Renault Safrane, youngtimer in beeld

Auteur: , 55 Reacties

Jaren geleden, in de vorige eeuw, introduceerde Renault een schip van een auto. Groot en luxueus. Het ding krijgt de naam Safrane. Als de auto uitkomt (1992) is het een sterk staaltje autotechniek. Gestroomlijnd en comfortabel, maar heeft de Renault Safrane ook de tand des tijds doorstaan?

Begin jaren ’90 introduceert Renault de eerste Safrane als opvolger van de Renault 25. Weinig kan op dat moment tippen aan de onafhankelijke ophanging, vederzachte vering en gestroomlijnde constructie van de auto. Dit is duidelijk geen product van de jaren ’80. Een Safrane is nieuwer. Misschien wel net zo ‘ontwikkeld’ als de Saab 9000, nog zo’n technisch hoogstandje uit die tijd.

Waar lijnmotoren vaak nog in de lengterichting liggen, plaatwerk slecht aansluit en windgeruis hoogtij viert, voelen deze auto’s anders aan. Uitrustingsniveaus zijn uitstekend. Met een laag interieurgeluid monteert Renault ook een uitstekende geluidsinstallatie. Al in 1992 is de auto te bestellen met voorruitverwarming. Verder staan er veel accessoires zoals elektrisch verstelbare koplampen, climate control, verlichte voetenbakken, airbags en ABS in de lijst voor verschillende uitvoeringen.

Om te beginnen levert Renault de Safrane met viercilinders (8 of 12 kleppen) en een 3 liter V6. Voldoende snelle motorblokken. In 1994 volgt een zeer bijzondere biturbo V6 in de RXE en Baccara edities. Een doorontwikkeling van de bestaande ‘PRV’ (Peugeot Renault Volvo) V6 produceert de motor in deze Safrane 262 pk, met behulp van 2 turbo’s. Inclusief turbo’s is dit blok ook in de Alpine A610 te vinden. Renault schakelt bij het ontwikkelen van deze bolides de hulp van Hartge en Irmscher in om alle techniek samen te brengen. Aan de potente zescilinder koppelen Renault en de tuningfirma’s een vijf-versnellingen handbak en vierwielaandrijving. Uiteindelijk zullen er 806 van de band rollen.

Renault Safrane interieur

Dat prijzen van deze bijzondere V6 Turbo Safrane’s hoog liggen en velen de Duitse ‘powerhouses’ prefereren mag geen verrassing zijn. Productie van dit topmodel en tevens de eerste lichting Safranes stopt in 1996.

In 1996 krijgt het model met een grondige facelift een vervolg, dit keer na wat ‘leentjebuur’ bij Volvo. Vanaf dat jaar is de Renault Safrane leverbaar met 2.0 of 2.5 vijfcilinder, opgefriste V6 en nieuwe 2.2 liter viercilinder diesel. Tevens adopteren de Fransen een Aisin Warner (Toyota, via Volvo) automatische versnellingsbak die eindelijk met de hogere vermogens van de Safrane overweg kan. Hoewel de 3.0 V6 het nog tot 190 pk schopt zijn de echt wilde (turbo-) jaren over.

Renault Safrane facelift

Ruim en uiterst comfortabel als de Renault Safrane is, zaten buiten Frankrijk maar weinig mensen op een ‘Fransoos’ in dit luxe segment te wachten.

Anno 2013 zijn de Renault Safranes vooral een draak om aan te knutselen. Prijzen zijn laag met een reden. Hoewel ze motorisch meestal wel door blijven pruttelen, er zijn genoeg problemen: zo slijten schakel-kabels, knappen veren, kost het vervangen van een simpele fusee-kogel véél tijd en voor je het weet zakt er weer een veer door. De Renault Safrane is uitstekend om ‘even’ te rijden. Gewoon omdat je zo’n grote, gezapige Fransoos een keer mee wil maken. Karakter hebben de auto’s absoluut. Houdt de techniek echter scherp in de gaten en een vinger op de knip.

Als verzamelobject is een ‘Baccara’ met lage kilometerstand nog wel aan te raden. Geen auto om al te veel mee te rijden. Zeker een model voor liefhebbers. Prijzen van de Biturbo modellen liggen dan ook hoog. Daarbij kunnen reparaties naast kosten ook lastig zijn door moeilijk te vinden onderdelen.



