• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Twingo RS 133 Cup

Auteur: Alwood, gepost 2 oktober 2009 om 21:59 – 92 Reacties

Twingo - Fierce creature


Is deze Twingo nou meer dan hij doet voorkomen, of lijkt hij meer dan ‘ie is?

Licht is de Twingo RS 133 cup in ieder geval wel. Best snel ook. In de Cup zijn nutteloze zaken zoals een verstelbare achterbank, verstelbare koplampen en airconditioning verwijderd. Daarna zijn er stijvere veren gemonteerd, de auto is omlaag gezet (4mm) en er zijn 17 inch zwarte glimmers gemonteerd. De 1.6 viercilinder levert, verrassend genoeg, 133pk bij 6750tpm. De Twingo RS 133 Cup heeft nog steeds 8,7 seconden nodig om de 100km/u te bereiken. Pas bij heftig bochtenwerk komt de ware aard van het beestje naar boven.

Het is te hopen dat de Twingo werkelijk het beloofde rijplezier biedt. Verkrampt, zwetend en trillend je auto uit komen is misschien de eerste keer leuk, maar gaat snel vervelen.

Renault is wel een stuk eerlijker dan bijvoorbeeld Porsche. Voor een 133 Cup betaal je flink minder dan voor een met opties bepakte Twingo RS. In het land der hot-hatches krijg je een Twingo Cup voor £1,350 (zo’n €1500,-) minder mee, dan een Twingo RS met aangepast onderstel.

Ook interessant!

  • Video: hoe komt die Renault Twingo daar terecht?
  • Speciale Twingo
    Speciale Twingo laadt je smartphone op
  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Renault, twingo

Vorig bericht: « Bentley Continental GTC-SS komt er aan?
Volgend bericht: Zeg maar nee dan krijg je er twee: Ferrari Testa Rossa »

Lees Interacties

Reacties

  1. Volvo_440_turbo zegt

    2 oktober 2009 om 22:03

    Lijkt me een leuk autootje!
    Enne, aan de pubers hier, niet te snel beginnen te vitten over het gebrek aan pk’s, eerst je rijbewijs halen ;)

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      2 oktober 2009 om 22:10

      @Volvo_440_turbo: hehe gelijk heb je deze auto(tjes) moeten het hebben van hun uitstekend onderstel goed de acceratie is wat zwak het is dan ook geen ferrari maar dat vergeet je eens op een bochtig weggetje machtige auto(tje)s zeker een aanrader als budget funmachine voor op zondag !

      Login om te reageren
  2. Cantago zegt

    2 oktober 2009 om 22:08

    Rijbewijs heb ik al een aantal jaren, misschien dat ik het aantal pk’s daarom wel genoeg vind voor zo’n autootje. Echt snel naar de 100 gaat hij niet, maar veel rijplezier is ook wat waard!

    Login om te reageren
    • micheloo0 zegt

      2 oktober 2009 om 22:18

      @Cantago: waart*

      Login om te reageren
      • micheloo0 zegt

        2 oktober 2009 om 22:20

        @micheloo0: oeps

        -edit: rustig aan-

        Login om te reageren
  3. micheloo0 zegt

    2 oktober 2009 om 22:13

    dit vraagt om een rijtest :D

    Login om te reageren
  4. MattCurlew zegt

    2 oktober 2009 om 22:24

    Cup… en dan 8,7 sec van 0-100.. belachelijk

    Login om te reageren
    • micheloo0 zegt

      2 oktober 2009 om 22:34

      @MattCurlew: gij doet het echt vr expres ik begin de humor ervan in te zien :D

      Login om te reageren
  5. Volvo_440_turbo zegt

    2 oktober 2009 om 22:36

    De eerste puber is al daar…

    Ik ken een gast die zijn Race-MX5 met slechts 140pk (ook van 0 tot 100 in een 8 sec) sneller is op het circuit van Zolder dan zijn MX5 turbo met 235pk (0 tot 100 in een 6 sec)

    Ik heb al auto’s gereden tussen de 50 en de 300 pk, de leukste totnutoe was de MR cabrio met 140 pk…

    Mensen die zeuren over die acceleratie weten niets van auto’s en horen hier niet thuis…

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      2 oktober 2009 om 22:39

      @Volvo_440_turbo: ik ken geen MX5. wel een MX-5.. die me overigens leuker lijkt dan een MR2..

      En de ene auto is de ander niet. Zeker net als we het hebben over moderne auto’s van een normaal merk. En 8,7 van 0-100 vind ik matig voor een topmodel dat ook nog eens uitgekleed is. Hoeveel Nm heeft het eigenlijk?

      Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      2 oktober 2009 om 22:41

      @Volvo_440_turbo: ik heb zelf ook al erg veel auto’s gereden. Van Matiz tot Ferrari 360 en binnenkort een Veyron. Maar goed, jij wist dat natuurlijk ook niet.. en in bepaalde auto’s heb je idd meer lol dan in eentje met meer pk’s maar we hebben het hier over een FWD hot hatch van Renault..

