Renault Twingo GT is een kekke stadsknaller

Auteur: , 47 Reacties

Natuurlijk is het nog géén Twingo RS, maar het lijkt ons wel een prima zoethoudertje!

De Twingo GT is de krachtigste Twingo tot nu toe, met een 0.9 liter TCE 110 driecilinder turboblokje dat (je verwacht het niet) 110 pk levert, en bovendien 170 Nm op de achterwielen kan loslaten. De vermogenswinst is te danken aan een geoptimaliseerd luchtinlaatsysteem en een aangepast motormanagement. De Twingo GT heeft bovendien een handbak (zoals het heurt) met aangepaste bakverhoudingen voor sportievere prestaties.

Ook het chassis en de wielophanging van de goedkope achterwielaandrijver zijn aangepast en er is een speciaal afgesteld ESP op de stadsrakker te vinden. De variabele besturing is ook aangepast voor nét dat beetje extra gevoel. De Twingo GT heeft wielen meegekregen die geïnspireerd zijn op die van de Twin’Run Concept. Ook is er op de GT een luchtinlaat op het zijscherm te vinden en zijn er twee centraal geplaatste uitlaatpijpjes gemonteerd. De kleur op de foto is ook nieuw en heet Orange Piment. Andere kleuropties zijn Gris Lunaire, Noir Etoilé en Blanc Glacier. Oftewel grijs, zwart en wit. Wij adviseren oranje.

In het interieur zijn oranje details te vinden, evenals instaplijsten met het Renault Sport logo en aluminium pedalen. Bovendien is er een versnellingspook die is afgewerk met leder. Over een paar weken wordt de GT onthuld op het Goodwood Festival of Speed. Eind dit jaar zullen we de eerste Renault GT’s op de weg gaan zien, prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.



47 reacties

Haha volgens mij rijdt dit echt heel leuk, het ziet er alleen niet uit.
Doe maar een Smart ForTwo.
@granlusso: forfour
Leuke fotografie ook!
Grappig ding, lijkt wel een beetje op de 500 maar dat is is alleen maar mooi. Leuk ding om een beetje mee te raggen, lijkt mij.
@pinut187: als het heel blijft, is toch een Renault
Hopen dat Renault Sport er zich nog een keer meegaat bemoeien. 150pk Twingo RS!! Dikke prima!!
@e34m5touring: zou de 1.2 van Renault erin passen?
@xiran: Ik betwijfel het. Tenminste, als je het als vierzitter wilt houden…
@e1000bmw523i: nee joh, gelijk een 1.5 tot 2.0 turbo blok erin. Heb je gelijk je R5 Turbo opvolger
@bullzeyersn: idd geen probleem (geen achterbank). Een 2.0 of 1.5 liter is volgens mij te breed in combinatie met de versnellingsbak. Het zou wel gaaf zijn en typische Renault.
@xiran: Wellicht kunnen ze de 3pitter wat vergroten qua inhoud. Zou me overigens niet verbazen als er binnenkort een 3 pitter offensief komt die ook geschikt zijn voor de Megane (Scenic). Wellicht dat er dan wat meer mogelijk is. Was eerlijk gezegd even vergeten dat dit 3pitters zijn en geen 4 pitters zoals de 1.2TCe. Dan zit je inderdaad weer met de ruimte te klooien…
@E34M5Touring: psst, Google eens daihatsu charade gtti. Die dingen gaan nu tot +200 pk en dat is nog ninties techniek.

3 cilinder 1.0l met turbo
Wat een leuke auto. Lijkt me echt een heerlijk gooi-en-smijt bakkie. Prestaties waarschijnlijk net als de Brabus: 0-100 ca 10s en topb180km/h.
Ok het is niet de allermooiste auto, maar -zeker in deze uitvoering- wel één van de leukste. Echt zo een auto waarin je elke kilometer met een dikke grijns op je gezicht rondrijdt.
@henkp1: Als je er van uitgaat dat de auto 943 kg weegt en achterwiel aandrijving heeft, dan gaat ie in de meest ideale omstandigheden in 7,6s naar de 100km/uur. In de praktijk zal het rond de 8,2s liggen. En laten we eerlijk wezen, dat is heel erg leuk!
@henkp1: er zit zelfs fors meer power in, de Smart blijft bij 97 pk steken. Combineer dat met een leuker uiterlijk en we hebben een winnaar!
Goeie foto’s joh.
Leuke renders! En volgens mij een heel leuk bakkie! Hopelijk, hopelijk mag er nu mee gespeeld worden… Please, Dieppe….
Ziet er leuk uit! Ben benieuwd hoe sportief dit ook werkelijk rijd.
Het blijft alleen wel een doodzonde dat er geen 3deurs is.
Toppertje deze Twingo GT.

Maar dat geldt ook voor de gewone Twingo, weer een erg geslaagd en fris ontwerp. Ronduit geniaal is de verwijzing naar de goeie oude Renault 5 in de lijnen in de achterkant. Heel subtiel en zonder retro aan te doen. Daarnaast biedt Renault een erg leuk kleurenpalet aan en coole striping. Iets wat bij veel auto’s zou misstaan, maar de Twingo juist goed kan hebben. En het leuke interieur met het originele dashboard maakt het helemaal af.

