• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Clio 197 Cup

Auteur: autoblogger, gepost 24 september 2007 om 11:54 – 29 Reacties

renault clio 197 cup

Daar gaan we weer, Renault heeft wederom een speciale versie van de Clio gemaakt. De Clio 197 Cup is gebaseerd op de Clio R27 (die inderdaad op een Cup-onderstel staat). De 197 Cup-versie moet wat tegengas geven aan al het Abarth geweld en zodoende het “sportieve imago” van Renault benadrukken (zie ook de Renault Modus en de Renault Scénic Conquest)…

Om het gewicht wat te verminderen zijn er aan de binnenkant enkele accessoires gestript, zoals de climate control, de keycard startfunctie, de elektrische ramen, etc. Verder heeft men Recaro sportstoelen gebruikt en is er aan de buitenkant een (ex-)hippe kleurencombo aangebracht… de gele teamkleur is dus vervangen door witte lak met zwarte 17-inch velgen (via autoblog.it).

Renault Clio 197 Cup
Renault Clio 197 Cup
Renault Clio 197 Cup

World Series by Renault
Under a motor sports concept unique in Europe, World Series by Renault events have drawn a total audience of 1,500,000 since the first meeting was held in 2005. The events combine a quality sports programme with other features appealing to a broader public than motor sports fans alone. To coincide with the World Series by Renault event at the Magny-Cours racetrack which took place the last weekend, Renault Sport Technologies presented the “World Series by Renault” Clio Renault Sport. This signature edition features a highly distinctive appearance, with black satin-finish wheels, dark anthracite hubcaps, and special “World Series By Renault” décor.

High performance with new gearbox staging
The “World Series by Renault” Clio Renault Sport makes the very most of the expressive personality of the 16-valve 2-litre normally aspirated engine, which is both supple (peak torque of 215 Nm at 5500 rpm) and powerful (200 hp [145kW] at 7250 rpm). The engine is coupled through a TL4 six-speed manual gearbox developed under the Renault-Nissan Alliance. On the fifth and sixth gears, the staging has been extended to improve vehicle acoustics, under motorway driving conditions in particular. The car reaches a top speed of 223 km/h. This gearbox adaptation will be carried across to all Clio Renault Sport versions from October.

An exceptionally technical yet affordable car
Like all models in the Clio Renault Sport range, this new signature edition features sophisticated aerodynamics, with extractors on the front wings and a rear diffuser derived from Formula One practice. Cup chassis and Recaro bucket seats are available on option.
The “World Series By Renault” Clio Renault Sport is available in a choice of three opaque colours (glacier white, dynamo blue, toro red) and two metal colours (profond black, monako blue).

Ook interessant!

  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Zo onsterfelijk is de Renault Clio II
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

clio, Renault, wit

Vorig bericht: « Ferrari Adonai F-800 concept design
Volgend bericht: Lexus IS250/350 Sportsline van Wald »

Lees Interacties

Reacties

  1. monk zegt

    24 september 2007 om 12:06

    wat is de bedoeling dat je ermee moet? issie gemaakt voor het circuit als track day-car waarmee je ook weer naar huis rijden kunt? of gewoon een sportieveling voor de openbare weg? in dat tweede geval heb je dus een stugge kale auto?

    Login om te reageren
  2. Djivy zegt

    24 september 2007 om 12:10

    Verdorie ik had het nog net voorspeld:
    http://www.djivy.be/2007/09/07/laatste-dag-met-de-clio-rs-het-verdict/

    En dat is GOED nieuws – waarvoor dank, Renault.

    Login om te reageren
  3. RScosworth zegt

    24 september 2007 om 12:21

    Kick Ass!
    Eindelijk weer een auto zonder overbodige troep erop, die zie je tegenwoordig niet vaak meer. ACC en elektrische ramen hoeft voor mij niet in deze klasse!