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        3 oktober 2009 om 00:13

        @MattCurlew:

        Een vriend van mij heeft een Renault Clio RS 172.
        In dit geval gekieteld tot ruim 190pk.

        Dit rijd waanzinnig leuk en geeft een geweldige rijervaring en zeer goed bochtengedrag.
        De raceversies van deze auto´s rijden verschrikkelijk hard door bochten heen.

        Bovenstaand apparaat zal op de track menig sportauto zijn kontje laten zien zodra het op rem en bochtenwerk aan komt.

        In de stad ben je ook nauwelijks bij te houden met zo’n korte wielbasis en een goed onderstel.
        Renault Sport is daar zeer goed in.

        De behoorlijk verbouwde MX-5 die wij hadden was maar een 1.6je met standaard 110Pk.
        Die van ons had er hoogstens 120.

        Dat ging met goede banden en onderstel ook rond de 8sec naar de 100. Totaal niet hinderlijk en ook zeker niet langzaam.
        Die auto voelde goed vlot en in het dagelijks leven was dat ook zo.
        In de bochten was het een verschrikkelijk snel en agiel speeltje. Elke bocht was een uitnodiging tot gas bij.
        Bergen rijden was geweldig. In dit geval natuurlijk geholpen door de achterwielaandrijving en waanzinnige balans.

        Dan neem je een RX-8 erbij.
        Veel sneller dan de MX-5. En dit in praktisch alle opzichten. Bochten kunnen nog harder, de remmen kunnen harder bijten het klinkt fenomenaal.

        Het extra gewicht heeft echter een hoop van de lol en feeling weg gehaald. Het stuurt wat logger en als je gaat glijden ga je verder door. Je hebt meer ruimte nodig om een beetje leuk te spelen en het vermogen is vrij weinig echt bruikbaar in Nederland.
        Het snelheidsgevoel is drastisch afgenomen. Rustig pratend cruisen met is met 170km/u een comfortabele bezigheid.
        Vegezeld met een gevoel dat anderen toch wel erg langzaam rijden.

        100km/u rijden is bijna slaapverwekkend.
        Natuurlijk heeft de RX-8 genoeg positieve punten om daar tegenover te zetten.

        Kwa rijplezier op lagere snelheden is de MX-5 gewoon de winnaar.

        Kleine Renaults bezitten deze kwaliteiten ook. Ze missen alleen achterwielaandrijving.

        Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    2 oktober 2009 om 22:42

    topmodel?! we hebben het hier wel over een Twingo… even voor de goede orde :? Heeft 160Nm…

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      2 oktober 2009 om 22:44

      @Alwood: topmodel van de Twingo slimmerd.. 160 Nm.. indrukwekkend.. en dat in combinatie met die beroemde heerlijke directe besturing van Renaults.. echt een feest

      Login om te reageren
  7. Volvo_440_turbo zegt

    2 oktober 2009 om 22:45

    Zucht, gaan we nog zeuren over een streepje ook?

    @ Mattcurlew, Die auto is gewoon ideaal voor de iets minder ‘begoeden’ onder ons die ook wat rijplezier willen. Zo’n auto moet je in een bepaald perspectief zien.
    Een auto maken die van nul tot 100 in 5 seconden knalt is heus niet moeilijk, maar hem de bocht om krijgen op een deftige manier is stukken moeilijker, dat zou jij als ‘autoliefhebber’ toch moeten weten?

    Btw, je stelde wel een intelligente vraag, hoeveel koppel ie heeft, maar waarschijnlijk zit het koppel op een vrij hoog toerental, heeft ook zijn charmes…

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    2 oktober 2009 om 22:49

    Moeke de vrouw heeft voldoende aan het instapmodel.
    De racerboy wil hier niet dood in gevonden worden.

    Over andere klantgroepen hoef ik het niet te hebben, want die kijken hier al helemaal niet naar.

    Niemand die dit ding wil hebben, maar hier op AB kunnen we er zogenaamd enthousiast van worden…

    Login om te reageren
  9. MattCurlew zegt

    2 oktober 2009 om 22:50

    Op z’n Japans ;) Maar je hebt wel grote mond dat je het beter weet maar we hebben beide niet in deze RS Cup gereden dus we weten ook nog niet hoe hij het doet. Mijn relevante ervaringen beperken zich tot de Clio RS uit dezelfde stal..

