• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault gaat voor retro? De Renault 5 komt terug

Auteur: robbie, gepost 18 maart 2011 om 20:07 – 56 Reacties

Renault 5


Het lijkt erop dat het retro-virus ook is overgeslagen naar Renault. Om de concurrentie aan te kunnen met de Fiat 500, MINI en Citroën DS3 zou Renault plannen hebben om de legendarische Renault 5 weer leven in te blazen. Lang leve retro!

Je dacht misschien dat Renault met de komst van Laurens van den Acker een moderne designrichting in zou slaan (zie ook de recente conceptcars), maar toch blijkt er ruimte te zijn in het gamma voor een retromodelletje. Als de concurrentie het doet kan je immers niet achterblijven. De moderne R5 zou naast de Clio en Twingo in het gamma moeten komen, om zo een extra troef in handen te hebben in dit segment met kleine auto’s.

Ren overigens niet direct naar de dealer om er eentje te bestellen. Het zal minimaal tot 2014 duren voordat de moderne interpretatie van de 5 te koop zal zijn. (via: autocar.co.uk)

PS Het is uiteraard wel te hopen dat Renault zo slim is om een nieuwe Renault 5 Turbo uit te brengen.

Ook interessant!

  • Video: hoe komt die Renault Twingo daar terecht?
  • Keert de Renault 4 na precies 60 jaar terug als EV?
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Officieel: Renault 5 én 4 keren terug!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

premium, Renault, renault-5, Retro

Vorig bericht: « Gespot: Aston Martin DB4 GT Zagato
Volgend bericht: BMW 1M Coupe Safety Car: Alle foto’s en details »

Lees Interacties

Reacties

  1. 1NteNSe zegt

    18 maart 2011 om 20:15

    Supervet! Als ze hem maar lekker retro houden, ik hou wel van retro :)

    Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    18 maart 2011 om 20:15

    Waarom niet de R4?
    Die was een stuk markanter en tekenend voor die periode.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      18 maart 2011 om 20:20

      @Hubert: Kangoo met een ander naampje en je heb een R4.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        18 maart 2011 om 20:40

        @norge: Toch niet hoor…Toch niet.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          18 maart 2011 om 20:53

          @SimonMc: In feite wel hoor… In feite wel.

          De Kangoo is retro zoals het eigenlijk hoort te zijn. Het idee, het concept, de filosofie wordt geherlanceerd, niet de looks.

          Dat is wat ontbreekt bij al die andere ‘retro’ modellen. Daar maken ze gewoon een auto die lijkt op de oude, maar dan met een ferm prijskaartje, terwijl de voorgangers allemaal ‘volkse’ auto’s waren, goedkoop, eenvoudig, voor iedereen betaalbaar, praktisch, …

          Login om te reageren
          • floryn zegt

            19 maart 2011 om 00:14

            @Esprit_de_Flandre: Haha. Prima denkwerk, maar toch worden autos door de tijd luxueuzer en ook duurder. Ik denk dat het eenvoudig veel moeilijker is om een goede goedkope auto te ontwerpen dan een dure.

            De R5 mag er wat mij betreft komen, maar dan alleen met een interieur dat even gaaf is als dat van de R5 Turbo I en/of een kont die de oude kan evenaren.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              19 maart 2011 om 14:24

              @floryn: Een goede goedkope auto is idd veel moeilijker dan een grote dure luxebak, maar het is niet onmogelijk. Kijk maar naar de Tata Nano (er even van uitgaande dat het een redelijk goeie auto is)…

              Login om te reageren
              • floryn zegt

                21 maart 2011 om 11:21

                @Esprit_de_Flandre: De Nano is een bijzonder goed concept, dat ben ik met je eens. Ik ben wel benieuwd hoeveel eigenlijk van verkocht zijn.

              • Esprit_de_Flandre zegt

                21 maart 2011 om 21:25

                @floryn: Er werden ongeveer 55.000 stuks verkocht in 2010, en dat is ongeveer 10% van de totale Tata-verkoop. Gaat wel wat met ups and downs. Vorig jaar zijn er een paar Nano’s Ferrari achterna geweest (vvwoeff!), en de verkoop stortte in voor een maandje. De maand daarna was alles weer vergeten natuurlijk.

                Ze zijn trouwens ook bezig de auto ferm te verbeteren. Wordt dus een echt Kever-verhaal. De auto kan nog jaren mee, als ze mee-evolueert met de tijd…

                “Tata Motors is coming with a new version of Tata Nano with new additional features like five speed gearbox, power steering wheel in the first three months of 2011. Tata Nano will be coming with an increased price tag by 5 to 10 per cent. However, the experts also believes that the company needs to be cautious about the price, as it is one of the most important factor with Tata Nano.”

  3. Darahan zegt

    18 maart 2011 om 20:21

    Mn moeder’s eerste auto. Ik zou er alleen een kopen als er een turbo komt, met het motor achterin!

