rechts ging, ging ie er met hoge snelheid vandoor. Let wel: ik zal op 120 km/h, daar waar 120 km/h was toegestaan,
Acceleratie was niet zo denderend, dus ik kon het type plaatje goed genoeg lezen, maar de snelheid bleef wel oplopen en verdween vlot aan de horizon.
Stiekem ben ik wel liefhebber van zo’n ‘saaie’ Japanse bakjes, maar als je de nieuwe Japanse Alto bekijkt, en dan krijgen we hier zo’n Celerio voorgeschoteld, dan vind ik toch dat Suzuki een grote marketingfout gemaakt heeft.
De nieuwe Alto is een kek bakje, en leent zich zelfs voor wat tuning zoals we dat destijds zagen op een Citro Saxo bvb…