    Login om te reageren
  10. Volvo_440_turbo zegt

    2 oktober 2009 om 22:55

    @ Mattcurlew, ik heb er inderdaad nog niet mee gereden, maar ben al wel een keer zoek gereden door een renault clio sport die ik in acceleratie nochtans kon volgen (ik rij wel met een boostcontroller en dualstageboostcontroller), geen idee hoe beweeglijk die dingen zijn in bochten… Daaruit en uit de vele testen die ik al gelezen en gezien heb mag je wel concluderen dat Renaultspul goed op de baan ligt als ze zoiets uitbrengen…

    Login om te reageren
  11. MattCurlew zegt

    2 oktober 2009 om 23:00

    Onze buurman heeft zo’n Sport van de vorige generatie. Niet geheel standaard (turbo er op bv) maar die rijdt echt stukken meer hardcore dan de nieuwe RS. Die vorige was écht een leuk speelding

    Login om te reageren
  12. Paul zegt

    2 oktober 2009 om 23:06

    … en na een chipkuurtje 150pk en 183Nm ;)

    Login om te reageren
  13. Volvo_440_turbo zegt

    2 oktober 2009 om 23:08

    Een andere kennis van me had een MX-5 1.8 turbo, +250pk, ik heb er enkele keren mee gereden, maar die auto voelde aan als een rijdende doodkist, ondanks onderstelaanpassingen. Maar bon, een clio sport zal wel stukken stijve zijn qua constructie, gaat niet op bij elke auto…
    Een turbo is inderdaad fun, maar zonder turbo is het toch meer hardcore rijden naar mijn mening.

    Login om te reageren
  14. MattCurlew zegt

    2 oktober 2009 om 23:13

    Ligt weer aan de auto. Een MX-5 kan veel hebben maar 250+ (!!!) pk’s dan weer niet, lijkt me. Die Clio van de buurman kan er eig ook niet echt mee omgaan. De wielen spinnen veelste snel en vaak door. Zelfs in zijn 3e versnelling blijft ie dan nog gaan. De MX-5 is een beetje een S2000 maar dan kleiner en minder pk’s maar uiteindelijk wel nog altijd één van de best rijdende betaalbare auto’s (als je van fun en sportief houd)

    Login om te reageren
  15. MattCurlew zegt

    2 oktober 2009 om 23:18

    Hm beetje doelloos einde.. ik bedoel dus dat de MX-5 geen tig pk’s nodig geeft om leuk te rijden. Deze Twingo wellicht ook niet maar ik vind dat RS Cup gewoon een beetje misplaatst als je de cijfertjes bekijkt. De MX-5 werd ook pas Mazdaspeed genoemd toen het 178pk kreeg

    Login om te reageren
  16. adinsx zegt

    2 oktober 2009 om 23:38

    @MattCurlew
    Die buurman van je rijdt in een Clio II phase3 RS182?
    Zilver met een föhn erop?

    Ik rij een blauwe RS182, en ja, die gaat sneller dan de huidige Clio RS203. Dat ding is veel te zwaar.

    Ik ben het met je eens dat de Twingo RS te weinig pk’s heeft om echt mee te doen. Daarnaast hadden ze de 1.4TCe erin moeten leggen met 150pk o.i.d.

    1 ding heeft Renault absoluut goed voor elkaar en dat is het onderstel. Als zelfs de Clio III Cup 203 de Ford RS met 100pk meer, goed kan bijbenen op het circuit zegt dat wel wat lijkt me.

    Toerenknallen is ultiem. Lekker door jakkeren naar +7000tpm in m’n eigen Clio en daarmee een hele hoop hothatches achterlatend, om op het circuit nog maar niet te beginnen..

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      2 oktober 2009 om 23:43

      @adinsx: deze heeft ie (maar dan uiterlijk verkracht)

      Deze hbe ik gereden:

      Rijtest door mijn 2lingbroer: http://www.autogetest.nl/home/item/root/renault-clio-rs.html?elementtabs=&elementtabs=0

      Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    2 oktober 2009 om 23:45

    Eigenlijk gaat het natuurlijk niet om de extra spotiviteit van dit Cup model, maar is het gewoon een leuke manier om te verwoorden dat er nu een budgetversie is van je top-Twingo. :mrgreen:

    Login om te reageren
  18. MattCurlew zegt

    2 oktober 2009 om 23:47

    Hm foto doet het niet. Deze:

    Login om te reageren
  19. AutomotivePassionNL zegt

    2 oktober 2009 om 23:50

    @MattCurlew (of moet ik MCW zeggen? ;))

    Je plaatje doet het niet :p

    Dit is mijn blauwe, maar die ken je als het goed is al toch?

    @Citrofiel
    De huidige Twingo RS had al de optie voor een cup-chassis. Dat reed ook erg goed, dan kan dit nog beter zijn geworden toch? ;)

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      3 oktober 2009 om 00:14

      @adinsx: Natuurlijk kan dat, maar dat is slechts een toevallige bijkomstigheid. Althans, daar ga ik vanuit. ;)

      Plaatje doe je met img src=http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/DSC00080-3.jpg width=450, maar dan met die haakjes erom.

      PS; Sorry voor de typfouten in mijn vorige reactie. :?

