Renntech brengt AMG A 45 S naar 600 pk

Auteur: , 61 Reacties

300 pk per liter. Dat is krankjorum.


Toen Mercedes-AMG de nieuwe A 45 4MATIC en de A 45 S 4MATIC+ voorstelde waren de cijfers indrukwekkend: maximaal 421 pk uit een tweeliter viercilinder turbomotor. De techniek staat voor niets tegenwoordig.

Leuk, zeggen ze dan bij Renntech. “Maar dat kunnen wij beter!”. De tuner is momenteel druk bezig met programma’s te ontwikkelen voor de nieuwe A 45. Er komen meerdere pakketjes voor de hot hatch beschikbaar. Van gek, naar gekker, tot knettergek.

De minst krachtige upgrade die ze momenteel testen is een pakket dat de power van 421 pk naar 475 pk en 575 Nm brengt. De tuning heeft in dit geval enkel en alleen met de software te maken. Er zit dus nog wel wat rek in het M139-blok. Renntech zet de puntjes op de i met deze tuning en wil dit pakket nog deze maand gaan aanbieden aan klanten.

In het tweede kwartaal van dit jaar komt Renntech met heftigere tuning voor de Mercedes-AMG A 45. Naast aanpassingen aan de software, gaat de tuner ook upgrades aanbieden voor de turbo, een nieuw uitlaatsysteem en een downpipe. Dan komt het beest in de AMG écht los. Er zijn twee nieuwe pakketten in de maak met 550 en zelfs 600 pk. En ja, dat allemaal met garantie en TÜV-goedkeuringen.

Het is nog niet bekend wat de tuning gaat betekenen voor de acceleratiecijfers. Let wel: een standaard A 45 S doet 0-100 in 3,9 seconden. Een acceleratie van drie seconden en een beetje is supercar territorium. De A45 AMG is een monster en bij Renntech weten ze het gevaarte wakker te maken.



61 reacties

Met een garantie nog wel. Een garantie van 2 maanden?
@baklava: De garantie dat er iets stuk gaat
@jeps90: haha!
@baklava: garantie tot de hoek
Standaard 3.9 seconden op de 100. In een hot hatch. Dat is F430, Gallardo en R8 snelheid. Krankzinnig.
@viezefreddyw: helaas heeft het niet de beleving van een Ferrari, het gaat niet alleen om snelheid
@autospotterkerkrade: en ook niet de prijs van een Ferrari. En ook niet het on praktische van een Ferrari. En ook niet de onderhoudskosten van een Ferrari. En ook niet de verzekering van een Ferrari…
@brammetjedeb: touché. Maar dit beeste met de 600pk aanpassingen (20k?) zal ook ver boven een ton kosten in NL, niet helemaal gratis dus, je koopt er een leuk R8’tje van alvast…
@Onehp: want die is praktisch… 😂 Nee, wel met je eens. Zal vast iets leukers te koop zijn voor hetzelfde bedrag…
@onehp: De standaard 45s is naar mijn weten met een paar leuke opties al meer dan een ton..
@tierelier: ja, daarom staat er ook ‘ver boven’ een ton ;)
@brammetjedeb: verzekering van een F430 zou nog zomaar wel eens goedkoper kunnen zijn dan een gloednieuwe A45S met Renntech kit meeverzekerd..
@ghost: oh, geloof je gelijk. Maar vond het een beetje appels met peren vergelijken…
@brammetjedeb: dat wel ja,
Maar in dit geval is freddy zelf F430
Eigenaar dus snap zijn vergelijking dan wel weer.
@ghost: ja, die wel. Maar de reactie daarop niet. Enfin, slotje…
Een vriend mij had ooit een Daihatsu Charade foto. 3 cylinder 1 liter met 100pk. Kon nooit lang heel blijven uit zo’n blokje zeiden ze toen. Wat veranderd de techniek toch snel zeg. Kan mooit lang heel blijven, 600 pk uit een 2 liter motor.
@polak: is niet echt een vergelijk… verdubbel het even voor het gemakt en je krijgt een 6 cilinder 2.0 liter met 200pk. Niet te vergelijken met een 4 cilinder 2.0 liter met 600pk. Die gaat stuk… trust me.
@thomasthomas: valt wel mee. Polo R WRC club in Duitsland heeft nu meerdere leden die met 600+ rondrijden. Dat blijft al enkele jaren heel, zelfs eentje met 850pk nu uit die 2.0 R-motor.
@polak: er rijdt al jaren een GTTi rond met zo’n 180 pk. Was in 2007 van een jongen die op de IVA studeerde. Z’n studie heeft hij af maar hij schijnt er nog steeds weleens mee te rijden. Mits goed onderhouden blijft zélfs dat heel.
PARDON?!
En een turbogat om U tegen te zeggen…
@breakingpoint: volgens mij zitten de turbo’s, net als in de amg gt, in het blok waardoor het turbogat zo’n beetje 0 is.
@gwnbmw: een hot-V opstelling op een lijnmotor? Weet je wel wat ze daarmee bedoelen bij de 63 amg motor?
@gwnbmw: haha goeie, leg jij me eens uit hoe dat in zijn werk gaat bij een 4-in-lijn, ik ben benieuwd.
@gwnbmw: sterk, ik heb zonet een foto van het blok gezien waar je duidelijk de turbo naast het blok ziet zitten. En wat heeft dat trouwens te maken met het hebben van wel of geen turbogat?
@SimonMc: de afstand van uitlaat blok tot ingang turbo is korter —> dus lager turbogat.

