• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault zwicht: productie volgende Clio ook in Frankrijk

Auteur: ricardo, gepost 18 januari 2010 om 15:38 – 27 Reacties

Renault Clio IV

Maar de huidige Clio is toch nog maar net verkrijgbaar? Dat klopt, toch wordt er al flink gezeurd over zijn opvolger. Omdat Renault vele miljarden aan staatssteun heeft ontvangen wil Grote Baas Sarkozy dat de productie gewoon in Frankrijk blijft en dus niet naar Turkije gaat zoals Renault van plan was.

Ondanks het feit dat Ijzeren Neelie de beleidsmakers in Frankrijk nog vermanend heeft toegesproken over het voortrekken van hun eigen Renault-fabrieken gaat Sarkozy en zijn aanhang onverminderd door met druk uitoefenen op het Franse merk. De overheid -dat al een belang heeft van 15%- heeft zelfs aangegeven het belang te willen vergroten in Renault om zo meer invloed te krijgen. De chauvinisten hebben deels hun zin gekregen aangezien Renault het eerdere besluit heeft teruggenomen en heeft toegezegd dat de Clio in zowel Turkije als Frankrijk geproduceerd gaat worden.

Dit is natuurlijk een dikke Fuck You in het gezicht van de E.U. maar Frankrijk zegt het volste recht te hebben om zich met dergelijke zaken te bemoeien aangezien zij aandeelhouder zijn. Volgens Pierre Lellouche, staatssecretaris voor Europese Zaken, is het niet meer dan logisch dat een auto voor de Europese markt ook in Europa wordt gebouwd. Europees Commissaris Neelie Kroes daarentegen denkt daar heel anders over. Dit gaat leuk worden. Frankrijk versus de E.U. Er mag alvast ingezet worden, hou er wel rekening mee dat Sarkozy niet zomaar buigt. (bron: autokompas.nl)

Ook interessant!

  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Zo onsterfelijk is de Renault Clio II
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

clio, Renault

Vorig bericht: « Hofele doet de VW Touareg: Dakar 20.10 Special Edition
Volgend bericht: Te koop voor 2.5 miljoen: Veyron Pur Sang Nr.3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mika zegt

    18 januari 2010 om 15:52

    Neelie buigt ook zo maar niet. Dus ben idd ook erg benieuwd. Kan het opzich wel begrijpen van Frankrijk maja is niet echt eerlijk he haha.

    Login om te reageren
    • wapz zegt

      18 januari 2010 om 15:54

      @Mika: Neeltje zit niet meer op mededinging.

      Login om te reageren
  2. Merry zegt

    18 januari 2010 om 15:52

    Fransen doen waar ze zelf zin in hebben, Neelie kan hoog of laag springen maar dat maakt niks uit.

    Maar dit doen de Duitsers stiekem ook alleen valt niemand het op, en de Yanks trouwens ook.
    Iedere regering zal eerst naar zijn eigen landje kijken, alleen die van ons niet, dat verklaart ook het gedrag van Neelie.

    Login om te reageren
  3. sjazz zegt

    18 januari 2010 om 15:53

    Ehm, doet Neelie dit nog wel? Zij moet toch weg daar.
    Ging toch iets met IT proberen te doen?

    Login om te reageren
  4. Sebastien zegt

    18 januari 2010 om 15:53

    Off-topic

    @ricardo: is een groot deel van de Autoblog-crew op vakantie mss? Niet dat ik jouw artikels niet interessant vind hoor, maar de “schwung” is gelijk weggevallen…

    Login om te reageren
  5. Flapkees zegt

    18 januari 2010 om 15:55

    Ben benieuwd!

    Login om te reageren
  6. Benjamin1 zegt

    18 januari 2010 om 15:56

    Net alsof al die sloopregelingen niet chauvinistisch waren. Eigenlijk niet meer dan normaal dat Frankrijk wil dat Renault in Frankrijk bouwt.

    De enige die nergens problemen van maakt is Nederland. Wij heffen alleen op burgers, grote multinationals laten hier miljarden door ons land stromen en daar wordt geen cent op geheven.

    Wij laten Spyker vertrekken naar Engeland

    Wij hebben een sloopregeling gehad, maar geen auto industrie

    Blijft een van de vaagste landen in de EU.

    Login om te reageren
    • Timmie zegt

      18 januari 2010 om 16:29

      @Benjamin1:

      Grote belastingvoordelen voor multinationals wekken vaak wrevel op bij de gewone burger. Maar de overheid kan niet zomaar op eentweedrie dat belastingvoordeel terug omzetten naar een belastingverhoging (om inkomsten gedeeltelijk terug te winnen), want zeker nu willen regeringen niet nog extra redenen geven om goedkopere oorden op te zoeken. Dat heet dan macht van bedrijf over overheid!!!

      Login om te reageren
  7. Timmie zegt

    18 januari 2010 om 16:17

    Ijzeren Neelie buigt verder. Nu nog wachten tot ze eindelijk barst!