      Login om te reageren
  20. MattCurlew zegt

    2 oktober 2009 om 23:51

    Ja die kende ik. Mooie Clio is dat ja. Ook minder playmobil interieur. En uhm ja MCW ;)

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 00:22

      @MattCurlew:

      Over de MX-5. Hier een 1.8 NB met 500pk. :twisted:

      http://www.youtube.com/watch?v=JUFAvMOFI6c

      http://www.youtube.com/watch?v=WCA7JMn4114

      http://www.youtube.com/watch?v=PvxMSPNnzT4

      Login om te reageren
  21. AutomotivePassionNL zegt

    2 oktober 2009 om 23:52

    Grr. nu werkt de mijne weer niet.

    Zo wel?
    [IMG]http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/DSC00080-3.jpg[/IMG]

    Login om te reageren
  22. AutomotivePassionNL zegt

    2 oktober 2009 om 23:53

    het moet toch lukken dat plaatje hier goed te krijgen :p

    http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/DSC00080-3.jpg

    Login om te reageren
  23. AutomotivePassionNL zegt

    2 oktober 2009 om 23:54

    Hm.. dan maar klikbaar :p

    Maaruh, die Clio van je buur is de versie voor de facelift. Reed al goed inderdaad, maar werd beter richting mijn versie. Maargoed, genoeg hierover.

    Heb er weer een auto bij voor op de lijst van proefritjes ;)

    Login om te reageren
  24. MattCurlew zegt

    2 oktober 2009 om 23:56

    I know. Vind hem na de facelift net wat mooier eigenlijk. Maar de nieuwe is prima hoor. Goed rijgedrag afgezien van de typische Renault minpunten. Maar minder hardcore dan de oude. Vind overigens het uiterlijk van de nieuwe RS erg geslaagd. Zelfs die neus waarvan ik eerst dacht dat het lelijk zou zijn. Ben wel blij dat ie de oude achterlampen heeft gehouden

    Login om te reageren
  25. Waxweazel zegt

    3 oktober 2009 om 00:13

    Iedereen die hier negatief op reageert heeft echt er nog nooit mee gereden met die Cup versie.
    De gehele pers is er laaiend enthousiast over. De gewone RS is wel leuk, maar iedereen die met de Cup versie heeft gereden stond perplex van de massa grip die deze Twingo had in het bochtenwerk. Zelfs Fernando Alonsa was onder de indruk ervan. Wel niet snel in de absolute acceleraties, maar in een bochtig cirquit kan deze Twingo een pak GTI’s en zelfs sprotwagens het snot van onder de ogen rijden.
    Blijf je totaal negatief hierover … dan ben je een pure Renault-hater ;)

    Login om te reageren
  26. RenesisHP zegt

    3 oktober 2009 om 00:16

    Die Clio die ik bedoel heb je zelf geplaatst.

    Trouwens echt rap met een beetje tuning.
    Zie hier 100 naar 200. Hij houd het net niet bij.
    http://www.autojunk.nl/2008/08/zo-neem-je-een-tunnel

    Login om te reageren
  27. vla zegt

    3 oktober 2009 om 00:27

    Dit soort auto’s moet je gewoon gereden hebben voor je sterft. Dat iemand deze auto’s maakt, is een feit dat bij de top hoort van automobiele feiten.
    Een echte no-nonsense auto die meer waard is dan een hedendaagse Porsche of Ferrari.
    Ze zijn echt zo goed.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 00:31

      @vla:

      Die vriend van mij is vorige week gebeld door de oude eigenaar. Of hij hem terug kon kopen. :D

      Dat zegt genoeg over rijplezier.

      Het is overigens wel waar dat nieuwere RS modellen wat softer zijn geworden.

      Login om te reageren
      • vla zegt

        3 oktober 2009 om 00:50

        @RenesisHP:
        Haha! :D Dat heb ik nu nog nooit gehoord! :P
        Nieuwe RS-modellen wat softer? Lijkt me eerder een oude wijven verhaal, dat zegt men meestal wel (“Vroeger was het beter!”). Ik vind niets mis aan de hardcore Renaults, ramen van plastic voor extra performance for crying out loud!
        Op je mail moet ik nog eens responderen trouwens, ben soms wat druk/impulsief bezig (maar heb wel tijd om te autobloggen :mrgreen: auto’s vereisen niet de concentratie als een Wing Chun kung fu-babbel :D ). :oops:

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          3 oktober 2009 om 02:18

          @vla:

          Diezelfde man is in meerdere nieuwe RS modellen gaan proefrijden. Het viel hem een beetje tegen.

          Zijn droomauto is dan ook een Phase 2 Clio V6.
          Die neemt hij echter niet uit veiigheidsoverwegingen.

          Login om te reageren
          • vla zegt

            3 oktober 2009 om 02:54

            @RenesisHP:
            Wat doe ik nog op AB op zo’n uur? :lol:
            De Clio V6 is zo veilig als je zelf wilt, denk ik.
            Moet wel een beetje een Renault-liefhebber zijn zeker? ;)
            En de RS-modellen vallen op de straat altijd een beetje tegen denk ik. Tenzij hij écht tout fond reed, wat mij onmogelijk lijkt. Aan de andere kant, ik kan ook niet weten hoe die oudere RS rijdt, mss zit er een kern van waarheid in…
            Heb jij er nog mee gereden?

