• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Clio is officieel! [updated]

Auteur: ricardo, gepost 3 juli 2012 om 14:29 – 48 Reacties

Renault Clio 2013

Iets voor de onthulling van de nieuwe Clio is de compacte Fransoos in vol ornaat het internet opgerold. Deze keer blijft het niet bij een vaag fotootje of een persplaat, maar kunnen we hem eindelijk van alle kanten bekijken.

De vierde generatie van de Renault Clio is getekend door Nederlander Laurens van den Acker en zet Renault, dat in de eerste vijf maanden van 2012 een forse verkoopdaling te verduren kreeg in Europa, mogelijk weer bovenin de verkoopregionen. Het debuut van de versgebakken Clio is op de Autosalon van Parijs dit najaar en de verkoop zal niet lang daarna van start gaan.

Onder de kap komt een brandstoftechnisch interessant blok te liggen: De Energy TCe met een inhoud van 899 cc, verdeeld over drie cilinders. Deze staafmixer met 90 pk, 135 Nm en een drinkgedrag van 4,3 liter per 100 km zal waarschijnlijk prima als stadsauto-aandrijflijn fungeren. Het andere uiterste is natuurlijk de Clio RS, maar die houden ze nog even onder de pet. Alhoewel, op Goodwood mocht hij in camouflage verpakking toch nog even zijn 1.6 met ongetwijfeld meer dan 200 pk (225?) laten brullen.

Dieseltankers hebben de keuze uit een 1.5 dCi met 75 of 90 pk. De minst potente zelfontsteker stoot hierbij 83 gram CO2/km uit. Het design is duidelijk afkomstig van Renault’s conceptauto’s als de DeZir, en van de zijkant valt op da de motorkap er een beetje op is ‘gelegd’. De donkere koplampen zien er overigens erg gaaf uit, net als de vouw onderin de portieren. De deurgrepen zijn op een Alfa-achtige manier weggewerkt in de C-stijlen en achteraan.

Straks volgt de onthulling, waarbij we dit artikel van verse info zullen voorzien en je alles te weten komt over de motoren en opties. Tot die tijd vragen we ons af hoe vingerafdruk-gevoelig die middenconsole is.

UPDATE: Video’s op autojunk.

Ook interessant!

  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Zo onsterfelijk is de Renault Clio II
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

clio, laurens-van-den-acker, parijs-2012, Renault, rood

Vorig bericht: « Maria de Villota crasht, vecht voor haar leven [F1]
Volgend bericht: McLaren MP4-12C Spider: laat de zomer maar komen »

Lees Interacties

Reacties

  1. 911GT2 zegt

    3 juli 2012 om 14:35

    Mooi ding… Ben benieuwd naar de RS!

    Login om te reageren
  2. bempi zegt

    3 juli 2012 om 14:38

    Ziet er leuk uit, maar ik zou hem nooit kopen. Puur omdat het Renault is.

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      3 juli 2012 om 20:36

      @bempi: goede rede.

      Login om te reageren
    • sandervzanten zegt

      3 juli 2012 om 22:02

      @bempi: Ik ben altijd fan geweest van Duitse auto’s, werk tenslotte bij een universele leasemaatschappij die voor een groot deel VAG-gerelateerd is, maar rij nu al mijn tweede Clio en ben teruggekomen op dit soort uitspraken.

      Heb de eerste Clio puur gekozen vanwege lage kosten, maar mijn tweede (clio C) is echt gekocht omdat de eerste goed bevallen is. Nooit problemen mee en rijdt er zeker niet zachtjes mee. Vind hem vele malen beter sturen dan de Corsa of Polo (vorig model zeker). Qua prijs en opties een veel betere keus!

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        3 juli 2012 om 23:34

        @sandervzanten: een ford fiesta vind ik voor ongeveer dezelfde prijsklasse net iets beter. ik heb zelf ooit een clio gereden als leenauto ivm schadeherstel. de weg naar mijn huis met dat ding was een zee van frustratie. ik wilde bijna zelfmoord plegen.

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          4 juli 2012 om 01:15

          @bempi: last van depressieviteit? Daar hebben we tegenwoordig oplossingen voor hoor.

          Login om te reageren
  3. Thelis zegt

    3 juli 2012 om 14:41

    Zeker een mooi ding, op foto ook erg fijn kleurtje. Gaan een paar andere fransen het nog knap lastig mee krijgen.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      3 juli 2012 om 17:58

      @Thelis: Peugeot 208 / renault Clio …. 0 / 1 , ik wil ze snel samen zien!