55 reacties

Is dit geen repost?
@jorn_v_v: inderdaad, dit is geen repost…
@jorn_v_v:

volgens mij is deze al een keer langs geweest idd
Leuk stukje van een auto die waarvan ik nog nooit gehoord had! Heb er ook nooit eentje gezien, iemand een idee of er een paar nog rondrijden in nederland?
@lambo4all: ja hoor: http://www.gaspedaal.nl/Renault/Safrane/?srt=pr
@potver7: Die kosten werkelijk niks meer! Even kijken of ik nog wat kleingeld tussen de bank kan vinden.
@Corrado16v: zou ik toch je corrado blijven rijden !
@reggie-boy_rood: Haha, dat is natuurlijk eerste keuze! Maar die is er alweer een tijdje uit. Dit lijkt me leuk om te rijden voor een even.
@lambo4all: rijden nog genoeg in nederland rond.
Alle superlatieven ten spijt, heb ik het altijd een beetje anoniem ogende sloep gevonden. Zoals veel Renaults uit die tijd trouwens. Best karaktervol om in te zitten, maar de buitenkant… mwah…
@potver7: Safrane is wolf in schaapskleren. Onopvallend uiterlijk, maar op de snelweg rappe wolf.
Dit is liever een youngtimer uit beeld.
Ooit in de V6 bi-turbo mogen rijden. Wat een (b)(f)eest was dat
@zjean: Eest?

Ik heb voor mijn werk bij Kmar in een Espace 2.0 V… turbo (?) gereden. Ook fantastisch.
@heidi: beest en feest ;-)
Eindelijk een Yountimer artikel over een van mijn favoriete auto’s. Top artikel @alwood!
@RRenault: *kijkt hoe laat het is* Jouw dag kan niet meer stuk.
-edit: nee-
Destijds ook bekeken als gebruikte auto. Leek op de foto’s heel wat, totdat ik instapte, en na twee seconden al wist dat het geen Safrane ging worden: erg plastic achtig en gammel interieur (Was een luxe versie, met Volvo motor en automaat)
Mooi artikel! Ik vind deze wagen toch wel iets hebben.
En of de Safrane de tand des tijds heeft doorstaan! Vooral het interieur, zeker dat van de Baccara, ziet er nog steeds heel sfeervol en luxe uit. Naar mijn bescheiden mening mooier dan menig nieuwe auto.
@moveyourmind: Inderdaad zou het interieur, met wat kleine aanpassingen, zo in een moderne auto gehesen kunnen worden. Het dashboard van de gemiddelde Audi ziet er van binnen niet beter uit, en de stoelen stralen ongeëvenaard Frans comfort uit.

Maar dan de buitenkant… op zich is het knap om een koets te ontwerpen dat zowel risicoloos als tijdloos is, maar mij doet het niks.
@moveyourmind: het design van de Safrane heeft de tand des tijds doorstaan maar helaas niet veel Safranes. Je ziet ze nooit meer.
-edit: nutteloze bijdrage-
1992 , evenoud als mij, ziet er best modern uit!
@KaCh1ng: Jij niet meer dan?
@KaCh1ng: als mij?
Ik heb wel wat met grote Fransozen uit die tijd. Mijn favoriet: XM. Maar de 25 of de Vel Satis vind ik ook prachtig. Als het echt moet een 604. Maar wat iemand in de Safrane ziet?! Echt geen idee.
Tering, worden dit soort bakjes betiteld als youngtimer? Ik nomineer de Vectra bij deze. Heeft ook meer betekend voor de mensheid dan de safrane
@gearhead: dat is juist het erge ja… Burgerbak gadver!
Dit rijdt meer comfortabel dan die “Duitsers”, mooi stukkie.
Ex college van me had er zo 1. Maar dan in saai donker groen met grijs stoffen interieur. Geen spannende auto, maar reed wel lekker.
-edit: check!=-
Dat is niet moeders mooiste auto.
Andere achterlichten, koplampen beetje moderniseren nieuwe techniek erin, betere velgen en hij kan zo weer in productie, het is niet de mooiste auto maar kwa design is het met de huidige design molen geen vreemde eend.
Collega van mij kocht 1 in 2002. Leende 11000 bij de bank….. 1 maand later zat er ruimte op de stuurinrichting. Kon niet worden gerepareerd! Technisch was de auto total loss want hij kwam niet door de apk. Weet niet wat hij er mee heeft gedaan.
@dotternetta:
Lijkt me een beetje broodje aap.
Heb net een nieuw -nou ja- gereviseerd stuurhuis in mijn Alfa laten bouwen, schijnt een kwaaltje van de 159 te zijn, de stuurhuizen.
Deze heeft betere afdichtingen dan de orginele en hij stuurt weer als een scheermes.
@desjonnies: Dat is wat hij mij vertelde. Leek me ook sterk, maar de dealer had gezegd (volgens hem) dat het niet gerepareerd kon worden. Zal hem wel te duur zijn geweest.
@desjonnies: Ik heb nog maar 1 keer een kapot stuurhuis gehad, maar toen was de auto na de crash ook total loss, hoe krijg je die dingen in godsnaam kapot? Of is het gewoon inferieure kwaliteit?
@Volvo_440_turbo:
Lekke afdichting, van inferieure kwaliteit, komt vocht in en langzaam aan gaat’ie kapot.
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt.
Ph1 altijd mooie wagen gevonden…