    @monk
    Precies, een snaaiharde auto die je niet op een trailer hoeft te zetten om hem ergens te kunnen gebruiken :)

    Login om te reageren
  4. oly zegt

    24 september 2007 om 12:32

    ouwe renault clio V6 dat was een monster

    Login om te reageren
  5. bramwillemse zegt

    24 september 2007 om 12:49

    tsja, goeie zaak he… gezien het feit dat enige kritiek op de r27 het gewicht was… als deze een paar kilo’tjes lichter is dat alleen maar meer reden om hem aan te schaffen. Nu nog die zak met geld :)

    Login om te reageren
  6. Alec zegt

    24 september 2007 om 12:58

    beetje teleurstellend,

    je kan beter een Clio sport kopen ofzo, die heeft tenminste nog een beetje comfort.
    Deze auto is leuk om op zondag middag op een circuit te slopen, maar daar blijft het dan bij.
    ik zou dan ook niet weten of er wel echt markt is voor deze auto?
    Waarschijnlijk is het gewoon een raclamestunt van renautl om hun sportprogramma aan te prijzen…..

    Login om te reageren
  7. PeterVanHteV zegt

    24 september 2007 om 13:04

    Hopen dat er een trend is ingezet: lichter met niet te veel pks. Nu nog de 1000kilo grens nemen en we kunnen weer gaan spelen.

    Login om te reageren
  8. Djivy zegt

    24 september 2007 om 13:07

    @Alec: teleurstellend vind ik dat net niet.

    De ‘gewone’ RS en R27 zijn schitterend hete hatchbacks met één probleem: overgewicht. En net dat pakt Renault met de Cup aan.

    Waarschijnlijk zelfs met een lagere prijs tot gevolg.

    Login om te reageren
  9. De Oerknal zegt

    24 september 2007 om 13:33

    @ monk

    In beide gevallen heb je een stugge, kale auto.. ;)

    Login om te reageren
  10. autoblogger zegt

    24 september 2007 om 13:41

    UPDATE: persbericht staat erbij, maar daar wordt weinig beschreven over de gewichtsafname…

    Login om te reageren
  11. RScosworth zegt

    24 september 2007 om 13:55

    De R27 heeft een top van 215km/h deze gaat volgens het persbericht 223. Hebben ze die extra 7km/h verkregen door enkel af te slanken? Dan zou ik wel willen weten hoeveel kilo’s er af zijn gegaan.

    Login om te reageren
  12. PieterA zegt

    24 september 2007 om 13:56

    Ziet er heel erg goed uit. Hopelijk tegen een lagere prijs doordat er zoveel gestript is.

    Weet iemand al de prijs?

    Login om te reageren
  13. marruk zegt

    24 september 2007 om 14:05

    ”…en zodoende het “sportieve imago” van Renault benadrukken (zie ook de Renault Modus en de Renault Scénic Conquest)”
    Jaja. En hoe zit het dan met een Megané RS of zo’n RS met een F1-kleurtje?
    Is dat niet sportief dan?
    Lijkt mij stukken sportiever dan een Modus,
    die nog minder sportief is dan een Opel Meriva.

    Login om te reageren
  14. autoblogger zegt

    24 september 2007 om 14:24

    @PieterA:
    “World Series By Renault” Clio Renault Sport €21,900
    Clio Renault Sport €23,200
    Clio Renault Sport Luxe €25,200
    Clio F1 Team R27 €24,700

    @marruk: zucht…. een Megane sportief? Nee joh.

    Login om te reageren
  15. autoblogger zegt

    24 september 2007 om 14:27

    PS: dat zijn de Franse prijzen…

    Login om te reageren
  16. Djivy zegt

    24 september 2007 om 14:27

    Volgens mij hebben die verrekte marketingguru’s ons weer bij ons pietje en is dit allesbehalve een ‘echte’ Cup-versie zoals bij de Phase 2 het geval was…

    Anders had het wel dubbel en dik in het persbericht gestaan.

    Al laat de goedkopere prijs wel vermoeden dat er iets ontbreekt…

    Login om te reageren
  17. Turbopaultje zegt

    24 september 2007 om 14:45

    Een Renault Sport niet “sportief” genoeg ……. ? Beelden zeggen meer dan woorden:

    http://www.youtube.com/watch?v=9zJbU0ihRHg

    Login om te reageren
  18. Rick zegt

    24 september 2007 om 15:23

    geel vind ik hem mooier!