      Login om te reageren
  4. 560pkferrari zegt

    3 juli 2012 om 14:44

    Die voorkant is niet mijn smaak, achterkant is wel oke. Die vouw in de deuren is inderdaad wel gaaf.
    Misschien dat deze me in werkelijkheid meer zal bekoren

    Login om te reageren
  5. EdGaR zegt

    3 juli 2012 om 14:44

    Achterkant heeft veel weg van een Colt als je het mij vraagt. Voor en achterkant matchen niet echt vind ik.

    Login om te reageren
  6. Megakix zegt

    3 juli 2012 om 14:45

    Fris karretje met leuke details = goed voor ons Hollanders (mede qua prijs).

    Login om te reageren
  7. KaCh1ng zegt

    3 juli 2012 om 14:48

    leuke auto

    Login om te reageren
  8. 9000cse zegt

    3 juli 2012 om 14:53

    Dit ziet er beslist heel goed uit imho. Vergelijk het eens met een Clio van pakweg 8 tot 10 jaar geleden. Dan is de vooruitgang in design, materialen en afwerking werkelijk enorm.
    Of de technische vooruitgang zich ook vertaalt in kwaliteitsverbetering zal afgewacht moeten worden. Maar ik denk, dat Renault best wel van het verleden heeft geleerd en zijn uiterste best heeft gedaan om herhaling te voorkomen. Dat technische verandering niet altijd een verbetering betekent, hebben o.a. de 1.2tjes en 1.4tjes uit Duitsland al aangetoond. Hopelijk blijft Renault dit bespaard.

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      3 juli 2012 om 21:01

      @9000cse: ze hebben al een 1.4 en twee 1.2 turbos. Die blijven beide gelukkig gewoon heel.

      Login om te reageren
  9. theblackstig zegt

    3 juli 2012 om 14:53

    Aan de rechterkant zilver-rode velgen, aan de linkerkant zilver-zwarte velgen. Dat doet me dan wel weer aan de Lada Niva denken…

    Login om te reageren
  10. Simpson zegt

    3 juli 2012 om 14:53

    het plaatje ziet er leuk uit, maar zoals eerder opgemerkt, je moet hem in het grijs zien met wieldoppen, denk ik.

    Login om te reageren
  11. mout zegt

    3 juli 2012 om 15:07

    Glimzwarte details… Ik word er niet gelukkig van.
    Viezigheid en krassen gaan het toch winnen. Plak er maar meteen af-showroom matte boeklon op. Doe ik ook met electronica.
    Verdien je nog terug ook, als je bij verkoop als enige een schoon en ongekrast interieur hebt.

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    3 juli 2012 om 15:11

    Het is trouwens wel een kek bakkie. Voor de senioren komt er vast een versie zonder die ‘stootstrip’, en met doppo’s. Houd er dus rekening mee dat ze op straat net ff minder vlammen dan hier op de introductie.
    En wat dat zwarte glim betreft: je kan vast wel wat anders aanvinken. Spuitverf-alu of zo…

    Login om te reageren
  13. motoragent zegt

    3 juli 2012 om 15:17

    Die lijn tussen de achterlichten doet me nogal denken aan de numero 9 van citroen…

    Login om te reageren
  14. FIAT127 zegt

    3 juli 2012 om 15:18

    Nederlandse ontwerper toch? Zijn eerste volledige ontwerp in dienst van Renault?

    Login om te reageren
  15. rotarypowah zegt

    3 juli 2012 om 15:27

    “toch nog even zijn 1.6 met ongetwijfeld meer dan 200 pk (225?) laten brullen. ”

    http://www.youtube.com/watch?v=lQToZX-9kr4

    Klinkt goed voor een 1.6!

    Login om te reageren
  16. rotarypowah zegt

    3 juli 2012 om 15:29

    Ik vind ‘m niet zo heel geslaagd eigenlijk. Vooral schuin van achteren gezien zou het ook een moderne Kia of Hyundai kunnen zijn.

    Login om te reageren
  17. av_diver zegt

    3 juli 2012 om 15:32

    Dashboard is netjes.
    De pianolak is hot geloof ik. Ook al in de megane BOSE, maar ook bij de conculega’s in de 508.

    Login om te reageren
  18. Vincent_van_B zegt

    3 juli 2012 om 15:45

    Ik riep het al, nu roep ik het weer: doe die kentekenplaat een tikkie omhoog. Geen gapende Peugeotmuilen meer!

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      3 juli 2012 om 15:48

      @Vincent_van_B: De radiateur is het daar wellicht niet mee eens. ;)

      Login om te reageren
      • Vincent_van_B zegt

        4 juli 2012 om 00:53

        @ricardo: Je hebt gelijk. Dit moet de oplossing zijn…

        )

        Login om te reageren
    • utregcity zegt

      3 juli 2012 om 16:46

      @Vincent_van_B: veeeeeeel beter!