Ik ben helemaal vóór dit soort artikelen, maareuh, welke moet ik nou kopen of welke moet ik laten staan? Zijn er technische problemen bekend bij een type blok of bak? Ik zou nog net een beetje mee info willen…
@baasbas:
Kan ik je – denk ik- zo zeggen.
Blijf weg van de V6 motoren, de PeugeotRenaultVolvo (PRV) of Douvrin V6 is geen geweldenaar, het beste zijn de uitvoeringen die de bekende vier cilinder krachtbronnen hebben, ze gebruiken veel minder brandstof en passen goed bij het Safrane karakter.
’t is verstandiger om een luxere uitvoering te nemen dan een dikke motor.
@baasbas: ik heb bij Renault gewerkt, 8 jaar geleden al weer. Mijn advies: een nette (en late) 2.5.

V6’en zijn een ramp, evenals de automaten. De diesels zijn redelijk, maar nog echt van de oude stempel (traag en niet eens echt zuinig). De 2.0 4-cilinder is ook prima, maar is vaak alleen in standaard uitvoering geleverd.

Kortom, een mooie RXT 2.5 met handbak is de beste Safrane.
@baasbas: De 2.5 is een Volvo unit dus degelijk en betrouwbaar. De lokale bakker rijdt inmiddels 10j met zo’n ding. Staat dik 4ton op nu. Loopt als een tiet. Veel kleine storingen in electronica maar daar kan ie wel mee leven zegt ie. Heerlijke stoelen. Lekker breed en groot. Achterin ook ruim vind ik. Beter dan een e39 5 serie voor mij. Daar zit ik krapper in.
@E34M5Touring: @gtwillem: @desjonnies: Dank! Als leek zou ik ook gokken op het Volvo blok. Alleen jammer dat ik de facelift een hele grote stap achteruit vind. Een ph1 is veel mooier.
Nog steeds mooier dan veel huidige wagens van renault
Och, ze hebbenhem bewust zo anoniem ontworpen, juist om een alternatief te bieden voor de Duitse Brigade.
Er zijn immers genoeg mensen die wel het comfort willen hebben, maar een rationele anonieme uitstraling prefereren voor de klanten !
Zo had je ook die grote Nissan, (‘k weet het weer de MAXIMA) da’ was ook best wel een beest van een wagen maar was bewust ook als 13 in een dozijn ontworpen.
Kende een kerel die zijn Jaaaag inruilde voor een Maxima en nooit meer terug is gegaan.
en je had ze zelfs toen al met ingebouwde navigatie indien je die dure optie aan had gevinkt. Die kwam dan in plaats van 1 van de ventilatieroosters in het midden
Ford had in 1985 al voorruitverwarming.
Anonieme luxeboten.
Heb dit ook altijd een mooie auto gevonden. Grote bak met subtiele koplampen. De Baccara is helemaal mijn ding!
Eigenlijk kun je uit dat tijdperk volgens mij beter zo’n Mazda Xedos kopen voor rond de duizend Euries met een lederen bankstel standaard en die kleine 2 liter V6 erin of zo’n Nissan Maxima Qs
Volgens mij is het met zo’n Xedos lachen geblazen, de mensheid is hem al lang vergeten, hij ziet er anoniem uit, maar ’t is wel een luxe rappe rakker !
http://www.youtube.com/watch?v=6qvvVC9Pm_g
wat een plaatje zeg die eerste foto zou bijna een fransman overwegen:)
Mijn ouders hadden een Safrane ,als opvolger voor hun 25. Toen wel dikke auto hoor.Mooie (vriendinnetjes) en minder mooie(2 keer de neus eraf gereden) herinneringen aan.
In Nederland rijden er nog ongeveer 3000 Safrane bolides. In 2000 een van de laatste exemplaren nieuw gekocht, nog steeds in bezit en met plezier. De 2.0 versie heeft een Volvo motor mind you! Goed voor zeker een half miljoen kilometers of meer. Met 1500 kilo geen last van herfststormen. Wil je scheuren in de stad, loop dan met een boog om de Safrane heen. Wil je in luxe en geluidarm over de snelweg, muziekje goed hoorbaar ga dan voor een proefrit. Mijn plan: doorgaan tot de Saf een old-timer is. Goede garage en enthousiaste co-rijders helpen via http://www.renaultsafrane.nl See you on the highway with a smile : -)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).