            Login om te reageren
            • RenesisHP zegt

              3 oktober 2009 om 13:53

              @vla:

              Het is weekend en ik doe nog wel eens aan online gamen. Midden in de nacht..

              En nee, niet zelf bereden. We lenen elkaars auto’s niet uit. Ook niet aan elkaar.

              Met de mx5 was ik daar makkelijker in. In dit geval beperkt de wetenschap zich tot veelvuldig meerijden.
              Vergeleken met een RX-8 is zo’n Clio een stuk spannender op lage snelheden.
              In de stad ben je met z’n wendbaarheid ook een stuk vlotter.

              RS betekend niet voor niets Renault Sport. Die naam doen ze eer aan.

              Die vriend is overigens geen echte Renault fan. Hij heeft de Clio puur vanwege het rijgedrag, de relatieve onbekendheid en onderschatting bij het grote publiek.

              De acceleratie is ook zeker niet mis. We hebben zijn Clio een keer op 5.8 sec geklokt.
              Dit door goede banden, onderstel en extra vermogen.

              De Clio V6 heeft te veel vermogen in combinatie met een korte wielbasis en ongunstige gewichtsverdeling.

              Een loeizwaar blok(voor de Clio dan) dat op de plaats van de achterbank en kofferruimte ligt werkt nou eenmaal een beetje tegen.
              De meeste in Nederland geleverde V6-jes zijn ondertussen schadeauto’s. Een groot gedeelte is al een total loss.

              Die verhalen zijn dus geen gelul te noemen. Zelfs Ragnotti(Clio rally coureur) heeft er moeite mee.

              Login om te reageren
              • vla zegt

                3 oktober 2009 om 14:39

                @RenesisHP:
                Ik had het over mezelf hoor. ;)
                Maar interessant genoeg is dat ook de reden waarom ik nog wakker was! :P Dat en YT-video’s van subscriptions inhalen (tijdens de week niet zo veel tijd).

                Maar goed, de Clio.
                Eerst en vooral: wat vreemd, jullie lenen jullie auto’s niet uit! Zelfs niet aan Wouter voor bijvoorbeeld een rijtest? ;)
                De Clio een stuk spannender dan de RX8 op lage snelheden: dat had ik nu niet gedacht. Spannender dan een Japanse vechter met wankelmotor, dus spannender dan rijden met een stukje automobiele geschiedenis? Dan moet hij wel damn’ sportief zijn ja! :P En de wendbaarheid is idd een fijne bonus, samen met de zuinigheid (hoewel een opgedreven model wel iets meer lust wss).
                De cijfertjes zijn eigenlijk verbazend hoog, geeft dat nog een beetje een kick die atmosferische motor?

                De Clio V6 is idd een beetje een ramp, maar je hoeft er natuurlijk niet mee te racen op de straat.
                Desalniettemin blijft het wel een widowmaker, daar heb je gelijk in.

              • RenesisHP zegt

                3 oktober 2009 om 15:03

                @vla:

                Aangezien je niet elke bocht met volle snelheid kan nemen of driften en je daarbij het vermogen zeker niet altijd kan plaatsen.. Dus ja, zo’n Clio is dan spannender op lagere snelheden.

                Niet zo zeer vermakelijker. Wel spannender. In zo’n Clio lijkt alles veel harder te gaan. De RX-8 is op lage snelheden net een bankkluis op wielen. Filterd de buitenwereld een beetje weg.

                Kwa geluid en motorkarakter is de RX-8 wel een stuk vermakelijker.

                Toch scoort die Clio ook in dat geval ook zeker niet slecht.

                Het atmosferische karakter geeft een zeer directe gasrespons. Daarbij sleurt het prima door zijn toerengebied heen. Het blok presteerd ook op lagere toeren best goed.

                Het geluid is lekker zwaar.

                Het totaalpakketje geeft een leuke kick.
                Het leukste blijft echter de verbaasde gezichten van mensen die dat Clio’tje wel even willen uitdagen en dan tot de conclusie komen dat het meer dan een dinky-toy met bumperkitje is.

                Onze auto’s lenen we vooral niet aan Wouter uit. Alleen ik brand de bandjes op. :D
                Is al duur genoeg.

                Trouwens ook oud nieuws voor Wouter. Hij heeft allang met een RX-8 gereden.

                Een Clio V6 nodigt uit tot sportief rijden. Daarbij ligt de grens vrij ver weg. Die combinatie laat je al snel wat sportiever rijden. Daar gaat het dus fout..

