• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault-spionage: ‘het zijn de Chinezen’

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 januari 2011 om 16:00 – 19 Reacties

Inspecteur Clouseau zoekt het uit

Merde! In het spionageschandaal dat zich de afgelopen dagen in Frankrijk bij Renault begon te ontvouwen wordt met het vingertje naar China gewezen. Kennelijk was de technologie wat moeilijk na te apen voor de kopieerchinezen, en dus werd er maar een grote zak geld voor de neus van de Franse managers (met eurotekens in de ogen en een ruggengraat vol slagroom) gehouden. Althans, zo vermoeden Renault en de Franse geheime dienst.

En zo’n vermoeden wordt niet uitgesproken tenzij er sterke aanwijzingen zijn. Je wilt per slot van rekening niet je betrekkingen met een van je belangrijkste handelspartners onnodig schaden. Volgens de Franse kwaliteitskrant Le Figaro gaat het mogelijk om het doorspelen van informatie omtrent aandrijflijn en batterijen, die pas na 2012 in productie zouden gaan. Het is goed mogelijk dat op sommige technologieën nog geen patent is aangevraagd, wat het van onschatbare waarde moet maken voor kapers op de kust.

Inmiddels is ook een naam opgedoken van een van de beschuldigde managers. Hoewel Renault hierover de kaken op elkaar houdt, melden Franse media dat het gaat om Jean-Michel Balthazard, sinds 1980 werkzaam voor het merk met de ruit, en een (voormalig) lid van het managementteam. Hij was degene die tot eind 2005 verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de derde generatie Laguna. Eveneens geschorst zijn zijn adjunct Bertrand Rochette, en Matthieu Tenenbaum, adjunct directeur van Renaults EV-project. Of de heren zich naar goed Frans gebruik ook meteen hebben overgegeven toen ze betrapt werden is niet bekend. (via automotive online)

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, fraude, politie, Renault

Vorig bericht: « Voor sadistische miljonairs: Rolls Apparition concept
Volgend bericht: Matte 911 Turbo van David Beckham kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. San Sebastiano zegt

    7 januari 2011 om 16:01

    “Of de heren zich naar goed Frans gebruik ook meteen hebben overgegeven toen ze betrapt werden is niet bekend.” LOL!

    Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    7 januari 2011 om 16:16

    …waarom kopiëren ? Koop één exemplaar, rag die uit elkaar, en koop dezelfde losse deeltjes bij de Gamma !…tsja…

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      7 januari 2011 om 19:42

      @Megakix:

      Iedere snul kan een batterij maken op papier. En weten wat erin zit is ook niet moeilijk. Dat kan een eerste jaars Ir. na 3 weken les al.
      Het is het productie proces goedkoop/ efficiënt en toch nauwkeurig houden dat moeilijk is. Het precisie gedeelte dus. En dat is nu eenvoudiger om te krijgen dan van te achterhalen.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        11 januari 2011 om 22:57

        @Hupke: Nee, het is dat het pas na 2012 in productie gaat! Niks kopen dus;)

        Login om te reageren
  3. Pro-normaal zegt

    7 januari 2011 om 16:28

    Ik geloof niet dat het per sé de Chinezen zijn.

    BYD heeft al een hybrid in de verkoop. Of is Geely weer eens bezig geweest?
    I.i.g. de BYD Hybrid…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      8 januari 2011 om 01:04

      @Pro-normaal: Bestaan ook andere merken dan BYD in China natuurlijk…

      Login om te reageren
  4. Rsimon zegt

    7 januari 2011 om 16:35

    die verdomde chinezen weer

    Login om te reageren
  5. Ryan zegt

    7 januari 2011 om 17:29

    Overigens schijnen de Fransen de natie te zijn die het meeste spioneerd (Wikileakscables) dus wat dat betreft krijgen ze een koekje van eigen deeg. Ik vind het overigens wel apart dat Westerse bedrijven makkelijk omgaan met hun technologie tegenover China. Je zal straks zien dat de Chinezen zelf met de eer gaan strijken(kijk eens hoe goed wij wel niet zijn), de jatters.

    Login om te reageren
  6. Northwestern zegt

    7 januari 2011 om 18:01

    Haha, had ik dus toch gelijk xD

    Login om te reageren
  7. bozewolf zegt

    7 januari 2011 om 18:45

    God, moest er weer een “surrender monkey” grapje in? Hoe goedkoop. De Fransen hebben meer oorlogen gewonnen dan je moeder kerels heeft geneukt.