    Login om te reageren
  19. Timmie zegt

    24 september 2007 om 16:04

    De luchthapper in de voorbumper had best wat groter gemogen. Van de voorkant gezien zou je niet zeggen dat het een speciale versie is…

    Login om te reageren
  20. Snoepie zegt

    24 september 2007 om 17:07

    Het is me veel te goedkoop zo een witte kleur. En heeel snel uit de mode ….

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    24 september 2007 om 20:20

    Nu het toch over de Clio gaat, weet iemand waar die Clio’s op slaan die ik de laatste tijd steeds vaker zie rijden? Het gaat om gewone Clio’s (geen snelle dus) met een bestickering van de F1-wagens van Renault. Heel lelijk vind ik persoonlijk, maar wat is het? Een speciale actie op het moment? :?

    Login om te reageren
  22. Robin zegt

    24 september 2007 om 20:24

    Eerder een fiat denk ik, hoewel dit ook wel bruut is.

    Login om te reageren
  23. Turbopaultje zegt

    24 september 2007 om 21:24

    Bruut is dat het goede woord voor een snelle Kliko ? Nee, eerder een pure adrenalinepomp……….:

    http://www.youtube.com/watch?v=qhZYUzsrN5g

    http://www.youtube.com/watch?v=JxLVbIX78UA

    Login om te reageren
  24. w0o0dy zegt

    24 september 2007 om 22:02

    die uitlaten in de diffuser zijn erg cool! Leuk ding, maar dan moet ie wel 80/100kg lichter zijn geworden of een heel stuk goedkoper. Airco is toch wel handig.

    Login om te reageren
  25. Djivy zegt

    26 september 2007 om 10:22

    Laat zitten – net bevestiging gekregen van de Belgische perschef dat deze reeks enkel in Frankrijk gecommercialiseerd wordt.

    Login om te reageren
  26. bart zegt

    1 oktober 2007 om 00:54

    ik rijd momenteel met een clio rs bwj 2000 ( 172 pk versie ) en het ding gaat heel goed , nu heb ik onlangs mee mogen rijden met de nieuwe clio 3 rs ( 200 pk ) en moet zeggen dit word zekers de volgende die in mijn bezit zal komen
    eerst en vooral ongelooflijk goede remmen op de nieuwe en met de 6 bak rijden is echt toffe fun
    kan hem eigenlijk iedereen aanraaden die iets speciaal wilt hebben en natuurlijk de nodige eurokes ervoor over hft hè
    gr bart

    Login om te reageren
  27. Rik zegt

    5 november 2007 om 16:21

    als eerste – de gestickerde clio`s zijn een onderdeel van ING. als je daar goed presteerd krijg je zo`n auto voor een bepaalde tijd mee als beloning.

    ten tweede – komt de cup versie voor de straat ook in NL in jan. 2008 staat hij in rotterdam te koop. is 140 kg lichter dan de normale rs. dus het wordt een leuk autootje om lekker mee te scheuren.

    Login om te reageren
  28. Citrofiel zegt

    5 november 2007 om 17:03

    @ Rik; Dank je!

    Login om te reageren
  29. Mark zegt

    16 januari 2008 om 19:19

    Ik heb steeds Clio RS’en gereden en ben zelf sinds 99 actief geweest in de Clio Cup. De nieuwe Cup versie is sinds kort te bestellen in België. 18650 euro kost ie.

    Ik wil toch enkele misverstanden die hierboven aangehaald worden uit de wereld helpen :)

    1) Wit is momenteel de meest verkochte kleur voor sportieve wagens en zal dus zeker niet snel uit de mode zijn. Het is een echte trend in de VS en verre omstreken :)

    2) De topsnelheid van alle Clio RS’en is gestegen van 215 naar 223 km/u, dankzij de verbeteringen aan de 6-bak. Alle RS’en vanaf oktober 2007 zouden dus een hogere top moeten halen

    3) De ouwe V6 was inderdaad een zeer snelle Clio, maar zeer ongeschikt voor circuit! Deze Clio’s zijn uitermate tricky en gevaarlijk qua weggedrag.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North