  28. gunmeat zegt

    3 oktober 2009 om 09:26

    Als Renault medewerker bij een dealer heb ik in vele modellen gereden, van de brute maar oncontroleerbare clio V6 t/m megane RS’en, clio RS’en en Twingo RS’sen. Er wordt hierboven veel gesproken over 0-100 tijden. Dit is bij RS modellen altijd van tweede belang geweest. Zoals hierboven staat: en auto snel van o tot 100 laten rijden is heel makkelijk. Wat Renault heel knap heeft neergezet de laatse jaren zijn auto’s die heel snel de bochten door kunnen en waardoor dus heel veel “rijplezier” te behalen is doordat het onderstel gewoon heel goed uitgebalanceerd is. Daar is Renault heel simpel leidinggevend in in autoland bij hun RS modellen. Daarom is de Twingo CUP gewoon een hele leuke uitbreiding van het gamma voor de ware puristen onder ons die misschien net niet een clio CUP kunnen betalen.

    Login om te reageren
  29. gunmeat zegt

    3 oktober 2009 om 09:39

    Om mn punt nog even bij te zetten dat het om rijplezier gaat..

    Login om te reageren
  30. gunmeat zegt

    3 oktober 2009 om 09:40

    http://www.youtube.com/watch?v=Ae4RqTW5UDU

    Login om te reageren
  31. Simpson zegt

    3 oktober 2009 om 09:45

    8.7 is toch vlot genoeg? voor de puristen en andersdenkenden is er vast wel een chipkuurtje of rotrex compressor te versieren.

    toch wel gedurfd om in deze tijd niet voor een geblazen klein blok te kiezen maar gewoon een 1.6 te nemen.

    of zijn die makkelijker op te voeren, in het geval het tot echte cuprace komt?

    Login om te reageren
  32. BOHH zegt

    3 oktober 2009 om 10:06

    MatCumluw of hoe je ook heet. Get a life and dream on!

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      3 oktober 2009 om 10:53

      @BOHH: wow goeie inhoudelijke post!

      Login om te reageren
  33. johnny m zegt

    3 oktober 2009 om 10:40

    gunmeat , Klopt zeker wat je zegt , wel jammer de enorme discrepantie tussen deze modellen en de gewone renault modellen . Het zit toch niet helemaal in de genen van het merk dus.

    Login om te reageren
  34. Laurens zegt

    3 oktober 2009 om 11:52

    Ik zou er als Renault zijnde wel uitklapruitjes achter opzetten. En op de optie lijst windgeleiders voor de voorramen. Dat, en de auto een beetje in de schaduw parkeren ’s zomers, en je hebt geen airco nodig. Gewoon een fit lichaam, zodat je toch al niet zweet…

    OT: gewicht, gewicht en nog minder gewicht!

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 13:56

      @Laurens:

      “Gewoon een fit lichaam, zodat je toch al niet zweet…”

      Ik ben toch behoorlijk afgetraind en behoorlijk fit(kan nog beter). Toch kan ik ook goed zweten in de zomer.

      Daar komt nog net even wat meer bij kijken.
      Ik ben overigens wel een roker. Dus dat werkt weer tegen.

      Login om te reageren
      • Laurens zegt

        3 oktober 2009 om 14:33

        @RenesisHP: als het je gerust stelt, ik zweet ook. Maar meer als ik veel koffie drink…

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          3 oktober 2009 om 14:37

          @Laurens:

          Goed punt. Koffie en energiedrankjes werken daar goed aan mee. Pittig eten trouwens ook.

          Laat ik nou net nou van bootladingen koffie en sigaretten houden.

          Login om te reageren
  35. yanktank zegt

    3 oktober 2009 om 14:18

    0 tot 100 tijden zijn voor losers die willen opscheppen tegen hun vrienden. maar zowel in de echte wereld (invoegen en inhalen) als op het circuit (ben je ooit met 0 km per uur een bocht uitgekommen) zijn 60 tot 120 en 80 tot 160 belangerijker

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 14:27

      @yanktank:

      Hebben jullie geen stoplichten?

      Login om te reageren
  36. Rick dos zegt

    3 oktober 2009 om 14:21

    Precies, vooral voor zo’n racemonster als een Twingo RS is dat belangrijk….

    Hé, daar is mijn sarcasme…hè hè

    Login om te reageren
  37. Volvo_440_turbo zegt

    3 oktober 2009 om 15:14

    Nog een leuk filmpje van Fifth gear:

    http://video.google.nl/videosearch?q=clio+sport&emb=0#

    Login om te reageren
  38. RenesisHP zegt

    3 oktober 2009 om 15:39

    @Volvo_440_turbo:

    Vooral tegen die S2000 is erg vermakelijk om te zien.
    Bij 0-100 zie je dat de Clio erg rap weg is.

    Login om te reageren
  39. Jeroen zegt

    3 oktober 2009 om 16:50

    Kijk voor de grap ff de herhaling van Top gear terug daar zet de Stig een tijd neer in een twingo RS waar alle 3 de heren(clarkson,hammilton en may) daarna veel respect voor hebben na zelf een rondje met een andere auto er gereden het is de uitzending van eind september waar de heren een snelle achterwiel aandrijver moeten vinden voor een goedkoop prijsje.