    Login om te reageren
  4. tarquesh zegt

    18 maart 2011 om 20:23

    Wat een mooi nieuws van autoblog!!!
    Zo’n guitig Renaultje 5 kan mijn hart altijd wel strelen.

    Goed van Renault. En eindelijk eens niet van die ronde dwergen of bolle mini auto’s.
    Gewoon de 5. Geef me de 5 Renault en maken dat ding!

    Login om te reageren
  5. eddie72 zegt

    18 maart 2011 om 20:40

    Dan ook maar meteen een Renault 5 TURBO!!!

    Login om te reageren
  6. Robbert89 zegt

    18 maart 2011 om 20:45

    Modelletje?

    Wat is dat toch met verkleinwoordjes hier? Nogmaals het is geen schaalmodelletje, het is een volwaardige “full scale” auto.

    Login om te reageren
  7. Robbert89 zegt

    18 maart 2011 om 20:46

    Het is ook niet: “segment met kleine autotjes”.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 maart 2011 om 10:51

      @Robbert89: nee… het is “segment met kleine autootjes” ;)

      Login om te reageren
  8. Pixed zegt

    18 maart 2011 om 20:54

    En in 2019 lanceert Citroën de nieuwe DS (ter ere voor het 100-jarig bestaan).

    Tja, ik dacht ik blijf even de Franse revival steunen… :)

    Login om te reageren
  9. Northwestern zegt

    18 maart 2011 om 20:56

    Een 5je Alpine mag er ook wel bij

    Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    18 maart 2011 om 20:59

    5 was leuk. Altijd al. Beetje de mini van z’n tijd.

    Een R(etro)5 bestaat trouwens al, en hij heet Daihatsu Esse…

    Echt een leuk dingske. Misschien kunnen ze het rebadgen en naar hier halen, aangezien Daihatsu er toch mee ophoudt in Europa…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 maart 2011 om 21:02

      @Esprit_de_Flandre: Oeps, voorkant niet gelukt. Nieuwe poging…

      Oja, en ondertussen een mooiere foto van de achterkant…

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 maart 2011 om 00:15

      @Esprit_de_Flandre: Lief… Die gekke Japanners toch.

      Login om te reageren
  11. nibor zegt

    18 maart 2011 om 21:02

    Geweldig! Nu maar hopen dat die er een beetje uit komt te zien als de oude, maar dan met hoogwaardige afwerking en moderne motoren (TCe 100, 130 en evt.180).

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    18 maart 2011 om 21:10

    Zouden ze hem weer in de US proberen te slijten als ‘LeCar’…?

    Puntjes voor wie weet uit welke serie bovenstaande foto komt ;)

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      18 maart 2011 om 21:32

      @Esprit_de_Flandre: Amy allen’s auto uit seizoen 2 van The A Team

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        18 maart 2011 om 21:52

        @E34M5Touring: DingDingDing. Winner… :mrgreen:

        Login om te reageren
        • 130peeka zegt

          19 maart 2011 om 18:10

          @Esprit_de_Flandre: Erg moeilijk om de link te googlen.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            20 maart 2011 om 12:22

            @130peeka: Das niet eerlijk hé!

            Login om te reageren
            • 130peeka zegt

              26 maart 2011 om 19:39

              @Esprit_de_Flandre: hehe, wie zei dat het eerlijk moest zijn dan?:P

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                27 maart 2011 om 20:32

                @130peeka: We moeten een goed voorbeeld geven aan de kinderen op AB…

  13. betonstaal zegt

    18 maart 2011 om 21:15

    voor reno, ter inspiratie:

    Renault 5 (Super) Turbo (met zelfde turbo als Renault F1 turbo motoren)
    Motorinhoud: 1400 cc
    Vermogen: 400 pk
    Gewicht auto: 700 kg

    Login om te reageren
    • enveekaa zegt

      18 maart 2011 om 21:46

      @betonstaal: < 139g co2/km ? ;-) ik voel een leasetoppertje!

      Login om te reageren
  14. realcar zegt

    18 maart 2011 om 21:43

    Vergeet de 5 Alpine niet. Veel beter financieel bereikbaar dan de 5 turbo.

    Login om te reageren
  15. betonstaal zegt

    18 maart 2011 om 21:44

    Ik hoop dat ze wel wat doen aan de betrouwbaarheid, veel lease-maatschappijen hebben Reno uit hun vleet gehaald omdat ze te storingsgevoelig zijn. Let er zelf maar eens op hoeveel kapotte Reno’s er langs de kant van de weg staan en/of waar een ANWB-meneertje bij staat. Maar goed een Reno is dan ook tot veel in staat:

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 maart 2011 om 10:53

      @betonstaal: Ja het valt mij ook altijd op hoeveel Volkswagens en Mercedessen er langs de weg staan met de motorkap open en een Wegenwacht-auto erachter…

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      21 maart 2011 om 09:39

      @betonstaal:
      Gek verhaal van je, heb in twee dagen tijd meer dan 2400 kilometer met een Reno gereden en heb er nix van gemerkt.
      Valt mij juist op dat je tegenwoordig meer Reno Trafic’s ziet dan VW Transporters.