Laat de RS maar komen, dan heeft Larsb over twintig jaar weer een leuk onderwerp voor de klassiekerrubriek op Zaterdagavond.
@moveyourmind: Heb je er al in gereden? Achterwielaandrijving leek me wel leuk, dus toen we de oude Twingo van mijn vrouw moesten inruilen heb ik hier ook nog in gereden. Wat viel dat tegen. Door de achterwielaandrijving vrijwel geen kofferruimte (voor kan ook niets open). En de ingebouwde ESP/TC haalde elke spanning weg die je met achterwielaandrijving hebt.
@bugboy: Tijd dus voor Renault Sport om zich er eens flink tegenaan te bemoeien. Tja, en qua ruimte-indeling kan er weinig tegen de slimme Twingo phase 1 op.
@moveyourmind: Wat ik helemaal vet vind, is het luchtinlaatje aan de bestuurderskant, terwijl aan de passagierskant daar het tankklepje zit. Heerlijk asymmetrisch!

Op deze renders lijkt de auto ook wat minder hoog dan de reguliere, ben benieuwd of dat effect in het echt ook werkt door de grotere velgen, plastic wielkasten en gewijzigde bumpers.
Volgens mij zou een horizontale striping of het achterruitje ook nog wel goed werken om wat breedte aan de auto te geven!

Zou wel eens een toppertje kunnen worden!
@reactief: Dat asymmetrische was me nog niet opgevallen, zeker een cool detail.

En nog historisch verantwoord ook. De Renault 4 en 5 waren ook asymmetrisch! Alleen op een andere manier, vanwege de torsie-as-vering hadden die links en rechts een net iets verschillende wielbasis.
*kuch* Brabus ForFour *kuch*
Gaaf! Hopelijk hebben ze wel de wegligging en besturing flink aangepakt, want de gewone schijnt niet bijster goed te rijden…
110 pk met 170nm koppel op een kleine 900kg rijdt denk ik heel leuk. Dat ie achterwielaangedreven is blijft ook een van de toppunten. Looks van de wagen: wel oke. Een tip: verwijder die knullige striping van de zijkanten en vooral het dak
Misschien ziet hij er met kleinere wielen leuker uit, geen idee hoe groot dit nu is… qua specs wel verschrikkelijk leuk, prima vermogen/gewicht verhouding, vermogen op de achterwielen zonder al teveel exotische dingen. Wordt later vast een betaalbare eerste auto voor liefhebbers!
@guusboum: Dit zijn ’17 inchen.’
Verder op de hoeken kan niet!
@henkp1: nog verder hoeft niet. 15 inch lijkt me dan prima! 17 op zo`n klein schepsel is teveel van het goede, naar mijn mening.
Jij mag adviseren wat je maar wil CasperH maar van de vrouw moet hij toch echt babyblauw gewrapt worden.
@kobus1967: mat babyblauw met Carbon accenten. Ik zeg doen.
Leuke vrouwen auto alleen geeft die weer niets om pk’s dus heeft geen meerwaarde.
Leuk wagentje, maar mijn keus zou een fiesta red edition zijn.
Achterwielaandrijving en motor voorin is top, motor in het midden ook goed, maar motor achterin rijdt echt niet zo goed. Ik vond het helemaal niks. Deed me denken aan eerste gen smart For two qua bochtengedrag. Het is helemaal gevaarlijk als er een delletje of bobbeltje in een lange doordraaier zit met wat hogere snelheid. Verder leuke kar om te zien.
wel dope bakkie maar ze moeten 2 deurs maken want door deze deuren past alleen een mier
Best geinig maar die Twingo is in het echt best groot en vooral heel hoog. Lijkt me helemaal niet fijn ‘knallen’
Ik vind t wel wijs. Mooi auto’tje voor t vrouwtje.
Dat is nog eens een leuk ding. Hoop alleen dat Renault Sport zich er ook eens mee gaat bemoeien en een egt bommetje maakt.
Dan vraag je je toch af waarom dezelfde motor in de clio maar 90pk doet. Inlaat mods en software overzetten en gaan!
Ik vind het echt een lillek hok…
Leuk wagentje hoor, ik merkte alleen dat de “gewone” versie best wel windgevoelig is op de snelweg.
Ziet er goed uit! Mooi kleurtje trouwens en ik vind de striping er wel zeer goed op staan.
Jammer dat hij er zo hoog uitziet tov de breedte. Dat vind ik een afknapper… Verder wel een goede evolutie… 👍
Lief! Oh nee. Stoer! Nee, wordt het ook niet… Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik van de Twingo vind. Hij is technisch anders, dus leuk. Maar qua vorm is hij gewoon, tsja. Ietwat kei-car-achtig. Dat verpest het redelijk.
110 peekaatjes op de achterwielen?! Dat wordt driften! 😃

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).