    Ik heb alle snelle varianten van renault momenteel gereden en 201 op de teller van een twingo hebben staan vind ik spectaculairder dan met een Megane RS of TCE180. De snelheid beleving is erg groot en de vering in de Twingo RS is minimaal. Tel daarbij op de Perfecten kuipstoelen en het goede sportstuur en voor die prijs heb je echt een hele leuke snelle auto. PS in de tuningclubs is deze auto nu redelijk populair vanwege z’n al aanwezige dikke uiterlijk.

    Login om te reageren
  40. Volvo_440_turbo zegt

    3 oktober 2009 om 16:53

    @ RenesisHP

    Zo kwam ik eens een clio sport tegen aan de lichten.
    Het sprong net op groen toen we nog reden, ik dacht dat ik hem even ging hebben op koppel… maar eer mijn turbodruk opgebouwd was was hij al een eind verder. Je had zijn moteurke eens moeten horen brullen! Eens mijn turbdruk ok, kon ik hem vlotjes volgen, bij de eerst volgende bocht moest ik weer lossen…

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 17:01

      @Volvo_440_turbo:

      Een RX-8 is ongeveer net zo snel als een S2000.

      Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen dat de verschillen in het begin maar minimaal zijn.

      Daarbij moeten wij goed op toeren zijn.

      Login om te reageren
  41. RenesisHP zegt

    3 oktober 2009 om 17:06

    Die Cio’s zijn overigens vrij makkelijk lichtjes op te voeren. Kleine aanpassingen doen een hoop.

    Boven de 200pk kun je beter niet gaan. Tot die 200pk gaat best makkelijk.

    Login om te reageren
  42. Waxweazel zegt

    3 oktober 2009 om 17:33

    Leuke conversaties hier, maar het gaat wel over de TWINGO en niet over de Clio of RX-8 of S2000..

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      3 oktober 2009 om 17:36

      @Waxweazel: tja we dachten; laten we het maar eens over echte auto’s hebben.. :P

      Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 17:47

      @Waxweazel:

      Het gaat over de “sportgenen” van deze Twingo om even aan te geven dat ze bij Renault Sport niet compleet achterlijk zijn op het gebied van kleine bommetjes.

      Dus zo offtopic is dit niet.

      Login om te reageren
  43. BananaFlip zegt

    3 oktober 2009 om 17:37

    Erg lekker bakkie, al ben ik nog steeds van mening dat heethoofdige hatchbacks turbomotoren moeten hebben, voor het echt lekkere gevoel van een behoorlijke versnelling bij een bepaald toerental.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 17:49

      @BananaFlip:

      Dat heb je met een NA motor ook gewoon op het koppelpunt. Zeker wanneer er voldoende koppel voorhanden is.

      Het totale toerenverloop voelt echter wel anders.

      Login om te reageren
      • BananaFlip zegt

        3 oktober 2009 om 18:48

        @RenesisHP: Dat zal allemaal wel, maar een turbomotor geeft toch die brok meer koppel en een onverwachte duw in je rug, meer dan een atmosferisch blok.
        Bij zo’n klein racertje lijkt me dat wel lekker.

        Login om te reageren
  44. yanktank zegt

    3 oktober 2009 om 18:09

    @ RenesisHP
    ja we kennen hier stoplichten alleen doe ik niet aan sprintjes bochten nemen is leuker.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 18:12

      @yanktank:

      Wij doen het gewoon beide. ;)

      Login om te reageren
  45. yanktank zegt

    3 oktober 2009 om 18:23

    @RenisisHP
    dat kan natuurlijk ook
    maar laat mij 50 meter rechtdoor rijden en ik knal tegen een boom op omdat ik in slap gevallen ben van verveling.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 18:28

      @yanktank:

      Dan moet je harder trappen. :P

      Je hebt gelijk. De enige reden waarom sprinten voor ons leuk blijft is voldoende vermogen en een geluidsorgie.

      Ik ben zelf ook meer van de bochtjes.

      Login om te reageren
  46. RenesisHP zegt

    3 oktober 2009 om 18:29

    Ik vergat een belangrijke factor. Het gevoel in je maag bij een vlotte sprint is ook wel lekker.

    Dat kon de MX-5 ons overigens niet bezorgen.