      Login om te reageren
  16. betonstaal zegt

    18 maart 2011 om 21:57

    (deze kan natuurlijk helemaal niet:)

    Eigenaar: Ali G.

    Login om te reageren
  17. 4991 zegt

    18 maart 2011 om 22:36

    Iran heeft ook een remake gemaakt van de R5.

    Login om te reageren
  18. 4991 zegt

    18 maart 2011 om 22:41

    hier een paar foto’s maar de naam kan ik nie vinden.
    http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/94387/Sans%20titre.JPG
    http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/94387/Sans%20titre1.JPG

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      19 maart 2011 om 01:11

      @4991: Dat is de Pars Khodro Sepand.
      De Iraanse fabriek heet Pars Khodro, model Sepand 1 (hier afgebeeld) en later ook de Sepand 2.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 maart 2011 om 12:29

      @4991: Hèhè, cool. Ik hou wel van oude bakskes die met vaak onzinnige facelifts in leven en ‘modern’ worden gehouden, zodat ze 20 jaar na dato nog kunnen verkocht worden in bepaalde landen (net zoals de Jetta of de ZX in China bvb)…

      Deze kende ik echter nog niet…

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        20 maart 2011 om 13:01

        @Esprit_de_Flandre: Heb ze ook gewoon in Algerije gezien ;)

        Login om te reageren
  19. Larrs zegt

    18 maart 2011 om 22:54

    De Renault 5 Turbo ziet er wel stoer uit en maar 1 of 2 keer in mijn leven gezien op de weg.

    Maar toch wil ik nooit een Franse auto, blijf mooi bij de Japanse kant van Renault. :P

    Login om te reageren
  20. tarquesh zegt

    18 maart 2011 om 23:04

    @pixed

    Ik beschouw de Citroen C6 als eigenlijke Citroen DS anno nu. Maar wel de moeite waard dat jij kenbaar maakt dat de Citroen DS in 2019 op de markt komt. Ik ben benieuwd hoeveel die lijkt op de enige echte DS21. Mijn broer heeft er eentje. Hij moest zijn automobielen droom waarmaken. Alleen jammer dat die er half bijstaat want het kost een pruim geld om een DS in topconditie te houden.

    Login om te reageren
  21. Dimglor zegt

    18 maart 2011 om 23:06

    Ik hoop dat ze het doen… De R5 was namelijk wel een leuk autootje…
    En dan zeker die turbo versie ;-)
    Ik heb onlangs nog 1 gezien… en echt wel dik apparaat hoor!

    Login om te reageren
  22. tarquesh zegt

    18 maart 2011 om 23:12

    @esprit de flandre
    Renault heeft eens samengewerkt met AMC denk ik. Maar door slecht resultaat zijn beide merken niet meer op de Noord Amerikaanse markt verkrijgbaar. Zonde want ook AMC heeft gave auto’s gemaakt zoals onder andere de Matador.

    Login om te reageren
  23. HZW zegt

    19 maart 2011 om 00:35

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 maart 2011 om 00:16

      @HZW: Weer zo’n stom dakje zoals alle kleintjes al hebben, voor de rest erg leuk!

      Login om te reageren
  24. betonstaal zegt

    19 maart 2011 om 01:16

    avec kont?

    Login om te reageren
  25. sacha zegt

    19 maart 2011 om 02:00

    hell Yeah!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      19 maart 2011 om 09:48

      @sacha: creatief nummerbord

      Login om te reageren
  26. dafmaf zegt

    19 maart 2011 om 09:06

    Ik zou toch voor de R4 kiezen als retromodel. En dan in alle varianten, 4×4, cabrio enzovoort. En dus een andere vorm van retro kiezen, niet premium, maar praktisch.

    Login om te reageren
  27. tjorque zegt

    19 maart 2011 om 13:34

    doe maar allebij R4 en R5

    met beiden al wel wat lol beleefd en dan voornamelijk met de 1100 R5 met 4 versnellingen =D

    Login om te reageren
  28. mikeslsamg zegt

    19 maart 2011 om 18:01

    doe de Renault dauphine dan ook maar!!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      19 maart 2011 om 20:48

      @mikeslsamg:
      en ook met de motor achterin!

      Login om te reageren
  29. beiersmeisje zegt

    20 maart 2011 om 09:36

    Franse rommel. Na de Mini durft ineens iedereen met retro auto’s te komen. Laf!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      25 juli 2011 om 19:39

      @beiersmeisje: De NewBeetle was er eerder dan de nieuwe Mini…

      Login om te reageren
  30. GOD zegt

    20 maart 2011 om 10:00

    Wie kent dit nog lol: http://www.youtube.com/watch?v=UbLLneR-Umw

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North