Bij een V opstelling, doet amg de turbo tussen de twee cilinderbanken, om deze afstand zo kort mogelijk te maken zodat de turbo sneller op spint.

Zullen wel iets hebben bedacht waardoor de turb zo dicht bij de cilinders kan bij een lijn opstelling en toch een laag turbo gat heeft
@gwnbmw: niet in het blok… Maar misschien zijn de uitlaatkrommes geïntegreerd in het blok.

Dit blok zal met een turbo goed voor 600pk bijna zeker eerst goed op stoom komen boven 4000 toeren, heb je met 8 versnellingen geen probleem om die daarboven te houden…
@gwnbmw: bij de V8 liggen ze bovenop/tussen de cylinder banken. Gaat hier om een 4 in lijn, dus snap niet helemaal wat je bedoelt.
@gwnbmw: Zo werkt dat niet. Dit heeft met het turbinehuis te maken. Wanneer uit een kleine cil. inhoud veel vermogen geleverd moet worden middels een turbo, moet er gewoon meer lucht ingepompt worden.
Wanneer je dat doet, moet het ook afgevoerd kunnen worden. Je kan niet een mini turbinehuis plaatsen met een giga compressorhuis. Dan komt er teveel lucht in de motor terwijl het nog niet kan verwerken.
Nadeel van veel vermogen middels turbo’s en een kleine motor is dat je met grote turbo’s moeten werken. Die hebben nou eenmaal een groter turbogat.
Tegenwoordig is veel op te vangen met variabele turbo’s e.d.
@gwnbmw: Eh…? Dat zou ik knap vinden.
@RubenPriest lees jij wel eens reacties onder jouw artikelen?
Zaten ze ooit bij topgear niet te lachen om de toendertijd nieuwe lanver evo? Die had iets van 460pk uit de 2 liter, riepen ze van, die turbo zuigt straks katten aan als je naar langsrijdt, en volgensmij iets van, iedere 9000km moet de turbo gereinigd worden.

Zijn we nu 15 jaar verder natuurlijk, blijft bijzonder wat er schijnbaar enigszins stabiel en betrouwbaar uit kleine blokken getrokken kan worden.
@grasvreter: niet vergelijkbaar: was geen fabrieksmotor, 400 pk dat wel, maar geen directe inspuiting en veel lager compressie (dus minder snel op gang) en ook geen 7 traps die in millisecondes schakelt…
600pk vierwielaandrijving in een hete hatch. De t*ring!