    Login om te reageren
  47. ej zegt

    3 oktober 2009 om 18:31

    de twingo rs is een geweldige auto!
    Ik heb er een.
    Ik was aan het twijfelen tussen de clio rs en de twingo rs.
    Prijsverschil deed de doorbraak, de funfactor in een twingo ligt vele malen hoger dan de clio.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      3 oktober 2009 om 18:33

      @ej:

      Minder gewicht = meer fun. :D

      Login om te reageren
      • vla zegt

        4 oktober 2009 om 03:17

        @RenesisHP:
        Je praat absoluut geen poep. ;) Ik kan me die Clio al levendig voorstellen!
        Wouter heeft idd al met de RX8 gereden, maar ah –voer excuus in-. :P
        Bandjes zijn trouwens idd ferm duur! En een beetje offtopic: zoals je al dan niet weet, mag ik sinds kort legaal de baan op, en da’s natuurlijk veel lol maken. Maar een collega van mijn vader’s werkhad nog wat bandjes liggen, precies de maat van onze velg, die hij niet meer ging gebruiken. Het zijn Continentals met een sportief design (denk Guigiaro Vredesteins). Nu zou ik willen weten of jij denkt dat ze een merkbaar verschil zouden maken op een Golf III diesel? :)

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          4 oktober 2009 om 14:53

          @vla:

          Goede banden zul je altijd merken. Ongeacht de auto.

          Wat voor een banden liggen er nu eigenlijk onder?

          Login om te reageren
  48. GuidoBmw zegt

    3 oktober 2009 om 19:13

    Lekker zo’n wagentje :) chippen helpt miss voor wat meer pk/koppel onderin. dat zou helemaal top zijn!

    Login om te reageren
  49. Ralph zegt

    3 oktober 2009 om 19:20

    @Bananaflip.: zeker niet in een Clio 2.0 RS gereden ofwel?
    Vanaf de 5.000 is er géén houden meer aan.
    Turbogevoel maar dan met emotie.

    Een Hot Hatch behoeft géén Turbomotor zoals die Volvo unit in de Focus RS.

    De Twingo RS 133 Cup is natuurlijk wel een beetje mosterd na de maaltijd als je een ‘gewone’ Twingo RS met Cup onderstel heb gekocht.

    Login om te reageren
  50. Alwood zegt

    4 oktober 2009 om 15:39

    @RenesisHP

    met de voorwaarde dat je schokbrekers in orde zijn en de uitlijning klopt :P

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      4 oktober 2009 om 15:42

      @Alwood:

      Neemt nog steeds het gripverschil niet weg. ;)

      Login om te reageren
    • vla zegt

      4 oktober 2009 om 17:37

      @Alwood:
      Btw die kloppen beter dan de reguliere Golf III! :P
      Hij is verlaagd en er zitten bredere velgen op (afmetingen in de reactie hierboven), handelt als een GTI met dieselmotor durf ik zeggen! :D

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        4 oktober 2009 om 17:50

        @vla:

        Mail die gegevens anders even door.
        Lijkt mij een beter plan. ;)

        Login om te reageren
  51. RenesisHP zegt

    4 oktober 2009 om 15:49

    1 toevoeging.

    Plaats geen semi-slicks onder een auto voor dagelijks gebruik. Met regen krijg je daar spijt van.

    Login om te reageren
  52. vla zegt

    4 oktober 2009 om 17:11

    Dunlops geloof ik… Een normaal patroontje, niet zo fijn ogend. :P Ik weet niet veel van banden. :mrgreen:

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      4 oktober 2009 om 17:18

      @vla:

      Uiterlijk zegt meestal niet veel over de performance.
      Het kan echter wel wat over nat weer performance vertellen.
      Compound blijft echter het belangrijkste.

      Dunlop maakt overigens best goede sportbanden die nog redelijk betaalbaar zijn.

      Login om te reageren
      • vla zegt

        4 oktober 2009 om 17:32

        @RenesisHP:
        Mjah, dat laatste is idd waarom vader ze koos. :P
        Hij zegt dat ze soms wel eens durven aquaplanen, maar then again, hij rijdt er echt niet traag mee.
        Hij zei echter ook dat ik ook moest opletten op bijvoorbeeld natte kasseistenen. Nochtans nooit gevoeld dat hij wat gleed… En van papa mag ik het ook niet proberen! :mrgreen:
        De grootte is trouwens 195/50, weet niet of je daar wat mee bent… Oh en de velg is 15 inch.
        Een aardig bandje moet ik zeggen, zeker voor een Golf. Rijdt erg lekker!

        Maar goed, wat denk jij? Verwisselen of de Dunlops houden?

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          4 oktober 2009 om 17:40

          @vla:

          Daarvoor zal ik meer moeten weten.
          Dus het type band+codes.

          Een Dunlop SP9000 is bijvoorbeeld erg goed. Presteerd ook prima onder natte omstandigheden(alles heeft een grens!).

          Een Continental sportcontact kan ook erg goed zijn.
          Daarbij komt ook de persoonlijke voorkeur.

          Michelin is bijvoorbeeld iets comfortabeler dan Bridgestone.

          In die maatvoering is er echter niet al te gek veel goed sportief spul te vinden.
          Daarbij blijft het een dure hobby.

          Login om te reageren
  53. vla zegt

    4 oktober 2009 om 17:55

    Is idd slimmer. :P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North