    En dat wil wat zeggen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      7 januari 2011 om 20:39

      @bozewolf: ohja…je bedoelt…eehm…die opstandige stammetjes uit donker-afrika onder de voet lopen…jaja…goh… :lol:

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        8 januari 2011 om 04:56

        @Megakix: Zegt de naam Napoleon Bonaparte je iets? Charles Martel? Karel de Grote?

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          8 januari 2011 om 06:43

          @bozewolf: Dat waren Karolingers, geen Fransen. Net zoals je het Romeinse Rijk moeilijk aan de Italianen kunt toeschrijven. En verder: zegt de plaats Dien Bien Phu je iets? Het collaborerende Vichy-regime? Anyway, we kunnen het misschien binnenkort over een bakkie koffie bespreken. Neem ik mijn moeder ook even mee.

          Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    7 januari 2011 om 19:47

    Wat mij hieraan het meest verontrust is dat China het meeste van de zeldzame grondstoffen heeft of beheert.

    De meeste van de zelfzame ertsen nodig om hightech dingen te maken liggen in China en Afrika en China bezit beide gebieden.
    Die bepalen de prijs van de grondstoffen al. (zie maar een goede week terug dat WTO erbij gesleurd werd omdat China niet wilde blijven exporteren)

    Vanaf het moment dat China ook de knowhow heeft naast de man-power en de middelen. Vallen wij volledig uit de kringloop. Dan verdienen wij geen rotte frank meer aan dit alles. Al wat we dan nog doen is consumeren. En consumeren zonder inkomsten blijft ook niet lang duren.

    Iemand een oplossing? om ervoor te zorgen dat ik op m’n 72e nog in een Tesla (en liefst in een SL 55 AMG of een Bentley S1) kan rondrijden?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      7 januari 2011 om 20:41

      @Hupke: jij gaat nog niet zolang mee in het leven volgens mij…WIJ produceren al helemaal geen ene reet meer in Nederland…de enige toegevoegde waarde die we kennen is de BTW :lol: . En sinds we feitelijk geen industrie meer hebben, is het zo, dat wij met z’n allen geld rondpompen in de economie. En af en toe valt er een slimmerik de eer te beurt om er 1 miljoen uit te peuteren. Een gevonden tochtgaatje noem ik dat.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        7 januari 2011 om 21:02

        @Megakix:

        Wij produceren idd amper nog iets, men noemt ons in het westen daarom een kennis-economie. (een mooi woordje voor een land waarvan de bewoners grotendeels boven hun stand leven)
        En het gaat ook om wat je in handen hebt. Je zou nog verbaasd zijn wat geld jullie (Nederland, of wij Europa) nog binnen halen.
        bvb; Julie hebben scheepswerven, havens, SHELL!!!, en alles wat met qua knowhow van schepen, baggeren, indijken, en 1/4 van alle plantenkunde komt van bij julie. En dan vergeet ik nog veel.
        Wij in België hebben nog wat pertro-chemie, een haven, we verdienen nog wat in de pharmaceutica zowel productie als know-how.
        En AB Inbev brengt ook nog wat op (hoewel veel daarvan ter plaatste in het oorspronkelijke land geproduceerd word komt de cash naar ons). Dan nog wat kleinere firma’s en voor de rest wat studiebureau’s.

        Maar om eerlijk te zijn bedoelde ik met wij, ons, het rijkere westen. De productie word meestal al uitgegeven, de grondstoffen komen nietmeer van bij ons. Als we dan ook ontwikkeling verliezen hebben we niets meer.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          8 januari 2011 om 01:06

          @Hupke: “kennis-economie. (een mooi woordje voor een land waarvan de bewoners grotendeels boven hun stand leven)”

          True :lol:

          Login om te reageren
  9. albertvl zegt

    7 januari 2011 om 22:58

    dit gaat helemaal de verkeerde kant op china is bezig met het veroveren van de wereld en is daar verder mee dan wij allemaal denken. het eninge wat ze nu nog missen is kenis van bepaalde dingen maar let maar op over 10-20 jaar kunnen we bij de chineezen gaan spioneren

    Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    8 januari 2011 om 01:11

    Waarom zou je zelf iets ontwikkelen als je het ook gewoon kan stelen? Tis jammer, maar het gebeurt Da-Ge-Lijks, ook in firma’s bij ons. De firma waar ik werk doet hoogwaardige metaalconstructies, voor enkele gevoelige klanten. Als er één op bezoek komt, dan worden alle onderdelen, constructies, hulpmiddelen en plannen van diens concurrenten uit het zicht geplaatst, en het is de bezoekers verboden om de zone van de concurrent te betreden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North