Business pack erop en gaan met die banaan!
Say WHAAAT? 600paardjes op de 4wielen? In een koeken doosje ? Halleloeja!
600 pk uit een 2.0liter motor denk dat de cilinder wanden ook wel verstevigd moeten worden en interne onderdelen van steviger materiaal
@rob5nismo: ik heb zo’n gevoel dat ze daar wel over nadenken
Lekker hoor! Maar persoonlijk toch liever een 600pk RS3 van JD of MTM. Door de 5-pitter roffel net wat meer beleving. Met een hot hatch in zo’n 12 tellen naar de 200 knallen is toch geniaal!
@dutchdriftking: met 600pk zal het als het goed is ruim onder de 10s zijn…
@onehp: Echt niet ruim hoor. Deze Mercedes heeft niet de stroomlijn van een hypercar oid om die tijden te halen.
Daar is dan veel meer vermogen voor nodig.
@werf76: zie mijn reactie twee trapjes neer. Verder is de luchtweerstand tussen een A45s en een hypercar niet erg verschillend en zoals je kunt lezen daar beneden, geen grote factor. De eenvoudige reden dat 100-200 meer tijd neemt is omdat vermogen = kracht x snelheid, dus bij hoge snelheid neemt de acceleratiekracht af.
@onehp: Ik vermoed van niet. Luchtweerstand is echt wel een dingetje bij de 100-200 sprint, daar boven natuurlijk helemaal, en gaat stabiliteit ook een rol spelen. Maar 12 seconden 0-200 is al bloedsnel!
@dutchdriftking: een A180d topt 202km/h met 115pk, dus op dat moment heb je nog ruwweg 485pk over om te accelereren in de Renntech, ook al heeft ie klein beetje meer luchtweerstand is dat het probleem niet.

0-100 zal op 3s afgerond zijn, onder 7s 100-200 moet ie wel redden… RS3 600pk is 6,4s, Cupra fwd 550pk 6s…
@dutchdriftking: Ferrari F40 deed het in 12 seconden.
@baidu: de F40 woog 1.100 kg of zo. Toch door turbo gat en geen 4 wd en oude bak langzamer naar de 100…
Ik vraag met af in hoeverre de pk’s op alle 4 wielen komen. Het is veel pk op een inferieure platform. Zal niet consistent dezelfde power delivery hebben, en oververhitting is een serious issue als je hiermee denkt te gaan tracken ipv af en toe vanaf de stoplichten gaat lanceren.
@onlyporscheman: Is Nederlands uw moedertaal?
@simonmc: ik vermoed Fins.
-edit: nutteloze bijdrage-
@dray: jou hebreeuws is beter dan die van mij gok ik.
-edit: nutteloze bijdrage-
@SimonMc: ja. Autocorrectie verder doet z’n ding zie ik.
@onlyporscheman: Ik vroeg me gewoon de reden van de veelvuldig gebruikte Engelse woorden, terwijl er perfect Nederlandse woorden voor zijn.
@onlyporscheman: google even waar renntech gevestigd zit. Ik denk zomaar dat die auto het prima volhoud op het circuit en dan je als een ster aan de horizon verdwijn😜
@audirick1995: nja, dit niveau van tuning houdt het gewoonlijk niet uit op circuit, de totale koeling zomaar 50% omhoog draaien is niet eenvoudig zonder grote veranderingen. Maar de elektronica zal als het goed is de motor beschermen, en op de autobahn zal het wel lukken want dan heb je doorgaans in verhouding veel koellucht, omdat je vermogen gaat naar het houden van een hoge snelheid (luchtstroom) ipv van voornamelijk acceleratie (circuit).
@Onehp: klopt helemaal! Alleen die gasten van renntech testen veel op de Nürburgring…. goed de ring is natuurlijk wel een hoge snelheids circuit. Over het algemeen bouwen ze wel hele gave dingen!
@audirick1995: denk het niet, eerder een ster aan vangrail eindigt
En ik vind de 176pk in de Abarth al rap😲
@kennone: welke Abarth?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).