• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Espace F1 is grootste knaller van de beurs

Auteur: willeme, gepost 27 februari 2024 om 12:04 – 16 Reacties

Renault Espace F1

De Renault Espace F1 blijft tot de verbeelding spreken.

Autofabrikanten moeten vaker gekke dingen doen. Rare concepts, snelle topversies van bestaande modellen, dikke prototypes en vergezochte samenwerkingen. Weet je waarom? Het levert een hele hoop gratis reclame op.

Neem de Renault Espace F1 bijvoorbeeld. Dat is een auto waar Renault in directe zin geen geld aan verdiend heeft. Je zou het zelfs kunnen betwijfelen of Renault er een Espace meer of minder door verkocht heeft. Wij denken van wel, want er was immers geen Chrysler Voyager F1 of Toyota Previa F1. Dankzij die Espace F1 vonden kinderen de Espace nét eventjes wat cooler dan de mensenvervoerders van andere merken.

F1-motor in een busje!

Ondanks een ernstig gebrek aan deelnemers op de Salon van Genève 2024, zijn er voldoende redenen om wel eventjes een kijkje te nemen als je in de buurt bent. Want kijk hoe gaaf de Espace F1 in het echt is?

Renault Espace F1

Het is niet zomaar een marketingexercitie. De Renault Espace F1 heeft daadwerkelijk een Formule 1-motor. Of wacht, eigenlijk moeten we het anders verwoorden. Het is een Williams FW15C met een Renault RS5-motor in het midden. Deze 3.5 liter grote V10 levert ongeveer 800 pk. Nu had de originele Espace een glasvezel koetswerk (erg bijzonder voor dat type auto), maar de Espace F1 gaat een stapje verder met een koolstofvezel koetswerk. Deze werd dan op het chassis van een F1-auto gezet.

Hoe snel was de Renault Espace F1 nu eigenlijk?

De prestaties waren door het toegenomen gewicht (en luchtweerstand) iets minder dan de Williams Formule 1-auto, maar met een 0-100 km/u sprinttijd van 2,8 seconden was er niet veel te klagen. Die 800 pk kwam ook lekker tot uiting bij de 0-200 km/u-tijd: 6,9 seconden. De topsnelheid bedroeg 312 km/u, waarschijnlijk door de korte overbrengingsverhoudingen van de transmissie.

Renault Espace F1
Renault Espace F1

Normaal gesproken staat de Espace F1 in het Matra-museum, wat sowieso een aanrader is voor elke auto-gek. Maar voor nu kun je ‘m in Genève bewonderen. Dus mocht Renault nog twijfelen wat ze moeten doen: leg even die F1-motor van Ocon en Gasly in een Rafale, ofzo. Publiciteit gegarandeerd!

Ook interessant!

  • Zesde generatie Renault Espace
    Officieel: nieuwe Espace is hier en het is de ruimste Renault
  • Zo veel kost een rugzak voor de Renault Austral
  • Live: het 50k kostende vlaggenschip van Renault
  • Autoblog Spot van de Week: Renault Twizy Sport F1
    Autoblog Spot van de Week: Renault Twizy Sport F1

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Beurzen, espace, f1, Formule 1, geneve, Geneve-2024, Renault

Vorig bericht: « Gespot – De 812 Competizione A laat zich eindelijk zien
Volgend bericht: Is voorwielaandrijving eigenlijk wel premium? »

Lees Interacties

Reacties

  1. 991TurboS zegt

    27 februari 2024 om 12:20

    Heel gaaf dit. Evenals de Ford Transit F1 die er ook was. Ook zo’n gaaf ding. Zouden ze inderdaad vaker moeten doen dit soort projecten.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      27 februari 2024 om 14:15

      Dat was de Supervan. Dat was er overigens niet 1, maar het waren er 5. De eerste was op basis van een Ford GT40, de tweede op basis van de beroemde DFV en de derde op basis van de Ford 3.5V8 die in de F1 gebruikt werd.

      Nummer 4 en 4.2 (5 dus) was electrisch. De 4.2 deed mee aan Pikes Peak (2e overall) en deed een rondje Mount Panorama (Bathurst) en versloeg alles behalve een F1 demo die er ooit was.

      En dan is er dit apparaat (https://www.youtube.com/watch?v=537FDgzGv2A) : een Transit met een turbocharged XJ220 blok achterin.

      Login om te reageren
      • dailydriver zegt

        27 februari 2024 om 19:10

        Of de witte transit die in Top Gear was. Met een XJ220 Jaguar motor erin.

        Login om te reageren
  2. erce zegt

    27 februari 2024 om 12:25

    Briljant apparaat en bizar dat er in 28 jaar geen gavere concept is gepresenteerd dan dit waanzinnige monster.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      27 februari 2024 om 12:48

      De Twizy F1 is ook wel geinig anders.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 februari 2024 om 13:48

      @erce: 30 jaar. De Espace F1 is van 1994 en viert dus nu z’n 30ste verjaardag. En da’s waarschijnlijk ook waarom deze uit het museum is gehaald en hier ten toon is gesteld.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    27 februari 2024 om 12:27

    Het slaat nergens op, en daarom is het zo gaaf. Deze blijft tot de verbeelding spreken.

    Login om te reageren
  4. kilum zegt

    27 februari 2024 om 12:45

    Is er ooit ook mee gereden op een circuit ofzo? En zijn daar beelden van?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      27 februari 2024 om 12:47

      Jazeker.

      Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    27 februari 2024 om 12:56

    Hard voor gespaard in Gran Turismo II. Evenals de Suzuki Escudo Pikes Peak. Mafklapper auto’s heerlijk.

    Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      27 februari 2024 om 13:38

      Ja heerlijke game was dat zeg! Uren, wat dagen gedaan! En idd de Espace F1 mocht niet ontbreken. Kon helaas geen fatsoenlijke bocht maken ghehe.

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    27 februari 2024 om 13:05

    Uit de tijd dat Renault af en toe nog eens gewoon gekke projectjes deed. Dat een ingenieur bedacht dat het wel leuk zou zijn om een auto te maken zonder voorruit. En dat Renault die dan gewoon ging maken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Renault_Spider

    Login om te reageren
  7. Ab zegt

    27 februari 2024 om 14:42

    Deze nog live gezien (geloof 1995) op de AutoRai. Ik kan me herinner dat die helemaal geel was

    Login om te reageren
  8. jippie zegt

    27 februari 2024 om 16:44

    Een een oude koe uit de sloot gehaald. Deze stond destijds ook op de Auto RAI.

    Login om te reageren
  9. sportevo zegt

    27 februari 2024 om 23:14

    Nog een filmpje van een Alfa 164 met F1 motor:

    https://youtu.be/cQigN057dMw?si=T0AJj0f_d-uUQSwn

    En de X5 met de V12 uit de LMR van BMW:

    https://youtu.be/ZG1MYieGj60?si=PPKdaZ15Fiud07Rl

    Login om te reageren
  10. degrotemuis zegt

    28 februari 2024 om 06:12

    Blijft een lekker opvallend showmodel, genieten!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North