      Login om te reageren
  19. sir_smokalot zegt

    3 juli 2012 om 15:57

    “Een sensuele, passionele stijl die het nieuwe design van Renault belichaamt”

    Nou je het zegt, ik word er wel erg jippig van, die nieuwe Clio.

    Login om te reageren
  20. supermo zegt

    3 juli 2012 om 16:07

    1 woord: sexy

    Login om te reageren
  21. rogierrs zegt

    3 juli 2012 om 16:09

    ik vind de voorkant van de auto en het interieur echt mooi maar die achterkant, die achterkant past er echt niet bij

    Login om te reageren
  22. meneersander zegt

    3 juli 2012 om 16:17

    Wat een mooi ding! Eem echte schoonheid!

    Login om te reageren
  23. valentinorossi zegt

    3 juli 2012 om 16:19

    Ik weet nog niet wat ik van die voorkant moet vinden, gewaagd is ie op zijn minst. De achterkant doet me erg veel denken aan de Seat Ibiza…

    Login om te reageren
  24. jordy14 zegt

    3 juli 2012 om 17:08

    Ziet er goed uit maar het logo aan de voorkant is een beetje te groot naar mijn smaak.

    Login om te reageren
  25. Lucb zegt

    3 juli 2012 om 17:18

    Ziet er goed uit, al lijken mij de koplampunits iets groot in verhouding met de rest.

    Login om te reageren
  26. mashell zegt

    3 juli 2012 om 17:25

    Hoewel ik het gat boven de dorpels echt spuuglelijk vindt: de Fransen bevestigen hiermee wel na de DS3 en 208 nogmaals dat ze tegenwoordig helemaal vooraan lopen als het om autodesign gaat.

    Login om te reageren
  27. driescuit zegt

    3 juli 2012 om 18:27

    Waarom denken vele constructeurs dat alleman een digitale teller wil? Niks zo goed als analoog! zeker als je af en toe moet afremmen tot een specifieke snelheid… voor de rest; zie er echt mooi uit. Hopelijk verdient de volgende RS ook z’n badge.

    Login om te reageren
  28. mrcabdrivert zegt

    3 juli 2012 om 18:27

    Het interieur is een beetje afgekeken van de DS3…vindt ik dan..

    Login om te reageren
  29. xxxx zegt

    3 juli 2012 om 19:17

    http://www.youtube.com/watch?v=ledoJinaR34

    Login om te reageren
  30. toontje96 zegt

    3 juli 2012 om 19:23

    vind de koplampen veel te groot, soms lijken ze zelfs wel op een espace zijn lichten .

    Login om te reageren
  31. ThomasBol zegt

    3 juli 2012 om 19:37

    Fraai interieur, maar anoniem design/exterieur waar vooral veel gekeken is naar de concurrentie.

    Login om te reageren
  32. phantom zegt

    3 juli 2012 om 19:54

    Wat een langgerekte kar zeg, het lijkt wel een mini scenic!

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      3 juli 2012 om 20:11

      @phantom: dacht ik ook meteen…

      Login om te reageren
  33. reggie-boy_rood zegt

    3 juli 2012 om 20:02

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  34. Carreza zegt

    3 juli 2012 om 20:10

    Ik word hier niet erg warm van. Maar misschien dat de foto’s een verkeerd beeld geven dus ik wacht nog even voor mijn definitief oordeel.

    Login om te reageren
  35. flipper zegt

    3 juli 2012 om 21:00

    Vlees noch vis.. Dit moet vooral Libelle lezers aanspreken maar ik vraag me af of die niet schrikken van dit gekunstelde Star Wars apparaat..

    Login om te reageren
  36. huge zegt

    3 juli 2012 om 21:17

    899cc drie cilinder…nieuwe smart motor? (hoewel het een zwaar motortje geworden is)

    Login om te reageren
  37. gorre zegt

    4 juli 2012 om 11:18

    Gisteren de voorstelling bijgewoond in Genève en de nieuwe Clio ziet er wel echt top uit ,mooi afgewerkt en volledig modeleerbaar door bepaalde onderdelen binnen en buiten in kleur te veranderen (stuur , dashbord , velgen , sierlijsten e.a.)Ledlichten vanaf het basismodel , multimedia met touchscreen van tomtom voor radio , gps , email
    Maar vooral het design , eidelijk weer een model dat echt mooi is geworden , gaat een toppertje worden in dit segment!

    Login om te reageren
  38. autospotter15 zegt

    4 juli 2012 om 16:08

    Achterkant is zo ongeveer het meest standaard ontwerp ooit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North