    Login om te reageren
  8. Ramshoek zegt

    18 januari 2010 om 16:26

    ” hou er wel rekening mee dat Sarkozy niet zomaar buigt. ”
    Moet ‘ie ook niet doen! Anders ziet Neelie het mannetje helemaal niet meer staan…

    Login om te reageren
  9. wimbers zegt

    18 januari 2010 om 16:47

    nederland is het grootste exportland van eigen kapitaal ter wereld. het is niet meer dan normaal om economisch een paar muren om je land te zetten.
    maak het belasting en productieklimaat voor bedrijven interessant. en stop met heffen als oplossing voor alles. de bedrijven blijven weg, de burger die echt flink bij kan dragen gaat weg…

    Login om te reageren
  10. Kuukske zegt

    18 januari 2010 om 17:12

    Neellie moet buigen om op Sarkozy z’n hoofdhoogte te komen… dus Neellie buigt :P

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    18 januari 2010 om 18:02

    Gekke Fransen. I love them. :)

    Login om te reageren
  12. NLBUURMAN zegt

    18 januari 2010 om 18:02

    ik voel hier een lange discussie aankomen, niet op AB, maar tussen Renault, de Franse staat, en de EU

    Login om te reageren
  13. Petsmaster zegt

    18 januari 2010 om 18:51

    En gelijk heeft ie die kleine onderkruiper. Er is al uitverkoop genoeg in Europa. Nog even en ze plaatsen bordjes met “alles moet weg! totale uitverkoop!!” langs de Europese grenzen.

    Niet meteen aanhanger van Sarko’s politiek, wél van z’n stijl.

    Wordt dat trouwens de nieuwe Clio? Ziet er zeker niet slecht uit (rij nu ook een Clio MY2009 2.0 benzine, best wel een leuk autootje, voelt hier en daar wel wat blikkerig aan maar ach, voor de prijs die ze ervoor vragen heb je eigenlijk geen recht tot klagen.)

    Login om te reageren
  14. Petsmaster zegt

    18 januari 2010 om 18:53

    -edit: thanks, check!-

    Login om te reageren
  15. Waxweazel zegt

    18 januari 2010 om 19:53

    De EU zal hier niks kunnen op zeggen aangezien de Franse staat grootaandeelhouder is en dus wel degelijk (legale) druk kan uitoefenen voor beslissingen zoals deze.

    Login om te reageren
  16. vincent996 zegt

    18 januari 2010 om 21:19

    Sarkozy gaat dit winnen. Geen twijfel mogelijk :D

    Login om te reageren
  17. sjoerdmini zegt

    18 januari 2010 om 21:48

    Ik houd zou van Frankrijk, men is daar echt stronteigenwijs!
    Prachtig, anders zou er namelijk ook geen eifeltoren staan, zou de DS of C6 nooit zijn geproduceerd, at men geen slakken, dat soort dingen!
    Ronduit geweldig dat men zich in dat land helemaal niks aantrekt van de wereld, zouden wij ook eens moeten proberen in Nederland….

    Login om te reageren
  18. jack_abarth zegt

    19 januari 2010 om 07:36

    @sjoerdmini,

    Dat van Nederland zal waarschijnlijk nooit gebeuren, want volgens mij moet Balkie binnenkort weer bij Obama op schoot komen te zitten met een duim in z’n mond.

    Login om te reageren
  19. Patrick zegt

    19 januari 2010 om 08:11

    Ik geef ze gelijk, Renault is Frans dus ik vind dan ook dat men in dit geval het land van herkomst een dikke vinger in de pap moet houden en het zaakje daar ook moet behouden!

    Login om te reageren
  20. jack_abarth zegt

    19 januari 2010 om 09:06

    @Patrick,

    Alleen dan krijg je protectionisme en dat is dus verboden.

    Login om te reageren
  21. de sjonnies zegt

    19 januari 2010 om 13:15

    Die kleine Napoleon, wat een heerlijk lefgozertje is het toch, maar hij heeft nog legaal gelijk ook.
    De Franse Staat is grootaandeelhouder en de aandeelhouder bepaalt…….en dat willen wij toch juist in Euro land?

    Login om te reageren
  22. Patrick zegt

    19 januari 2010 om 13:54

    @jack abarth

    Ja dat zal wel zo zijn maar kijk naar vandaag weer bij wartzila, het vroegere stork voor scheepsmotoren, weer 570 banen naar de Filistijnen ehé sorry China! De Chinesen eisen gewoon dat deze onderdelen die hier gemaakt worden naar China verplaats moeten gaan worden, tja dan krijg je dit. Moet dat dan wel kunnen, kun je je ook afvragen. Nou er moet een andere wind gaan waaien, zoals de Franse manier in dit voorbeeld.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      19 januari 2010 om 15:20

      @Patrick:

      Buiten dit alles om, hebben de Chinezen geen enkel benul van wat wij ‘het milieu ‘noemen, krukassen harden is voor de Chinezen geen enkel probleem.
      Vooral de goedkopere productie processen en de gemakkelijke houding van locale overheden aangaande arbeidsvoorwaarden, veiligheid e.d. doet bedrijven deze beslissingen nemen.
      Niet primair de arbeidskosten, maar die mannetjes die we hier ambtenaren noemen

      Login om te reageren
  23. jack_abarth zegt

    19 januari 2010 om 15:09

    @Patrick,

    Ik ben het volkomen met je eens, eigen volk eerst om het maar even kort door de bocht te zeggen. Het vervelende alleen bij Wärtzila is dat de EU er zich niet mee KAN bemoeien.

    Login om te reageren
  24. Patrick zegt

    19 januari 2010 om 16:00

    @de sjonnies
    Inderdaad, zoals je zegt. Ik vrees dan ook het ergste voor onze industrie, naar de toekomst toe.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North